Gjest student. Skrevet 1. mars 2006 #1 Skrevet 1. mars 2006 folk som lider av depresjoner får det bedre når de går på antidepressiva. men jeg har hørt at de samme medisinene brukes på folk som har angst, f.ex sosial angst, agorafobi etc. hvorfor? har hørt at folk som har depresjoner produserer for lite serotonin og at antidepressivaen tilfører da serotonin. går det da for det samme hos folk som har angst? at folk som er redd for å gå på jobb f.ex produserer for lite serotonin? kan noen forklare dette for meg, evnt komme med noen linker hvor dette utdypes.
Gjest Bellatrix Skrevet 1. mars 2006 #2 Skrevet 1. mars 2006 Ja, antidepressiva brukes også mot angst.
monikabrx Skrevet 1. mars 2006 #3 Skrevet 1. mars 2006 Det er også flere typer ssri preparater. Antidepresiva er en fellesbetegnelse. Noen passermot angst/uro, noen passer til depresjon. og noen til begge deler. Angst og depresjon henger gjerne sammen.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #4 Skrevet 1. mars 2006 Jeg sitter å leser på pakningsvedlegget til Zoloft og der står det at den hemmer gjenopptak av signalsubstanser i hjernen, spesielt serotonin....vil ikke det si at om man er deprimert eller plages med angst og tvangslidelser så er det nettopp serotoninen som "spiller hjernen et puss"...? At det er serotoninen som er årsaken til at man er syk...? eller har jeg misforstått...
Gjest Binna Skrevet 1. mars 2006 #5 Skrevet 1. mars 2006 Jeg sitter å leser på pakningsvedlegget til Zoloft og der står det at den hemmer gjenopptak av signalsubstanser i hjernen, spesielt serotonin....vil ikke det si at om man er deprimert eller plages med angst og tvangslidelser så er det nettopp serotoninen som "spiller hjernen et puss"...? At det er serotoninen som er årsaken til at man er syk...? eller har jeg misforstått... ← Slik jeg har forstått det så er serotin lykkestoff, og at (noen antideppressiva hvertfall) de holder tilbake utskillelsen av dette stoffet, dvs holder lengre på lykkestoffene.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2006 #6 Skrevet 8. mars 2006 Såkalte antidepressiva hjelper også mot angst. Jeg har fått det utrolig mye bedre etter at jeg begynte på Cipralex som er et ssri-preparat. Angsten dominerte livet mitt, men nå føler jeg meg 'normal' igjen. Skal begynne å jobbe igjen nå, noe som var helt utenkelig for et par mnd siden. Heldigvis har jeg ingen bivirkninger heller så jeg er meget fornøyd. Håper du finner ut av det, og finner en måte å takle angsten på, det viktigste er å ikke gi opp. Jeg må tilføye at det anbefales terapi samtidig som man benytter seg av antidepressiva.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #7 Skrevet 9. mars 2006 Serotonin er et signalstoff i hjernen. Ulempen med antidepressiver er at man over tid setter ned egenproduksjonen ytterligere og dermed har man en ond sirkel gående. Antidepressiver er tunge medisiner som er (altfor)lett å få utskrevet! Lurer på hvordan det går med alle de som slutter jeg, begynner dere med medisiner igjen eller går det greit?
Gjest anele Skrevet 9. mars 2006 #8 Skrevet 9. mars 2006 Jeg går på Cipralex og har gjort det siden november...mitt problem er at jeg har sosial fobi, hovedproblemet mitt er at jeg rødmer,,,dette har blitt vesentlilg bedre..men føler at jeg har langt igjen...er ikke kvitt angsten...har oppsøkt hudlege og det går antagelig mot en operasjon der jeg kan bli kvitt rødmingen...for det er jammen meg plagsomt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jane How Skrevet 9. mars 2006 #9 Skrevet 9. mars 2006 Serotonin er et signalstoff, som overfører impulser i hjernen. Når det overfører signaler fra en synapse til en annen, tas noe opp igjen i synapsen det overføres fra. Har man lite serotonin, overføres det for lite, og ved å hemme gjenopptakelsen, vil signalene gå mer effektivt. Det er det SSRI står for, "selektive serotoninreopptakshemmere". I følge min lege, blir man ikke "avhengig" av dette, man må altså ikke ha mer og mer for lik effekt. Når man slutter må man trappe ned, er hjernen klar for det, går det fint (ubehag i nedtrappingsfasen) og man fungerer uten ssri. Noen er ikke klar for det, og må heller prøve igjen senere. Noen få trenger dette livet ut, men de fleste greier seg med en periode (minimum 6 mnd, helst lenger). Men dette hjelper hjernen å stabilisere seg, det er ikke slik siste gjest skriver, at det blir en ond sirkel. Medisinene er også forbedret de siste årene, med tanke på bivirkninger (før i tiden var det feks vanlig å gå opp veldig mye i vekt) Det anbefales å gå hos psykolog samtidig. Er det lang kø, er det hvertfall viktig at du har kommet inn til en psykolog i god tid før du har tenkt å slutte på ssri. Når man slutter, er det lett å føle seg ekstra sårbar, mange tanker kan komme opp ("var det bare pillenes skyld at jeg føler meg bedre?"). Har du hatt effekt av pillene, føler du deg bedre, men om det er en underliggende psykisk grunn, trenger du bearbeide denne selv om livet føles greit der og da. Uten pillene er du "på bar bakke" igjen, og psykologen vil da se forandringer hos deg på en annen måte, siden du ikke har pillene som et sikkerthetsnett, om du forstår hva jeg mener. Har lurt mye på dette selv, hvordan sammenhengen er mellom depresjon/angst, men tanke på årsaker i livet og kjemi i hjernen. Vil nivået av serotonin gå ned om man opplever noe vondt som utløser en depresjon/angst? Eller er det de med lavt nivå som er mer utsatte for å få depr./angst når noe vondt skjer?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå