Gå til innhold

Askorbin forsøker å gjøre gode valg.

Askorbin

Anbefalte innlegg

Gratulerer med 28 dager uten røyk, for en jobb du har gjort! 👏 

Tenkte jeg kan motivere deg litt med hva som kan ligge foran den framtidige deg (vi er alle forskjellige, men vil tro du vil oppleve noe av det samme - det viktigste er at du ikke gir deg, fortsett uansett f...!!). 

Det har gått mange år siden jeg la røyken på hylla selv. Hadde røyket fast i mange år, kun med pause ved graviditet og amming. Noen perioder med kun festrøyking, men stort sett fast (gikk lett 15 filtersigaretter for dagen, to tyvepakninger på byn med nachspiel 😁👌). 

Husker mitt aller siste trekk av en røyk. Og det blir aller siste, for nå er ALL lyst på røyk borte - selv om jeg skulle være godt bedugget. Det er ikke sånn at snikende bris frister fram røyksug engang! Den gangen var jeg på stor fest en nydelig sen sommernatt. Midt i mitt andre trekk sa jeg bare "nei, der gir jeg meg med dette!". Og slik ble det. Ingen substitutter, men mener jeg la på meg noen kilo, så snackset nok litt mer. Dette var lenge før jeg ble ordentlig feit, så fedmen har ingenting med røykeslutt å gjøre.

Den følelsen du beskriver av frisk pust uten harking av slim, det var det første jeg la merke til selv. Den er så god den følelsen! Ikke glem å legg merke til disse endringene...klærne som lukter godt, håret osv. Kjøp deg gjerne en ny parfyme om du har mulighet, eller en velduftende bodylotion der duften fremdeles henger i etter mange timer. Legg merke til om du puster "renere" ved aktivitet. 

Gladnyheten til ditt framtidige deg fra mitt nåværende ex-røyker jeg: dette vil bli helt normalt til slutt, og du vil få "røyke-rutinene" på avstand. Med dette mener jeg for eksempel at jeg undret meg veldig på hvor kjip hverdagslige gjøremål ville bli når jeg ikke kunne legge dem opp etter røykepausene 😅 Først vaske badet, så en røyk. Så dusje og spise, før en røyk på vei til bussen. Lage middag og nyte dagens beste røyk etter det...for ikke å snakke om morgenrøyken (som virkelig satt fart på magen, du har nok et poeng med treg mage ja!). Sånn gikk dagene, og jeg lurte på hvor kjedelig alt skulle bli uten disse røyke-premiene. I dag kan jeg mimre og undre meg over den tankegangen. Det ble ikke kjedelig, bare en ny normal!

Til tross for at jeg har vært i dårlig fysisk form lenge, kan det ikke måle seg med slimpusten jeg hadde som røyker. Nå lever jeg ganske aktivt igjen, og hverken hoster eller harker. Unner deg virkelig å oppleve din nye normal 😊

En vesentlig faktor til at jeg ga meg med røykingen den natten, var at jeg hadde blitt skremt av min egen mor som like før fikk påvist verste grad av lungeemfysem i alt for ung alder. Selv om dette nok også skyldes medfødt sårbarhet i lungene hennes - ikke kun røyking- får man gjerne en ny respekt for kroppen. Jeg klarte ikke å se hvordan sykdommen tæret på henne, samtidig som at jeg skulle ut å røyke like etter. Skremselspropaganda feiler gjerne ofte, men jeg kan love at har man besøkt noen på sykehusets lungeavdeling...ja, da er motivasjonen for røykeslutt ganske sterk.

Ønsker deg all lykke til videre i prosjekt røykeslutt. Noe bedre kunne du neppe gjort for deg selv. Du er rå! 🤩

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det her var akkurat den dagboken jeg trengte å lese nå! Fy søren så flink du er Askorbin! Jeg er imponert og setter veldig stor pris på at du deler så mye. Jeg prøver å slutte selv nå, og er gått fra en 20-pakning om dagen til 5 røyk - sånn gjennomsnittlig. Jeg har også engangssigaretter for å kanskje ha en mulighet til å klare å slutte helt. Uten det hadde jeg ikke hatt noen sjans faktisk...

Men det er positivt at andre som har brukt røyken mye på samme måte som meg faktisk klarer det - for jeg kjenner meg så utrolig mye igjen i mye av det du skriver!

Og Gymfantomet - Mye god motivasjon i det du skriver altså! Og du har også være superflink! Jeg er bare sååå imponert over dere som er så flinke og klarer å slutte helt. Kanskje jeg en dag kan være med i den fantastiske gjengen med eks-røykere? Per i dag klarer jeg ikke å se for meg å kutte helt, men tar én dag om gangen...

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gymfantomet skrev (På 3.1.2025 den 22.04):

Gratulerer med 28 dager uten røyk, for en jobb du har gjort! 👏 

Tenkte jeg kan motivere deg litt med hva som kan ligge foran den framtidige deg (vi er alle forskjellige, men vil tro du vil oppleve noe av det samme - det viktigste er at du ikke gir deg, fortsett uansett f...!!). 

