AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #1 Skrevet 8. desember 2024 Jeg har ved to tilfeller i det siste opplevd å se ting som ikke er der. Begge gangene har det skjedd på soverommet, rett etter at jeg har lagt meg, men jeg er 100 % sikker på at jeg har vært våken. Jeg har sett en ganske stor edderkopp begge gangene. Første gangen klatret den oppover garderobeskapet, og den andre gangen klatret den oppi sprinkelsengen til 2 åringen. Jeg er redd for edderkopper, dette var ganske realistiske skapninger og jeg var en stund helt sikker på at det var en edderkopp der. Jeg reiste meg opp og kikket etter den begge gangene og hjertet hamret. Så sa fornuften at så store edderkopper finnes ikke i Norge. Veldig ekkel opplevelse. Det er første gang dette skjer meg. Jeg har lest litt om det, og forstått at dette er noe som kan skje om man er veldig sliten og har sovet lite over tid. Jeg er svært nære ved å møte veggen på jobb, har en krevende lederstilling og er alltid på jobb, selv når jeg egentlig skal ha fri. Dette tærer på, samtidig som det har vært nedbemanning på jobb, som fører til at enda mer faller på meg. Jeg har også sovet lite da to åringen er urolig på natten og står opp kl 5. det er alltid jeg som må stå opp med ham, helg som hverdag. Jeg er også nedstemt. Spørsmålet mitt er om det er noen som har opplevd lignende, og hva gjorde dere med dette? Burde jeg oppsøke lege for hallusinasjonene? Jeg antar at de er et dårlig tegn, og jeg er redd det skal utvikle seg. Anonymkode: 5a513...2f1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #2 Skrevet 8. desember 2024 Ja, det kalles søvnparayse. Anonymkode: 969c0...61f 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #3 Skrevet 8. desember 2024 Har hatt søvnparalyse ett par ganger, er heelt jævlig! Ser og føler ting som ikke er der. Kroppen sover, men hjernen er våken. Skjedde i perioder jeg slet psykisk og var millimeter fra veggen.. Anonymkode: f2887...ab1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #4 Skrevet 8. desember 2024 Garantert søvnparalyse ja. Aldri hatt det selv, men lest mye om det. Anonymkode: 2e72e...e07
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #5 Skrevet 8. desember 2024 Hallusinerer også edderkopper av og til når jeg skal sove eller akkurat har våknet Anonymkode: 6308e...9d3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #6 Skrevet 8. desember 2024 Men ved paralyse har man en følelse av å ikke kunne bevege kroppen, jeg hadde ikke det. Jeg reiste meg opp av senga for å se etter edderkoppen. TS. Anonymkode: 5a513...2f1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #7 Skrevet 8. desember 2024 Har forresten ingenting med søvnparalyse å gjøre da jeg beveger meg rundt Anonymkode: 6308e...9d3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #8 Skrevet 8. desember 2024 Jeg og flere i min familie kan se ting som ikke er der ved sterk angst og i forbindelse med at vi sovner/våkner. Det er nok en versjon av søvnparalyse/angst som gjør at vi har dette. Noen av oss har også hatt nattskrekk. Det er både kvinner og menn blant de som opplever dette og vi har ikke noen alvorlige psykiske diagnoser noen av oss. Det vi har til felles er at vi er litt engstelige av natur, høy IQ og kreative med god fantasi. Anonymkode: c64c7...d52
*Mocca* Skrevet 8. desember 2024 #9 Skrevet 8. desember 2024 De fleste mennesker opplever hallusinasjoner en eller annen gang iløpet av livet, uten at de nødvendigvis betyr psykisk sykdom.u Du sier du er veldig sliten, mangel på søvn osv, det kan være en årsak. Men vær litt obs, skjer det flere ganger tar du kontakt med fastlegen.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #10 Skrevet 8. desember 2024 Det heter hypnagoge hallusinasjoner. Det kan være både lyd og bilder. Jeg har ofte lyder, men har også hatt bilder. Hele soverommet har blinket fullt av discolys et par ganger. Veldig spesiell opplevelse. Det er tegn på at du må stresse ned og være snill med deg selv... Hvis det er mye bekymringer kan jeg anbefale appen Tankevirus. Det kan hjelpe. Anonymkode: ee1aa...7ca
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #11 Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har ved to tilfeller i det siste opplevd å se ting som ikke er der. Begge gangene har det skjedd på soverommet, rett etter at jeg har lagt meg, men jeg er 100 % sikker på at jeg har vært våken. Jeg har sett en ganske stor edderkopp begge gangene. Første gangen klatret den oppover garderobeskapet, og den andre gangen klatret den oppi sprinkelsengen til 2 åringen. Jeg er redd for edderkopper, dette var ganske realistiske skapninger og jeg var en stund helt sikker på at det var en edderkopp der. Jeg reiste meg opp og kikket etter den begge gangene og hjertet hamret. Så sa fornuften at så store edderkopper finnes ikke i Norge. Veldig ekkel opplevelse. Det er første gang dette skjer meg. Jeg har lest litt om det, og forstått at dette er noe som kan skje om man er veldig sliten og har sovet lite over tid. Jeg er svært nære ved å møte veggen på jobb, har en krevende lederstilling og er alltid på jobb, selv når jeg egentlig skal ha fri. Dette tærer på, samtidig som det har vært nedbemanning på jobb, som fører til at enda mer faller på meg. Jeg har også sovet lite da to åringen er urolig på natten og står opp kl 5. det er alltid jeg som må stå opp med ham, helg som hverdag. Jeg er også nedstemt. Spørsmålet mitt er om det er noen som har opplevd lignende, og hva gjorde dere med dette? Burde jeg oppsøke lege for hallusinasjonene? Jeg antar at de er et dårlig tegn, og jeg er redd det skal utvikle seg. Anonymkode: 5a513...2f1 Bruker du noen som helst av medisiner? Anonymkode: 26580...e4c
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #12 Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Bruker du noen som helst av medisiner? Anonymkode: 26580...e4c Nei, ingen. TS Anonymkode: 5a513...2f1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #13 Skrevet 8. desember 2024 Opplevd det flere ganger. Er en tilstand mellom søvn og våkenhet. Anonymkode: 73366...71c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå