Gå til innhold

Følte meg liten og er sjokkert etter gaveønsker fra barnebarn

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Happyflopp skrev (40 minutter siden):

Åssen går det virkelig ann å sitte i ett så elendig uføre ?? Da regner jeg med du kjøpte briller på Nille og brukt vaskemaskin , det gjør nemlig mange , og de syter ikke av hvor dårlig råd de har heller ! 

Stakkars barnebarn , en ussel 1000 lapp kan du ikke avse ?? Da lurer jeg på åssen du prioriterer pengene dine ? 

Fy fader så frekk du er! Du burde skjemmes. Du aner ikke hva "en ussel 1000 lapp" betyr. Og hvordan kan man sitte i et sånt uføre? Jeg gjorde det selv for et par måneder siden. Skal ikke forsøke å forklare, du er så forstokket at du neppe ville forstå. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var «flere hundre» utsagnet jeg reagerte på. Flere hundre er ytterst vanlig å bruke, og om man i tillegg «sitter godt i det» (som også var tilfelle i innlegget jeg siterte) er det ganske smålig å ikke kunne bruke flere hundre én gang i året på gave til de aller nærmeste. 

Anonymkode: d4b81...bfe

Hvor mange hundre mener du det bør være per pers da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

barnebarnet mitt er veldig glad i å tegne. Hun har rimelige tusjer og fargeblyanter nå, men hun ønsker seg noen «gode» fra ett spesielt merke. Hun forteller at mange i klassen har de tusjene og at de er veldig populære. Selvom det er litt utrolig at 8 åringer har tusjer til 500-600kr i pennalet.

Anonymkode: ac16e...aa4

Det er jo nettopp dette som er årsaken og problemet; det er et gruppepress i klassen  for å ha det dyreste. Gor dyrest er kulest. Idag hørte jeg om guttegjenger som mobba de som klipte seg på cutters. Samme hvor fin man var på håret. Cutters er ikke bra nok. Sykt samfunn. Og når denne bortskjemte gjengen skal begynne å tjene egne penger, så eier dem f.... ikke arbeidsmoral heller. 
Dagens utblåsning fra godt voksen med både unge voksne og ungdom/barn på nært hold.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde du ikke tenkt å spandere 500 på barnebarnet ditt til jul, som virker som det eneste?

Anonymkode: 9cd5d...3b0

Leste du hele innlegget? Vet du hvor dyrt det er med briller og på toppen kjøpe ny vaskemaskin?

For alt vi vet hadde kanskje ts planer om å kjøpe en dyr gave, men etter de nødvendige innkjøpene har hun ikke like god råd lenger.

Tviler på at uføre vasser i penger.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufør og har lite å rutte med. Jeg feirer alltid jul sammen med datteren min og hennes familie. Min datter vet godt at jeg har dårlig råd og derfor har hun aldri bedt om noen ting, annet enn litt praktisk bistand og barnevakt. Det bidrar jeg gjerne med :) I år har jeg ekstra dårlig råd fordi jeg var så uheldig og ødela brillene mine i forrige måned, i tillegg til dette tok vaskemaskinen kvelden i starten av denne uka. Dette har faktisk kostet meg hele bufferkontoen min. 

Jeg var innom datteren min i dag tidlig og hun viste meg ønskelista til barnebarnet mitt. Hun ønsker seg veldig mye forskjellig, men alt er veldig dyrt. Jeg tok det billigste på lista, som var tusjer og fargeblyanter av ett spesielt merke. Og en tegnebok. Dette trodde jeg skulle koste ett par hundre kroner. Men på bokhandelen så jeg at bare tusjene koster 500kr, fargeblyanter var 35-40kr stykke, og hun ønsker seg 5 ulike farger. Tegneboka kostet heller ikke lite :( Tror dette kan komme på bortimot 1000kr. Det er jo hinsides all fornuft??! Hvordan kan tusjer og farger koste så mye? Og hva koster det egentlig å ha barn i dag?! Jeg føler meg veldig liten som ikke har råd til å kjøpe en eneste ting på gavelista til mitt eneste barnebarn. 

Alt er dyrt nå, og hobbyting av litt kvalitet koster. Ønskelisten er ikke fasit, gi heller noe du har råd til. Ikke kjøp billigvariant av det hun ønsker seg. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Happyflopp skrev (1 time siden):

Åssen går det virkelig ann å sitte i ett så elendig uføre ?? Da regner jeg med du kjøpte briller på Nille og brukt vaskemaskin , det gjør nemlig mange , og de syter ikke av hvor dårlig råd de har heller ! 

Stakkars barnebarn , en ussel 1000 lapp kan du ikke avse ?? Da lurer jeg på åssen du prioriterer pengene dine ? 

🤮 

Du burde ønske deg bedre personlighet🤗

Anonymkode: 06889...fdd

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Var du selv den som var annerledes ? Jeg hadde en mor som tenkte sånn ( eller sa hun tenkte sånn for og slippe og bruke penger) og jeg fikk en slags fattigdomskam som har fulgt meg som voksen.

Jess, jeg var den som var annerledes og hadde lite. Fikk nesten aldri det som var populært, det gikk kun i praktiske gaver. Og det gikk helt fint det. Jeg er ikke redd for å være annerledes nå heller, om noen skulle synes det. Skolen var tøff og jeg ble tidlig stengt ute og mobbet men det gikk over det også, som alt det andre som var slitsomt med skolen.

Hvis alle som kan skal gi etter for barna sine fordi "alle andre har" så blir det bare enda verre for de som ikke har ressurser nok.

Anonymkode: 0e1ce...99f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan kjøpe noen av tusjene hun ønsker seg nå og flere til bursdag, kanskje? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva-Lena skrev (11 minutter siden):

Leste du hele innlegget? Vet du hvor dyrt det er med briller og på toppen kjøpe ny vaskemaskin?

For alt vi vet hadde kanskje ts planer om å kjøpe en dyr gave, men etter de nødvendige innkjøpene har hun ikke like god råd lenger.

Tviler på at uføre vasser i penger.

Leste at hun hadde bufferkonto, ikke at den var tom.
Men jeg syns det er noe merkelig bebreidende overfor barnebarnet her i overskriften. Mulig hun bare ordlegger seg veldig feil,
men å bli sjjokkert over barnebarnets ønskeliste, som virkelig inneholder helt vanlige ting, syns jeg er merkelig.
Og det er da vitterlig ikke barnets ønske å få henne til å "føle seg liten" det har bare skrevet en helt normal ønskeliste.
Samtidig lurer jeg på hva hun da hadde tenkt til å gi til barnebarnet i gave, det er ikke akkurat mye du får til 250 i dag.
Men nå får hun jo litt vipps her og alt mulig, så dette ordner seg, så får man kanskje innstille seg på dette neste år, at barn ønsker seg ting til 500 er helt normalt.

• Liker 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde du ikke tenkt å spandere 500 på barnebarnet ditt til jul, som virker som det eneste?

Nå er det ikke alle som har så mye å rutte med. ville du at en av dine nære skulle bruke mer enn de hadde råd til? Droppet feks medisiner en måned, eller droppet middager for julegaver. Jeg vet iallefall at jeg ikke ønsker det for mine nære. 

Anonymkode: 88df5...0f4

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ufør og har lite å rutte med. Jeg feirer alltid jul sammen med datteren min og hennes familie. Min datter vet godt at jeg har dårlig råd og derfor har hun aldri bedt om noen ting, annet enn litt praktisk bistand og barnevakt. Det bidrar jeg gjerne med :) I år har jeg ekstra dårlig råd fordi jeg var så uheldig og ødela brillene mine i forrige måned, i tillegg til dette tok vaskemaskinen kvelden i starten av denne uka. Dette har faktisk kostet meg hele bufferkontoen min. 

Jeg var innom datteren min i dag tidlig og hun viste meg ønskelista til barnebarnet mitt. Hun ønsker seg veldig mye forskjellig, men alt er veldig dyrt. Jeg tok det billigste på lista, som var tusjer og fargeblyanter av ett spesielt merke. Og en tegnebok. Dette trodde jeg skulle koste ett par hundre kroner. Men på bokhandelen så jeg at bare tusjene koster 500kr, fargeblyanter var 35-40kr stykke, og hun ønsker seg 5 ulike farger. Tegneboka kostet heller ikke lite :( Tror dette kan komme på bortimot 1000kr. Det er jo hinsides all fornuft??! Hvordan kan tusjer og farger koste så mye? Og hva koster det egentlig å ha barn i dag?! Jeg føler meg veldig liten som ikke har råd til å kjøpe en eneste ting på gavelista til mitt eneste barnebarn. 

Kan det hende du finner de litt billigere andre steder? Evt gå sammen med foreldre. Du kjøper tegneboka og de tusjene evt omvendt. Du skal selfølgelig ikke gå over det du har råd til. 

Anonymkode: 88df5...0f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Carrot skrev (2 timer siden):

Om du kaller det å reflektere eller verdi er vel hip som hap, poenget er at de som vokser opp idag gjør det med en forventning om et forbruk de etter all sanndynlighet ikke vil kunne opprettholde når de skal stå på egne ben og forsørge seg selv. De fleste i dag kan ikke bruke 1000kr på lunsj med venner eller til ny genser eller vin hjemme. 

Kjenner egentlig ingen som ikke kan det.

Med egne penger, om man har en vanlig lønn. Uten overforbruk. 

Anonymkode: 10253...7c6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har flere titalls millioner i fond og buffer ol sant? Ellers er det jo oppskrift på DUST å bruke 1000 kr på lunch og gensere. 
Jeg har bare ca 10 mill i fond og jeg kjøper lunch til 200-300kr. 

Anonymkode: 3d39e...ec7

Ikke så mye som deg, i alle fall (hva planlegger du å bruke 10 millioner på, egentlig? likskjorta, eller arv?) 

Sparer jevnt til pensjon og uforutsette ting, i fond. Og boliglånet er på vei nedover, og vil være ferdig før pensjonsalder.

Har aldri fått en krone fra andre.

Har en grei jobb og grei inntekt. 

Og da er virkelig ikke 1000 kroner mye i det hele tatt i disse dager. Og noe jeg jevnlig bruker både på lunsj, eller en genser. 

Anonymkode: 10253...7c6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Barnebarnet ditt høres bortskjemt ut 

Anonymkode: eeb58...715

Nei. 

Anonymkode: 90551...86e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men jeg syns det er noe merkelig bebreidende overfor barnebarnet her i overskriften. Mulig hun bare ordlegger seg veldig feil,
men å bli sjjokkert over barnebarnets ønskeliste, som virkelig inneholder helt vanlige ting, syns jeg er merkelig.
Og det er da vitterlig ikke barnets ønske å få henne til å "føle seg liten" det har bare skrevet en helt normal ønskeliste.
Samtidig lurer jeg på hva hun da hadde tenkt til å gi til barnebarnet i gave, det er ikke akkurat mye du får til 250 i dag.
Men nå får hun jo litt vipps her og alt mulig, så dette ordner seg, så får man kanskje innstille seg på dette neste år, at barn ønsker seg ting til 500 er helt normalt.

Jeg leser ikke noen bebreidelser ov22erfor barnebarnet. Å ønske seg tegnesaker er veldig normalt, men prisene har skutt i været og det er prisene som er problemet for ts.

Det kan jo hende ts ville bruke litt av buffer pengene til julegaver, men dessverre er den tom nå av uforutsette utgifter.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi løser det med å kjøpe gave som er fra oss foreldre og besteforeldre sammen. Fungerer fint ❤️

Anonymkode: f3beb...2c5

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Enig, det var veldig rart. Nevøen min på 9 ønsket seg iPhone og iPad i fjor 😅 han fikk jo bare spørsmål om hva han ønsket seg. Han fikk det ikke, og var strålende fornøyd allikevel . 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva-Lena skrev (1 minutt siden):

Jeg leser ikke noen bebreidelser ov22erfor barnebarnet. Å ønske seg tegnesaker er veldig normalt, men prisene har skutt i været og det er prisene som er problemet for ts.

Det kan jo hende ts ville bruke litt av buffer pengene til julegaver, men dessverre er den tom nå av uforutsette utgifter.

Barnebarnet kan umulig kjenne til tom buffer, uforutsette utgifter , uføretrygd og prisene som har skutt i været. Jeg leste også noe i bebreidelse i hi, men mest i kommentarfeltet. « bortskjemt « « kjøp billige tusjer» « kjøp brukt «. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Marita007 skrev (52 minutter siden):

Hvor mange hundre mener du det bør være per pers da?

For en med «god råd» tenker jeg rundt 500 er en fin gave til noen som er så nære som barn og barnebarn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har man ikke råd, så har msn ikke råd, greit nok, men «flere hundre» er da det aller vanligste å bruke på både barn og barnebarn til jul hvis man har god råd?  Skulle man sitte der med god råd og kjøpe gave til barn og barnebarn for under 100kr.? 

Ja, hvorfor ikke? Dagens barn har jo alt de trenger og mer til, så hvorfor skal det kjøpes dyre gaver bare for å kjøpe noe?

Anonymkode: a80a6...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...