Gå til innhold

Far vippset 300 kr i julegave til dattera

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lang historie kort: dattera på 13 sluttet kontakten med faren for noen mnd siden. Han emosjonelt neglisjerer henne, på grensen til psykisk vold (eller kanskje det er det også), uten å gå i detaljer her. 

Jeg har initiert til fvk for samarbeidssamtale for å få opp igjen samvær på hennes premisser. Hun har egne samtaler med terapeuten der. Han benekter alt, og skylder på ytre faktorer og tar ikke sin egen oppførsel i betrakning. 

Jeg har bedt han om å høre, se og prøve å forstå henne. Vise interesse for henne og hva hun liker/driver med osv. Vise at han er glad i henne og slutte å være så sint og sur, og ikke disiplinere henne så strengt når hun bare er hos han 4 dager i mnd. Hun er ekstremt pliktoppfyllende og trenger ikke streng disiplin. Det gjør henne redd og usikker. Et lite "kan du ta ut av oppvaskmaskinen?" holder, så gjør hun det hun blir bedt om. 

Vel, etter x antall forsøk på å få han til å ta ansvar for egne handlinger, så har han altså gitt julegave, med en melding, "hva trenger du til jul?". Så skriver hun hva hun ønsker. Nei sier han, hun har nok av den tingen (utstyr til aktiviteten hun driver med), så vippset han heller 300 kr (den tingen koster 500). 

Poenget er ikke summen. Men hans manglende forsøk på å faktisk bruke mulighetene han har til å vise at han bryr seg om henne og aktiviteten hun driver med. Hun lever og ånder for dette. Men han velger da altså å ikke bruke en kcal på å høre på henne, se henne og heller bare vippser en sum, slik at hun får fikse seg selv. Han "bestemmer" at hun har nok utstyr i det hun elsker. 

Jeg blir så oppgitt. En udugelig mann jeg aldri burde ha fått barn med. 

Jeg er på nippet til å gi opp hele fvk, samarbeid og hele pakken. Det nytter jo ikke. 

Er det noen som har positive erfsringer med samarbeidssamtale etter skilsmisse og barnesamtaler? Har det noen gang noen positiv effekt på familierelasjoner? Eller er det dødt løp og unødvendig påført stress? 

Anonymkode: 43ee9...afc

• Hjerte 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

send far enmelding og skriv det, at han igjen har vist at han setter seg selv før datteren og viser lite interesse for hennes ve og vel og at det føyer seg i rekken over grunner til at han per i dag har veldig dårlig kontakt med sin datter. 

Anonymkode: 2f3c3...7a8

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Din datter på 13 bør få bestemme litt her - vil hun at du tar kampen for henne, at det skal kjempes og kjempes for at en far som bare skuffer skal få fortsette å skuffe? Trenger hun kanskje at du støtter henne i å ta avstand? 

Anonymkode: de7a0...e83

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg støtter henne veldig i å ta avstand. Hun ønsker ikke kontant per dags dato, men sier at hun ikke ønsker å avslutte kontakten "for alltid". Hun vil at faren skal bli snill, se henne og forstå henne. Hun vil og ønsker kontakt med faren, bare ikke slik det er nå. Hun vil starte med små samvær på bare en-to timer på en kafe, en offentlig plass, hvor jeg må sitte i nærheten. Men først må han forstå hvorfor dette er så vanskelig for henne, og der kommer samtalene inn i bildet som jeg initierte til i samråd med henne. Da han ikke hører på meg (jeg er satan selv i hans øyne)  og vi trenger en nøytral tredjeperson som kan formidle datterens budskap. 

Ts

• Hjerte 5
Skrevet

Enig i at du må snakke med din datter om hva hun ønsker. Så tar du kampen i den retningen dere blir enige om - enten det er å styrke samvær og han som forelder, eller å ta avstand med god samvittighet så får far jobbe for relasjonen selv. 

Anonymkode: e9f5a...d9f

Skrevet

Jeg synes du overreagerer. Man kan ikke forlange å få en bestemt gave. Han ga 300 kr som hun kan bruke som hun vil. 

Anonymkode: b45e1...24d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes du overreagerer. Man kan ikke forlange å få en bestemt gave. Han ga 300 kr som hun kan bruke som hun vil. 

Du verden ! Du overså hele innholdet i informasjonen TS ga helt til du så « 300 kr i julegave»? 

Anonymkode: 1df75...dcd

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

send far enmelding og skriv det, at han igjen har vist at han setter seg selv før datteren og viser lite interesse for hennes ve og vel og at det føyer seg i rekken over grunner til at han per i dag har veldig dårlig kontakt med sin datter. 

