Gå til innhold

Installere xp uten backup...


Fremhevede innlegg

Gjest Ikke innlogget nå
Skrevet

Jeg har kjøpt windows xp, og lurer på om alt forsvinner fra harddisken (mail, musikk, filmer, osv) når jeg reinstaller windows 2000 og installerer xp istedet..?

Jeg har dessverre ikke noen ekstern hard-disk...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Snufsa_*
Skrevet

En god regel er ALLTID å ta backup av viktige ting. Med jevne mellomrom. Har du CD/DVD brenner?

Og er det så at du har Win2000 nå og skal installere XP eller? Har du sletta Windows dir'et?

Skrevet

Dersom du har to partisjoner eller to fysiske disker (gjerne en c og en d-disk), og du har lagt alt av filer som du vil beholde på D-disken, kan du velge å bare reinstallere på c-partisjonen. Dersom du ikke har to partisjoner, finnes det verktøy som kan lage dette for deg, men kommer ikke på noen navn i farten. (Tar du et google-søk finner du helt sikkert noe). Har du ikke to partisjoner vil alt forsvinne fordi windows formaterer disken under installasjonen.

Skrevet

Nei, så lenge du bare installerer over den gamle installasjonen, forsvinner ingenting. Hvis du formaterer disken, forsvinner alt.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Jordbær:

Nei, så lenge du bare installerer over den gamle installasjonen, forsvinner ingenting. Hvis du formaterer disken, forsvinner alt.

Vil det si at jeg ikke må fjerne den gamle installasjonen før etter at jeg har installert den nye? Og at jeg etterpå kan fjerne den gamle?

Hvis jeg ikke fjerner den gamle installasjonen, vil ikke pcen begynne å bråke med meg da?

Kan nesten ingenting data...

(Jeg har bare en c-disk, og ingen d-disk på pcen.)

Skrevet

Nei, du trenger ikke fjerne den gamle installasjonen, men det blir en del rot.. Personlig tror jeg at jeg ville funnet en måte å ta backup av filene på, og formatert harddisken.

For du fjerner jo INGENTING ved å installere windows på nytt. Altså.. alle problemer du tidligere har hatt med f.eks. spyware, adware, virus osv.. følger med. Så poenget er litt borte, med mindre du har problemer med windows.. (Hvor du forøvrig kan velge å reparere installasjonen og ikke installere på nytt).

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Jeg fikk virus på pcen for noen uker siden og en venn av meg installerte windows (xp faktisk), og da forsvant alle musikkfilene osv, og om tre dager utløper fristen om jeg ikke kjøper xp dyrt fra microsoft...

Jeg bestilte i stedet xp fra en nett-butikk...og har ikke lyst å bruke fire nye uker på å laste ned musikk, filmer osv. igjen... :forvirret:

Det er derfor jeg leter etter en måte å berge filene på.

En venn av meg sa at det ikke ble rot om jeg bare installerte xp uten å fjerne den gamle versjonen, at det som skjer da er at jeg har to å velge mellom...men jeg vet jo ikke hvor mye han vet om dette, og er det noe jeg hater med en pc så er det rot og at pcen krasjer osv...

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Hadde aldri tatt sjansen på å installere et nytt OS (evt oppå det gamle) uten å ta back-up eller sikre filene mine på en annen partisjon. Har hatt mange dårlige erfaringer med dette - og det er enkelt å trykke feil en gang under installering av XP - og så er alt som var på den partisjonen borte.

Et fint program for å lage partisjoner er Partition Magic. Lett og greit å bruke.

Har du fått et virus på pc'en du ikke blir kvitt ville jeg formatert, ikke bare installert nytt OS. Det fjerner sjelden viruset. Ved å installere et nytt OS oppå det gamle oppdaterer du kun filer og sletter noen andre filer - og viruset er der fortsatt - som "jordbær" sier.

Leser også at trådstarter forteller at det kun er en partisjon C - og da ville jeg utvilsomt formatert hele disken og overført filene mine til en back-up, enten en annen harddisk eller brent ned det du ville tatt vare på. Det kan bli mange CD'er, men kanskje lurt å kjøpe en harddisk til? Enten en ekstern som kobles til f eks via USB eller en intern. Det kan være lurt.

Skrevet

Kan også tenkes at det er virus i det du vil beholde.. Og da er du like langt! :|

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for tips, selv om jeg ikke er så mye klokere... men jeg har ikke virus nå. Grunnen til at jeg fikk virus var pga at jeg trodde på han som installerte modem her sa at virusprogram følger med... (og langt senere oppdaget jeg at jeg måtte på nettsiden deres for å laste ned virusprogrammet... typisk meg...)

Jeg lasta ikke ned noe, før en kamerat av meg begynte å laste ned fra LineWire... jeg åpner aldri vedlegg osv, så jeg følte meg trygg... Jeg bruker primært pcen til å skrive, og det jeg har skrevet har jeg selvsagt sikkerhetskopier av, både på nett og på disketter.

Partisjoner sier meg ingenting, dessverre... har hørt ordet, men... :sjenert:

Ja, det ville vært enkelt om jeg hadde penger til å kjøpe en ny data, eller en ekstern hard-disk, men jeg har ikke det...og jeg kunne spurt en venn nå om han kan komme med sin hard-disk (han har to), men i helga skal han og dama hans flytte så jeg orker ikke mase på han...

Og jeg har ikke cd-brenner.

Jeg må vel bare reinstallere xp som kun varte i 4 uker, to dager igjen nå... og glemme musikken osv. og begynne på nytt igjen...

Men denne gangen har jeg en xp som jeg har lisens på og som følger pcen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...