Gå til innhold

Er dette riktig om skattelisten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må bare skjønne dette en gang for alle (og vet at det ikke gir hele bildet og det er mange faktorer som ikke kommer frem av listene, men må bare forstå det i veldig grove trekk. Når det står; 

Inntekt: 800 000

Skatt: 300 000

..Tjener da personen 1,1 millioner før skatt (inntekt + skatt), Eller blir det 800 000 minus skatt på 300 000 = 500 000 i inntekt etter skatt?

Veldig forenklet så klart.. 

Anonymkode: f283b...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke slik du kan lese skattelistene. Du kan ikke legge sammen inntekt og skatt i skatetlistene og tenke at dette er brutto lønn. Inntekten som viser er nettoinntekt, eller alminnelig inntekt som er inntekten etter alle fradrag er trukket fra. Skatten er derimot et riktig tall. Så i dette eksemplet har personen betalt 300 000 kroner i skatt, mens brutto inntekten til den ansatte trolig ligger rett i underkant av en millioner. Det blir dog bare kvalifisert gjetning, da ingen vet nøyaktig hvilke fradrag andre har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntekt er det som kalles alminnelig inntekt. Dette er ikke det samme som brutto inntekt/inntekt før skatt.

Skatteetaten oppgir kun alminnelig inntekt, nettoformue og utlignet skatt. Alminnelig inntekt er den skattepliktige nettoinntekten, som inkluderer lønn, kapitalinntekter og andre skattepliktige inntekter, fratrukket fradrag som minstefradrag, renteutgifter og andre relevante fradrag. Dette betyr at alminnelig inntekt ofte er lavere enn brutto lønnsinntekt. 

I forhold til eksempelet ditt kan det da for eksempel hende at vedkommendes brutto inntekt er 900 000, og 600 000 etter skatt, det kommer helt an på skatteyterens fradrag og øvrige skattepliktige inntekter. Det er ikke mulig å beregne en 100% korrekt brutto lønn basert på tall fra skattelistene alene.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen må tro de ser lønna i skattelisten. Hvis noen snoker på meg, vil de tro jeg har nesten det dobbelte i lønn av hva jeg faktisk har, siden nesten halvparten er kapitalinntekt.

Anonymkode: 45f8a...d5b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan legge sammen inntekt og skatt og få noen ca tall som normalt sier litt om hvor i terrenget man ligger ja. Så må du ta høyde for at det er fradrag og andre ting som påvirker. For min del viser skattelistene alltid 100-200.000 mer enn jeg tjener.

Og, hvis man skal bruke det til å sammenligne lønn med kollegaer eller folk i tilsvarende yrker, for å se åssen man ligger an selv. Så er det jo litt ubrukelig. Både pga det jeg sier over, det er en ganske stor unøyaktighet der. Og du aner ikke om vedkommende har en ekstrainntekt ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskulis skrev (15 minutter siden):

Du kan legge sammen inntekt og skatt og få noen ca tall som normalt sier litt om hvor i terrenget man ligger ja. Så må du ta høyde for at det er fradrag og andre ting som påvirker. For min del viser skattelistene alltid 100-200.000 mer enn jeg tjener.

Og, hvis man skal bruke det til å sammenligne lønn med kollegaer eller folk i tilsvarende yrker, for å se åssen man ligger an selv. Så er det jo litt ubrukelig. Både pga det jeg sier over, det er en ganske stor unøyaktighet der. Og du aner ikke om vedkommende har en ekstrainntekt ved siden av.

Du er jo helt på bærtur i hvert fall. Man  kan jo ikke legge sammen inntekt og skatt når inntekt som oppgis i skattelisten er før skatt... For å finne total bruttoinntekt må du legge sammen inntekten i skattelisten med fradragene (som ikke er oppgitt og du derfor ikke kan vite hva er). Altså er det ikke mulig å finne ut faktisk inntekt ut fra skattelisten.

Anonymkode: 40374...e2e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg leser tråder omndette temaet kan jeg jo forstå hvorfor ansvaret for å trekke skatt er lagt på arbeidsgivere 👍🏼 

men… på den andre siden - om vi innbyggere ble tvunget til å faktisk sette seg inn i dette selv ville jo kunnskapen vært mye høyere :) 

Anonymkode: d7f0d...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når jeg leser tråder omndette temaet kan jeg jo forstå hvorfor ansvaret for å trekke skatt er lagt på arbeidsgivere 👍🏼 

men… på den andre siden - om vi innbyggere ble tvunget til å faktisk sette seg inn i dette selv ville jo kunnskapen vært mye høyere :) 

Arbeidsgiver foretar jo kun skattetrekk i henhold til arbeidstakerens skattekort, som arbeidstaker selv kan sette nivået på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Arbeidsgiver foretar jo kun skattetrekk i henhold til arbeidstakerens skattekort, som arbeidstaker selv kan sette nivået på.

Jeg vet. Men det er allikevel de som har ansvaret for å trekke det…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kunnskapen var nok mye høyere for noen generasjoner siden. Husker godt mine foreldre satt i dagevis med selvangivelsen (og lønns-slipper + alskens greier) spredt utover stuebordet når det var tid for å lever den inn. Da måtte man innhente det mest av informasjonen selv. Og lese en manual på hva de forskjellige postene betød. 

Anonymkode: 829d0...9c8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kunnskapen var nok mye høyere for noen generasjoner siden. Husker godt mine foreldre satt i dagevis med selvangivelsen (og lønns-slipper + alskens greier) spredt utover stuebordet når det var tid for å lever den inn. Da måtte man innhente det mest av informasjonen selv. Og lese en manual på hva de forskjellige postene betød. 

Jupp. Tror det har vært en enorm bjørnetjeneste å "forenkle" det/lempe "ansvaret"(les:oppgaveløsingen) over på andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg husker at jeg selv gjorde dette, og er igrunnen glad for å ha den erfaringen. Selv om jeg også er glad for at ting er enklere nå. Men fører til mindre kunnskap ja.  Og muligheten til å snoke i skattelistene fører stort sett bare til misforståelser og uthenging, enten man har mye eller lite. Avisene påstår de legger ut sine lister for folkeopplysningens skyld, men klarer ikke se hva noen som helst får ut av å vite hva Sophie Elise tjener. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet. Men det er allikevel de som har ansvaret for å trekke det…..

Man trenger jo ikke sette skattetrekket til mer enn 5 %, så hvilken rolle spiller det at trekket går via arbeidsgiver mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må bare skjønne dette en gang for alle (og vet at det ikke gir hele bildet og det er mange faktorer som ikke kommer frem av listene, men må bare forstå det i veldig grove trekk. Når det står; 

Inntekt: 800 000

Skatt: 300 000

..Tjener da personen 1,1 millioner før skatt (inntekt + skatt), Eller blir det 800 000 minus skatt på 300 000 = 500 000 i inntekt etter skatt?

Veldig forenklet så klart.. 

Anonymkode: f283b...8ac

Sitter du nå og ser på andre mennesker sin skattelister? Jeg går kun inn på min egen og ser. Ingen andre sin. Min hopper veldig. Sist år så hadde jeg nesten to mill i formue. No er jeg rett under 200 000. Og jeg har verken solgt eller kjøpt meg noe. Sist jeg kjøpe meg hus er 19 år siden også. 

Anonymkode: dd8bb...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man trenger jo ikke sette skattetrekket til mer enn 5 %, så hvilken rolle spiller det at trekket går via arbeidsgiver mener du?

Fordi hvis det hadde vært opp til hver enkelt arbeidsgiver å betale inn skatten, s hadde det gått straka vegen til helvete 😂 

de som aktivt setter det ned er ikke problemet, for de skjønner systemet. De det hadde gått gærent for er alle laissez faire-folkene. Que sera, sera. Manjana manjana etc. de som ikke bryr seg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter du nå og ser på andre mennesker sin skattelister? Jeg går kun inn på min egen og ser. Ingen andre sin. Min hopper veldig. Sist år så hadde jeg nesten to mill i formue. No er jeg rett under 200 000. Og jeg har verken solgt eller kjøpt meg noe. Sist jeg kjøpe meg hus er 19 år siden også. 

Anonymkode: dd8bb...3a2

Nei, formuen "hopper" ikke uten grunn. Noe er endret i dine formuesforhold, kan være hus, hytte, aksjer, bankinnskudd eller lån. 

Anonymkode: 548a9...8ef

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen må tro de ser lønna i skattelisten. Hvis noen snoker på meg, vil de tro jeg har nesten det dobbelte i lønn av hva jeg faktisk har, siden nesten halvparten er kapitalinntekt.

Helt riktig. Men ingen her inne på kg kommer noen gang til å skjønne at man kan ha flere inntektskilder enn lønn.

Anonymkode: 10b39...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig. Men ingen her inne på kg kommer noen gang til å skjønne at man kan ha flere inntektskilder enn lønn.

Joda! Vi er noen her inne som vet hva alminnelig inntekt innebærer ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Noen forstår det nok, forhåpentligvis, men har jo sett folk her som skal be om høyere lønn fordi de har sjekket skattelisten til kollegaen 😅 Har også sett en del som tror formue = penger i banken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å regne ut bruttoinntekt hvis inntekten et lønn. Man har jo nettoinntekt og betalt skatt, og eventuell formue, det er en ligning med én ukjent. Litt mer komplisert etter trinnskatten kom men fortsatt mulig.

Anonymkode: d64cd...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...