Gjest Bellas Skrevet 1. mars 2006 #1 Skrevet 1. mars 2006 Danmark har en vakker dame på plass ved sin Fredrik, Norge har en pen og raffinert kvinne ved sin mann Haakons side. Mette-Marit: http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/kongeh...tt/1232478.html Mary: http://www.hellomagazine.com/profiles/marydonaldson/ Mitt generelle debattspørsmål er: Har Mette-Marit og Mary arbeidsoppgaver som er såpass ulike at vi kan kalle det "store forskjeller", eller jobber de to like mye og på samme måte? En må jo kunne påregne at begge blir hyllet av folket hvor enn det går i sine to respektive land og at begge ofte er i media, da i lekre kreasjoner der de blir roset og med store fargebilder så offentlighetenblir varme om hjertet. Er Danmark og Norge nokså like i sine behov og funksjonsbruk av de to kvinnelige kongelige? Jeg synes nok at Mary er mer i vinden, men kanskje det er fordi dansk presse er litt flinkere til å trekke henne fram i lyset? Hva mener dere?
Gjest Gjest_Ella_* Skrevet 1. mars 2006 #2 Skrevet 1. mars 2006 Jeg synes De begge gjør en svært god jobb! Mary har kanskje vært litt mer aktiv, men Mette-Marit har tross alt vært opptatt med barnefødsler, dåp og reising.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #3 Skrevet 1. mars 2006 Jeg synes De begge gjør en svært god jobb! Mary har kanskje vært litt mer aktiv, men Mette-Marit har tross alt vært opptatt med barnefødsler, dåp og reising. ← :klø:
LilleBille Skrevet 1. mars 2006 #4 Skrevet 1. mars 2006 Jeg synes De begge gjør en svært god jobb! Mary har kanskje vært litt mer aktiv, men Mette-Marit har tross alt vært opptatt med barnefødsler, dåp og reising. ← Riktignok har vel Mette-Marit vært litt lenger i jobben - og rukket et barn mer - men ellers har de vel hatt mye av de samme oppgavene. Så vidt jeg husker - har vel Mary også fått barn som har bltt døpt osv.
Susan Sto Helit Skrevet 1. mars 2006 #5 Skrevet 1. mars 2006 Synes jo i utgangspunktet at Mary er et langt bedre forbilde enn MM... Synes hun har mer klasse og stil.
LilleBille Skrevet 2. mars 2006 #6 Skrevet 2. mars 2006 Synes jo i utgangspunktet at Mary er et langt bedre forbilde enn MM... Synes hun har mer klasse og stil. ←
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #7 Skrevet 2. mars 2006 Synes jo i utgangspunktet at Mary er et langt bedre forbilde enn MM... Synes hun har mer klasse og stil. ← Uten tvil. Mary er direkte elegant og framstår som om hun er født til rollen, MM er bare keitete og ser ut som om hun kjeder seg. Og skal vi se bort fra fasaden, så oppfører Mary seg mye mer profesjonelt. Se bare hvor forskjellig de taklet det å få barn. Mary og Frederik kom ut til fotografene ved sykehuset, og viste fram den nye tronarvingen. MM forsvant ut bakveien og sendte ut noen dårlige amatør bilder. Det er tross alt landets nye tronarving vi snakker om. Da bør man være såpass voksen og situasjonen bevist at man tar de få minuttene og smiler til fotografene.
Eponine Skrevet 2. mars 2006 #8 Skrevet 2. mars 2006 Uten tvil. Mary er direkte elegant og framstår som om hun er født til rollen, MM er bare keitete og ser ut som om hun kjeder seg. Og skal vi se bort fra fasaden, så oppfører Mary seg mye mer profesjonelt. Se bare hvor forskjellig de taklet det å få barn. Mary og Frederik kom ut til fotografene ved sykehuset, og viste fram den nye tronarvingen. MM forsvant ut bakveien og sendte ut noen dårlige amatør bilder. Det er tross alt landets nye tronarving vi snakker om. Da bør man være såpass voksen og situasjonen bevist at man tar de få minuttene og smiler til fotografene. ← Ja så det var kun Mette Marit som ble forelder til Ingrid Alexandra? Haakon hadde ingenting med noenting å gjøre han da altså, det er fullstendig MMs feil? Om jeg ikke husker helt feil, så var det tilogmed haakon som tok bildene. Synes det var flott at de tok bildene faktisk. Det ga et litt mer personlig preg på det hele. Smak og behag tenker jeg. Ellers så synes jeg at MM er et flott forbilde.
Gjest Gjest_Isabella_* Skrevet 2. mars 2006 #9 Skrevet 2. mars 2006 Uten tvil. Mary er direkte elegant og framstår som om hun er født til rollen, MM er bare keitete og ser ut som om hun kjeder seg. Og skal vi se bort fra fasaden, så oppfører Mary seg mye mer profesjonelt. Se bare hvor forskjellig de taklet det å få barn. Mary og Frederik kom ut til fotografene ved sykehuset, og viste fram den nye tronarvingen. MM forsvant ut bakveien og sendte ut noen dårlige amatør bilder. Det er tross alt landets nye tronarving vi snakker om. Da bør man være såpass voksen og situasjonen bevist at man tar de få minuttene og smiler til fotografene. ← Jeg er ganske enig i at de norske burde bli mer profesjonelle. Det er ikke mye voksent å stikke ut bakveien, når pressen venter på en bildeserie av den nybakte lykkelige familien, som tross alt er vår kjære kongefamilie. Jeg har stor sans for det danske parets måte å gjøre tingene på: speiselt Mary utmerker seg med profesjonalitet, stil, klasse, vennlighet, varm og yndighet. Hun virker nokså smart, og ut fra de flotte bildene å dømme: en god mor! Jeg synes danskene er heldige som har de to såpass flotte og sympatiske representantene http://g.jubii.dk/big/Frederik%2c-Mary-og-prinsen/147530.jpg
Gjest Lille*meg Skrevet 2. mars 2006 #10 Skrevet 2. mars 2006 Ja så det var kun Mette Marit som ble forelder til Ingrid Alexandra? Haakon hadde ingenting med noenting å gjøre han da altså, det er fullstendig MMs feil? Om jeg ikke husker helt feil, så var det tilogmed haakon som tok bildene. Synes det var flott at de tok bildene faktisk. Det ga et litt mer personlig preg på det hele. Smak og behag tenker jeg. ← Selvsagt var de to om det, men det var lite proft av dem. De blir tross alt lønnet av den norske staten som tronfølger par og da bør de gjøre jobben sin. Og jobben er faktisk å representere og vise seg fram. Da bør de ikke ta tronarvingen og stikke av bakveien. Privatliv er en ting og det bør vi respektere, men her snakker vi om nasjonens interesse. Barnslig innfall spør du meg. Se litt rundt til de andre kongehusene, de oppfører seg mye mer voksent. Skal MM fortsette luksuslivet sitt, får hun innfinne seg i at vi ønsker noe tilbake. Heldige danskene som har en så flott kronprinsesse som Mary.
Amanlis Skrevet 2. mars 2006 #11 Skrevet 2. mars 2006 Jeg synes det blir feil å kritisere Mette-Marit og Haakon for at de dro hjem fra sykehuset samme dagen som barna deres blei født. Vi vet lite om hvilken tilstand Mette-Marit var i. Alle som har født vet at de første dagen kan være vanskelige med tanke på tre-dagers-tårene osv, vi vet ikke om Mette-Marit var i stand til å gå en gang. Samtidtg er en fødsel en stor fysisk og psykisk påkjenning. Så vidt jeg kan huske tok det ikke lenger tid før vi fikk se de to nyfødte barna, enn hva de gjorde i Danmark. Forskjellen er at Mette-marit valgte å reise hjem og frigjorde bilder noen dager etter fødselen, mens i Danmark ble de fotografert da de dro hjem fra sykehuset noen dager etter fødselen. Jeg synes Mette-Marit og faren til lille Marius er flotte forbilder for skilte foreldre som er uvenner. De viser andre skilte foreldre at det går an å samarbeide, og ikke krangle om barna. Husker også bilde i media fra Marius' første skoledag hvor pappaen hans og Haakon så ut til å ha en hyggelig prat i skolegården.
Gjest *Anne* Skrevet 2. mars 2006 #12 Skrevet 2. mars 2006 Jeg synes det blir feil å kritisere Mette-Marit og Haakon for at de dro hjem fra sykehuset samme dagen som barna deres blei født. Vi vet lite om hvilken tilstand Mette-Marit var i. Alle som har født vet at de første dagen kan være vanskelige med tanke på tre-dagers-tårene osv, vi vet ikke om Mette-Marit var i stand til å gå en gang. Samtidtg er en fødsel en stor fysisk og psykisk påkjenning. Så vidt jeg kan huske tok det ikke lenger tid før vi fikk se de to nyfødte barna, enn hva de gjorde i Danmark. Forskjellen er at Mette-marit valgte å reise hjem og frigjorde bilder noen dager etter fødselen, mens i Danmark ble de fotografert da de dro hjem fra sykehuset noen dager etter fødselen. Jeg synes Mette-Marit og faren til lille Marius er flotte forbilder for skilte foreldre som er uvenner. De viser andre skilte foreldre at det går an å samarbeide, og ikke krangle om barna. Husker også bilde i media fra Marius' første skoledag hvor pappaen hans og Haakon så ut til å ha en hyggelig prat i skolegården. ← Jeg har født selv, så jeg vet hva DET går i. Likevel er jeg enig i at de ikke burde tatt bakveien ut. Det er lite voksent, med tanke på situasjonen de er i. Hva angår Marius og hans far, så er det av ingen interesse. DET er privat livet deres, og hvordan de lever det, angår ikke oss. Ingrid Aleksandra og Sverre Magnus derimot, er av offentlig interesse. Så for å holde oss til temaet - JA, den danske kronprinsessen gjør en adskillig bedre jobb enn den norske.
Gjest *Anne* Skrevet 2. mars 2006 #13 Skrevet 2. mars 2006 Vi vet lite om hvilken tilstand Mette-Marit var i. Alle som har født vet at de første dagen kan være vanskelige med tanke på tre-dagers-tårene osv, vi vet ikke om Mette-Marit var i stand til å gå en gang. Samtidtg er en fødsel en stor fysisk og psykisk påkjenning. ← Hadde hun blitt noen dager på sykehuset, ville hun nok ha vært i stand til å gå igjen. Hva gjør de, koster skattebetalerne ekstra penger. Tror du hun reiste alene med Håkon hjem til Skaugum ? Hadde nok store deler av sykehuset med seg hjem, og belastet derfor skattebetalerne mer, enn om hun hadde blitt på sykehuset. Tre-dagers tårer ??? Det viser bare hvor mye mer profesjonell den danske kronprinsessen, eller den spanske er, som strammer seg opp, gjør jobben sin, og presenterer tronfølgeren for folket.
Gjest Christian visitorcomment Skrevet 2. mars 2006 #14 Skrevet 2. mars 2006 Jeg leser svært sjelden her på Kvinneguiden men synes det ble mye morsomt. Som mann har jeg vel ingen annen kommentar enn at det bildet jeg så et annet sted her er noe av det peneste jeg har sett på lenge http://g.jubii.dk/big/Frederik%2c-Mary-og-prinsen/147530.jpg Takk for meg!
Gjest Donna Skrevet 2. mars 2006 #15 Skrevet 2. mars 2006 Det er stor klasseforskjell på Mary og Mette-Marit - og da selvsagt til Mary`s fordel. Det at Mette-Marit blir smuglet ut bakdøren og inn i en ventende ambulanse etter fødselen er direkte tåpelig og er med på å vise at hun ikke er voksen for den rollen hun frivillig har trådt inn i. Hun hadde en diger stab med seg hjem til Skaugum - da hun fikk begge barna - så at dette er noe besparende for staten er rent oppspinn. At vi har fått en kronprinsesse med den fortiden hun har er med på å gjøre "kongefamilien" større enn de fleste av oss ønsker. Når nå Marius, faren, stremoren og stebestefaren og ikke for å snakke om Sven O. figurerer førstesider på landets sladdersider så vil jeg gremmes. Skulle ønske folk sluttet å kjøpe disse bladene ... Jeg ikke med min beste vilje se at Mette-Marit skulle være et forbilde - for hvem da ? Skilte kvinner som får barn med flere menn? Kvinner som krangler med far ? Enslige mødre som krangler med eksen ? Narkomane ? Kvinner som aldri har hatt en skikkelig jobb ? Kvinner som ikke prioriterer utdannelse ? Eller skal hun være et forbilde for helt vanlige jenter i Norge som velger en utdannelse og jobb framfor slaraffenliv ? Hvem er hun forbilde for ? Mulig jeg er stokk dum som ikke ser det. Hun fremmer ikke engang norsk design - noe som jeg synes er hårreisende. Merkelig at kongefamilien er det eneste her til lands er det eneste vi ikke har lov til å kritisere.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #16 Skrevet 2. mars 2006 Så for å holde oss til temaet - JA, den danske kronprinsessen gjør en adskillig bedre jobb enn den norske. ← Helt enig. Da MM stilte opp i jeans og ungen i bilstol på den røde løperen i det spanske kongebryllupet, fikk jeg nok. Hallo! Du er ikke et "vanlig" menneske lengre!
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #17 Skrevet 2. mars 2006 Det er stor klasseforskjell på Mary og Mette-Marit - og da selvsagt til Mary`s fordel. Det at Mette-Marit blir smuglet ut bakdøren og inn i en ventende ambulanse etter fødselen er direkte tåpelig og er med på å vise at hun ikke er voksen for den rollen hun frivillig har trådt inn i. Hun hadde en diger stab med seg hjem til Skaugum - da hun fikk begge barna - så at dette er noe besparende for staten er rent oppspinn. At vi har fått en kronprinsesse med den fortiden hun har er med på å gjøre "kongefamilien" større enn de fleste av oss ønsker. Når nå Marius, faren, stremoren og stebestefaren og ikke for å snakke om Sven O. figurerer førstesider på landets sladdersider så vil jeg gremmes. Skulle ønske folk sluttet å kjøpe disse bladene ... Jeg ikke med min beste vilje se at Mette-Marit skulle være et forbilde - for hvem da ? Skilte kvinner som får barn med flere menn? Kvinner som krangler med far ? Enslige mødre som krangler med eksen ? Narkomane ? Kvinner som aldri har hatt en skikkelig jobb ? Kvinner som ikke prioriterer utdannelse ? Eller skal hun være et forbilde for helt vanlige jenter i Norge som velger en utdannelse og jobb framfor slaraffenliv ? Hvem er hun forbilde for ? Mulig jeg er stokk dum som ikke ser det. Hun fremmer ikke engang norsk design - noe som jeg synes er hårreisende. Merkelig at kongefamilien er det eneste her til lands er det eneste vi ikke har lov til å kritisere. ← For å ta det siste først. Kongefamilien har blitt kritisert mye. Har du ikke lagt merke til hvor mye kritikk MM har fått egentlig? Jo jeg skal fortelle deg om hvordan MM kan fungere som et forbilde. Om du ser på de overnevnte type mennesker så finner du flere eksempler på dem i norges samfunn. Det de har til felles er at de er en del av vårt land, og vårt felleskap, vår kultur, og vår arv. Mange av dem er en del av vår familie, noen er en del av vår vennekrets. Det er mennesker vi bryr oss om, eller det er mennesker som oss selv. MM er en vanlig kvinne, som har giftet seg med en ung mann med en totalt forskjellig bakgrunn enn henne. Det vil si, han har den skinnende bakgrunnen, mens hun har den man oppfatter som mer grumsete. Likevel, han giftet seg med henne? Hvorfor gjorde han det? Jeg regner med at det var kjærlighet. Hva forteller dette oss? Jo at kjærligheten viktig! Den forteller at kjærlighet går på tvers av grumsete og skinnende bagrunner og det er i det hele tatt ganske uvesentlig, fordi de elsker hverandre. Hva kan dette føre til? Åpenhet muligens? Mindre fordommer? Hva har MM gjort? Jo hun har tatt en aktiv rolle innenfor å sette lys på psykiske problemer. Dette er en tabubelagt område. Det at hun setter lys på situasjonen kan igjen føre til mer åpenhet, mer gjensidig respekt og mindre fordommer mellom mennesker i et og samme land. Hva kan mindre fordommer være godt for? hvorfor ikke bare dømmer narkomane og psykisk syke nord og ned? Muligens blir det lettere for de å takle sykdom og rusmisbruk om samfunnet er generelt varmere og mer åpent. Føler et menneske at det har verdi, vil det automatisk forsvare den verdien. Jeg ser på MM som et forbilde. Hvem er jeg? Ung blindernstudent.. Muligens ikke så overasskende. Men det MM gjør er å engasjere meg, hun trigger tanker og refleksjoner rundt disse temaene. Hun får meg også til å tenke over hva jeg kan gjøre som enkelt menneske for å fremme åpenhet og toleranse også. joda, det er pent med en skinnende overflate. Men MM er en ekte person, som har vært åpen om grumsete bakgrunn. Så jeg personlig foretrekker den ikke fullt så elegante MM fordi jeg føler hun bidrar med noe til vårt samfunn.
Gjest regine Skrevet 3. mars 2006 #18 Skrevet 3. mars 2006 Det er stor klasseforskjell på Mary og Mette-Marit - og da selvsagt til Mary`s fordel. Jeg ikke med min beste vilje se at Mette-Marit skulle være et forbilde - for hvem da ? Skilte kvinner som får barn med flere menn? Kvinner som krangler med far ? Enslige mødre som krangler med eksen ? Narkomane ? Kvinner som aldri har hatt en skikkelig jobb ? Kvinner som ikke prioriterer utdannelse ? Eller skal hun være et forbilde for helt vanlige jenter i Norge som velger en utdannelse og jobb framfor slaraffenliv ? Hvem er hun forbilde for ? Mulig jeg er stokk dum som ikke ser det. Hun fremmer ikke engang norsk design - noe som jeg synes er hårreisende. Merkelig at kongefamilien er det eneste her til lands er det eneste vi ikke har lov til å kritisere. ← Helt enig. Har absolutt ingen forståelse for at MM skal være noe slags forbilde, snarere tvert imot. Forbilde fordi hun har giftet seg til status?? Er det noe å trakte etter for unge kvinner i dag? Forbilde fordi hun ikke har utdannelse? Heller ikke noe som er positivt i dagens samfunn. I tillegg mener jeg at hun har "ofret" sønnen sin for egen lykke - hva slags posisjon har hun egentlig satt han i med sine valg???
Gjest Gjest_LilleTrille_* Skrevet 3. mars 2006 #19 Skrevet 3. mars 2006 Helt enig. Har absolutt ingen forståelse for at MM skal være noe slags forbilde, snarere tvert imot. Forbilde fordi hun har giftet seg til status?? Er det noe å trakte etter for unge kvinner i dag? Forbilde fordi hun ikke har utdannelse? Heller ikke noe som er positivt i dagens samfunn. I tillegg mener jeg at hun har "ofret" sønnen sin for egen lykke - hva slags posisjon har hun egentlig satt han i med sine valg??? ← Skal vi se opp til dem som blir godt gift ??? Ikke har utdannelse ???? Har hun vært ÅPEN om sin grumsete fortid ??? "jeg var i et miljø hvor det ble eksperimentert" Jammen sa jeg åpen. Sønnen måtte bo flere måneder hos sin mormor på en annen kant av landet, fordi moren bodde sammen med landets kronprins i hemmelighet ? Marius ble ikke hentet før det passet å bygge opp et bilde som den gode mor. Litt av et forbilde.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2006 #20 Skrevet 3. mars 2006 Det som er litt merkelig å se i denne tråden, er hvor fokuserte dere er på disse ytre verdiene. Er det virkelig slik da? At i norge, så definerer vi lykken utifra ytre faktorer? Jo bortsett fra at dere viser bekymring for Marius. Jeg tviler egentlig på at det er noen bekymring for han. Han har en stor familie og mottar nok mye kjærlighet og omtanke. Det jeg vil frem til er at vi må sette ting litt i perspektiv. Og ikke være så bestemt negative. Altså, det er vanskelig for oss å vite hvordan det hele egentlig ligger an. Bare ta et eksempel på Marie Anoinette- Hun var tilnærmet hatet av sitt folk som mente at hun var nærmest skyld i deres fattigdom. Senere tid har jo vist at Marie Anoinette egentlig arbeidet for mer likhet innenfor frankrike og sparte på de kongelige utgiftene i lang tid. Men det var det ingen som så. Det er bare et eksempel. Men jeg synes at flere her trekker veldig raske slutninger. Og det skremmer meg litt for lett fordømmende mange er. For dere er muligens ikke MM et forbilde. Men at hun til vårt samfunn med mange verdifulle ting, eller ihvertfall forsøker, er ikke til å stikke under en stol. Og til sist. Har vi ikke MANGE andre ting her i verden å sitte å provosere oss selv over enn MM? Om dere bare kunne lagt den energien dere bruker til å mislike MM til å heller bruke stemmen deres mot urettferdighet og lidelser ellers i verden så hadde kanskje det vært mer hensiktsmessig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå