Gå til innhold

Forhold med 15 års aldersforskjell?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fant meg en som er 11 år eldre enn meg. Jeg var helt i starten av voksenlivet når vi møttes.

Vi har holdt sammen i over 10 år nå. Han flyttet halve landet med meg for utdannelsen min, og på nytt igjen for jobben min etterpå. Vi har fått to fine barn, kjøpt oss hus, bil osv. Rett og slett bygd ett liv sammen.

Jeg elsker han enda, og han behandler meg veldig bra.

Men selv i den situasjonen blir jeg litt skeptisk når jeg hører yngre jenter vurdere eldre menn.

Aldersforskjellen var ikke noe problem for oss i begynnelsen. Men den kommer krypende. Han begynner å bli litt gubbette, og jeg er ikke helt klar for det. Jeg har jo også tenkt mer og mer på det at jeg sannsynligvis må arbeide til midten av 60-årene, kanskje nærmere 70. Når jeg er i den alderen er han fort 80, hvis han i det heletatt lever enda. Det er ikke sikkert vi får så mye frisk pensjonstilværelse sammen..

Men når det er sagt er det han jeg ønsker å bli gammel sammen med. Jeg har absolutt 0 interesse av å bytte han ut. Fordi han er så god. Så det får bare bli som det blir. Også får vi nyte den tiden vi har 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ikke alle er interesserte i hard festing og «hookup kultur». Så jeg ser ikke på det som å kaste bort 20 årene. 
Jeg har det fortsatt like gøy som jeg alltid har hatt før jeg møtte han. Han begrenser heller ikke mitt lov og stoler på meg 100%

Anonymkode: 2d8ac...ede

Det handler ikke om hookup-kultur og festing, men om å finne deg selv og utvikle deg i pakt med alderen din og jevnaldrende ungdommer.

Anonymkode: 23f36...3c9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For det første. Det er ekkelt. For det andre har dama daddy issues. Og mannen finner ikke noe på egen alder. Så han sikter seg inn mot yngre damer med lav selvtillit eller selvbilde

Anonymkode: a0ccf...ba5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mulig dere er en god match nå, men ikke sikkert dere er det når hjernen din er ferdig utviklet om 4-5 år. 
jeg har vært både 21 og 36, skjer utrolig mye utviklingsmessig de åra. Har vanskelig for å tro at en oppegående mann går etter noen som nettopp er ferdig med tenåra. Datteren min er 20, får vondt i hjertet av å tenke på at en mann som bare er få år yngre enn med skal legge seg etter henne.

Anonymkode: 21c23...336

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en venninne som har en mann som er 15 år eldre, de har vært sammen i over 12 år og har det fortsatt veldig bra. 

Anonymkode: f492b...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldersforskjellen er ikke nødvendigvis problematisk, men alderen deres er. 

Du kommer - uavhengig av hva du måtte føle deg skråsikker på nå - til å utvikle deg masse de neste ti årene. Han kommer ikke til å gjøre det. 

Så om ti år sitter du som voksen og oppdager at partneren er kronisk umoden. Dette vet de voksne kollegene dine.

For kortvarig moro, kjør på. For langsiktig etablering er det en ekstremt dårlig ide. Ikke at du kommer til å innse det før om en ti års tid, uavhengig av hva vi eller mora di sier.

Anonymkode: dc9f4...f5e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor er det så mange fordommer fra eget kjønn når man er en 21 år gammel kvinne som nylig har funnet kjærligheten med en 36 år gammel mann? 
Jeg er fullt klar over at han stiller sterkere når det kommer til livserfaring og modenhet på generell basis. men når man ikke kjenner til forholdet personlig, hvorfor er det greit å snakke nedlatende og styggt om andre?

Får høre fra eldre kvinner på min arbeidsplass at hadde det ikke vært for mitt utseende ville han aldri vært interessert i meg. Indirekte kommentarer om at penger er det eneste som tiltrekker meg mot han er også vanlige opplevelser.
Spør du meg er han er en av de vakreste mennene jeg har møtt både utseende og personlighetsmessig. Jeg ville aldri datet han bare bare fordi han har «høystatusyrket» lege. Jeg er selv medisin student som bare er 1 av mange felles interesser ved oss. 
Men når man hører slike kommentarer tar man det jo til seg i lengden. Er det virkelig sant at et slikt forhold aldri kan fungere? Og det kun er snakk om overfladiske faktorer som tiltrekker forholdet?

Du vil forstå om noen år... 

Anonymkode: d4a05...78b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det handler ikke om hookup-kultur og festing, men om å finne deg selv og utvikle deg i pakt med alderen din og jevnaldrende ungdommer.

Ja, jeg har bestandig vært svært fornuftig av meg, betyr ikke at jeg burde vært med en langt eldre mann. 

Kjæresten min festet ikke eller hooket han heller. Vi var like gamle.

Anonymkode: 259b0...c06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil svare deg litt mot strømmen her.

Jeg tenker du nok kanskje er over snittet moden og reflektert, om du er medisinstudent. Det kreves målbevisst jobbing over flere år for å klare det. 

Det er enormt stor forskjell i modenhet på jenter på 19-23. Jeg var selv veldig moden for alderen som ung. Jeg forelsket meg og i menn som var litt eldre, og opplevde at mange av guttene på egen alder var svært umodne ig helt uinteressante. I dag er jeg 40- og jeg synes ikke det er en verden av forskjell på meg selv nå og da (i modenhet).

Følg hjertet ditt, det kan godt være dere er rett for hverandre. Ser ikke helt hvorfor en 15 års aldersforskjell skulle være så krise. Er da utrolig mye som er langt mer rødt flagg enn det.

Bruk hvert fall ikke energi på å bekymre deg og ta til deg det andre sier. Livet er for kort til det. 

Anonymkode: be8eb...d9e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg vil svare deg litt mot strømmen her.

Jeg tenker du nok kanskje er over snittet moden og reflektert, om du er medisinstudent. Det kreves målbevisst jobbing over flere år for å klare det. 

Det er enormt stor forskjell i modenhet på jenter på 19-23. Jeg var selv veldig moden for alderen som ung. Jeg forelsket meg og i menn som var litt eldre, og opplevde at mange av guttene på egen alder var svært umodne ig helt uinteressante. I dag er jeg 40- og jeg synes ikke det er en verden av forskjell på meg selv nå og da (i modenhet).

Følg hjertet ditt, det kan godt være dere er rett for hverandre. Ser ikke helt hvorfor en 15 års aldersforskjell skulle være så krise. Er da utrolig mye som er langt mer rødt flagg enn det.

Bruk hvert fall ikke energi på å bekymre deg og ta til deg det andre sier. Livet er for kort til det. 

Anonymkode: be8eb...d9e

Potensproblemer står i større sjangse for dør når hun er på starten av voksen livet?

De må få barn nå om de skal ha? De har et svært lite vindu hvor hun ikke vil merke at han endrer seg, sammenlignet med en jevngamle mann. 

Nei hun burde ikke bekymre seg, men med en så eldre man  blir hun satt i rett i den posisjonen. Tenk å bare ta et lite steg ut, å rett i et mer voksent liv enn det jeg på 30 har. Det er trist syns jeg, at hun ikke får utnyttet den yngre delen av livet å må slepe på han.

Anonymkode: 259b0...c06

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes ikke det er ekkelt men av egen erfaring var eldre menn fint og greit til jeg selv ble 40 og de ble gubbete. Har venninner i 50 årene med 15 år eldre mann og de lever nesten separate liv der de er på høyden av karrieren og vil reise nå når barna har flyttet ut, partnere er pensjonister som vil klippe gresset og ikke orker samme tempo. (veldig individuelt selvfølgelig, men det gjelder jo alt når man snakker om mennesker)

Et eller annet sted på veien snur opplevelsen av at mannen er eldst er mest funksjonelt, kanskje det er derfor relativt lik alder fungerer best om man ser hele livet over ett. Planen var å være sammen resten av livet men da han døde (11 år eldre) fant jeg etter fire år en som var 10 år yngre og vi er en mye bedre match fysisk og psykisk. Er selv i god fysisk form og har vært relativt leken og tøysete hele livet, det er bare de som vet det som kan peke ut den eldste av oss. Det var på ingen måte planlagt og jeg var veldig skeptisk til konseptet når det etter en måneds dating kom for en dag at han var såpass mye yngre, men vi har vært gift i snart 8 år og jeg trodde ikke man kunne bli så lykkelig😊

Alder spiller mindre rolle jo eldre man blir, men jeg hadde ikke anbefalt datteren og venninnene en eldre mann, sikt på samme alder eller et par år yngre så er sjansen for at dere er nok for hverandre hele livet✌️(dersom det er målet selvfølgelig og ikke det bare er for å henge noen år og ha det fint. Du er så ung at det er helt ok å velge det også så lenge du er ærlig med han om at du ikke nødvendigvis ser for deg en fremtid per i dag)

Anonymkode: 07e7b...385

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 45 selv og kan tenke at du vil gå glipp av mye moro som hører til studentlivet og perioden som ung voksen. Du hopper på en måte over en fase ved å gå inn i seriøst forhold med en etablert mann. Du går inn i et det etablerte uten å prøve og feile selv. Det ville jeg nok tenkt var et tap. 4-livet kommer tidsnok med huslån og forpliktelser. 

Noen nevner at 30 og 45 ikke ville vært så ille, og jeg er litt enig i det. Begge er helt klart i voksen-fasen med jobb og alt det der. 

Men som 45 selv ville jeg virkelig ikke ønsket en 60 år gammel mann. En straks pensjonist mens jeg selv har åresvis i arbeidslivet igjen. Jeg har også foreldre som begynner å bli gamle, så glad mannen min ikke er yngre enn dem.

Jeg er forøvrig lege selv, og du vil nok få mye erfaring med hvordan alder spiller inn på helse..

Anonymkode: e06e9...132

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er 45 selv og kan tenke at du vil gå glipp av mye moro som hører til studentlivet og perioden som ung voksen. Du hopper på en måte over en fase ved å gå inn i seriøst forhold med en etablert mann. Du går inn i et det etablerte uten å prøve og feile selv. Det ville jeg nok tenkt var et tap. 4-livet kommer tidsnok med huslån og forpliktelser. 

Noen nevner at 30 og 45 ikke ville vært så ille, og jeg er litt enig i det. Begge er helt klart i voksen-fasen med jobb og alt det der. 

Men som 45 selv ville jeg virkelig ikke ønsket en 60 år gammel mann. En straks pensjonist mens jeg selv har åresvis i arbeidslivet igjen. Jeg har også foreldre som begynner å bli gamle, så glad mannen min ikke er yngre enn dem.

Jeg er forøvrig lege selv, og du vil nok få mye erfaring med hvordan alder spiller inn på helse..

Glad mannen min ER yngre. Snek seg inn en 'ikke' der 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes ikke det er ekkelt men av egen erfaring var eldre menn fint og greit til jeg selv ble 40 og de ble gubbete. Har venninner i 50 årene med 15 år eldre mann og de lever nesten separate liv der de er på høyden av karrieren og vil reise nå når barna har flyttet ut, partnere er pensjonister som vil klippe gresset og ikke orker samme tempo. (veldig individuelt selvfølgelig, men det gjelder jo alt når man snakker om mennesker)

Et eller annet sted på veien snur opplevelsen av at mannen er eldst er mest funksjonelt, kanskje det er derfor relativt lik alder fungerer best om man ser hele livet over ett. Planen var å være sammen resten av livet men da han døde (11 år eldre) fant jeg etter fire år en som var 10 år yngre og vi er en mye bedre match fysisk og psykisk. Er selv i god fysisk form og har vært relativt leken og tøysete hele livet, det er bare de som vet det som kan peke ut den eldste av oss. Det var på ingen måte planlagt og jeg var veldig skeptisk til konseptet når det etter en måneds dating kom for en dag at han var såpass mye yngre, men vi har vært gift i snart 8 år og jeg trodde ikke man kunne bli så lykkelig😊

Alder spiller mindre rolle jo eldre man blir, men jeg hadde ikke anbefalt datteren og venninnene en eldre mann, sikt på samme alder eller et par år yngre så er sjansen for at dere er nok for hverandre hele livet✌️(dersom det er målet selvfølgelig og ikke det bare er for å henge noen år og ha det fint. Du er så ung at det er helt ok å velge det også så lenge du er ærlig med han om at du ikke nødvendigvis ser for deg en fremtid per i dag)

Og en greie til; har aldri hatt så magisk sex som etter 38-40, å ha en som orker det har vært helt perfekt, skjønner ikke helt hvorfor men det er visst ikke uvanlig med en opptur på den fronten. De eldre venninnene med enda eldre menn synes derimot at den delen av livet har vært en nedtur. (med unntak av en som tok overgangsalderen hardt) To av de har en avtale med mannen og har en yngre mann de treffer  i perioder, men sier at de mye heller bare hadde hatt sin egen mann om han hadde fungert som tidligere.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Svært få unntak, sånn ca som å vinne i lotto. Hadde du giddet å kaste bort 20-åra dine på å satse alt på å vinne i lotto?

Hvis hun kaster bort hele 20 åra på det, vil jeg ikke so at hun har tapt, da har hun jo hatt et langt forhold. Tiden er ikke bortkastet, selv om forholdet blir slutt, slik det ofte gjør før eller senere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.12.2024 den 16.53):

Men når man hører slike kommentarer tar man det jo til seg i lengden. Er det virkelig sant at et slikt forhold aldri kan fungere? Og det kun er snakk om overfladiske faktorer som tiltrekker forholdet?

Jeg kjenner til forhold med 20 års aldersforskjell som varte fra jenta var 17 til mannen døde i en alder på over 90.
Dem hadde totalt 7 barn og var lykkelige til det siste. (foreldrene til en tidligere kjæreste)

Ikke bry deg om hva andre sier.
Det er du som vet hva som passer deg/dere best.

Folk er ekstremt flinke til å dømme.
Det har ikke noe å si hvem du er sammen med.
Folk vil alltid finne noe galt med personen.

Anonymkode: 65a14...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldersforskjell må ikke være et problem, men studenten som forelsker seg i den kloke veilederen høres mindre lovende ut. Men det er lov å prøve. Det kan være verdt noen heftige år før det er over.

Anonymkode: 158e8...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...