Gå til innhold

Hvor stor buffer burde vi ha? 

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor stor buffer burde vi ha? 

Vi har hus, hytte, 3 millioner i lån (boliglån og studielån), 2 barn. Lavt forbruk for dagligvarer, transport og diverse. 

Anonymkode: bdd36...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har også 400.000 i fond, men ønsker ikke ta de ut for må da betale skatt. 

Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buffer er en av de tingene hvor det ikke finnes fasit. Mange prater om så og så mange månedslønner. 

I deres tilfelle har dere allerede buffer på 400k om noe ekstremt skulle skje.

Du sier ikke hva dere tjener. 

Men personlig ville jeg ikke stresset med å ha mer enn noen ti-tusen kroner, kanskje en mnd-lønn på buffer. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (Akkurat nå):

Buffer er en av de tingene hvor det ikke finnes fasit. Mange prater om så og så mange månedslønner. 

I deres tilfelle har dere allerede buffer på 400k om noe ekstremt skulle skje.

Du sier ikke hva dere tjener. 

Men personlig ville jeg ikke stresset med å ha mer enn noen ti-tusen kroner, kanskje en mnd-lønn på buffer. 

Takk! Vi har som husholdning svært varierende inntekter. Den ene av oss har fast jobb med 25.000 inn. Dette dekker alt av faste utgifter. Den andre inntekten går til alt annet (sparing, ferier, restaurant, klær, frisør, gaver osv) som i prinsippet ikke er nødvendig.

Og ja, om noe ekstremt skjer kan vi ta av de 400 000, men det kan ta opp til en uke å få pengene ut, og vi må da skatte en høy prosent, så fristende å da heller få oss et kredittkort eller noe lignende. 

Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk! Vi har som husholdning svært varierende inntekter. Den ene av oss har fast jobb med 25.000 inn. Dette dekker alt av faste utgifter. Den andre inntekten går til alt annet (sparing, ferier, restaurant, klær, frisør, gaver osv) som i prinsippet ikke er nødvendig.

Og ja, om noe ekstremt skjer kan vi ta av de 400 000, men det kan ta opp til en uke å få pengene ut, og vi må da skatte en høy prosent, så fristende å da heller få oss et kredittkort eller noe lignende. 

Hilsen TS

Har man god kontroll på økonomi så er det helt greit å bruke kredittkort. Mange kort har gode fordelsprogrammer. Har man ikke god kontroll på økonomien så holder man seg langt unna kredittkort. Kjenner folk som har kredittkort med grense på 150k som de rett og slett bruker som buffer.

Men på den andre side: Har man så god økonomi, så bør man også klare å ha en hverdagsbuffer på feks. 20k som kan brukes om vaskemaskinen ryker samtidig som nye dekk til bilen må kjøpes akkurat den uka det er konfirmasjon.

Høres ut som dere har god kontroll uansett.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag skulle ha en pott på 100-200.000 kr i buffert.

Tänker att ni har hus (minst 50.000 i buffert) för avloppsproblem, värmeproblem, vitvaror, trasigt fönster etc. Kanske mer, eller sparat till kommande reparationer och renovation.

Kanske lika mycket för hytte. Vannlekasje, värmeproblem, taket?

Bil buffert på 20.000 för reparationer, nya vinterdäck etc.

Pengar motsvarande 3 månaders kostnader ifall ni blir arbetslösa.

Och så sparande eller buffert till ferier, cyklar och vad mer barnen kan behöva som är lite dyrare

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i svaret over her. Har dere kredittkort - og betaler lojalt og bruker det ansvarlig - fungerer det også greit som buffer fremfor å ha mye penger som råtner på konto. Så lenge man har penger liggende i f.eks. fond, altså. Man rekker helt fint å hente dem ut for å betale kredittkortregningen før det begynner å påløpe renter. Du bør selvfølgelig ha noe penger lett tilgjengelig uansett, men det trenger ikke være så voldsomt mye.

Jeg tolker det som at alle de 400 000 dere har i fond nå er ren avkastning, og at dere har tatt ut alt av innskudd. For dere må jo ikke betale en krone i skatt på det dere har skutt inn i fond selv. Men hvis dere ikke bygger buffer med alle kroner til overs, hva har dere da tenkt å gjøre med dem? Betale inn ekstra på boliglånet? Det innebærer selvfølgelig en risiko, siden dere da ikke sitter med penger, og da bør dere absolutt sette av noe til buffer. Men dere kan fint skyte penger dere ellers ville laget buffer av inn i fond, innskuddet kan jo tas skattefritt ut igjen uansett hvis det smeller.