Det har gått mange år siden jeg la røyken på hylla selv. Hadde røyket fast i mange år, kun med pause ved graviditet og amming. Noen perioder med kun festrøyking, men stort sett fast (gikk lett 15 filtersigaretter for dagen, to tyvepakninger på byn med nachspiel 😁👌). 

Husker mitt aller siste trekk av en røyk. Og det blir aller siste, for nå er ALL lyst på røyk borte - selv om jeg skulle være godt bedugget. Det er ikke sånn at snikende bris frister fram røyksug engang! Den gangen var jeg på stor fest en nydelig sen sommernatt. Midt i mitt andre trekk sa jeg bare "nei, der gir jeg meg med dette!". Og slik ble det. Ingen substitutter, men mener jeg la på meg noen kilo, så snackset nok litt mer. Dette var lenge før jeg ble ordentlig feit, så fedmen har ingenting med røykeslutt å gjøre.

Den følelsen du beskriver av frisk pust uten harking av slim, det var det første jeg la merke til selv. Den er så god den følelsen! Ikke glem å legg merke til disse endringene...klærne som lukter godt, håret osv. Kjøp deg gjerne en ny parfyme om du har mulighet, eller en velduftende bodylotion der duften fremdeles henger i etter mange timer. Legg merke til om du puster "renere" ved aktivitet. 

Gladnyheten til ditt framtidige deg fra mitt nåværende ex-røyker jeg: dette vil bli helt normalt til slutt, og du vil få "røyke-rutinene" på avstand. Med dette mener jeg for eksempel at jeg undret meg veldig på hvor kjip hverdagslige gjøremål ville bli når jeg ikke kunne legge dem opp etter røykepausene 😅 Først vaske badet, så en røyk. Så dusje og spise, før en røyk på vei til bussen. Lage middag og nyte dagens beste røyk etter det...for ikke å snakke om morgenrøyken (som virkelig satt fart på magen, du har nok et poeng med treg mage ja!). Sånn gikk dagene, og jeg lurte på hvor kjedelig alt skulle bli uten disse røyke-premiene. I dag kan jeg mimre og undre meg over den tankegangen. Det ble ikke kjedelig, bare en ny normal!

Til tross for at jeg har vært i dårlig fysisk form lenge, kan det ikke måle seg med slimpusten jeg hadde som røyker. Nå lever jeg ganske aktivt igjen, og hverken hoster eller harker. Unner deg virkelig å oppleve din nye normal 😊

En vesentlig faktor til at jeg ga meg med røykingen den natten, var at jeg hadde blitt skremt av min egen mor som like før fikk påvist verste grad av lungeemfysem i alt for ung alder. Selv om dette nok også skyldes medfødt sårbarhet i lungene hennes - ikke kun røyking- får man gjerne en ny respekt for kroppen. Jeg klarte ikke å se hvordan sykdommen tæret på henne, samtidig som at jeg skulle ut å røyke like etter. Skremselspropaganda feiler gjerne ofte, men jeg kan love at har man besøkt noen på sykehusets lungeavdeling...ja, da er motivasjonen for røykeslutt ganske sterk.

Ønsker deg all lykke til videre i prosjekt røykeslutt. Noe bedre kunne du neppe gjort for deg selv. Du er rå! 🤩

For ett innlegg å logge inn til. ❤️ 

Du har rett om dette med tiden, jeg har plutselig så sjukt mye tid å ta av, at jeg ikke veit hvordan jeg skal bruke den. Har fått gjort mer denne januar enn jeg har fått gjort noen tidligere januar. Men jeg tenkte sånn i starten selv: Hvordan skal det gå med alle de tingene jeg skal gjøre, når jeg ikke har etter-kompisen min å støtte meg på, noe å se frem til når jeg er ferdig med noe kjedelig? 

Om jeg legger på meg fordi jeg snacker litt mer, den tar jeg lett. De kiloene går lett av meg, det gjør ikke skader fra røyking. 

Det var potensiell sykdom fra røyk hos noen nære som gjorde meg livredd også. I ettertid har det vist seg å være noe annet, men det skremte meg, og den nære personen, såpass at røykeslutt ble en realitet for oss begge. 

Bare det lille jeg har spart siden jeg slutta har allerede gått inn i en flybillett til varmere strøk i år, det hadde jeg ikke kunnet unne meg om jeg fortsatt hadde røyka. Røykeplasteret må være med meg, samme med sprayen, men jeg ser frem til å teste ut slutten i omgivelser hvor jeg fort kan bli frista til å sprekke. Bare for å bli ferdig med det. 

Jeg blir jo frista på jobb hver eneste dag, men jeg merka det på jobb i uka som var at når det kom røykere inn, så lukta det ikke noe godt og ikke fristende i det hele tatt. Det er også en ting jeg har vært bekymra for. 

Nå teller jeg over 5 uker røykfri og selv om det er vanskelig, jeg tar meg selv i å reise meg for å ta meg en røyk, så er jeg bevisst på hvorfor jeg slutta og hvorfor jeg ikke vil starte igjen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ronja_8 skrev (På 4.1.2025 den 23.34):

Det her var akkurat den dagboken jeg trengte å lese nå! Fy søren så flink du er Askorbin! Jeg er imponert og setter veldig stor pris på at du deler så mye. Jeg prøver å slutte selv nå, og er gått fra en 20-pakning om dagen til 5 røyk - sånn gjennomsnittlig. Jeg har også engangssigaretter for å kanskje ha en mulighet til å klare å slutte helt. Uten det hadde jeg ikke hatt noen sjans faktisk...

Men det er positivt at andre som har brukt røyken mye på samme måte som meg faktisk klarer det - for jeg kjenner meg så utrolig mye igjen i mye av det du skriver!

Og Gymfantomet - Mye god motivasjon i det du skriver altså! Og du har også være superflink! Jeg er bare sååå imponert over dere som er så flinke og klarer å slutte helt. Kanskje jeg en dag kan være med i den fantastiske gjengen med eks-røykere? Per i dag klarer jeg ikke å se for meg å kutte helt, men tar én dag om gangen...

Bare hyggelig ❤️ 

Jeg deler for å ha ett sted hvor jeg ukritisk kan dele hva som skjer, for meg selv, men det er godt å se at andre får nytte av det jeg deler. 

Jeg trodde ikke jeg skulle klare å slutte jeg heller, for å være ærlig. Jeg tviler enda, i svake øyeblikk hvor jeg sliter med å ikke ha den krykka å støtte meg på, når noe treffer for hardt. 

Du kan gjerne sende meg ei melding om det er noe utover det jeg har skrevet her du lurer på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da teller jeg over 5 uker røykfri. 

Forstoppelsen har gitt seg. På naturlig vis. Kroppen ordna opp selv. 

Nå driver kroppen å justerer seg igjen, riktignok, på et helt annet vis. Jeg har lest noe forskning på at folk som har slutta å røyke får mer energi og sover bedre enn de gjorde før. Det første har jeg merka og det siste tror jeg at jeg merker nå, for siden romjula har jeg slitt med at jeg sover rundt 10-12 timer og ofte må dra meg selv ut av senga selv om jeg mer enn gjerne kunne ha sovet enda mer. 

Jeg går på melatonin for en innsovingsforstyrrelse jeg har hatt i alle år, og tenker å prøve noen netter uten, for å se om det kanskje hjelper på det at jeg sover ett halvt døgn om gangen. :PDet er utrolig deilig, etter å ha slitt med søvn i så mange år, at jeg plutselig sover mye og sover ganske dypt, når jeg først våkner til etter å ha sovet en sånn runde, så har jeg ganske mye energi, mer enn jeg har hatt før, men det hadde jo vært nice å lande tilbake på 8 timer, sånn jeg har vært vant til før. 

Har allerede slutta med en medisin jeg har måtte bruke fast, kanskje jeg kan slutte på en til? 

Jeg har blitt sjukt varm i kroppen og, jeg får noen ganger sånne "heteslag" hvor jeg kjenner at hele kroppen blir glovarm fra innsiden. Men den generelle "inne"temperaturen har steget også, det merker jeg veldig godt. Det var en natt her jeg tenkte på å finne frem ett teppe å ligge under, i stedet for den tjukke vinterdyna. 

De kildene jeg har lest mye hos, sier også at toleransen for kaffe kan bli lavere. Det kan jeg sjekke av på, ganske heftig. Jeg drakk litt sterkere kaffe idag, fordi jeg hadde en av de 12 timers med søvn-rundene igjen og jeg var så trøtt når jeg våkna idag at jeg ikke trodde jeg skulle klare å våkne ordentlig. Når jeg ble sulten nok til å spise frokost, så satt jeg nærmest å rista av all den sterke kaffen jeg hadde drukket. Når jeg røyka, så var det null stress å drikke så mye sterk kaffe, nå må jeg visst være litt mer forsiktig med både mengden og styrken jeg drikker. Helt greit for min del, da går det mindre i kaffe og jeg sparer inn penger der og. 

Nå har jeg riktignok kanskje ikke søkt så mye etter sånn type informasjon, men jeg finner jo masse informasjon om hva man fysisk kan forvente ved en røykeslutt og hvordan deale med de fysiske abstinensproblemene, men jeg finner _veldig_ lite om de psykiske abstinensproblemene man kan møte ved en røykeslutt også. Det er like mange av de som av de fysiske, og de trenger også folk hjelp med. Om noen har kommet over noen sider som snakker om det her og tilbyr litt hjelp, tips og triks, post de gjerne til meg her. Skal prøve å søke litt mer etterhvert i uka som kommer, for å se om det er noen jeg ikke har oppdaga. For jeg finner det litt merkelig at den siden av en slutt ikke er så godt dekket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...