Gå til innhold

Så skuffa og lei meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har jobba i et firma i 3 år, og har 12 års erfaring innenfor området. 

For ett år siden ble jeg flyttet over i en ny stilling uten å blir spurt om jeg ville, med beskjeden «take it or leave it». Jeg har fra den dag utrykk min misnøye og at jeg savner min gammel stilling, og at jeg trenger mere utfordring.

Jeg fikk en sjef som ble ansatt etter meg, og hun var på midlertidlig kontrakt. Og hun har ingen ledererfaring.

Siden jeg fikk ny stilling har jeg jobbet med handover i over ett år(!!!) med de som tok over min stilling, samt lære de hvordan våres firma fungere (vi ble satt sammen med et annet firma). Jeg har tatt på meg mye ekstra ansvar, og tatt nye iniativer til arbeidsprosessen. 

For noen uker siden sier min sjef at vi skal omstrukturer i teamet, og lurer på om det var noen roller jeg kunne tenke meg. Jeg sa ja, fordi jeg har fungert som en slags sjef, kjeder meg i nåværende stilling (ikke nok utfordring) + jeg har mere kunnskap enn mange av de som er ledere (med mere ansvar enn meg). Jeg har tatt mange iniativer til å optimaliser arbeidsprosesser, opplæring av nye ansatt mm.

Sist uke sier hun at de har utlyst en lederstilling i våres team, både internt og eksternt. 

Jeg ble så lei meg og skuffa. 

Mye av grunnen til at jeg ble skuffa er at ingen(!) andre i vårt team har måtte søke sine (leder)stillinger, men bare blitt tilbydd en.

Sier til min sjef at jeg er veldig interessert, så sier hun «ja, du søker bare via vår portal med søknad og cv». Ikke noen om «så gøy..bla bla». Fikk ikke akkurat troen eller motivasjonen.

Jeg er redd for at hvis jeg søker og ikke får den (går til en annen i teamet f.eks.), vil jeg bli så lei meg og deppa. Samt føle meg helt ubrukelig, og all den ekstra jobb jeg har lagt ned er bortkasta. Jeg jobber ca 50-55 timer om uken, får ikke avspasering eller overtidsbetalt. Har mange møter etter kl 16.

Jeg har ikke fått lønnsøkning etter jeg startet, kun inflasjonen på 3 %.

Jeg vil ikke søke en jobb utenfor firma, da jeg trives med kollegaer og fleksibiliteten som jeg har nå.

Anonymkode: f56af...ad2

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan det ha noe med at du har uttrykt din misnøye i 1 år? 

Anonymkode: e2063...eba

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor jobber du så mye og så hardt hvis det ikke blir verdsatt? Gjør arbeidsoppgavene dine og ikke mer da. Eller krev lønnsøkning 

Anonymkode: d8685...a87

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags fleksibilitet snakker du om når du jobber over 50 timer i uka? 10 timer om dagen er ikke "fleksibelt"?

Slutt å gå rundt og uttrykke din misnøye, som du skriver du har gjort det siste året. Det er ingen som vil ha en klager eller sutrekopp ansatt. Bit tenna sammen, skriv en fabelaktig søknad og kryss fingrene for at du får den. Om ikke nå, så neste gang!

Anonymkode: d2f9a...0e4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom du har valgt å gå og gnage og være negativ over lang tid, ts, er det mest sannsynlige egentlig at de håper at du til slutt vil bli så negativ at du slutter. Ja, det ryddige ville vært å kalle deg inn og forklare deg det helt grunnleggende om arbeidsmiljø, og at man, dersom man er misfornøyd, må ta det opp ordentlig og i lukket forum med nærmeste leder. Får man her ikke gehør så har man valget mellom å fortsette, med da justert adferd, eller å finne seg annet arbeid.

I ditt tilfelle anbefaler jeg egentlig at du tar hintet: Du er blitt «degradert» internt, du blir ikke anbefalt søke lederstilling. Du bør søke deg annet jobb før ryktet ditt når det åpne marked. For enten aner ikke sjefen hva du gjør og tenker holdningen din mer er bare til bry, eller også er det du som tenker du er mer nyttig enn du egentlig er, og du er på riktig sted i forhold til evner.

Uansett er svaret å finne ny jobb. Dersom du har nære kollegaer du kan spørre og forvente ærlig respons om dine evner? Spør. Jeg har sett mennesker som oppriktig tror de er flinke bli ansett i stillinger og så spektakulært og for åpen scene ta mageplask. Og det kommer til å gjøre vondt, ikke bare for deg. Så få noens ærlige mening, og søk så på dertil egnede stillinger.

Anonymkode: 05cb3...4b6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du vil være i en jobb der du jobber 50-55 timer i uken UTEN å få overtidsbetalt eller avspasering?! Hvorfor? Virker dessverre som ikke alle regler blir fulgt her,  noe jeg absolutt ikke hadde funnet meg i!

I min jobb får vi overtid med det samme klokka bikker 7.30, og siden jeg må starte en halvtime før alle de andre får jeg en halvtime ekstra avspasering hver dag + noen ekstra fordi sjefen min ville være grei :) 

Hvor komme fleksibiliteten inn? Hjemmekontor? 

Jeg skjønner at du er skuffa, men søk og vent. Kanskje det blir deg, men det er nye regler på at de må utlyse stilingen internt og eksternt? Hvis du ikke får den, ville jeg anbefalt deg å søke etter noe nytt. Det virker som ikke du har så god relasjon med leder? 

Anonymkode: a32c5...64d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du vil være i en jobb der du jobber 50-55 timer i uken UTEN å få overtidsbetalt eller avspasering?! Hvorfor? Virker dessverre som ikke alle regler blir fulgt her,  noe jeg absolutt ikke hadde funnet meg i!

I min jobb får vi overtid med det samme klokka bikker 7.30, og siden jeg må starte en halvtime før alle de andre får jeg en halvtime ekstra avspasering hver dag + noen ekstra fordi sjefen min ville være grei :) 

Hvor komme fleksibiliteten inn? Hjemmekontor? 

Jeg skjønner at du er skuffa, men søk og vent. Kanskje det blir deg, men det er nye regler på at de må utlyse stilingen internt og eksternt? Hvis du ikke får den, ville jeg anbefalt deg å søke etter noe nytt. Det virker som ikke du har så god relasjon med leder? 

Rettelse! " Med det samme klokka bikker. 15.30". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville nok også vært skeptisk til å tilby en ansatt som tydelig uttrykker misnøye til arbeidsplassen en lederstilling. 

Anonymkode: 1a656...253

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye som skurrer..

1) du er en drømmeansatt som GIR arbeidsgiver ca 150 timer ekstra arbeidskraft i året.

2) handover i over et år? Du må begynne å stå opp for deg selv, og si at du ikke har kapasitet til å drive med dette fortsatt uten ekstra kompensasjon (overtidsbetalt, høyere lønn, fleksitid, avtalt ekstra feriedager eller hva det nå måtte være).

3) Det virker som at sjefen er fornøyd med der du er nå. Ikke rart, når du både jobber gratis og hjelper andre så mye som du gjør. Derfor vil nok ikke de at du skal søke en annen jobb, da du er gull verdt for dem i den posisjonen du er pt.

Du må manne/kvinne deg opp og sette grenser for deg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk at dere har fusjonert med et annet firma, og det kan hende det har blitt en enighet om at stillinger fremover skal utlyses. 

Men en annen ting, du kan ikke ta på deg mye ekstra ansvar også klage etterpå, det er ingen som tvinger deg til å gjøre mer enn du skal/trenger, det har du valgt helt selv. 

Anonymkode: eb0cb...f44

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For ett år siden ble jeg flyttet over i en ny stilling uten å blir spurt om jeg ville, med beskjeden «take it or leave it». Jeg har fra den dag utrykk min misnøye og at jeg savner min gammel stilling, og at jeg trenger mere utfordring.

Jeg fikk en sjef som ble ansatt etter meg, og hun var på midlertidlig kontrakt. Og hun har ingen ledererfaring.

Siden jeg fikk ny stilling har jeg jobbet med handover i over ett år(!!!) med de som tok over min stilling, samt lære de hvordan våres firma fungere (vi ble satt sammen med et annet firma). Jeg har tatt på meg mye ekstra ansvar, og tatt nye iniativer til arbeidsprosessen. 

For noen uker siden sier min sjef at vi skal omstrukturer i teamet, og lurer på om det var noen roller jeg kunne tenke meg. Jeg sa ja, fordi jeg har fungert som en slags sjef, kjeder meg i nåværende stilling (ikke nok utfordring) + jeg har mere kunnskap enn mange av de som er ledere (med mere ansvar enn meg). Jeg har tatt mange iniativer til å optimaliser arbeidsprosesser, opplæring av nye ansatt mm.

Sist uke sier hun at de har utlyst en lederstilling i våres team, både internt og eksternt. 

Mye av grunnen til at jeg ble skuffa er at ingen(!) andre i vårt team har måtte søke sine (leder)stillinger, men bare blitt tilbydd en.

Sier til min sjef at jeg er veldig interessert, så sier hun «ja, du søker bare via vår portal med søknad og cv». Ikke noen om «så gøy..bla bla». Fikk ikke akkurat troen eller motivasjonen.

Jeg er redd for at hvis jeg søker og ikke får den (går til en annen i teamet f.eks.), vil jeg bli så lei meg og deppa. Samt føle meg helt ubrukelig, og all den ekstra jobb jeg har lagt ned er bortkasta. Jeg jobber ca 50-55 timer om uken, får ikke avspasering eller overtidsbetalt. Har mange møter etter kl 16.

Jeg vil ikke søke en jobb utenfor firma, da jeg trives med kollegaer og fleksibiliteten som jeg har nå.

Du er jo toppmodellen av dårlig leder. Ikke initiativ til lønnsøkning, ikke initiativ til å få overtidsbetalt. Skriver på kg framfor å ta det opp med leder. Tror du vil ha samme fleksibilitet i høyere stilling. 

Tenk om firmaet vil ha noen som har troen på seg selv som kjemper for å oppnå noe? En person som viser seg som en leder og som ikke klager på forum hvor folk har null kunnskap? 

Har folk inne på kg virkelig så utrolig lite selvinsikt? 

Anonymkode: 6045a...a0c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS: Jeg kan se at «klagingen» min blir tatt opp. Jeg har nok ikke klaga klaga, men sagt jeg savner utfordringer og bruke kunnskapen min.

Jeg har blitt spurt av andre ledere i firma, hvorfor jeg ikke blir leder. 

Jeg har aldri klaget på arbeidsmengde, arbeidstider eller lønn. Fordi jeg ønsker å vise at jeg vil noe mere, og ikke fremstå som en klager.

Jeg jobber ikke i Norge, så vi har ikke de samme rettigheter som i Norge. Er et hardere arbeidsliv (og dårligere betalt 🙃). 

Fleksibilitet i form av at jeg styrer hverdagen min selv og så mye hjemmekontor jeg vil.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du er jo toppmodellen av dårlig leder. Ikke initiativ til lønnsøkning, ikke initiativ til å få overtidsbetalt. Skriver på kg framfor å ta det opp med leder. Tror du vil ha samme fleksibilitet i høyere stilling. 

Tenk om firmaet vil ha noen som har troen på seg selv som kjemper for å oppnå noe? En person som viser seg som en leder og som ikke klager på forum hvor folk har null kunnskap? 

Har folk inne på kg virkelig så utrolig lite selvinsikt? 

Anonymkode: 6045a...a0c

Vel, jeg viste disse egenskapene i min forrige jobb, hvor jeg sto opp for både meg, teamet og andre. Selv om det ble gjort i stillhet, og gjennom de rette kanalene, til riktige tidspunkt, ble det ansett svært negativt. De ønsket bare nikkedukker, og de er ikke alene om å drive på den måten.

Ts, jeg tror din arbeidsgiver tar deg for gitt. De tror ikke at de kommer til å miste deg, derfor er de ikke opptatt av å jobbe for å beholde deg. Jeg prøvde selv over flere år å stå opp for meg selv, men det ble ansett som negativt. Jeg bestemte meg til slutt for å gi det én siste sjanse. Fikk jeg ikke det jeg ba om var det slutt, da skulle jeg finne meg ny jobb.

Du skal tro det ble krise når de skjønte at jeg ikke kom til å bli.

Poenget mitt er at du har prøvd å sette grenser, eller rettere sagt balansere grenser og selvrespekt med å prøve å vise deg frem og vise at du fortjener det du ber om. De har derimot ikke mottatt budskapet. Da er det på tide å sette strek, du kan ikke nok en gang legge deg flat og akseptere så lite respekt. Gi det én siste sjanse med å søke på denne stillingen, og hvis de enda ikke innser hvor verdifull du er så får de bare ha det så godt. Finn deg en ny jobb, du klarer garantert å finne en plass som kan gi deg samme fleksibilitet. Da får du også mulighet til å komme inn på en ny plass med en ny strategi, hvor du setter grenser fra start og står opp for deg selv.

Anonymkode: c0a45...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For ett år siden ble jeg flyttet over i en ny stilling uten å blir spurt om jeg ville, med beskjeden «take it or leave it».

Når sånne ting skjer så er du ikke en ansatt som de setter pris på. Da må du begynne å lete etter ny jobb med en gang, det kommer ikke til å gå seg til. Det spiller ingen rolle at det er urettferdig.

Anonymkode: 9707b...d38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser ut som du har gått deg inn i en veldig selvdestruktiv spiral, som du bare må jobbe for å komme deg ut av.

Du har tenkt at hardt arbeid lønner seg; det gjør ikke det. 
Å bare gjøre og ikke kreve noe skaper ingen respekt; Du blir bare utydelig.
Er det ikke ditt problem, ikke lag det til ditt problem.
Plasser ansvar der det hører hjemme.
Ikke jobb gratis eller utenfor arbeidstiden. Det er leders ansvar å se til at oppgavene kan gjøres innenfor arbeidstid. Klarer den ikke det, så hold den ansvarlig for dårlig planlegging. 

Hvilken fleksibilitet du snakker om forstår jeg ikke, når du ikke engang opparbeider deg fritid ved merarbeid. 

Anonymkode: 3963e...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden du ble flyttet fra din opprinnelige stilling til en enklere enn, og at du ikke blir tilbudt noe annet når det åpner seg, tror jeg du har et litt feil syn på deg selv som arbeidstaker. Hadde du vært så flink som du selv skisser hadde de ikke gjort dette.  Det er lett å se seg blind på sitt eget arbeid, og det er nok noe de ser som du ikke ser.

Be om en tilbakemelding på ditt arbeid, vært fornøyd med det du har eller dra videre til et annet firma!

Anonymkode: 5bef2...872

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Siden du ble flyttet fra din opprinnelige stilling til en enklere enn, og at du ikke blir tilbudt noe annet når det åpner seg, tror jeg du har et litt feil syn på deg selv som arbeidstaker. Hadde du vært så flink som du selv skisser hadde de ikke gjort dette.  Det er lett å se seg blind på sitt eget arbeid, og det er nok noe de ser som du ikke ser.

Be om en tilbakemelding på ditt arbeid, vært fornøyd med det du har eller dra videre til et annet firma!

Ja, dette bekrefter det jeg selv tro. At jeg er ubrukelige.

Jaja, da slipper jeg å søke og for være fornøyd med det jeg har. Samt gi opp håpe om å engang lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, dette bekrefter det jeg selv tro. At jeg er ubrukelige.

Jaja, da slipper jeg å søke og for være fornøyd med det jeg har. Samt gi opp håpe om å engang lykkes.

Det finnes mer en en jobb. Selv om det ikke klaffer et sted kan det bli full pott et annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde absolutt ikke søkt, hadde funnet en annen stilling. Du er ikke verdsatt der du er ts. Stå opp for deg selv! 

Anonymkode: 600e1...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette høres jo rimelig dritt ut, men skjønner ikke helt hva slags innspill du vil ha her, når du ikke vil søke deg bort.

Anonymkode: 5db69...96b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...