Å gi en helt konkret sum er vanskelig. Hvor gammel er eventuell bil eller biler? Har dere dyr som det plutselig kan påløpe store utgifter med? Jeg (ganske god økonomi, får inn 40 000 i måneden og forloveden det samme, totalt 2 mill. i lån) har bare 20 000 stående på en annen konto og alltid rundt 20 000 igjen på konto idet ny lønning kommer. Resten står i fond. Men så har jeg også kredittkort med 150 000 i ramme, og det fungerer mer enn godt nok. Har fått uforutsette (i betydningen "plutselig", ikke at jeg er fryktelig overrasket over at det skjer iblant) utgifter mang en gang og aldri svettet av det bare fordi jeg har forholdsvis lite liggende på vanlige kontoer.

Anonymkode: 2b2e0...f58

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente forøvrig enig med @takinova. Ikke at det er noe galt med det andre svaret, bare en veldig annen tilnærming enn min. En trygg og solid en, og enda mer å anbefale hvis man er litt engstelig for overforbruk og kreditt, men i min verden litt for kostbar ut fra alternative løsninger. Så skal jeg selvfølgelig aldri anbefale noen å ta en større risiko enn det som både føles trygt og er trygt ut fra egne forutsetninger både økonomisk og personlig.

Anonymkode: 2b2e0...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opptil 100 000 i buffer. Nå er den full, men skal pusse opp i vinter, så da tømmes den nok. Da er det bare å spare opp igjen 🙂

Anonymkode: 5d6fa...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har satt et minimum for oss selv med 100 000 i buffer. Har hus, hytte og (ny) bil. 100 000 er ikke mye hvis noe skulle skje for eksempel med taket på huset, men da vet vi at vi har rom for å låne mer, evt ta av fond hvor vi akkurat nå har verdier for rundt 1 million. Her må vi også skatte om vi tar ut mer enn 400 000, men må vi, så gjør vi det. 

Anonymkode: 0408e...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hilsen TS

Hvordan dekker 25 000 alle faste utgifter når dere har lån på 3 millioner? Bare avdrag og renter på lånet må jo være minst 15 000?

Anonymkode: 47528...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har buffer i fleksilån, og kredittkort. 

Har også en del i fastrenteinnskudd som vi alltids kan få ut om noen måneder. Dette er egentlig penger tiltenkt ny bil og slikt, som kan utsettes litt. 

Har også trekk til fond, men det er langsiktig og pensjon, så det er bare ekstra buffer i tillegg ekstreme ting som sykdom. 

Anonymkode: 25f39...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hilsen TS

Har dere allerede tatt ut hele innskuddet, slik at hele summen på 400 000 er avkastning?

Anonymkode: 59910...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er alene med barn, hus, bil og hytte. 2,4 i lån, tjener 780k i året, har kredittkort (ubrukt) med liten ramme på 20k, og har en buffer på 80k. Bufferen skal opp i minst 150k, helst 200. Jeg brukte mye av den til å cashe ut bil.

Bufferen min er tiltenkt så mangt. Reparasjoner, vedlikehold, ferie, hvitevarer osv.

Har også aksjeportefølje og krypti, men teller ikke det med i noe som helst.

Anonymkode: b6e43...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et interessant spørsmål , jeg får inntrykk (internett ja..)  av at vi "burde" ha 3-6 måndes lønn buffer, som for vår del virker helt på tur ( 300-700 tusen ),  spesielt med tanke på ingen gjeld. har lagt meg på 200k på høyrente og 150 k på kredittkort just in case. Har egentlig aldri opplevd et buffer behov på mer enn en hvitevare... Vi har begge fast jobb i det offentlige så risikoen for noen jobb kødd er ca 0, hadde den vært større ville jeg sagt 3 måneder.

Endret av 85d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To til seks månedslønner er fint. Mer enn det, er det trolig lurt å nedbetale lån.

Anonymkode: 31284...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godtgjores

Hvis du har hus, så trenger du minst 100.000 i buffer for nytt tak en gang da, nye vinduer, ville nok si 200.000 kanskje da for å være sikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buffer bør være nok penger til å klare deg i 2 dager.

Det er i alle fall det bedrifter gjør. De har nok penger til 2 dager. Det så vi under koronanedstengningene. 2 dager var alt de hadde, deretter måtte staten gripe inn.

Det er ingen grunn til at det skal være noe annerledes for privatpersoner.

Anonymkode: ac546...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver ha 15.000 på bufferkonto til enhver tid til uforutsette utgifter som f.eks. bilservice, hvitevarer som ryker eller en spontan helgetur eller noe. Hadde 100.000 på sparekonto den dagen jeg måtte over på aap pga sykdom og det kom godt med den perioden jeg gikk på aap. Har en del i fond men den hadde jeg tenkt å ruge på til jeg ble pensjonist så den rører jeg ikke før jeg har kniven helt på strupen økonomisk evt før det😅 

Anonymkode: 1ba24...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...