Malama Skrevet 2. mars 2006 #1 Skrevet 2. mars 2006 Vi er (som kjent?) på boligjakt for tiden, og mye av det som er i det markedet vi ser på med tanke på pris, størrelse og områder, er organisert i boretslag, og da gjerne gjennom BOB (bergen og omegn boligbyggelag) Og da er det jo forkjøpsrett for BOB-medlemmer. Fant et sted i går som jeg likte kjempegodt (men det er ikke for oss da, for vi kom ikke så langt som å ringe megler og be om vising (der er ikke fellesvisning ) i går fordi vi ikke hadde tid (første dagen så langt denne uka vi ikke har værtpå visning) og i dag var det kommt bud på den, med frist klokka tolv i dag. Vi kan jo ikke by på den usett heller da. Dessverre, for jeg faltså innmari for annonsen, borettslageg (varinne på hjemmesiden der og leste masse) og sånn. Men problemet mitt er: Når der er forkjøptsrett for alle BOB-medlemmer, er det i det hele tatt vits for oss andre da, eller vil det bare være sånn at dersom man får aksept på et bud som er innenfor rimelighetens grenser, så tar noen det på forkjøpsrett og eneste måten man får "beholde" budet sitt er dersom man har betalt en sykelig overpris? Det er jo surt å gå på visning, legg inn bud, delta i en budrunde, også går det til en eller annen som fikk bob-medlemskap i dåpsgave og derfor har et lavt medlemsnummer.... Gang på gang. I så fall unngår jeg heller alt som er BOB. Men, det er mye fine/koselige boliger som er nettopp det, rekkehus og sånn. Ettersom vi ikke har råd til en enebolig, og jeg har en drøm om en liten uteplass for grilling og soling.... så er liksom rekkehus løsningen da. Selv om det er dyrt det også... Men er det i det hele tatt vits? Noen som vet? (Jeg vet at vi sikkert kunne spurt megler om dette, men ettersom vi aldri engang kom så langt som til visining, så føler jeg ikke at jeg kan ringe og spørre "går den på forkjøsrett, eller?" når vi altså ikke får anledning til delta i budruden. (ettersom fristen for forkjøp er i morgen kunne jeg jo om vi hadde kommet så lsangt som til budrunden fått vite om der var noen ganske snart...)
abelille Skrevet 2. mars 2006 #2 Skrevet 2. mars 2006 Selvsagt er det noen vits. Slett ikke alle boliger blir kjøpt på forkjøpsrett. I det første borettslaget jeg bodde i Bergen tror jeg ikke det skjedde i det hele tatt. Nå bor jeg i et litt større, og her hører vi heller ikke noe om at leilighetene blir solgt på forkjøpsrett. Jeg tror ikke noen finner på å kjøpe bare fordi det er en gunstig pris. Så hold ut, Malama, før eller senere dukker drømmeboligen deres opp, og da vil dere synes det var fint at dere ikke fikk tilslag på noen av de andre.
monikabrx Skrevet 2. mars 2006 #3 Skrevet 2. mars 2006 Meld deg inn i bob nå!! Det er mange som ikke melder seg inn før de ramler over noe de forelsker seg i. Et par dager kan faktisk vere avgjørende. Har sett eksempler på dette i oslo, hvor folk har tatt en leilighet på ansinitet med 20-30 dageres medlemskap.
Gjest gjest1 Skrevet 2. mars 2006 #4 Skrevet 2. mars 2006 Tja, jeg vet ikke helt hva jeg skal si jeg. Kjøpte selv BOB-leilighet ved hjelp av forkjøpsrett. Vi var å så på fryktelig mange leiligheter før vi kjøpte. Tapte noen budrunder på forkjøpsretten, men det er noen en bare må regne med når det er borettslag. Du har ingenting å tape på å være med i budrunder på slike leiligheter/rekkehus - det eneste er ta om du får tilslag på budet kan det være noen fryktelig spennende dag(er) før dere får vite om noen på listen snapper leiligheten fra dere. Leiligheten vi kjøpte var det bare vi som hadde meldt forkjøpsrett, så jeg vet faktisk ikke om det er så fryktelig mange som benytter seg av det. (bortsett fra i populære nybygg osv.)
Gjest Gjesta Skrevet 2. mars 2006 #5 Skrevet 2. mars 2006 Det er vits ja! Mamma vant budrunden på en leilighet i fjor hvor LABO-medlemmer hadde forkjøpsrett. Så du vet aldri.
Usikker Skrevet 2. mars 2006 #6 Skrevet 2. mars 2006 Jeg "tapte" en leilighet på at jeg ikke var medlem. Meldt meg inn da - og neste leilighet "vant" jeg fordi jeg hadde noen ukers medlemsskap. Han som "tapte" hadde meldt seg inn da han la inn bud. Så ja, det er absolutt vits ja. Og som noen andre sier her - meld deg inn med en gang, èn dags medlemsskap kan være nok faktisk!
Malama Skrevet 2. mars 2006 Forfatter #7 Skrevet 2. mars 2006 Nei, selvsagt kjøper ingn bare fordi det er en gunstig pris, men jeg tenkte det sikkert alltid fantes folk som var bob medlemmer som var på jakt etter noe litt større enn en to-roms leilighet, og at dette derfor ville gå sånn, og at det dessuten alltid ville finnes bob-medlemmer som er på jakt etter en to-roms leilighet også... så at det heller ikke ville bli så lett. Jeg vet at drømmeboligen før eller siden dukker opp. Og da vil jeg sikkert ikke tenke på denne mer. Men dette er by far den jeg har falt aller emst for i annonsen, og jeg flat for borettlsaget også, det var stort nok til at vi kan bo der lenge, og likvel teoretisk ha råd til å kjøpe det innenfor de rammer vi har. Jeg synes det er synd vi ikke fikk sett den, for jeg tror vikrelig jeg ville likt den enda bedre da, og min samboer også, men nå kan jeg ikke annet enn sitte hjelpesløst og se at det er et bud under prisantydning ( i mitt regnestykke for hva vi skulle ha råd til hadde jeg da regnet emd at den skulle gå godt OVER det da) om to timer. Vel, da sitter jeg med en følelse av at det må være "noe galt" med den. siden den kan selges under prisantydning, tidligere eier bare har bodd der i 5 måneder, og dn er større enn noe annet vi tittet på ikke langt unna tidligere i uka, inkludert fellesgjeld blir prisen omtrent lik, og den forrige var dessuten slik at alle rom måtte tapetseres eller males, det var rett og slett nødvednig. Mens denne ser på bildene i alle fall "ren og pen" ut, badet er skukkelig, innredningen ny, kjøkkenet bra, det står ikke "oppusisng må påberegnes" slik som dt gjorde i den forrige, alt i alt ser det så flott ut. Men NOE må da vel være galt om den selges under prisantydning, dagen etter jeg oppdaget den? (den har dog lagt på nettet en stund ser dt ut til, jeg bare så den i et vindu i går i lunsjen jeg) Åhh... jeg ville så gjerne SETT den i alle fall, selv om vi ikke får kjøpt den. ALt skjer så FORT i dette markedet, man rekker ikke tenke seg om, men jeg kan da umulig kjøpe bolig uten å tenke!
Sofia Skrevet 2. mars 2006 #8 Skrevet 2. mars 2006 Enig med de andre her. Meld dere inn i nå!!..Koster lite men kan spare dere for mye!.. Noen ukers medlemsskap kan være det dere trenger. Mange som går aktive på visninger melder seg inn.. det bør dere også gjøre!!!.. Jeg kjøpte selv en borettslagsleilighet på forkjøpsrett i august.. hadde vært medlem i kort tid. Lykke til!
Sofia Skrevet 2. mars 2006 #9 Skrevet 2. mars 2006 (endret) Ring til megler davel og be om en visning. Min leilighet fikk jeg 190.000.- under takst.. og det var også et slikt "hastesalg".. Sinnsykt rush!!! De skulle plutselig flytte for hun kom inn på en skole eller noe.. Ring megler og spør om det er kommet inn noen krav om forkjøpsrett!!! Jeg hadde en fantastisk dame i banken som jobbet på spreng for å klargjøre lån til meg på rekordtid!! Alt er mulig!! Endret 2. mars 2006 av Sofia
Malama Skrevet 2. mars 2006 Forfatter #10 Skrevet 2. mars 2006 Jepp, å melde oss inn snakka vi om i går, så det tror jeg vil skal ordne. Det kan jo umulig være en ulempe det da, selv om vi ikke får denne, så kanskje en annen. I dag skal vi på visning på selveierleilighet da, så der trenger vi det ikke. (men, det er en mindre to-romsleilighet som koster bare ca 100.000 mindre enn det rekkehuset jo! Vel og merke ganske nyoipppussa, høy standard og mer sentralt, men likevel. Jg ville egentlig heller hatt rekkehuset jeg!) Frykter at det rekkehuset der blir sånn der "den jeg aldri fikk" greia, sånn som med "han jeg aldri fikk", det er alltid finere i minnet fordi man aldri fikk opplevd det skikkelig, og fordi jeg aldri fikk sett den, så oppdaga jeg aldri hva nå enn det "feil" som der sikkert er, er for noe. Vi har jo aldri gått fra visning med "godfølelsen" enda. Men vi har ikke gått PÅ visning med den følelsen heller, de tinga vi har likt skikkelig i annonsene selges før visning jo (typisk kom det på tirsdag "solgt" i annonsa to timer før visningen, jeg oppdaga det da jeg skulle bare skrive ut veibeskrivelen...)
Malama Skrevet 2. mars 2006 Forfatter #11 Skrevet 2. mars 2006 Ring til megler davel og be om en visning. Min leilighet fikk jeg 190.000.- under takst.. og det var også et slikt "hastesalg".. Sinnsykt rush!!! De skulle plutselig flytte for hun kom inn på en skole eller noe.. Ring megler og spør om det er kommet inn noen krav om forkjøpsrett!!! Jeg hadde en fantastisk dame i banken som jobbet på spreng for å klargjøre lån til meg på rekordtid!! Alt er mulig!! ← Lånet HAR vi i orden, altå godkjenning for lån godt over taksten på denne her, så det er greit, men vi har ikke anledning til å dra gra jobb og gå på visning på denne plassen på under to timer (som er tiden til budet går ut). Og jeg er redd JEG har forelska megi plassen mer enn min samboer har gjort... Vi har jo egenltig nettopp begynt boligjakten, og han tar det hele veldig med ro (vi har hele året på oss...) mens jeg er mer utolmodig fordi når det først er bestemt at vi skal flytte... ja, da har jeg lyst at det skal skje, for jeg gleder meg sånn. Men selvsagt vil jeg finne "drømmehjemmet" først da. Bare synes denne så så koselig ut. (men større enn vi trenger, vi er to mennesker, og trenger jo ikke et rekkehus med tre soverom da....)
Usikker Skrevet 2. mars 2006 #12 Skrevet 2. mars 2006 Men selvsagt vil jeg finne "drømmehjemmet" først da. ← Hvorfor ikke heller gjøre om den boligen du kjøper til drømmehjemmet ditt? Tror du aldri vil få kjøpt noe hvis du venter til drømmehjemmet dukker opp........... Og ja - i denne bransjen må det ofte kjappe handlinger til - OM man vil ha det man ønsker. Det er et "spill" mellom selger-megler-kjøper.
Sofia Skrevet 2. mars 2006 #13 Skrevet 2. mars 2006 Hmmm... nei det er jo kanskje litt i overkant av hva dere trenger. Men samtidig så sparer det jo dere for fremtidig flytting når og dersom det kommer barn Uansett så ville jeg nok ha satset på en 3-roms selv om dere bare er to foreløpig. Godt med litt ekstra plass dersom dere har økonomien til det! Dere finner helt sikkert noe som dere begge liker. Det er jo utrolig mange boliger til salgs i hele Norge for tiden og Bergen er sikkert ikke noe unntak.
Malama Skrevet 2. mars 2006 Forfatter #14 Skrevet 2. mars 2006 Joa, jeg skal selvdagt gjøre hjemmet jeg kjøper om til drømmehjemmet, ikke vente til jeg finnr drømmehjemmet. Alktså, jeg skal male og tapestere og pynte og sånn. Men, jeg kan ikke lage hage i en blokkleilighet i 3. etasje. Jeg KAN bruke mye penger på pusse opp noe som ser direkte stygt ut (som den viså på på tirsdag, her snakker vi rett og slett om dør med kull i, tapet som er delvis malt over, med luftblemmer under den overalt, og rynker, malingsflekker på gulvet, skaper med skjeve dører, lister som ikke sitter fast eller ikke finnes, og selvsagt ikke passer ettersom veggen ikke er rett), men det ville kreve mye tid og mye penger og egenskaper jeg ikke har (jeg er nemlig ikke snekker, og kan ikke legge fliser, og ettersom min far om gjere skulle hjulpet meg med dette så jeg slapp leie fagfolk til mange, mange penger bor halve landet unna, så er ikke det SÅ lett heller. Han hjelper min bror nå, ettersom han flytter inn i en leilighet sammen med sin kjæreste, i samme by som mine foreldre bor) Jeg vet vi kunne gjort alt dette selv om vi virkelig ville, men det ville antakelig kostet oss mer enn å kjøpe noe som bare trenger litt opppussing. Jeg vil ikke bruke så mye penger på å kjøpe noe jeg ikke har en god følelse for, både jeg og min samboer. Dersom det går lang tid før vi finner noe vi får en god følelse fpr må vi selvsagt justere forventingene våre, men vi begynte tross alt den "seriøse" jakten denne uka (altså gå på visninger på steder som falt iinenfor den kredittgrensa banken ga oss. Vi har vært på visningr før, mend et var før vi var i banken, så da gikk vi mer bare for å titte for å se hva som finnes og for å finne ut av hva vi ville ha, ikke reelt for å kjøpe. Og selv om ting går fort, så kan vi nok gi oss selv LITT bedre tid enn ei uke da... Selv om jeg falt for den annonsa...
Malama Skrevet 2. mars 2006 Forfatter #15 Skrevet 2. mars 2006 Hmmm... nei det er jo kanskje litt i overkant av hva dere trenger. Men samtidig så sparer det jo dere for fremtidig flytting når og dersom det kommer barn Uansett så ville jeg nok ha satset på en 3-roms selv om dere bare er to foreløpig. Godt med litt ekstra plass dersom dere har økonomien til det! Dere finner helt sikkert noe som dere begge liker. Det er jo utrolig mange boliger til salgs i hele Norge for tiden og Bergen er sikkert ikke noe unntak. ← Jepp, vi tenker oss egentlig en treroms da, ikke to. For når vi først kjøper en plass tenker vi å bo dr noen år, og på sikt re jo planen helt klart barn, selv om vi bare er to menneker nå, så er vi tross alt to mennesker i siste halvdel av 20-årene som har bodd sammen i snart 4 år, så muligheten for at vi bli tre mennesker hvorav det ene ikke er så veldig stort i løpt av den tiden vi planlegger å bo i den boligen vi kjøper er nok overhengende stor. Derfor tror jeg den vesle leiligheta vi skal se på i dag er for lita, vi ender opp med å "måtte" selge og kjøpe noe større om få år, og det er jo bare masse ekstra kostnader og stress. Derfor satser vi egentlig på tre rom. Likevel er vel et rekkehus strengt tatt mer enn vi trenger, men.. det hadde vært helt greit da. Jeg skulle uten tvil klart å bruke rommene. Et gjesterom bør vi egentlig ha, ettersom vi bor 8 timers kjøring fra alt vi har av familie, så enhver form for beslk inkluderer altså overnattning. Slik vi bor nå har vi jo også en relativt stor treroms leilighet, og betaler en god del i husleie (og går med et greit månedlig overskudd), så vi har økonomi til å takle et boliglån som strengt tatt skulle takle det rekkehuset (inkludrt husleia, som jo dekker kommunale avgifter og sånn der i tillegg til fellesgjeld) (kan NOEN forklar meg hvorfor jeg sitter her og tenker på dette, når jeg egentlig har helt andre ting å bruke tida på? Jeg må nok titte innom her i kveld igjen etter visninga jeg....) Men altså er konklusjonen: Meld oss inn i BOB, det kan lønne seg for fremtiden. Selv om vi ikke har sjangs på denne her.
Gjest Chica Skrevet 2. mars 2006 #16 Skrevet 2. mars 2006 I følge den nye borettslagsloven er man pliktig til å holde visning for forkjøpsrettpliktige etter at et bud er akseptert. Ingen sjekker om du faktisk er medlem på slike visninger, så hvis du er gira på å få sett leiligheten selv om dere ikke har noe lavt medlemsnummer å "stjele" den med kan dere få sett leiligheten. Her kunngjøres forkjøpsrettvisningene i Adresseavisen og på nettsiden til boligbyggerlaget.
Malama Skrevet 2. mars 2006 Forfatter #17 Skrevet 2. mars 2006 Det hørtes litt fristende ut, men samtidig, jeg tror ikke jeg orker se den når den allerede er olgt og vi ikke har et lavt nummer å "ta" den med. For... det blir jo bare å pine meg selv da, dersom jeg virkelig liker den. Det er vel bedre å bare glemme den, det kommer flere boliger, og vi vil nok finne vår. (Fy, skulle ikke jeg holde meg unna KG til i kveld?)
Gjest Chica Skrevet 2. mars 2006 #18 Skrevet 2. mars 2006 jeg tror kanskje jeg ville gått jeg - for å se an standarden og så får dere noe og vurdere verdien på andre leiligheter opp i mot. Særlig hvis du likte leilighetstypen godt å kunne tenkt deg noe i samme borettslaget. Jo flere leiligheter dere ser på - jo lettere er det å bestemme seg den dagen dere skal by!
Sun Mei Skrevet 2. mars 2006 #19 Skrevet 2. mars 2006 Jeg har TOBBnr. (Trondheim) Det har jeg hatt i mange år, men jeg bor ikke i TOBBleilighet. ALikavel har jeg bestemt meg for å beholde det for å kunne bruke det ved at evt. barn skal kjøpe leilighet en gang i fremtiden
Malama Skrevet 2. mars 2006 Forfatter #20 Skrevet 2. mars 2006 Detaljen jeg hadde glemt: Selger trenger jo ikke akseptere et bud heller da, særlg dersom det ligger under prisantydning.... Det står ikke solgt på megleresn hjemmeode, fristen er ute, og opplysninger om bud og frist er fjernet fra annonsen. Dersom den ikke er solgt da, så får vi jo en teoretisk sjangs til å se den, og evt by. Vi kal på en annen visning, faktsik to visninger, i dag da, men om den ikke er solgt så ringer jeg megler og ber om visning (etter den visnigen vi skal på da helst, ettersom den er rett etter jobb) fortsatt en mulighet for at noen stjeler den på forkjøpsrett, men det får vi ta som det kommer.... Også skal vi melde oss inn i BOB. Det hjelper oss ikke i denne saken (måtte vært medlem når den ble lyst ut for å kunne bruke forkjøpsretten) men for senere. Nå skal jeg kose meg med lusnejn min, og glede meg over at den ikke er solgt likevel. (så kommer jeg vel tilbake etter lunjs bare for å oppdage at den er det da...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå