Gå til innhold

Tinnitus

Sunberg

Anbefalte innlegg

Hei! Har hatt tinnitus siden september 2021. Jeg har vært på flere hørselstester, men de sier hørselen min er perfekt. Kan ikke merke noen andre årsaker heller. Har noen prøvd noe behandling som har funket? Har til dels stiv nakke men det virker litt rart at tinnitus skulle komme over natten for den grunn. Tinnitusen har plaget meg ekstra den siste tiden. Og er en del redd for at den skal bli uutholdelig med årene. Er bare 20 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida, min tinnitus blir forverret når jeg har stiv nakke. Prøv massasje, nasonex, og luftfukter hvis du har tørr luft inne, det er de tre tingene som hjelper meg best ihvertfall 😊

Anonymkode: ae31f...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tinnitus, men er nok heldig, fordi det plager meg helst når jeg er stresset. Vet ikke om noe nedsatt hørsel har noe å si for tinnitus. Men avslapning og ro hjelper. 

Anonymkode: 2de5a...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neida, min tinnitus blir forverret når jeg har stiv nakke. Prøv massasje, nasonex, og luftfukter hvis du har tørr luft inne, det er de tre tingene som hjelper meg best ihvertfall 😊

Anonymkode: ae31f...6a7

Takk for svar :) hvordan hjelper luftfukter og nesespray? Har du hørselstap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har slitt med tinnitus hele livet mitt Det som forsterker det er etter feks høy musikk. I allefall etter bruk av øretelefoner. 
Stress forsterker det enormt. Jeg har tinnitus konstant. I forskjellige toner. 
Siden jeg har hatt det hele livet mitt, så har jeg blitt vant med det, til en viss grad. Når nye toner kommer, så merker jeg det. 
Forskjølelse, stress, støy forsterker det veldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronterte skrev (7 timer siden):

Hei. Jeg har slitt med tinnitus hele livet mitt Det som forsterker det er etter feks høy musikk. I allefall etter bruk av øretelefoner. 
Stress forsterker det enormt. Jeg har tinnitus konstant. I forskjellige toner. 
Siden jeg har hatt det hele livet mitt, så har jeg blitt vant med det, til en viss grad. Når nye toner kommer, så merker jeg det. 
Forskjølelse, stress, støy forsterker det veldig. 

Er det håp for å leve ok med dette..? Forstår ikke hvorfor den er værre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

Sunberg skrev (På 4.12.2024 den 13.28):

Er det håp for å leve ok med dette..? Forstår ikke hvorfor den er værre

Jeg foreslår at du bruker vifte feks om natten. Det er dempende. Men om dagen må du rett og slett leve med det. Men ja, det er fullstendig mulig å gjøre det. Jeg sliter i perioder å høre folk, og det tar litt på hos meg. Barna osv. Spesielt når det kommer mange lyder. Jeg har klar å leve med det og tror alle kan leve med det.Natten er jo tung når det er på det verste. Derfor bruker jeg kaldluft vifte. Den sikter ikke PÅ meg, men ut i luften. Det fikk jeg som et får fra en øre, nese, hals lege. Ikke gi opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronterte skrev (11 timer siden):

Jeg foreslår at du bruker vifte feks om natten. Det er dempende. Men om dagen må du rett og slett leve med det. Men ja, det er fullstendig mulig å gjøre det. Jeg sliter i perioder å høre folk, og det tar litt på hos meg. Barna osv. Spesielt når det kommer mange lyder. Jeg har klar å leve med det og tror alle kan leve med det.Natten er jo tung når det er på det verste. Derfor bruker jeg kaldluft vifte. Den sikter ikke PÅ meg, men ut i luften. Det fikk jeg som et får fra en øre, nese, hals lege. Ikke gi opp. 

Takk for svar! Vet du årsak til din tinnitus? Ble den mindre merkbar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du greier å stresse ned vil det kunne hjelpe mye. Innstillingen du har til din tinnitus vil kunne gjøre en stor forskjell på hvor plagsom den er. Du skriver f.eks. at du er redd for at det skal bli uutholdelig. Tanker som dette er ikke til noen nytte for deg eller tinnitusen. Har du snakket med lege om denne bekymringen? Jeg tror det er helt ubegrunnet. 

Anonymkode: 2613d...6cc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også tinnitus men som de ikke finner årsaken til. Har perfekt hørsel. Jeg fikk det for rundt 10 år siden. De første årene var forferdelige og det er nok fordi jeg ikke helt orket tanken på å leve slik. Hadde aldri trodd at jeg i dag knapt hører tinnitusen.

Tror når man aksepterer at man må leve med det dempes tinnitusen med tiden. Virker som hjernen endrer fokus. Men om jeg hører etter så hører jeg tinnitusen, men om jeg lever som normalt tenker jeg ikke over det. Tror kanskje jeg minnes at jeg har tinnitus 1 gang i uken. 

Vanskelig nå, men med tiden vender du deg til det. Det blir på en måte en del av deg som om du alltid har hatt det. Ble hvertfall slik for meg. Og vil si jeg hadde en middels til sterk lyd i øret. 

Anonymkode: bcdcf...876

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har også tinnitus men som de ikke finner årsaken til. Har perfekt hørsel. Jeg fikk det for rundt 10 år siden. De første årene var forferdelige og det er nok fordi jeg ikke helt orket tanken på å leve slik. Hadde aldri trodd at jeg i dag knapt hører tinnitusen.

Tror når man aksepterer at man må leve med det dempes tinnitusen med tiden. Virker som hjernen endrer fokus. Men om jeg hører etter så hører jeg tinnitusen, men om jeg lever som normalt tenker jeg ikke over det. Tror kanskje jeg minnes at jeg har tinnitus 1 gang i uken. 

Vanskelig nå, men med tiden vender du deg til det. Det blir på en måte en del av deg som om du alltid har hatt det. Ble hvertfall slik for meg. Og vil si jeg hadde en middels til sterk lyd i øret. 

Anonymkode: bcdcf...876

Ok tusen takk for godt svar<3 Er redd den ska bli værre, og det plager meg! Får lett panikk de dagene den føles høyere, eller når jeg hører det når jeg ser på tv eller er på jobb, som jeg som regel ikke gjør.

håper jeg lever bra med det etterhvert som deg og ❤️ og at jeg ikke er så redd for lyd etterhvert heller for merker jeg blir FOR forsikrig

du har ikke opplevd  Noe som bedrer / forverrer ant enn tid?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis du greier å stresse ned vil det kunne hjelpe mye. Innstillingen du har til din tinnitus vil kunne gjøre en stor forskjell på hvor plagsom den er. Du skriver f.eks. at du er redd for at det skal bli uutholdelig. Tanker som dette er ikke til noen nytte for deg eller tinnitusen. Har du snakket med lege om denne bekymringen? Jeg tror det er helt ubegrunnet. 

Ja har snakket med ØNH og fastlege men ikke mye råd å få ant enn å slappe av😅😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunberg skrev (14 timer siden):

Takk for svar! Vet du årsak til din tinnitus? Ble den mindre merkbar

Nei, Jeg har hatt det hele livet. Jeg mistet hørselen på ett øre i veldig ung alder. Alt dette kom av infeksjon i ørene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at fordi jeg har hatt det hele livet, så er det enklere for meg å leve med det. Noen ganger, pga stress eller dårlig søvn, så er det mye verre. Men jeg har lært meg metoder som jeg bruker, ikke minst jeg er vant til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunberg skrev (3 timer siden):

Jeg fikk et råd av ØNH spesialist som hjelper litt. Det å ha feks radioen på lavt, også på natta. Da blir ikke pipelydene så fremtredende. Stress forverrer, så ro ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie123 skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk et råd av ØNH spesialist som hjelper litt. Det å ha feks radioen på lavt, også på natta

Ja, der har du det jeg skrev også. Jeg bruker en vifte når det plager meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sunberg skrev (13 timer siden):

Da synes jeg du må prøve å tro på det du har blitt fortalt av ØNH og fastlegen. ❤️ Legge fra deg katastrofetanker om hvor ille det kan bli. Det er ikke sant eller noe du burde bruke tid på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått tinnitusutredning? At hørselen er normal, er ikke rart. Tinnitusen sitter oftest i hjernen og ikke i selve hørselsorganet. Man kan få høreapparat med tinnitusmaskering, har audiograf nevnt det? Det finnes lydpute du kan bruke på natten med forskjellige beroligende lyder som kan hjelpe på nattesøvnen. Ellers er avslappingsøvelser fint for å avspenne stiv nakkemuskulatur. Det finnes også tinnituskurs der man kan få verktøy for å lære seg å leve med lyden. Lykke til!

Mvh audiograf

Anonymkode: 90d4c...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Har du fått tinnitusutredning? At hørselen er normal, er ikke rart. Tinnitusen sitter oftest i hjernen og ikke i selve hørselsorganet. Man kan få høreapparat med tinnitusmaskering, har audiograf nevnt det? Det finnes lydpute du kan bruke på natten med forskjellige beroligende lyder som kan hjelpe på nattesøvnen. Ellers er avslappingsøvelser fint for å avspenne stiv nakkemuskulatur. Det finnes også tinnituskurs der man kan få verktøy for å lære seg å leve med lyden. Lykke til!

Mvh audiograf

Tusen takk for svar :) hvordan kan jeg få tinnitusutredning?

har hørt om maskerer ja👍🏻 Godt å vite det er en mulighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunberg skrev (8 minutter siden):

Tusen takk for svar :) hvordan kan jeg få tinnitusutredning?

har hørt om maskerer ja👍🏻 Godt å vite det er en mulighet

Det gjøres hos audiograf, hvert fall der jeg har jobbet😊 Du kan også få informasjon om kurs der. Håper du finner det som funker for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...