Gå til innhold

Følte meg liten og er sjokkert etter gaveønsker fra barnebarn

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det var «flere hundre» utsagnet jeg reagerte på. Flere hundre er ytterst vanlig å bruke, og om man i tillegg «sitter godt i det» (som også var tilfelle i innlegget jeg siterte) er det ganske smålig å ikke kunne bruke flere hundre én gang i året på gave til de aller nærmeste. 

Anonymkode: d4b81...bfe

Nei, det er ikke smålig? Man trenger ikke å bruke mye penger på gaver selv om man har mulighet til det!

Anonymkode: a80a6...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her har besteforeldre og oldeforeldre veldig god råd, og har gavebudsjett:

Oleforeldre gir for kr.500 til oldebarn.

Besteforeldrene (mine foreldre) gir for 800kr til barnebarna. 

Det er ikke normalt at man hvert år skal gi store summer, kun for at man har råd til det? Hvilke barn på 8år bryr seg om summen? Ønsker hun seg tusjer til 500kr, så gir du tusjer og ikke mer? Da får hun jo noe av det hun ønsker seg og satt på listen? Hun forventer vel ikke å få 3-4-5 ting på listen av en og samme person vel?

Anonymkode: 254ef...ec9

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, hvorfor ikke? Dagens barn har jo alt de trenger og mer til, så hvorfor skal det kjøpes dyre gaver bare for å kjøpe noe?

Eh, fordi det er jul, og da er det jo tradisjon for å gi hverandre gaver?  Flere hundre er ikke en dyr gave til sine aller nærmeste ,som jo barn og barnebarn må sies å være. Flere tusen, da snakker vi «dyre gaver», og hvorfor tror du det må være «bare for å kjøpe noe?» Man kan få kjempefine gaver som barn ønsker seg for noen hundrelapper. Gud forby at man skal glede barn i jula! 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ikke smålig? Man trenger ikke å bruke mye penger på gaver selv om man har mulighet til det!

Nei, ingen har snakket om «mye penger.» flere hundre, er ikke «mye» for en med god råd (som personen jeg siterte sa hun hadde) å bruke på sine nærmeste en gang i året. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde du ikke tenkt å spandere 500 på barnebarnet ditt til jul, som virker som det eneste?

Anonymkode: 9cd5d...3b0

Vet du egentlig hva glass og innfatning koster? Øangt ifra alle kan gå på Nille og kjøpe bilig lesebrille!

Når jeg får behov for nye briller må jeg ut med nesten ti tusen kroner BARE FOR GLASSENE... i tillegg kommer innfatningen, pga glassenes tykkelse kan jeg ikke ha en av de billigste innfatningene. Innfatningen jeg har nå er såpass gammel at den ikke kan gjenbrukes med nye glass, da den faktisk kan briste ved innsettelse av nye glass.

Så, om jeg hadde måtte kjøpe ny brille og ny vaskemaskin hadde det garantert gått kraftig utover gavebudsjettet mitt. Det hadde sunket så kraftig at tantebarna mest sannsynlig hadde fått hvert sitt flaxlodd og en sjokolade og ikke noe mer.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en fryktelig sår situasjon å måtte snu på hver krone for å leve. Dette handler vel i hovedsak om å kjenne på at man ikke har råd til det barnebarnet ønsker seg, selv det «billigste» på lista. Alle her som sier at de har god råd men ikke handler «dyre» gaver dere har jo et valg!? Om å kjøpe brukt, velge å legge seg på 500kr… men dere har også muligheten til det motsatte altså en mye større økonomisk frihet. En med dårlig råd har ikke det valget, å dermed blir det også vanskelig. Det er langt tøffere å ha lavinntekt i Norge i dag, for det har blitt fryktelig dyrt å leve…

Anonymkode: 11f4d...71c

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen av disse trådene på KG får virkelig det verste ut av folk. Bak anonymbruker kan man hevde seg selv ved å være stygg, slem og nedlatende mot andre. Lurer på om dere som gjør det har det godt med dere selv, og er fornøyde etterpå.

For de av oss som har behov for briller ut over hva man kan kjøpe av enkle lesebriller på Nille eller Europris, vet vi at jo mer komplekst syn man har, desto dyrere er nye briller. Selv om man velger billigste glass og innfatning kommer det fort på flere tusen kroner. 

En ønskeliste fra et barn er nettopp det, en ønskeliste. Hva de har lyst på. En 8-åring tenker ikke pris eller hva som er realistisk at vedkommende vil få, kun hva hun eller han faktisk vil ha. Hvis det er en nummerert ønskeliste antar jeg at mange av tingene går ut på grunn av pris, altså vil 8-åringen ikke få så mye av det hun ønsker seg.

Det er kommet mange gode tips her. Jeg ville kanskje gått for 3 av de blyantene som skal kjøpes enkeltvis, en fargeblokk fra Europris (de er gode!) og kanskje stukket nesen innom Normal eller søstrene grene og spedd på med noe småtteri til en billig penge. Negllakk. PÅ søstrene grene har de en fin hobbyavdeling med mange rimelige saker og MYE som er egnet for et kreativt barn som liker å tegne og male. Her hjemme har for eksempel små lerret til å male på vært populært (koster ca. 50 kr for en pakke med 3, de har i ulike størrelser), kjøleskapsmagneter til å male på, etc. De har også noen små skrin med akvarellmaling som er veldig god.

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eh, fordi det er jul, og da er det jo tradisjon for å gi hverandre gaver?  Flere hundre er ikke en dyr gave til sine aller nærmeste ,som jo barn og barnebarn må sies å være. Flere tusen, da snakker vi «dyre gaver», og hvorfor tror du det må være «bare for å kjøpe noe?» Man kan få kjempefine gaver som barn ønsker seg for noen hundrelapper. Gud forby at man skal glede barn i jula! 

Ja, men gaver trenger faktisk ikke å koste flere hundre kroner per stykk! Man kan glede andre med gaver av mindre verdi enn flere hundre kroner. Ene niesen min skal få et teppe, et teppe som i utgangspunktet koster hundre kroner, jeg fikk det til 60kr fordi europris hadde salg på tepper. Hun kommer til å elske teppet fordi hun ønsker seg et koseteppe!

Søsteren min og jeg skal ikke gi hverandre gaver, vi skal heller ha en filmkveld med snop og popcorn. Det er MINST like bra som en gave til flere hundre kroner, men kommer ikke til å koste oss mer enn hva snopet og popcornet koster.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

barnebarnet mitt er veldig glad i å tegne. Hun har rimelige tusjer og fargeblyanter nå, men hun ønsker seg noen «gode» fra ett spesielt merke. Hun forteller at mange i klassen har de tusjene og at de er veldig populære. Selvom det er litt utrolig at 8 åringer har tusjer til 500-600kr i pennalet.

Anonymkode: ac16e...aa4

Milde himmel. Jeg har en åtteåring selv, og jeg skal love deg at det hadde vært 100% uaktuelt. Føler med deg, TS. Kan du kjøpe bare blokka og blyantene? Kan du høre med mor om det er noe annet hun ønsker seg?

Anonymkode: 45caf...148

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufør og har lite å rutte med. Jeg feirer alltid jul sammen med datteren min og hennes familie. Min datter vet godt at jeg har dårlig råd og derfor har hun aldri bedt om noen ting, annet enn litt praktisk bistand og barnevakt. Det bidrar jeg gjerne med :) I år har jeg ekstra dårlig råd fordi jeg var så uheldig og ødela brillene mine i forrige måned, i tillegg til dette tok vaskemaskinen kvelden i starten av denne uka. Dette har faktisk kostet meg hele bufferkontoen min. 

Jeg var innom datteren min i dag tidlig og hun viste meg ønskelista til barnebarnet mitt. Hun ønsker seg veldig mye forskjellig, men alt er veldig dyrt. Jeg tok det billigste på lista, som var tusjer og fargeblyanter av ett spesielt merke. Og en tegnebok. Dette trodde jeg skulle koste ett par hundre kroner. Men på bokhandelen så jeg at bare tusjene koster 500kr, fargeblyanter var 35-40kr stykke, og hun ønsker seg 5 ulike farger. Tegneboka kostet heller ikke lite :( Tror dette kan komme på bortimot 1000kr. Det er jo hinsides all fornuft??! Hvordan kan tusjer og farger koste så mye? Og hva koster det egentlig å ha barn i dag?! Jeg føler meg veldig liten som ikke har råd til å kjøpe en eneste ting på gavelista til mitt eneste barnebarn. 

Anonymkode: ac16e...aa4

Ta en prat med din datter, er sikker på at datteren har ønsker innenfor ditt segment 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du ikke tenkt å spandere 500 på barnebarnet ditt til jul, som virker som det eneste?

Har en ikke råd har en ikke råd.

For noen er 500 samme som 5kr for en annen, bruk litt empati

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier jo selv hun har en buffer, altså er hun ikke blakk. Å ikke ha regnet inn 500 til barnebarnet i julegave i løpet av et år syns jeg er merkelig. hun føler seg liten av helt normale gaveønsker. Dette er jo ikke frekke ting for et barn å ønske seg! En ny bok koster 500 kr nå. Da får man oppdatere seg på prisene i stedet for å bli sur og såra over at ting koster som de gjør.

Hun har måtte ta av den til briller og vaskemaskin 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Milde himmel. Jeg har en åtteåring selv, og jeg skal love deg at det hadde vært 100% uaktuelt. Føler med deg, TS. Kan du kjøpe bare blokka og blyantene? Kan du høre med mor om det er noe annet hun ønsker seg?

Anonymkode: 45caf...148

om du har et barn som tegner mye er ofte ting av kvalitet verdt det. Nå vet jeg ikke om det er tilfellet med TS sitt barnebarn, men hos oss bruker den ene av ungene veldig mye tid på å tegne og fargelegge, de tusjene han bruker er av god kavlitet og varer veldig lenge, i motsetting til de fleste fra billigmerker.  

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja, men gaver trenger faktisk ikke å koste flere hundre kroner per stykk! Man kan glede andre med gaver av mindre verdi enn flere hundre kroner. Ene niesen min skal få et teppe, et teppe som i utgangspunktet koster hundre kroner, jeg fikk det til 60kr fordi europris hadde salg på tepper. Hun kommer til å elske teppet fordi hun ønsker seg et koseteppe!

Søsteren min og jeg skal ikke gi hverandre gaver, vi skal heller ha en filmkveld med snop og popcorn. Det er MINST like bra som en gave til flere hundre kroner, men kommer ikke til å koste oss mer enn hva snopet og popcornet koster.

Det er fort litt «ræl» og ting som folk egentlig ikke ønsker seg, og som bare kastes hvis man skal tyne prisen ned til under 200kr. Det er virkelig ikke mye man får for den prisen i dag. Man er heldig hvis man kan finne et så billig ønske å ønske seg fra én person, om ikke fra alle. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier jo selv hun har en buffer, altså er hun ikke blakk. Å ikke ha regnet inn 500 til barnebarnet i julegave i løpet av et år syns jeg er merkelig. hun føler seg liten av helt normale gaveønsker. Dette er jo ikke frekke ting for et barn å ønske seg! En ny bok koster 500 kr nå. Da får man oppdatere seg på prisene i stedet for å bli sur og såra over at ting koster som de gjør.

Hun måtte ha nye briller og ny vaskemaskin, og dette tømte hele bufferkontoen. Hvilken av de to tingene synes du HI skal klare seg uten?

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den som er interessert i kunst er valg av utstyr/merke veldig viktig. Du må ta et googlesøk, garanterer at du finner MYE rimeligere på feks Keratima, Panduro eller Penstore iht den lokale bokhandel. Kjøp hellre færre penner enn mange av en dårligere kvalitet.

Hilsen fattig kunstner

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tanuki skrev (54 minutter siden):

om du har et barn som tegner mye er ofte ting av kvalitet verdt det. Nå vet jeg ikke om det er tilfellet med TS sitt barnebarn, men hos oss bruker den ene av ungene veldig mye tid på å tegne og fargelegge, de tusjene han bruker er av god kavlitet og varer veldig lenge, i motsetting til de fleste fra billigmerker.  

Samme her, i dag tjener det barnet gode penger på kunsten sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gråfugl skrev (24 minutter siden):

For den som er interessert i kunst er valg av utstyr/merke veldig viktig. Du må ta et googlesøk, garanterer at du finner MYE rimeligere på feks Keratima, Panduro eller Penstore iht den lokale bokhandel. Kjøp hellre færre penner enn mange av en dårligere kvalitet.

Hilsen fattig kunstner

Dette er en 8-åring, da. Antagelig ikke så særlig opptatt av kunst - bare opptatt av at alle andre har det merket tusjer. Selv synes jeg det er viktig med blyanter og tusjer som dekker godt i den alderen (og ark som ikke krøller seg bare man ser på de), det vil si litt dyrere enn det man får kjøpt på Rema. Men 450 for åtte tusjer til et barn i barneskolealder er helt unødvendig. For eldre barn/ungdommer er jeg enig i at merke/type er viktig(ere), men da har de kanskje et mer edruelig forhold til ønskelister og pris selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det virkelig vanlig at en 8 åring har en tusj pakke til 500.- , en tegnebok til 500.- og å betale 200.- for 5 fargeblyanter?  

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...