Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. mars 2006 #1 Skrevet 2. mars 2006 Det har seg slik at barnefaren ønsker en DNA-test, da han mener at gutten ikke er hans sønn etter 7 år. Vi er begge usikre på hvordan vi skal fortelle barnet dette. Føler at vi er nødt for å si noe før vi tar blodprøvene, slik at vi ikke lyver til ham om det. Men hva om det er hans barn allikevel, vil vi ikke da ha skapt forvirring i det lille hodet?? Uff, det er jammen ikke enkelt. Har noen vært gjennom dette, håper jeg dere vil skrive hvordan dere ville gjennomført det på best mulig måte. hjeeelp...... (jeg og pappaen bor ikke sammen, om det har noen betydning...)
Titti72 Skrevet 2. mars 2006 #2 Skrevet 2. mars 2006 Du trenger ikke å si noe til gutten. Bestill et prøvesett fra Rettsmedisinsk og bruk vattpinnen i munnhulen hans når han sover. Det skal ikke tas blodprøver. Og om dere hadde måttet tatt blodprøve så sier en uansett ingen ting til en 7-åring annet en at det er en blodprøve. Dette er da ikke noe gutten behøver å vite noe om!!!
Gjest mamma mø Skrevet 2. mars 2006 #3 Skrevet 2. mars 2006 Jeg ville IKKE sagt noe til gutten før jeg hadde et svaret på testen, OG diskutert med barnefar (eller ikke-barnefar) hvordan vi skulle takle det og hva skalgs konsekvenser det skulle få. Klart gutten skal vite det med tid og stunder, men han er bare 7 år, og så lenge dere faktisk ikke vet hvordan situasjonen er, synes jeg ikke han skal belastes med all usikkerheten.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #4 Skrevet 2. mars 2006 Du trenger ikke å si noe til gutten. Bestill et prøvesett fra Rettsmedisinsk og bruk vattpinnen i munnhulen hans når han sover. Det skal ikke tas blodprøver. Og om dere hadde måttet tatt blodprøve så sier en uansett ingen ting til en 7-åring annet en at det er en blodprøve. Dette er da ikke noe gutten behøver å vite noe om!!! ← Men jeg har fått skriv ifra tingretten om at blodprøve skal tas....så jeg må nok det da....
Gjest Mamma mø Skrevet 2. mars 2006 #6 Skrevet 2. mars 2006 Uansett ville jeg ikke fortalt gutten hvorfor prøven skulle tas. Rett og slett tatt en hvit løgn av noe slag, og så heller informere i etterkant nå jeg vet hva situasjonen blir. Det viktigste er å skåne ham for unødvendig bekymring og usikkerhet. Lykke til
Gjest Gamle Alex Skrevet 2. mars 2006 #7 Skrevet 2. mars 2006 Håper virkelig dere har grunn til tvil for ellers så synes jeg det er forferdelig å la gutten gå igjennom dette. Jeg tror uansett jeg ikke ville fortalt det. Jeg er ikke for å lyve for barn men her tror jeg at det er et untak. Finn på annen grunn til at han må ta en blodprøve, hvis dere VIRKELIG må la han gå igejnnom dette
Titti72 Skrevet 2. mars 2006 #8 Skrevet 2. mars 2006 Gutten trenger ikke å vite om dette. Ta prøve med vattpinne, og hvis det viser seg at far ikke er far så må dere ta blodprøven. Dere tar en privat test først for å se om far er far. Den testen kan alle bestille og koster ca. 2000-2500,- Svaret kommer ca. 3 uker etter at prøven er sendt inn.
Carrot Skrevet 2. mars 2006 #9 Skrevet 2. mars 2006 (endret) Men jeg har fått skriv ifra tingretten om at blodprøve skal tas....så jeg må nok det da.... ← Så ta barnet med til lege da.. - og si at dere skal ta en blodprøve fordi de vil sjekke at han er frisk og rask - du trenger ikke si mer før det endelige resultatet foreligger, da kan du evt ta bekymringen med hvordan dere skal fortelle han det.. edit ; skrivefeil Endret 2. mars 2006 av Carrot
Gjest Gjesta Skrevet 2. mars 2006 #10 Skrevet 2. mars 2006 Jeg ville også prøvd å unngå å si noe til gutten. Men da må dere også informere de som skal ta prøven om at dere ikke har informert han, og avtale med de andre som er involvert (guttens far?) at de ikke sier noe. Om det er fare for at andre sier det er det bedre at han får vite det fra dere.
Gjest Gjesta Skrevet 2. mars 2006 #11 Skrevet 2. mars 2006 Enig med de andre, jeg ville ikke sagt noe til gutten, kun dersom resultatet viser at faren ikke er faren likevel. Hvis du har fått brev fra retten om å ta blodprøve ville jeg gjort det på den måten ja
Far til 2 Skrevet 2. mars 2006 #12 Skrevet 2. mars 2006 Jeg synes heller ikke det er noen grunn til å fortelle årsaken til blodprøven på dette tidspunktet. Om "faren" ikke er faren bør nok gutten få vite det etterhvert. Men ikke før det.
Blackjack Skrevet 2. mars 2006 #13 Skrevet 2. mars 2006 Enig med de andre, jeg ville ikke sagt noe til gutten, kun dersom resultatet viser at faren ikke er faren likevel. Hvis du har fått brev fra retten om å ta blodprøve ville jeg gjort det på den måten ja ← Ta han med til legen og ta en blodprøve for å sjekke at "alt er i orden".
Malama Skrevet 2. mars 2006 #14 Skrevet 2. mars 2006 Ja, jeg er enig med de andre, ikke fortell ham det før et evt resultat tilsier t faren ikke er faren likevel. Det er ikke noe problem å si at han må ta en blodprøve, fordi f.eks legen trenger det for å se om han mangler noen vitaminer, for å se om ahn er frisk, fordi legen bare tar blodprøver av folk av og til for å undersøke ting
Gjest -Lykke- Skrevet 2. mars 2006 #15 Skrevet 2. mars 2006 Ja, jeg er enig med de andre, ikke fortell ham det før et evt resultat tilsier t faren ikke er faren likevel. Det er ikke noe problem å si at han må ta en blodprøve, fordi f.eks legen trenger det for å se om han mangler noen vitaminer, for å se om ahn er frisk, fordi legen bare tar blodprøver av folk av og til for å undersøke ting ←
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #16 Skrevet 2. mars 2006 Pøh, "for å sjekke at alt er i orden gjennomskuer en 7 åring, og vil tro at noe ikke er i orden." Å late som at du har fått et brev for rutinesjekk, eller si at du vil ta en blodtypetest, høres mye mer plausibelt ut. Evt hvis han har fått vaksine, si at han skal ta en immuntest. Eller bare si det som det er. Pappa vil ha en bekreftelse på at han faktisk er faren din, fordi jeg brukte å være litt billig.
Gjest gjest2 Skrevet 2. mars 2006 #17 Skrevet 2. mars 2006 Herregud, det siste der var da helt unødvendig, gjest
Gjest Gamle Alex Skrevet 2. mars 2006 #18 Skrevet 2. mars 2006 Eller bare si det som det er. Pappa vil ha en bekreftelse på at han faktisk er faren din, fordi jeg brukte å være litt billig. ← Det var en god ide, håper du har egene unger som du er like respektful overfor
hecuba Skrevet 2. mars 2006 #19 Skrevet 2. mars 2006 (endret) Jeg synes ikke det er noe galt i å skjerme en syvåring fra at faren hans er såpass misfornøyd med at han er tilstede at han vil ha bevis for at han faktisk er faren hans! For det er faktisk slik det kan bli tolket! Og det er da ikke uvanlig å ta blodprøver på rutinetester.. Endret 2. mars 2006 av hecuba
Gjest Kane Skrevet 2. mars 2006 #20 Skrevet 2. mars 2006 Pøh, "for å sjekke at alt er i orden gjennomskuer en 7 åring........ Eller bare si det som det er. Pappa vil ha en bekreftelse på at han faktisk er faren din, fordi jeg brukte å være litt billig. ← Det måtte være en gjest som ikke tør lage et nick en gang - ikke verdt en bekymring i verden.. Ta gutten med til lege - og viser pføven grunn til det fortell det den dagen det oppstår...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå