Gå til innhold

Bruker dere ChatGPT som lege?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AI vil nok kunne gi mye bedre svar enn en lege, men da må man bruke en modell som er trent på faglitteratur, ikke kvinneguiden og annet vås.

Anonymkode: 54657...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nei, selvsagt ikke. Aldri brukt chatgpt til noe som helst. Bruker lege som lege.

Anonymkode: 19e1e...621

Hvis du aldri har brukt ChatGPT til noe som helst, hvorfor mener du noe om det da? Har du noen som forteller deg hva du skal mene? Hvem da? 

Anonymkode: d094d...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man bør gå til lege når det er noe alvorlig.

Vil bare nevne at der er andre AI'er som oppgir kilder man kan sjekke. For eksempel Copilot. Det finnes varianter som er skreddersydd for forskere.

Det er også interessant at AI allerede slår leger i kontrollerte tester. Kanskje folk glemmer at mennesker også er forutinntatte og ikke vet alt?

Anonymkode: c24a7...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

AI vil nok kunne gi mye bedre svar enn en lege, men da må man bruke en modell som er trent på faglitteratur, ikke kvinneguiden og annet vås.

Anonymkode: 54657...ebb

Enig. I tillegg må den settes opp slik at den er idiotsikker om vanlige folk og ikke kun leger skal klare å bruke den til medisinsk hjelp. 

Anonymkode: d05bc...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Aldri brukt chatgpt. Tror nok jeg vet mer om min sjeldne sykdom enn den. 

Anonymkode: 15391...1bc

Det ser ut som det er veldig mange troende her. Vil du ikke vite? Det er helt gratis og ChatGPT gir ikke råd.

Eller frykter du at du kanskje kan finne ut noe du ikke vil vite? Det virker som mange her rett og slett har angst for AI.

AI-skrekk, kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det ser ut som det er veldig mange troende her. Vil du ikke vite? Det er helt gratis og ChatGPT gir ikke råd.

Eller frykter du at du kanskje kan finne ut noe du ikke vil vite? Det virker som mange her rett og slett har angst for AI.

AI-skrekk, kanskje? 

Absolutt ikke. Sier bare at jeg ikke har bruk for chat gpr. Jeg vet omtrent alt om sykdommen min, mer enn de fleste leger. Skal jeg bruke chat gpt får det bli til å snakke om været. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Absolutt ikke. Sier bare at jeg ikke har bruk for chat gpr. Jeg vet omtrent alt om sykdommen min, mer enn de fleste leger. Skal jeg bruke chat gpt får det bli til å snakke om været. 

Chat gpt. Føkk autocorrect 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bedre svar gjennom Google.

ChatGPT er ingen sannhetsmaskin. Den driter i sannheten. Den er laget for å holde samtaler gående. Den har ingen innebygget kildekritikk. Den vil gi forskjellig svar på den samme spørsmålet om du bare venter litt og spør igjen. Du kan også få den til å si hva du vil at den skal si, ved å tweake litt på inputen.

ChatGPT etterligner hvordan mennesker snakker sammen, og det er stort sett det.

Anonymkode: b3d10...5a3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både google og ChatGPT gir deg svar ut i fra hva de fleste søker på og trykker seg videre på. For eksempel hvis en søker på "magesmerter" og de fleste som har det er redd for kreft og trykker på linker som omhandler det, vil den neste som søker på "magesmerter" få opp masse linker til kreft. 

Jeg bruker kun sikre kilder når jeg søker opp medisinske tilstander på nettet. For eksempel; Helsebiblioteket, NHI, Helsenorge, pubMed/NIH/PMC (amerikanske sider med internasjonale medisinske artikler) 

Anonymkode: a4365...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du får bedre svar gjennom Google.

ChatGPT er ingen sannhetsmaskin. Den driter i sannheten. Den er laget for å holde samtaler gående. Den har ingen innebygget kildekritikk. Den vil gi forskjellig svar på den samme spørsmålet om du bare venter litt og spør igjen. Du kan også få den til å si hva du vil at den skal si, ved å tweake litt på inputen.

ChatGPT etterligner hvordan mennesker snakker sammen, og det er stort sett det.

Anonymkode: b3d10...5a3

😂😂

Anonymkode: 3923a...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Både google og ChatGPT gir deg svar ut i fra hva de fleste søker på og trykker seg videre på. For eksempel hvis en søker på "magesmerter" og de fleste som har det er redd for kreft og trykker på linker som omhandler det, vil den neste som søker på "magesmerter" få opp masse linker til kreft. 

Jeg bruker kun sikre kilder når jeg søker opp medisinske tilstander på nettet. For eksempel; Helsebiblioteket, NHI, Helsenorge, pubMed/NIH/PMC (amerikanske sider med internasjonale medisinske artikler) 

Anonymkode: a4365...4aa

Forskjellem på Google-søj og Chat GPT ek kanskje at du kan stille soørsnåk til ChatGPT og få svar du kan spørre videre på? Er du kritisk til svaret fra ChatGPT, går det an å stille kritiske spørsmål og få svar, uten å bli kalt konspirasjonsteoretiker. Det er litt forfriskende.👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 9.47):

Etter at jeg oppdaget ChatGPT, opplever jeg å få veldig gode svar på det jeg lurer på om helsa mi. Mye bedre svar enn noen lege noengang har gitt meg. Synd han ikke kan skrive ut resepter...

Er det flere her som bruker ChatGPT som lege? 

Det er resept på legemidler av en grunn. Tror vi skal være glad for at dataprogrammer ikke kan skrive ut resept.  Det er jo også bare å se hvor ofte folk finner feil i dataprogrammer som kan misbrukes. 

Anonymkode: d05bc...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...