Gå til innhold

Laminat eller parkett,hva er best?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_vinterbrud_*
Skrevet

Jeg har lyst å skilfte ut det slitte og stygge belegget mitt.Men er så i tvil om hva jeg skal velge,hva er best av parkett og laminat?

Veggene mine er hvite,og jeg har furumøbler.Hva er mest barnevennnlig?

jeg har åpen løsning i leiligheta.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes parkett er "best"; fordi det er tre, det er varmere å gå på enn laminat (som er kaldt!) og det er vel ofte penere også. Men parkett krever såvidt jeg vet mer forsiktig bruk enn laminat. Det kan bli riper, og det vil slites ned. Vi har noe gammelt og dårlig behandlet parkett i huset vi bor i - og det ser ikke særlig pent ut; lakk som er slitt av, hakk og merker...

Skrevet

Laminat er laget av plastikk, det er stygt og kaldt, men kan kanskje være beste løsning i enkelte tilfeller, hvis man f.eks har mange hunder eller dårlig råd.

Personlig ville jeg aldri ha valgt laminat, men det er mange som foretrekker laminat siden det ikke får riper. Jeg lever heller med litt riper og et naturlig gulv.

Gjest Elfrida
Skrevet

Parkett kan slipes ned og lakkes på ny. Når laminatet blir slitt må det byttes ut. Laminat er billigst og lettest å legge.

Skrevet

Det er mange typer laminat da, bare for å formidle det. Du kan velge i mange veldig fine laminater rundt 200-250 kroner kvadraten nå.

Fordelen med laminat er at den er barnevennlig - ikke blir stygg altså, og lettere å holde ren enn parkett med ulike lakkgrader.

Bakdelen er at den er veldig kald hvis du ikke har varme i gulvene.

Vi har to plank eikelaminat på soverommene, og eikeparkett ellers i huset. Eik skal være det sterkeste treslaget i parkett, men vi ser at den har tatt merker. Uansett kan den jo slipes når ungene blir store nok.

Fru Nitha

Gjest Gjest_Daisy_*
Skrevet

Vi har laminat i hele leiligheten,og det er kjempefint!! Men ja, det er ganske kaldt. Nå har vi to små unger og vi gidder ikke ha parkett for det tåler ingenting ;) Finnes mye fin laminat :)

Gjest -eline-
Skrevet
Laminat er laget av plastikk, det er stygt og kaldt, men kan kanskje være beste løsning i enkelte tilfeller, hvis man f.eks har mange hunder eller dårlig råd.

Personlig ville jeg aldri ha valgt laminat, men det er mange som foretrekker laminat siden det ikke får riper. Jeg lever heller med litt riper og et naturlig gulv.

...signerer denne jeg! Et tregulv har liv og personlighet, og blir det for mye så er det bare å pusse ned, dersom man først får riper/happ i laminat (noe som kan skje, spesielt i de billigere typene) så må gulvet byttes.

(jeg er ofte enig med deg Hill :))

Gjest Gjest
Skrevet

Laminat er kaldt og dessuten mye hardere å gå på. Legg parkett, hadde ikke tvilt et sekund. Og jeg har begge deler i huset.

Skrevet

Parkett er best - helt opplagt.

Det er varmere - ikke så hardt og det kan slipes.

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi valgte laminat fordi det skulle være mer slitesterkt enn parkett. Vi heiv ut parketten og gledet oss til å få et finere gulv. Jommen sa jeg smør......... :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet
Jommen sa jeg smør......... :forvirret:

Nemlig, laminat er møkk.
Gjest Gjest
Skrevet

Hadde helt klart algt parkett! Laminat er rett og slett ikke pent. Og slitt laminat er ennå verre.

Gjest Gjest
Skrevet

Har parkettlaminat jeg. Vet ikke helt hva det vil si jeg. Men er ihvertfall fornøyd så langt. Har bodd er i åtte mnd. Har gulvvarme i alle rom,så det er lunt å godt å gå på det.

Gjest Gjest
Skrevet

Laminat tåler vel ikke vannsøl heller....

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har 40 år gammel eikeparkett i leiligheten, og den har holdt seg veldig bra (det har bodd barn her også tidligere). Hvis det blir riper kan man jo uansett slipe ned gulvet. Ville aldri valgt annet enn ekte tregulv hvis jeg skulle lagt nye gulv her. :)

Skrevet

Parkett, ingen tvil!

Skrevet

I motsetning til de fleste andre som har svart er vi mye mer fornøyd med laminatgulvet enn parketten. Vi har et skiferlignende Alloc-gulv som er ment å kunne brukes også i butikker og lignende (Alloc Commercial heter det vel). Vi har tre store hunder, men det er ikke ett merke etter klørne deres. Ofte er hundene fulle av snø etter en tur, og snøen blir gjerne liggende igjen og smelte på ganggulvet, men vi har så langt i hvert fall ikke hatt noen problemer med vannskader. Ikke føles det kaldt heller, men det kan vel skyldes at det ligger et gammelt belegg under som kanskje isolerer litt.

Parkettgulvet derimot.... vi fikk slipt og lakket gulvet i desember, og allerede nå er det skikkelig ille igjen! Massevis av riper etter hundeklør og møbler og alt... virker som om det blir riper bare en ser hardt på det. Dessuten blir det skjolder etter vask uansett hvordan man vasker det.

Jeg har lest mange diskusjoner om parkett kontra laminat, og det ser ut til å variere voldsomt hva folk er fornøyd med. Jeg tror derfor at kvaliteten på gulvet en velger er viktigere enn om det er parkett eller laminat.

Skrevet

Riper i parkett avhenger forresten av overflatebehandlingen. Den kan jo både oljes og lakkes, og begge deler fås i varianter som er ment for hard bruk. Lakk er jo det vanligste, men også det som viser riper best. Man blir jo gjerne anbefalt å lakke eller olje et ekstra strøk når parketten er lagt, men tror ikke så mange gjør dette likevel. Jeg har oljet parkett og hund, og det er noen riper ja, men de synes knapt fordi jeg har olje og ikke lakk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...