Gå til innhold

Abort i uke 22 pga store avvik under UL. Behandles den fødende uverdig i dette tilfellet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sitat fra artikkel:

Jordmor sier:

«Ta med en pappskål som du kan legge i toalettet. I tilfelle fosteret kommer mens du er på do.»

– Jeg synes opplevelsen var uverdig. Og ensom.

https://www.vg.no/helse/i/eMea4K/maatte-avbryte-svangerskapet-etter-22-uker

Hvordan kunne jordmor gjort en bedre jobb i dette tilfellet?

Anonymkode: 320de...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg forstår godt at man er sår og følsom i en slik situasjon og at slike beskjeder kan føles verre enn de egentlig er, uten at man er hysterisk eller overreagerer på en slik beskjed. Tenker uansett at det ville føltes mer uverdig om barnet faktisk hadde kommet mens man var på do, og at jordmor her har opptrådd på en god og omsorgsfull måte. 

Anonymkode: a9b2a...ca6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde det vært bedre om ingen sa noe og man endte opp med å måtte plukke babyen opp fra do? 
Det står jo ingenting om oppfølgingen hun fikk gjennom selve fødselen, så det er helt umulig å ta stilling til resten av hennes opplevelse. Det er så klart mulig st hun opplevde det uverdig og ensomt, men hvordan i alle dager skal man kunne gjøre en sånn senabort til noe hyggelig i det hele tatt? 

Anonymkode: b08bb...0df

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikke tenke meg at en slik opplevelse blir fantastisk flott uansett. Av og til må man gi informasjon som ikke kan pakkes inn. 

Skjønner man rmer sårbar i situasjonen men krenkehatten må ikke på for enhver pris. 

Anonymkode: 8ba50...8ac

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En tøff opplevelse, men utifra det som står i VG som er det ikke så mye sykehuset kunne gjort bedre. 
En senabort ER tøft. 

Anonymkode: 5b67c...da9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt abort i uke 13 pga sykt foster. Kirurgisk abort fordi det var såpass tidlig. 

Opplevelsen var kjip. Og det var ikke veldig ok at sykepleier snakket om prevensjon etterpå. Vi ønsket barn mer enn alt annet, så prevensjon var helt uaktuelt. 

Jeg både skjønner og ikke skjønner at abort av ønskede barn skjer såpass sjeldent at helsepersonell ikke vet hvordan de skal oppføre seg. Men rom for forbedringer er det nok

Anonymkode: 5f826...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting uverdig. Helsepersonell MÅ gi beskjeder som ikke alltid er så «gøy» for dem heller. Fin og viktig artikkel, men blir litt dumt at akkurat den beskjeden fra sykepleier måtte tas opp som om sykeshuspersonellet behandlet denne kvinnen nedverdigende. En så voksen kvinne må i ettertid forstå at dette var viktig informasjon for sykepleier å gi! 

Anonymkode: 2274d...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde det vært bedre om ingen sa noe og man endte opp med å måtte plukke babyen opp fra do? 
Det står jo ingenting om oppfølgingen hun fikk gjennom selve fødselen, så det er helt umulig å ta stilling til resten av hennes opplevelse. Det er så klart mulig st hun opplevde det uverdig og ensomt, men hvordan i alle dager skal man kunne gjøre en sånn senabort til noe hyggelig i det hele tatt? 

Anonymkode: b08bb...0df

Bedre kan ikke hi kommenteres. 

Anonymkode: fb5b9...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har tatt abort i uke 13 pga sykt foster. Kirurgisk abort fordi det var såpass tidlig. 

Opplevelsen var kjip. Og det var ikke veldig ok at sykepleier snakket om prevensjon etterpå. Vi ønsket barn mer enn alt annet, så prevensjon var helt uaktuelt. 

Jeg både skjønner og ikke skjønner at abort av ønskede barn skjer såpass sjeldent at helsepersonell ikke vet hvordan de skal oppføre seg. Men rom for forbedringer er det nok

Anonymkode: 5f826...fd0

Av og til MÅ helsepersonell sunde «fæle» tingene! De er pliktig til å gi en viss informasjon, enten folk liker det eller ei! 

Anonymkode: 2274d...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...