Gå til innhold

Grøt på julaften

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svigermor serverte alltid grøt lille julaften, men aldri med mandel. Heller ikke mandel i riskremen på julaften.

Min familie spiser verken grøt eller riskrem på julaften (og før noen spør: Dronning Maud, og ja, jeg er fra Haugesund…).

Anonymkode: 7cab8...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vokste også opp med dette hos en farmor/farfar, men har heller ikke videreført. Vil ikke bli mett før julemiddagen + jeg jobber som regel halve dagen juluaften og. Gleder meg til julemiddagen jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp med grøt hver julaften og spiser det fortsatt. Så lages riskrem til dessert seinere på kvelden. Jeg er ikke vant med stor frokost den 24, vi barna pleide bare å stå opp og spise godteri fra julestrømpe og se på tv. Mamma jobbet i butikk og var ofte på jobb på formiddagen, så hos oss startet julen med felles grøtmåltid da hun var ferdig på jobb. 

Anonymkode: aebc9...046

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser grøt lille julaften, gjerne med gjester sånn i 15-16 tiden. Setter ut grøt til nissen og bruker grøt til riskremen. Har mandel i grøten, og vinneren får en nissesjokolade. På kvelden bestiller vi take away siden en i familien ikke spiser grøt. Startet med meg og mannen, men nå er barna så store at det ville blitt nattmat om vi skulle ventet til de la seg. Spiser til grevinnen og hovmesteren. 

På julaften har vi en bedre (sen) frokost bare oss i kjernefamilien, da til Askepott. 

Anonymkode: 49e33...0f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det på julaften som barn, men som voksen har vi flyttet til det lille julaften. Ingen har lyst til å styre med et grøtmåltid på selve julaften samtidig som man vil se juleprogrammer på TV og skal forberede en hel julemiddag til kvelden. Grøten har selvsagt mandel i og finneren får en sjokoladenisse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppvokst med det, ja. Syntes det ble masete, så flyttet mandelgrøten til lille julaften. Så setter barna ut grøt til nissen og får en gave derfra julemorgen, og jeg bruker rester til riskrem vi skal ha julaften. 

Anonymkode: 46ba5...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøt med mandel ca kl 12, ja. Jeg har nesten aldri sett Tre Nøtter Til Askepott fra begynnelse til slutt. 😅 Kanskje like greit. Men jeg MÅ se litt av filmen på julaften, med en grøtpause. 

Anonymkode: 434e6...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 11.50):

Vi spiser risengrynsgrøt på julaften formiddag, men mandel gjemt i en av porsjonene og premie til den som får mandelen.

Er dette en vanlig tradisjon? Jeg trodde det, men har nå fått en samboer som syns dette er merkelig.

Har dere andre  julegrøt på julaften?

Anonymkode: d346a...3d5

Ja vanlig hos oss ☺️☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren har vokst opp med den tradisjonen, så i alle år har vi hatt risengrynsgrøt med mandel i til lunsj på julaften 🎅

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid hatt grøt julaften, ca kl 13. I barndommen og fortsatt nå når vi feirer med min side. Mannens side har ikke grøt julaften.  

Anonymkode: fd855...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 11.50):

Vi spiser risengrynsgrøt på julaften formiddag, men mandel gjemt i en av porsjonene og premie til den som får mandelen.

Er dette en vanlig tradisjon? Jeg trodde det, men har nå fått en samboer som syns dette er merkelig.

Har dere andre  julegrøt på julaften?

Anonymkode: d346a...3d5

Hadde aldri det når jeg vokste opp, men mannen sin side hadde det og vi fortsatte den tradisjonen da vi syns det var koslig. Barna elsker risgrøt med mandel på julaften!

Anonymkode: 90080...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vokst opp med det på bitte lille julaften (fordi foreldrene mine hadde en annen tradisjon på lille julaften).

Har ikke videreført det, men vi har som regel grøt en dag før jul.

Anonymkode: 2007c...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke uvanlig, men tror det er flere og flere som dropper det 

Anonymkode: dee40...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er oppvokst med det, men har ikke videreført det selvom det er en hyggelig tradisjon. Synes det blir altfor mye mat før en tung middag som ikke serveres sånn altfor sent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde julegrøt klokken 12 og middag kl 17 da jeg vokste opp, men vi har flyttet grøten til lille julaften. Ble alt for mye mat og mye oppvask på juleaften. 😂 

Anonymkode: 78763...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vokst opp med julegrøt lille julaften. 

Julaften spiser vi julefrokost med rundstykker, egg, sild, juleskinke, ribberull og sennep. Ingen spiser lunsj, for alle sparer plass til julemiddag kl. 18.

Anonymkode: 882c1...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...