Gå til innhold

Bivirkningslisten på fellskatalogen.

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Når det står Hyppige (>1/100): og la oss si 10 bivirkninger bak der.

Betyr det da at en av 100 får en av de bivirkningene, eller betyr det at det er 1 % sjanse for å få hver av de bivirkningene? At da statistisk sett kommer 1 av 10 vil få en eller annen bivirkning (selvsagt stemmer ikke dette i praksis pga at enkelte får hele listen, og andre får ingen).

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det betyr at mer enn 1 av 100 vil få disse bivirkningene.

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

1 av 100 har rapportert slike bivirkninger. Noen får flere bivirkninger på en gang, noen får ingen eller bare en. Du sier det selv, det er ikke 1 av 10 som får en eller annen bivirkning for det fordeler seg ujevnt.

Du kan ikke slå sammen bivirkning og antall rapporteringer. Hvis det er 30 bivirkninger som 1 av 100 har rapportert, så betyr ikke det at sjansen for bivirkninger øker til 30 %, den er like lav for hver enkelt bivirkning, altså 1 av 100.

Tillegg: Jeg mente selvfølgelig mer enn en av hundre

Endret av Elfrida
Gjest Gjest
Skrevet

Gjest: Det har jeg forstått, men det jeg lurte på er det at en av 100 vil få en av bivirkningene, eller at det er 1 % sjanse for å få hver enkelt.

Om det foreksempel står (bare dikter opp noe her): “Hyppige (>1/100): hodepine, kvalme, diaré, hudutslett, svimmelhet, depresjoner, munntørrhet, synsforstyrrelser, svette, rødming”

Vil da en av 100 få ENTEN hodepine, kvalme, diaré, hudutslett, svimmelhet, depresjoner, munntørrhet, synsforstyrrelser, svette eller rødming. At det da rent statistisk sett for eksempel er 0.1 % sjanse for å få kvalme.

Eller det jeg antok: at en av 100 får hodepine, en annen av de 100 få kvalme, en tredje få diaré, osv. altså at det samlet sett kan bli at 1 av 10 få en eller annen av bivirkningene, men at de selvsagt overlapper hverandre.

Elfrida: Takker, da tror jeg at jeg har forstått det rett. Slik det står går det nesten an å få inntrykk av at “jo flere bivirkninger, jo mindre sjanse for å få hver enkelt”, og det klarte jeg bare ikke få til å stemme.

Alt det går an å lure på :)

Gjest Gjest
Skrevet

Det betyr at man i kliniske studier på disse preparatene har fått rapport om hver enkelt bivirkning hos mer enn 1 av 100 pasienter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...