Anonymkode: 2f3c3...7a8

Ja, det hjelper nok, da blir alt så mye bedre 😑

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du verden ! Du overså hele innholdet i informasjonen TS ga helt til du så « 300 kr i julegave»? 

Anonymkode: 1df75...dcd

Det er KG, dette er helt vanlig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, men kan kanskje ikke forvente å få en bestemt gave. Men, når dette kommer i den konteksten det kommer i - en far som i utgangspunktet står i fare for å miste kontakten med datteren fordi han behandler henne dårlig, så vitner dette om liten egeninnsats for å reparere det som er ødelagt. 

Anonymkode: de7a0...e83

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Har du skrevet om han her inne før? Har du to barn? Synes du bare skal resignere nå…

Anonymkode: 540e0...ec4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

snakk om å ikke oppfatte poenget..

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du skrevet om han her inne før? Har du to barn? Synes du bare skal resignere nå…

Anonymkode: 540e0...ec4

Har to barn ja, en datter og en sønn fra nåværende ekteskap, men har ikke skrevet om dette temaet før nei. Du kan gjerne linke til innlegg du mener ligner. Jeg er jo i bunn ute etter noen med erfaringer med lignende saker på fvk. Kanskje jeg kan få noe info/erfaringer der ifra. Synes det er vanskelig å søke i gamle innlegg her på KG. 

• Hjerte 1
Skrevet

Vil han i det hele tatt ha noe med henne å gjøre? Synes ikke det virker som at datteren din får noe positivt ut av å ha han i livet sitt. Risikerer jo at hun blir relasjonsskadd… hva ønsker hun selv?

Anonymkode: 2efc4...f9e

• Liker 1
Skrevet

Av erfaringer så nytter det ikke å få desse fedrene til å "våkne opp" 

Desverre 

Det alle beste er å innse att enkelte fedre der ute bare er slik, og gå videre i livet, - jo mer du prøver å ordne opp i relasjonen mellom far og datter, jo mer vil han trekke seg unna, for han begynner å forbinde din datter med deg, og du er bare en plagsom eks i hans øyne. 

Lenger tenker de faktisk ikke. 

Det betyr jo ikke att en kan ha døra på gløtt.

Anonymkode: 374d1...2d5

• Liker 1
Skrevet

Slutt å være så kravstor. 300 kroner er en fin gave.

Anonymkode: de4bc...7cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Slutt å være så kravstor. 300 kroner er en fin gave.

Anonymkode: de4bc...7cd

Les hele innlegget. Har du dårlig leseforståelse siden du ikke forstår innholdet i teksten? Summen på gaven er irrelevant, det har ingenting med TS sin problemstilling å gjøre.

Du hadde glatt strøket på eksamen, hvis du skulle ha prøvd å finne meningsinnholdet i TS sin tekst.

Anonymkode: d8fda...86d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk beskjed om å lene meg tilbake og la ting spille seg selv ut. Barna skjønner det selv hvem som er der for dem, og hvem som er ikke det. Det er vanskelig, vondt å se på, men dette må du holde deg ut av: bare være der og støtt barnet igjennom det så godt du kan.

Anonymkode: 5665b...8ee

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye det nytter å pushe jentas far her. Han viser jo ikke egenvilje til endring. Det positive her; du har vist din datter at du tar henne på alvor, du oppretter kontakt med en hjelpeinstans, det er sikkert godt for henne å prate med en profesjonell utenforstående om det hun står i. Det er sikkert ikke en unik problemstilling, og terapeuten har nok erfaring med dette og så vil jeg tro det hjelper ei ung jente å vite at hun ikke er "den eneste i verden" som føler slik hun gjør. 

Tenker dattera di får kjenne på hvor lenge hun har utbytte av sin kontakt med FVK. Så får du tilby type avtaler at dere drar til et kjøpesenter hvor hun treffer faren på kafe mens du gjør unna ærender på andre butikker 1-2 timer før dere kjører hjem. 

Synd faren forspilte sin enkle påkoblingssjanse vedr julegave; han kunne sagt at han har lite peiling på hva hun trenger mest og tilby at de så på nettsiden/gikk på butikken sammen og at hun fikk velge ut for x kr. 

• Liker 1
Skrevet

"Problemet" er at hun har vokst forbi faren sin. Hun ønsker at han skal fortsette å være eldre enn henne EQ messig, men det er han ikke i stand til. Og det verste av alt er at datteren din kan ikke påvirke faren sin til å bli klokere, på tross av at hun ser at han mangler et eller annet for å kunne møte henne der hun er.

Anonymkode: 93a46...d14

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...