Gå til innhold

Askorbin forsøker å gjøre gode valg.

Askorbin

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. 

Det her blir min dagbok for røykeslutt, i første omgang, siden det er det jeg har bestemt meg for å gjøre nå. 

Jeg følte jeg måtte ha et sted å kunne snakke om det, anonymt, og da ble det her. 

Jeg har røyka siden jeg var ungdom og er nå oppi 30 åra. Den biologiske klokka tikker veldig høyt og jeg vil veldig gjerne få barn, da må jeg slutte å røyke. 

Motivasjonen min er flerdelt, jeg vil få bedre helse, mer penger å kunne bruke på andre ting, få barn og forsøke å minimere risken for å få kreft. 

Jeg har slutta før og klarte det, til livet skjedde og jeg starta igjen. Den gangen slutta jeg med nicorette sugetabletter. 

Denne gangen skal jeg bruke depot plaster, sugetabletter og munnspray, siden det er anbefalt hvis plasteret ikke er nok. 

Jeg har igjen fem røyk idag, før plasteret settes på senere idag.

Jeg gjør det på den måten etter å ha tenkt opp og ned i mente i snart en uke hvordan jeg skal slutte, for morrasrøyken er den viktigste, og jeg ville ikke starte dagen med ett sjokk, men ta det gradvis sånn at jeg allerede er i god gang med å avvenne meg vanen når jeg våkner imorra. 

Jeg er super spent, nervøs, redd og bekymra, har jobba i hodet med dette ganske lenge og tidligere i uka ble sluttdatoen(idag) satt på ett innfall. Jeg har slitt med motivasjonen, men jeg føler at jeg ikke kan vente lenger og bare må slutte, rett og slett tvinge meg igjennom det og heller være sta og se for meg framtiden hvis motivasjonen feiler.

Jeg er så lei av å røyke, lei av å planlegge rundt røyken, tenke fremover for å ha nok røyk, at jeg må snike meg unna i sosiale settinger for å røyke, ha med meg eget askebeger overalt i tilfelle folk ikke har askebeger etc, lei av at klærne lukter, lei alt som har med den kreftpinnen å gjøre. 

Så nå forsøker jeg. 

Velkommen på reisa. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teller 9 timer siden siste røyken.

Plasteret fungerer bra, bedre enn jeg trodde. Selve nikotinsuget er ikke merkbart, det er bare selve vanen å røyke som jeg har måtte puste meg gjennom, men jeg har jo vært klar over at det senere vil være et fysisk sug når jeg trapper ned på nikotinet og et psykologisk sug der fra vanen som har vært i så mange år.

Er glad for at jeg gjorde det på den måten jeg gjorde det, da ble overgangen ikke så brå. 

Men er sjukt spent på hvordan morgenen kommer til å gå i morgen med første kaffekoppen uten røyk for første gang på mange, mange år. Jeg har gjort klar, og prøvd, munnsprayen og den fungerte veldig bra til å kvele det suget jeg satt med og jeg håper at den fungerer like bra imorra tidlig når jeg virkelig trenger det. Jeg skal jo ikke sove med det plasteret her og vil derfor ha null tilsig av nikotin gjennom natta. 

Stedet jeg satte plasteret, det klødde litt etter at jeg tok på plasteret. Ellers har jeg ikke kjent så mye til noe annet, men det er fordi jeg prøver å holde hodet okkupert sånn at jeg ikke tenker _for_ mye på at jeg ikke røyker lenger. 

Spent og nervøs på fortsettelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette klarer du 💪🏼 Et fornuftig valg med gode begrunnelser i bunn, det vil lønne seg med tiden. Skjønner du er spent, spesielt kanskje på morgenrøyken, men hjelper det å tenke at man kan kose seg med en god kopp kaffe, istedenfor? Med en liten pepperkake ellerno? Finne glede i noe annet enn røyken? Heier på deg ig spent på oppdatering 💪🏼💪🏼💪🏼

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjukkis35 skrev (3 timer siden):

Dette klarer du 💪🏼 Et fornuftig valg med gode begrunnelser i bunn, det vil lønne seg med tiden. Skjønner du er spent, spesielt kanskje på morgenrøyken, men hjelper det å tenke at man kan kose seg med en god kopp kaffe, istedenfor? Med en liten pepperkake ellerno? Finne glede i noe annet enn røyken? Heier på deg ig spent på oppdatering 💪🏼💪🏼💪🏼

Jeg vil helst ikke bytte ut røyken med noe annet, ihvertfall ikke noe spiselig. 

Jeg leste på forskning igår rundt røykestopp og vektøkning og fikk jo ganske tydelig beskjed at jeg ikke måtte _stresse_ om jeg går opp i vekt for det kan fort føre til at sjansene mine for å lykkes med røykeslutt minimeres. At jeg heller burde gå opp de kiloene og heller få de vekk senere, for det er mer helsegevinst i å fortsette røykeslutten enn å starte igjen pga noen kg ekstra. 

Enn så lenge går morran bra, jeg starta med munnsprayen siden jeg er så trøtt om morran at jeg ikke tør å starte med å teipe på meg ett plaster, og enn så lenge har ikke suget kommet. Vanen er der seff, og mannen min holdt på å kræsje i utgangsdøra når han skulle ut nå, for han er også vant til at jeg låser opp døra for å gå ut og røyke om morran, så han sa at det blir en liten omveltning for han og. 🤭

Nå er plasteret på, på motsatt side av kroppen, siden de anbefaler å bytte på. :) 

Jeg har jo vært spent rundt motivasjonen for det her, siden jeg har følt at den har mangla, men nå har det gått en faen i meg og jeg merker at selv om motivasjonen mangler, så går jeg på rein stahet og sånn "Nå er du i gang, nå er det bare å kjøre på videre". 

Ta en dag av gangen og ikke la meg vippe av pinnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit! Gleder meg til å lese oppdateringene dine. Du har veldige gode refleksjoner rundt prosessen med å slutte å røyke, er sikker på at det hjelper å få skrevet ned sine tanker og ha en liten anonym heiagjeng!

Det å kjedespise er ikke det samme som å røyke, men jeg har hatt nytte av å tygge tyggis (mye tyggis til tider) for å avlede av å måtte spise noe. 

En god kopp kaffe eller te kan sikkert også gi en litt av den «pausen» røyken gir (jeg har også røkt en gang for lenge siden 😬). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

123qwe skrev (5 timer siden):

Velkommen hit! Gleder meg til å lese oppdateringene dine. Du har veldige gode refleksjoner rundt prosessen med å slutte å røyke, er sikker på at det hjelper å få skrevet ned sine tanker og ha en liten anonym heiagjeng!

Det å kjedespise er ikke det samme som å røyke, men jeg har hatt nytte av å tygge tyggis (mye tyggis til tider) for å avlede av å måtte spise noe. 

En god kopp kaffe eller te kan sikkert også gi en litt av den «pausen» røyken gir (jeg har også røkt en gang for lenge siden 😬). 

Takk! 

Ja, det er det jeg håper på, en liten anonym heia gjeng som kan hjelpe meg litt innimellom. :)

Jeg har kjøpt inn tyggis, gjorde det igår, for det slo meg at det kan holde kjeften i gang når jeg trenger det. Merka at med en gang jeg tok den siste røyken, så ble jeg jo litt urolig og når jeg er urolig, har jeg en uvane av at jeg biter meg på innsiden av leppene. Det hjelper tyggisen mot. 

Første døgnet har gått greit, jeg var med mannen på et julemarked idag og var ganske klar over at jeg fort kunne treffe på folk som røyka og det gjorde jeg. Men jeg lukta ikke noe av den røyken og fjerna meg med en gang. 

Jeg har lovt meg selv dyrt og hellig at jeg ikke skal bli en av de røykeslutterne som sitter å gnager på folk i umiddelbar nærhet om at de røyker. Det er jeg som slutter og da får jeg heller fjerne meg enn så lenge, til jeg faktisk klarer å stå i en sånn situasjon uten at hundene til Pavlov bjeffer fordi bjella ringer. 

Imorra kommer den andre testen, da er jeg tilbake på jobb etter helga, og jeg er i umiddelbar nærhet til å kunne kjøpe meg røyk og bli utsatt for røyklukt igjen, og det kommer jeg meg ikke unna imorra. Men jeg skal bryte nyheten på jobb imorra og til de jeg kan finne på å kjøpe røyk av og si at de får blånekte meg hvis jeg skulle komme krypende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jo gått så bra det siste døgnet, ikke sant. Trodde det kanskje kunne bli så lett, at jeg slapp unna de verste greiene.

Det gjorde jeg ikke. 

Skal på jobb idag, første gangen etter at jeg slutta, sitter her å griner til frokosten, fordi vanen røsker noe så INNMARI hardt i meg idag. Ikke fysisk, men psykisk. '

Jeg kjenner det på meg at jeg ikke er sterk nok, er sint på meg selv for at jeg ikke er sterk nok, at jeg ikke klarer å stå imot. Jeg prøver så innmari hardt å motivere meg selv med det jeg ønsker for framtiden, 

Idag blir en jævlig dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You can do it!! Jeg sluttet selv for noen år siden etter å ha mistet min far i lungekreft, lykke til videre, dette klarer du!!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pås skrev (3 timer siden):

You can do it!! Jeg sluttet selv for noen år siden etter å ha mistet min far i lungekreft, lykke til videre, dette klarer du!!

Takk! 

Og ja, jeg klarte det. Jeg gråt litt mer, reiste på jobb og delte det med arbeidsplassen, sånn at de også veit hva jeg driver på med og kunne passe på at jeg ikke sprakk i løpet av dagen. 

Idag tidlig trodde jeg virkelig ikke at jeg kom til å klare det, men nå sitter jeg hjemme igjen og jeg har verken sprukket eller kjøpt meg noe røyk. Faen, så deilig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne i det fjerde døgnet røykfri.

Dagen idag har gått bedre enn igår, vanen har ikke vært så fæl.

Jeg merka den litt i dag tidlig, hvor det kom en sånn sinnssyk sterk impuls om å sprekke. Det endte med litt grining igjen, men jeg avslutta med å bli sint... 

Jeg sov utrolig godt natt til i dag og hadde mye energi å hente fra en god natts søvn, så jeg tror det bidro til å kvele den impulsen ganske godt. 

Av ting jeg har lagt merke til i dag, så merker jeg at jeg puster på en annen måte enn jeg har gjort før. Jeg hoster heller ikke så mye som jeg gjorde før. Tror jeg var godt på vei til å få sånne røykelunger... 

I morra har jeg enda en prøvelse foran meg, og nå er jeg forberedt på at frykten kan få hodet til å spinne litt. Er godt jeg skal gå til jobb i morra, det vil nok hjelpe en del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heier på deg! Jeg vet at jeg hadde hatt enorme vanskeligheter med å slutte å røyke, så står stor respekt av det du gjør nå. Tenk for en investering du gjør i helsa di! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kelpe skrev (4 timer siden):

Heier på deg! Jeg vet at jeg hadde hatt enorme vanskeligheter med å slutte å røyke, så står stor respekt av det du gjør nå. Tenk for en investering du gjør i helsa di! 

Takk for det! 

Jeg har slutta før og veit at jeg kan klare det, men de siste årene har røyken vært psykolog, en nedstresser, krykka mi og alt annet på en og samme tid, så denne gangen var det verre enn forrige gang. Er verre enn forrige gang... 

Jeg hadde veldig liten tro på at jeg skulle klare meg _en_ dag tilogmed når jeg satte på det plasteret på lørdag. Jeg regna med at jeg kom til å reise på jobb på mandag, sprekke og kjøpe meg en pakke og en lighter. Men da valgte jeg heller full åpenhet på jobben og fikk god støtte fra kollegaer og endte opp med å klare meg gjennom dagen. 

Når det gjelder tidspunktet også, så er det ekstremt dårlig tidspunkt, egentlig. :P

Desember og førjulstia, den travleste og mest stressende måneden på jobb, men det hjelper meg faktisk med å holde fokus, for tempoet på jobb er så høyt nå og jeg var så innmari lei av å være andpusten og hoste hele tiden. Er verken andpusten eller hoster nå, så jeg fikk meg en liten forsmak på hvordan det her egentlig skal være og det smaker veldig bra. 

Så jeg vil jo egentlig bare sende det tilbake til deg og si at selv om det kan virke helt føkkings umulig ut, så er det faktisk mulig. For jeg var der hvor du er, jeg trodde jeg aldri kom til å klare det. Men nå er jeg godt inne i døgn 4 og selv om det går opp og ned i bølger det her, så er jeg blitt mer bestemt enn noensinne. :)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 dager røykfri. 

Fortalte foreldrene mine at jeg driver å slutter her forrige dagen. De er positive.

Mamma slutta for mange år siden, pappa forsøkte nå i sommer. Mamma håper at dette blir det siste sparket i ræva pappa trenger for å slutte også. 

Det er så sjukt tilfredsstillende å synge til musikk nå og merke hvordan halsen og lungene jobber med meg og ikke mot meg, det er helt sjukt. 

Hadde et sug når jeg våkna i stad som ligna på det jeg hadde på mandag som nesten holdt på å knekke meg, men jeg himla med øyene og fortsatte å pusse tenna og vipps, så var det borte. 

Jeg trenger å kunne stå i situasjoner jeg veit er vanskelige og merke at stemmen av fornuft i hodet klarer å overdøve den jævelstemmen som sier "kom igjen a..." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En uke røykfri, snart 8 dager. 

Første uka har gått ganske greit, i forhold til hva jeg så for meg egentlig(fullstendig katastrofe, masse grining, sprekker i vilden sky etc), men det lugger jo ganske bra enda, sånn som idag. 

Skal ut på noen greier i dag, er spent på hvordan dét kommer til å gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble verre utover søndagen.

Og mandagen. Igår var en helt for jævlig dag. 

Måtte sette meg ned for å gjøre telling, for alt gikk galt i går og jeg skjønte og skjønner fremdeles ingenting. Har dratt med meg humøret i går over til i dag. 

jeg tror det er en god blanding av ting, jeg har eggløsning, er sliten, har smerter og har noen samtaler foran meg som jeg ikke vil ta. 

Og alt bare... blander seg sammen og blir til en eneste stor røre og jeg er lei meg, irritert og sint på samme tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tøft å slutte med røyken. Og de bølgene som holder på å ta knekken av deg, det kommer flere av de. Men du har klart å motstå og avlede deg selv frem til nå, så nå vet du at det bølgene går over!

Skjønner godt at du gruer deg til dagene som kommer når kroppen kjennes sliten ut, men det er akkurat det som er greia, man må kunne navigere livsstilsendringen også når livet blir tøft. Dette klarer du! :klemmer:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
123qwe skrev (På 17.12.2024 den 9.37):

Det er tøft å slutte med røyken. Og de bølgene som holder på å ta knekken av deg, det kommer flere av de. Men du har klart å motstå og avlede deg selv frem til nå, så nå vet du at det bølgene går over!

Skjønner godt at du gruer deg til dagene som kommer når kroppen kjennes sliten ut, men det er akkurat det som er greia, man må kunne navigere livsstilsendringen også når livet blir tøft. Dette klarer du! :klemmer:

Takk! 

Jeg klarte meg ut tirsdagen og kom over kneika jeg var i, men det krevde sjukt mye energi og fokus. 

Onsdag hadde jeg en veldig bra dag, det hjalp selvsagt veldig på med alt sammen også, spesielt etter å ha hatt noen dager som var skikkelig, skikkelig ræva.

Nå er jeg 12 dager, snart 13 dager røykfri, og det er snart juleferie, jeg må bare holde ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To uker røykfri i går!

Jeg var ute en liten tur i går også, traff noen kjente og informerte de om det her. De ble skikkelig gira på mine vegne og det gjør meg så glad, at folk som selv røyker og som jeg har røyka med tidligere gir meg støtte og selv innrømmer når vi er på tomannshånd at de også tenker på det samme, men ikke har landa på avgjørelsen helt enda. Da kan vi ta oss en god prat om det og jeg håper jo at de lander på samme avgjørelse som meg etter hvert. Men jeg tviholder på den greia om at jeg ikke skal bli en sånn belærende anti-røyker ovenfor andre som fortsatt røyker. 

Det å drikke alkohol og ikke røyke var også en greie jeg var bekymra for. Ble riktignok bare en øl i går og vil sikkert få testa viljestyrken mye hardere på nyåret, men jeg ble ihvertfall veldig glad for å kjenne at jeg ikke savna røyken så innmari mye som jeg trodde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har juleferie og er bortreist hos familie, har dermed ikke fått oppdatert noe om hvordan det går. 

Ikke sprukket!

Men jeg har fått en, etter hva jeg har fått opplyst, normal bivirkning av å slutte med å røyke og det er en helt sinnssvak forstoppelse. Jeg hadde jo helst sett at folk snakket om dette her, for da hadde jeg sluppet å være livredd og ikke skjønne en dritt av hva som faktisk foregår og tenkt gjennom hva jeg har gjort, spist og om jeg er sjuk, må på legevakta etc. 

Hadde jeg gått inn i røykeslutten med en kjennskap til at jeg kunne bli forstoppa hadde jeg kunnet takle det mye bedre enn det jeg har gjort. 

Så her ligger det nå åpent fra meg til andre som tenker på å slutte: Du kan bli forstoppa. Så bare kjøp inn laktulose og andre remedier du kan finne på å trenge samtidig som du kjøper hva enn du velger å slutte med. Drikk masse, masse, masse vann og sånt, men pass på at du ikke overspiser fiber, det finnes ei grense der og. Husk at tarmene også drar vannet ut av avføringa di, og etter hvert kan det bli så hardt at du må _tilføre_ vann for å få det til å komme seg ut av kroppen din(kan jeg smertelig erfare).

Godt nyttår, folkens! 

Tipper jeg ikke blir å oppdatere før utpå nyåret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke før i dag jeg føler at forstoppelsen har sluppet noe.

Jeg kjøpte med meg greier fra apoteket, men pga reise og jobb, så drakk jeg noe laktulose og fikk litt fart på fordøyelsen, men det ble en såpass fart at jeg måtte avstå fra det for å få en grei nyttårsaften og for å kunne reise hjem og gjøre unna litt jobb før helga. Jeg tenkte at det fikk stå til og at jeg heller får bruke helga til å rette opp i det her, og det kan nesten se ut til at jeg slipper? Slipper å ta verken laktulose eller stikkpiller, for nå er det i gang og det er veldig godt i gang. 

Så jeg har heller brukt dagen på litt jobb og fått gått meg en liten tur og kommet i gang her hjemme. 

Nå teller jeg snart 28 dager røykfri. 

Har ikke tenkt så sjukt mye på røyk i jula som jeg trodde at jeg skulle gjøre, faktisk. Så det er jo noe! 

Og selv om jeg har vært steder det før var vanlig å ta seg en røyk eller gått forbi folk som har røyka, så har jeg ikke merka noe spesielt med det. 

Men at det vil komme situasjoner neste året som kan være vanskelige, det er sikkert og visst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...