AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #21 Skrevet 12. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ingen her kan råde deg til hverken det ene eller andre. Vil anbefale deg å lese den "store" Wegovy-tråden, men også andre artikler etc som ligger på nett om dette, for så å ta en avgjørelse som passer for deg. Anonymkode: 99367...af4 Tusen takk! Jeg skal lese der jeg🙏 Anonymkode: 7fb03...f11
aksase Skrevet 12. desember 2024 #22 Skrevet 12. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvor lenge tror du du må fortsette? Jeg hører mye negativt om sprøyten fordi folk får « ulvehunger» når de slutter og må begynne igjen. Legene deres fortalte ikke at dette skulle være en livslang utgift, så de angrer. Anonymkode: 457c0...fee Jeg vet ikke. Legen antydet tre år i første omgang. Først vektreduksjon til man har nådd et vektmål, og så en stabiliserings-/vedlikeholdsperiode på lavere dose. Selv er jeg forberedt på at jeg må fortsette på ubestemt tid, og hvis meg må det, er jeg villig til å gjøre det, fordi en mer normal kroppsvekt og et mer normalt forhold til mat, det gir meg så mye mer livskvalitet. Sprøytene inneholder en etterlikning av et "metthetshormon" som mange overvektige selv produserer for lite av. Ved å tilføre litt ekstra fra sprøyten vil man bli raskere mett og være mett lenger, slik at man spiser mindre. Det er ikke sånn at kroppen automatisk begynner å produsere mer av dette hormonet selv, derfor vil man nok komme i underskudd på "metthetshormon" når man slutter med sprøyten igjen, slik at ting blir mer som før man begynte. Har man fått til å endre vaner og kosthold, og kanskje kommet i gang med regelmessig trening, vil nok en del klare å holde vekten etter å ha sluttet på hormontilskuddet, men sjansen er nok stor for at det for mange kan bli vanskelig uten å fortsette med hormontilskudd. Diabetes er en liknende hormonsykdom, hvor kroppen selv produserer for lite av hormonet insulin. Diabetikere, spesielt de med alvorligere grader av sykdommen, må som regel gå på tilskudd av insulin-hormonet livet ut, mens de som har mer moderat insulinmangel ofte kan unngå insulintilskudd ved riktig kosthold. Slik tror jeg det også er med oss som sliter med overvekt og fedme, at de mindre alvorlige tilfellene kan reguleres med kosthold og livsstil, mens de mer alvorlige må regne med medisinering livet ut. Hvem som ender opp hvor, det tror jeg er veldig individuelt fra person til person og umulig å vite sikkert før man har prøvd seg frem. Nå er disse slankemedisinene veldig kostbare, men det tror jeg kommer til å endre seg. Nå som legemiddelbransjen har funnet noe som fungerer, er det mange store aktører som utvikler sine egne medisiner. Det betyr at mange flere konkurrerende, og kanskje også mer effektive slankemedikamenter vil komme fremover, noe som jeg tror vil gjøre mye med prisen etter hvert. Jeg tror derfor prisbildet på slankemedisiner vil være noe helt annet om bare få år. Endret 12. desember 2024 av aksase 2
Gjest MaggaBente Skrevet 12. desember 2024 #23 Skrevet 12. desember 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Og nå har jeg begynt å lure på om kanskje det å bli lettere å kroppen vil gjøre det lettere for meg å holde fast i de gode periodene... Anonymkode: 7fb03...f11 Helt klart, det er min erfaring, lettere å skape gode aktivitetsrutiner og bedre kosthold😊
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #24 Skrevet 12. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men! Jeg er så redd for at disse sprøytene senere vil vise seg å være skadelige. At bivirkningene er skumle. Om bivirkningene blir uholdbare, slutter du jo på sprøytene. Det er jo alltid et alternativ. Jeg vet om flere som har kutta ut pga nettopp bivirkningene. Men du må jo veie det opp mot bivirkningene av overvekten. Overvekten har jo også en skadevirkning. Hvilke andre grunner tenker du taler MOT sprøytene? Skulle gjerne ha tatt de selv, men har pr dags dato rett og slett ikke råd til de. Har heldigvis klart å redusere inntaket mitt slik at vekta går (sakte) nedover. Anonymkode: c7347...14b
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #25 Skrevet 12. desember 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Om bivirkningene blir uholdbare, slutter du jo på sprøytene. Det er jo alltid et alternativ. Jeg vet om flere som har kutta ut pga nettopp bivirkningene. Men du må jo veie det opp mot bivirkningene av overvekten. Overvekten har jo også en skadevirkning. Hvilke andre grunner tenker du taler MOT sprøytene? Skulle gjerne ha tatt de selv, men har pr dags dato rett og slett ikke råd til de. Har heldigvis klart å redusere inntaket mitt slik at vekta går (sakte) nedover. Anonymkode: c7347...14b Nei redselen min går nok for det meste ut på hvilke ukjente bivirkninger som kan dukke opp etterhvert... Så jeg lurte på om det var flere som syntes dette var skumle greier, eller om det bare er mitt hode som gjør det skumlere enn det er😅 Anonymkode: 7fb03...f11
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #26 Skrevet 12. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei redselen min går nok for det meste ut på hvilke ukjente bivirkninger som kan dukke opp etterhvert... Så jeg lurte på om det var flere som syntes dette var skumle greier, eller om det bare er mitt hode som gjør det skumlere enn det er😅 Anonymkode: 7fb03...f11 Det er nok mest i ditt hode. Det er gjort grundige tester og vurderinger i mange år før et slikt medikament tillates brukt. Jeg har tillit til at de produktene er trygge, og det synes jeg alle burde ha. Anonymkode: a1779...da7
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #27 Skrevet 12. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor lenge tror du du må fortsette? Jeg hører mye negativt om sprøyten fordi folk får « ulvehunger» når de slutter og må begynne igjen. Legene deres fortalte ikke at dette skulle være en livslang utgift, så de angrer. Anonymkode: 457c0...fee Jeg skjønner ikke pratet om at folk angrer fordi de går opp igjen når de slutter med sprøyta. Er det ikke mye bedre å gå ned for så å gå opp enn å bare overgi seg til fedmen? Det er mange ting i livet man må prøve på, selv om sjansen for at det ikke fører til langvarig endring er der.. Men det er fremdeles verdt det, og en nyttig erfaring. Jeg går forøvrig på wegovy, har mange likheter med TS og det er et valg jeg virkelig ikke angrer på. Å kunne jobbe med seg selv og sine vaner samtidig som man har et hjelpemiddel som bidrar med fremgang og motivasjon er bare helt gull! Og så må man bare ta en dag av gangen. Viser det seg at man må ha en liten vedlikeholdsdose så må man det da.. Anonymkode: 7f70a...6d8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå