AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #1 Del Skrevet 14. desember 2024 Sitat fra artikkel: Jordmor sier: «Ta med en pappskål som du kan legge i toalettet. I tilfelle fosteret kommer mens du er på do.» – Jeg synes opplevelsen var uverdig. Og ensom. https://www.vg.no/helse/i/eMea4K/maatte-avbryte-svangerskapet-etter-22-uker Hvordan kunne jordmor gjort en bedre jobb i dette tilfellet? Anonymkode: 320de...b80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #2 Del Skrevet 14. desember 2024 Jeg forstår godt at man er sår og følsom i en slik situasjon og at slike beskjeder kan føles verre enn de egentlig er, uten at man er hysterisk eller overreagerer på en slik beskjed. Tenker uansett at det ville føltes mer uverdig om barnet faktisk hadde kommet mens man var på do, og at jordmor her har opptrådd på en god og omsorgsfull måte. Anonymkode: a9b2a...ca6 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #3 Del Skrevet 14. desember 2024 Hadde det vært bedre om ingen sa noe og man endte opp med å måtte plukke babyen opp fra do? Det står jo ingenting om oppfølgingen hun fikk gjennom selve fødselen, så det er helt umulig å ta stilling til resten av hennes opplevelse. Det er så klart mulig st hun opplevde det uverdig og ensomt, men hvordan i alle dager skal man kunne gjøre en sånn senabort til noe hyggelig i det hele tatt? Anonymkode: b08bb...0df 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #4 Del Skrevet 14. desember 2024 Kan ikke tenke meg at en slik opplevelse blir fantastisk flott uansett. Av og til må man gi informasjon som ikke kan pakkes inn. Skjønner man rmer sårbar i situasjonen men krenkehatten må ikke på for enhver pris. Anonymkode: 8ba50...8ac 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #5 Del Skrevet 14. desember 2024 En tøff opplevelse, men utifra det som står i VG som er det ikke så mye sykehuset kunne gjort bedre. En senabort ER tøft. Anonymkode: 5b67c...da9 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #6 Del Skrevet 14. desember 2024 Jeg har tatt abort i uke 13 pga sykt foster. Kirurgisk abort fordi det var såpass tidlig. Opplevelsen var kjip. Og det var ikke veldig ok at sykepleier snakket om prevensjon etterpå. Vi ønsket barn mer enn alt annet, så prevensjon var helt uaktuelt. Jeg både skjønner og ikke skjønner at abort av ønskede barn skjer såpass sjeldent at helsepersonell ikke vet hvordan de skal oppføre seg. Men rom for forbedringer er det nok Anonymkode: 5f826...fd0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #7 Del Skrevet 14. desember 2024 Ingenting uverdig. Helsepersonell MÅ gi beskjeder som ikke alltid er så «gøy» for dem heller. Fin og viktig artikkel, men blir litt dumt at akkurat den beskjeden fra sykepleier måtte tas opp som om sykeshuspersonellet behandlet denne kvinnen nedverdigende. En så voksen kvinne må i ettertid forstå at dette var viktig informasjon for sykepleier å gi! Anonymkode: 2274d...738 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #8 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde det vært bedre om ingen sa noe og man endte opp med å måtte plukke babyen opp fra do? Det står jo ingenting om oppfølgingen hun fikk gjennom selve fødselen, så det er helt umulig å ta stilling til resten av hennes opplevelse. Det er så klart mulig st hun opplevde det uverdig og ensomt, men hvordan i alle dager skal man kunne gjøre en sånn senabort til noe hyggelig i det hele tatt? Anonymkode: b08bb...0df Bedre kan ikke hi kommenteres. Anonymkode: fb5b9...0e1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #9 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har tatt abort i uke 13 pga sykt foster. Kirurgisk abort fordi det var såpass tidlig. Opplevelsen var kjip. Og det var ikke veldig ok at sykepleier snakket om prevensjon etterpå. Vi ønsket barn mer enn alt annet, så prevensjon var helt uaktuelt. Jeg både skjønner og ikke skjønner at abort av ønskede barn skjer såpass sjeldent at helsepersonell ikke vet hvordan de skal oppføre seg. Men rom for forbedringer er det nok Anonymkode: 5f826...fd0 Av og til MÅ helsepersonell sunde «fæle» tingene! De er pliktig til å gi en viss informasjon, enten folk liker det eller ei! Anonymkode: 2274d...738 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #10 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Av og til MÅ helsepersonell sunde «fæle» tingene! De er pliktig til å gi en viss informasjon, enten folk liker det eller ei! Anonymkode: 2274d...738 Man må vel ikke gi råd om prevensjon til en kvinne som ønsker barn. Jeg var ikke akkurat en tenåring heller. I journalen stod jo også grunnen til abort Anonymkode: 5f826...fd0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #11 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Man må vel ikke gi råd om prevensjon til en kvinne som ønsker barn. Jeg var ikke akkurat en tenåring heller. I journalen stod jo også grunnen til abort Anonymkode: 5f826...fd0 Nå handler ikke denne tråden om din abort, men om en kvinne som føler seg krenker fordi hun får informasjon om at hun bør bruke en pappskål for forhindre at barnet faller i do. Spørsmålet er hvordan kan sykepleier gi informasjon i en slik situasjon, at fosteret ikke skal falle i do? Anonymkode: 320de...b80 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #12 Del Skrevet 14. desember 2024 Absolutt ikke uverdig. Men folk forstår ikke hva det vil si med abort så sent (ei heller alle de som snakker at uke 18 er helt greit, mye er likt), og så er mange gjerne ekstra følsom og tolker alt i verste mening. Klart jordmor måtte gi beskjed, det er jo bare sånn det er rett og slett. Anonymkode: dfb13...f99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 14. desember 2024 #13 Del Skrevet 14. desember 2024 Jeg vet ikke om problemet kommer helt frem i artikkelen. Her har hun altså gått gjennom en miniFØDSEL. Alene, uten en jordmor til stede, slik vanlige fødende får. I tillegg, i stedet for at noen tar imot barnet, så skulle hun håndtere det selv, og "BTW, passe på at hun kanskje ikke vil føde det ned i do". Det handler altså om at HUN selv (som hun også sier) visste ikke at det kom til å bli som en fødsel, men uten alle de vanlige personene som støtter en under en fødsel. Dette burde jo jordmødre vite ganske godt, og kanskje bør man altså legge opp til at de som gjennomgår en senabort behandles som fødende, og ikke som om de selv har skyld i at de står i denne situasjonen, så da kan de like godt få håndtere den alene. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 14. desember 2024 #14 Del Skrevet 14. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ingenting uverdig. Helsepersonell MÅ gi beskjeder som ikke alltid er så «gøy» for dem heller. Fin og viktig artikkel, men blir litt dumt at akkurat den beskjeden fra sykepleier måtte tas opp som om sykeshuspersonellet behandlet denne kvinnen nedverdigende. En så voksen kvinne må i ettertid forstå at dette var viktig informasjon for sykepleier å gi! Anonymkode: 2274d...738 Jeg tror ikke poenget kom frem ordentlig. Når en fødende føder, så har man jordmødre rundt seg. Her ser det ut som gun var på sykehus, kunne tilkalle noen om nødvendig, men selv om det var en minifødsel (som legen selv sa), så hadde hun ikke rett på jordmor der hele tiden. Så da måtte jordmoren si at i tilfelle hun gikk på do, burde hun tisse i pappskål så fosteret ikke falt i do. Nei, denne infoen er ikke i seg selv nedverdigende, men det høres ikke bra ut når en senabort ikke behandles som en fødsel ville gjort... for det er ikke så farlig med moren - barnet er jo allerede dødt. Dette er noe man kan oppleve etter en vanlig fødsel også (slik jeg har gjort). Mens jeg var gravid så var jeg viktig, og etter fødsel så ble jeg behandlet nesten som et objekt: skuffet rundt, sydd stygt, ikke så farlig at bedøvelsen ikke funket, ikke så farlig at jeg fikk infeksjon, ikke så farlig at jeg vekkes av sykehuspersjonalet hver andre time i en hel uke, m.m. Endret 14. desember 2024 av katties 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet 14. desember 2024 #15 Del Skrevet 14. desember 2024 Vi ble så urolig godt ivaretatt da vi mistet og fødte vårt døde barn halvveis i svangerskapet for to år siden. Vi fikk all støtten vi trengte at omsorgsfulle jordmødre og leger, informasjon, og både vi og barnet ble behandlet med den største verdighet! Jeg fikk ikke en pappskål på toalettet, men måtte tisse i bekken, både pga barnet som evt kunne bli født og fordi alt som kom ut skulle undersøkes. Barnet ble født i en vanlig fødeseng på en vanlig fødestue, og lagt opp på brystet mitt. Vi fikk så mye vi tid vi trengte med barnet. Jeg er lei meg for at ikke alle som mister får like god behandling og føler seg like godt ivaretatt. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #16 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg forstår godt at man er sår og følsom i en slik situasjon og at slike beskjeder kan føles verre enn de egentlig er, uten at man er hysterisk eller overreagerer på en slik beskjed. Tenker uansett at det ville føltes mer uverdig om barnet faktisk hadde kommet mens man var på do, og at jordmor her har opptrådd på en god og omsorgsfull måte. Anonymkode: a9b2a...ca6 Man er ikke "sår og følsom" i en slik situasjon, man er i dyp sorg. Hvorfor man må føde et såstort foster alene er for meg uforståelig. Anonymkode: 8e226...9de 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #17 Del Skrevet 14. desember 2024 katties skrev (Akkurat nå): Jeg tror ikke poenget kom frem ordentlig. Når en fødende føder, så har man jordmødre rundt seg. Her ser det ut som gun var på sykehus, kunne tilkalle noen om nødvendig, men selv om det var en minifødsel (som legen selv sa), så hadde hun ikke rett på jordmor der hele tiden. Så da måtte jordmoren si at i tilfelle hun gikk på do, burde hun tisse i pappskål så fosteret ikke falt i do. Nei, denne infoen er ikke i seg selv nedverdigende, men det høres ikke bra ut når en senabort ikke behandles som en fødsel ville gjort... for det er ikke så farlig med moren - barnet er jo allerede dødt. Men under en vanlig fødsel har du jo heller ikke jordmor der hele tiden. Bare på slutten. Jeg tror nok denne kvinnen har hatt en veldig vond og vanskelig opplevelse, og det er ikke vanskelig å forstå. Kanskje har ikke kommunikasjonen med helsepersonell vært god nok, kanskje er det sorgen og sjokket som gjør at vonde følelser kanaliseres mot noen andre. At hun fikk beskjed om å legge noe i toalettet er jo helt riktig og nødvendig, det hadde jo vært et fryktelig sjokk hvis babyen plutselig hadde ligget i do. Og særlig hvis den hadde levd, noe den kunne gjort. Denne historien viser at informasjon og støtte til kvinner som tar senabort er veldig viktig, men det er ikke sikkert noe har blitt gjort “feil” her. Det kunne ikke jeg konkludere med ut fra denne historien, i alle fall. Og så er det også sånn at sykehuset må kanalisere ressursene sine dit de trengs mest. Hvis det koker på føden, så må de velge pasientene som trenger jordmorressursene aller mest, som kvinner i aktiv fødsel. Trøkken på en fødeavdeling kan variere mye fra dag til dag, og man kan ikke bemanne til de store toppene, så noen dager blir det travelt. Jeg har selv ligget uten barnet mitt på oppvåkningen i flere timer pga det var så travelt på føden. Veldig uheldig, men det er enda mer uheldig hvis en kvinne må ha en medisinsk utrygg fødsel fordi jeg/barnet mitt opptok de ressursene. Ikke en ønskesituasjon, men ressursene må brukes der de trengs mest. Forøvrig burde kvinner som tar abort slippe å være på fødseavdeling. En i nær familie tok nylig senabort, og det var en stor påkjenning å måtte være på føden. Anonymkode: ecb94...3a7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 14. desember 2024 #18 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man er ikke "sår og følsom" i en slik situasjon, man er i dyp sorg. Hvorfor man må føde et såstort foster alene er for meg uforståelig. Anonymkode: 8e226...9de Det er liksom ingen gode alternativer her. Man kan jo ikke ta keisersnitt. Man kan fjerne fosteret kirurgisk og partere det, men det er jo ikke akkurat greit det heller. Det er mulig det allerede føler ting (antatt fra uke 17), og er kanskje ikke dødt enda. Hvis man vil se fosteret etterpå så kommer jo dette til å være et grusomt syn. Fødsel kan være det mest skånsomme her, men som sagt så finnes ingen gode alternativer 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #19 Del Skrevet 14. desember 2024 Merkelig utsagn syns jeg. Når jeg tok kirurgisk abort etter mislykket medisinsk abort etter MA så var det første jeg fikk beskjed om at det ikke var grunnlag for sykemelding etter frivillig abort. De hadde med andre ord ikke lest journalen min en gang. Stort forbedringspotensiale vil jeg si. Anonymkode: 47332...88d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #20 Del Skrevet 14. desember 2024 Dette minner litt om et intervju jeg leste for en stund siden der en kvinne fortalte om sin negative opplevelse ved medisinsk abort. Hun reagerte blant annet på at hun selv var forventet å sette inn stikkpiller i skjeden selv. Dette var visstnok så vanskelig at kjæresten måtte hjelpe til. Det er ingen som tviler på at abort er vanskelig, både emosjonelt og fysisk. Men tror mange ikke tar innover seg hva det faktisk innebærer før de står i det selv. Og mange har nok urealistiske forventninger til hva helsevesenet egentlig kan tilby av hjelp og støtte. Anonymkode: 18880...8c2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå