zophie Skrevet 9. desember 2024 #1 Skrevet 9. desember 2024 Jeg trenger noen tips til å finne velsmakende alternativer til kjøtt. Jeg var vegetarianer for 25 år siden, og den gangen var det stort sett bare "hälsans kök"-produkter å få tak i. Nå er jeg på vei til å bli vegetarianer igjen, men ønsker å unngå soyaprodukter. Aller helst skulle jeg gjerne spist produktene fra "quorn", men det er ikke så lett å få tak i lenger har jeg skjønt. Jeg har ikke tid eller overskudd til å lage all middagsmaten fra bunnen av, så trenger noen gode alternativer 😀 Kan opplyse at jeg bor i en liten by i Vestfold med tilgang til Coop Extra, Kiwi, Rema 1000, Meny og Spar. Takk for hjelpen😀
Daisy-love Skrevet 9. desember 2024 #2 Skrevet 9. desember 2024 Seitan fra Grønn Lykke er utrolig god. Her kjøper jeg den på en Kiwi-butikk, men de har på Mega og Meny også. Billigst på Kiwi, men kun én som har den. Mulig den har noe soyasaus i seg, er ikke sikker. Vegisterkakene og pølsene fra Go’ vegan er uten soya. Jeg har bare kjøpt de på datosalg, og synes de er ok. Jeg hadde ellers sjekket Coop sine produkter, utenom Go’ Vegan. Særlig Coop bruker lite soya. Jeg har ikke prøvd så mye, men det jeg har prøvd liker jeg ikke så godt fra Coop. Jeg er litt inni «allergiverden», så har litt oversikt sånn, men ikke totalt. Hva en liker varierer jo veldig også. 😊 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #3 Skrevet 9. desember 2024 Etter min erfaring kan ikke plantebaserte måle seg med de naturlige og sunne produktene de prøver å etterligne, verken på smak, sunnhet eller næring... Men hvis du er villig til å ofre smaksløkene og helsa di, så kjør på. Anonymkode: d4fe6...9f9 1 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #4 Skrevet 9. desember 2024 Øl er jo et velsmakende plantebasert produkt, men det erstatter forsåvidt ikke kjøtt. Anonymkode: 049b0...863
zophie Skrevet 9. desember 2024 Forfatter #5 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Øl er jo et velsmakende plantebasert produkt, men det erstatter forsåvidt ikke kjøtt. Anonymkode: 049b0...863 Kan vel nesten overleve på egg og øl, da det dekker mesteparten av det en trenger🤣 Takk for tipset👍
zophie Skrevet 9. desember 2024 Forfatter #6 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Etter min erfaring kan ikke plantebaserte måle seg med de naturlige og sunne produktene de prøver å etterligne, verken på smak, sunnhet eller næring... Men hvis du er villig til å ofre smaksløkene og helsa di, så kjør på. Anonymkode: d4fe6...9f9 Men så var det heller ikke det jeg lurte på🙂 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #7 Skrevet 9. desember 2024 Spinatpinner 🤤 Anonymkode: 2c4be...bbf
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #8 Skrevet 9. desember 2024 Bytter gjerne ut med linser, kikerter, bønner, halloumi, blomkål ol. Spiser ikke kjøtt erstatninger da ingen er gode (spiser heller ikke soya). Anonymkode: ecb6b...0ca
Ermegselv Skrevet 9. desember 2024 #9 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bytter gjerne ut med linser, kikerter, bønner, halloumi, blomkål ol. Spiser ikke kjøtt erstatninger da ingen er gode (spiser heller ikke soya). Anonymkode: ecb6b...0ca Det samme gjør jeg. Liker ikke de ferdig produktene fordi de smaker ikke bra
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #10 Skrevet 9. desember 2024 Men er du sikker på at det er slike erstatningsprodukter du vil ha? Jeg er ikke vegetarianer selv, men kan gjerne spise mat med lite eller ingen kjøtt i. Men da foretrekker jeg jo at det som serveres, er bygget mer helhetlig opp uten kjøtt, enn at kjøttet er byttet ut med kjøttetterligninger, eller noe annet som erstatter kjøttet 1-1. Det eneste sånt erstatningsproduktet jeg har smakt som har vært noenlunde ok, er sånn "oumph" (tror det er soyabasert). Det kan jo være en grei quick fix under enkelte omstendigheter, men ikke noe jeg ville tatt med i det vanlige arsenalet om jeg skulle utforsket mer innen vegetarisk. Anonymkode: 04ab2...757
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #11 Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Etter min erfaring kan ikke plantebaserte måle seg med de naturlige og sunne produktene de prøver å etterligne, verken på smak, sunnhet eller næring... Men hvis du er villig til å ofre smaksløkene og helsa di, så kjør på. Anonymkode: d4fe6...9f9 Ok boomer Anonymkode: 32d51...9cf 1
AnjaMV Skrevet 10. desember 2024 #12 Skrevet 10. desember 2024 Mine favoritt ferdigprodukter uten kjøtt er Stabburet sine. Serverte burgerne i bursdagsselskapet mitt og alle likte de kjempegodt! Nuggetene deres lagde jeg her en kveld sammen med sønnen min, han lagde av kylling til seg selv, og han syntes mine var best 😅 Farsen deres er også veldig bra, bruker den til taco. Har opplevd at andre farser har en spesiell smak og ikke er nøytrale, eller at de absorberer all saus som en svamp. Men Stabburet sin er ikke sånn. Er sikkert soya i det da... Men vil gjerne anbefale det likevel i tilfelle du skulle ville prøve og ikke er allergisk. Hvis det er av miljøhensyn du ikke spiser soya så er jeg ganske sikker på at mange vegetar-ferdigprodukter er merket med bærekraftig soyaproduksjon. Og du kan trøste deg med at bare omkring 5 % av soyaen i verden går med til vegerarmat. Ca 90% går til kjøttproduksjonen. Så vi vegetarianere bør ikke ha dårlig samvittighet for at vi får våre proteiner fra soya. Soya bør i større grad gå direkte til menneskemat og ikke gjennom flere ledd slik det gjør nå, noe som tilsammen øker klimaavtrykket. Gjennom soya får vi fullverdige proteiner akkurat som i kjøtt. Tror ikke det er så mange andre matvarer som har det. Flott at du går tilbake til å bli vegetarianer, håper du får det til ❤️ Jeg bestiller noen ganger matkasser fra Hello Fresh, har fått masse inspirasjon til god mat uten kjøtt der 😍 1 2
Cathmor Skrevet 12. desember 2024 #13 Skrevet 12. desember 2024 Hvis du har en Ikea i nærheten har de noen kjøtterstatningsprodukter, liker spesielt de plantebaserte "bollene", men de har også noen gtønnsaksboller og pølser som er mer synlig grønnsaksbasert som også er ok. Det har blitt et utrolig godt utvalg av feks vegetariske burgere i butikkene de siste 15 årene. Livlaga har gode potet/grønnsaksbaserte burgere, ikke noe som minner om en vanlig burger, men veldig gode på sitt vis! Hvis du vil ha noe som ligner mer på vanlige hamburgere er Coops soppburgere veldig gode.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå