AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #21 Skrevet 4. desember 2024 Teoretisk sett skrev (8 timer siden): Vil ikke pappaen ha barna sine? Det er ikke urimelig å forvente at barna bor 50% hos han, det vil vel alle parter ha glede av. Han kan ikke ha de mer enn annenhver helg pga følger ikke barna godt nok opp. Ts. Anonymkode: 1713f...573 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #22 Skrevet 4. desember 2024 Neverland skrev (8 timer siden): Been there, done that ❤️ Bor du på Østlandet, kan jeg hjelpe deg! Har voksne barn, er en kvinne i 40- årene og jobber som lærer. Kontakt meg på innboksen hvis du vil 😊 Helt sikker? Ts Anonymkode: 1713f...573
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #23 Skrevet 4. desember 2024 Du kan kontakte homestart de kan hjelpe 6-12 månder med hjelp i 2-4 timer i uka. Bare så du får komt deg litt ut alene eller slappet at litt. Det er ikke mye men det er litt Anonymkode: df17d...c3e 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #24 Skrevet 4. desember 2024 Jeg hadde veldig enkle barn, og partner. Men akkurat 3-årsalderen syns jeg var en smule utfordrende. Vet ikke om det er sånn hos deg, men i såfall nærmer det seg en bedring ❤️ Har du kontroll på nøyaktig hva det er som sliter deg ut hjemme? Om du klarer å finne ut det, så er det kanskje lettere å løse problemet. Er det spesielle problemer med barna? Kan du legge deg tidligere? Kan du kutte ned noe på husarbeid? Kan du bruke mobilen mindre (er en stor tidstyv som faktisk sliter ut hjernen, selv om vi tror at vi slapper av med den). Jeg tror ikke sykemelding er løsningen. Det blir ofte som å tisse i buksa for å holde seg varm. Bare en kortsiktig løsning. Du må heller finne ut hva som sliter deg ut, og gjøre noe med det. Har du en tenåringsjente i nabolaget som kan passe barna dine innimellom? Hjemme hos deg mens du får unna husarbeid og handling i fred, eller går en tur, treffer venninner.... Anonymkode: 91b8d...a05
kri.star Skrevet 4. desember 2024 #25 Skrevet 4. desember 2024 Få oversikt og kontroll. Hvilke oppgaver *må* gjøres? Hva kan kuttes ut, eller tas en pause fra? Barna er 3 og 6 år, så regner med at det ikke bedrives fritidsaktiviteter enda. Og det er minimalt med lekser (om 6-åringen har startet på skolen). Middager kan gjøres ENKELT. I en periode hvor du henter deg inn, er det HELT GREIT å ta lettvindte løsninger når det kommer til middag. Hvis du samtidig som du lager denne enkle middagen også lager noen matpakker til dagen etter, så er du ferdig med det. Mat han bestilles og leveres på døren, så slipper du stress med matvarehandel med to slitne barn på slep. Du må ikke rydde og vaske hele tiden, det går helt greit med rot. Elelrs - hør på Lillemy! 1
Gjest issoras Skrevet 4. desember 2024 #26 Skrevet 4. desember 2024 Vil også anbefale deg å kontakte homestart. ❤️ Det er faktisk ikke meningen at vi skal oppdra barn alene, uten støtte av partner eller samfunnet rundt oss. Det er helt naturlig at det er tungt, og at man trenger å oppsøke hjelp når samfunnet har blitt som det har blitt.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #27 Skrevet 4. desember 2024 Du er ikke uegnet, men overveldet og gått inn i en usunn spiral. Er selv alenemor med et barn med spesielle behov. Far er knapt inne i bildet og jeg venter på avlastning, men køen er jo fucka insane, så... Men, som løvemamma måtte jeg snu tankegangen. Å bli stresset hjalp iallefall ikke mht ungen når ting stormet. Så jeg jobbet mye med meg selv og ga etterhvert faen i "pedagogisk rett" og "perfeksjonisme" Er jeg sliten så har jeg null dårlig samvittighet ved å slenge ungen på rommet med gaming. Orker jeg ikke å lage middag får han noe enkelt å varme opp. Er det litt rotete så tar jeg det når jeg orker. Har barnevakter om jeg trenger girls night og bare være meg og ikke bare mamma. Nå er barna dine også i en krevende alder og om du har stresset energi vil det påvirke dem enda mer. Finner du ro, trygghet og får til en forutsigbar og strukturert hverdag vil du merke forskjell. COS kurs, veiledning på FVK og barnevakter vil nok hjelpe deg mye. Anonymkode: 68eb3...662 2
Carrot Skrevet 4. desember 2024 #28 Skrevet 4. desember 2024 (endret) Ser ts har svart at far "ikke følger opp godt nok" så jeg endrer svaret mitt til; hva kan gjøres for at han skal ta sin del av ansvaret? Er BV koblet inn? Kan noen gi far de kursene og veiledningen han trenger for å bli en bedre støtte? Er det andre grunner til at han er fraværende? Jeg er ganske overbevist om at du er en god mor, for en dårlig mor ville ikke følt som du gjør TS ❤️ Endret 4. desember 2024 av Carrot 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #29 Skrevet 4. desember 2024 Tråden her ❤️❤️❤️❤️ Anonymkode: 4eae0...c4a 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #30 Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han kan ikke ha de mer enn annenhver helg pga følger ikke barna godt nok opp. Ts. Anonymkode: 1713f...573 I følge din standard eller at de går for lut og kaldt vann? Er det det første, så må da bare slippe kontrollen og stole på at det går fint, er det punkt to - så må han få hjelp. Så; det er viktig at du tar var på deg selv. Det kan føles overveldende, men det er det aller viktigste. Du må få i deg ordentlig mat (uten ordentlig mat går det ikke), og du må få nok søvn. Kutt ned på alt som ikke er nødvendig - ser du har fått mange tips der. ( historien din minner meg veldig om en som heter Victoria Goller, med unntak av at hun har en mann da, søk henne opp. Hun har mange gode tips når man er utbrent/deprimert etc). Anonymkode: 54edb...fdb 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #31 Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I følge din standard eller at de går for lut og kaldt vann? Er det det første, så må da bare slippe kontrollen og stole på at det går fint, er det punkt to - så må han få hjelp. Så; det er viktig at du tar var på deg selv. Det kan føles overveldende, men det er det aller viktigste. Du må få i deg ordentlig mat (uten ordentlig mat går det ikke), og du må få nok søvn. Kutt ned på alt som ikke er nødvendig - ser du har fått mange tips der. ( historien din minner meg veldig om en som heter Victoria Goller, med unntak av at hun har en mann da, søk henne opp. Hun har mange gode tips når man er utbrent/deprimert etc). Anonymkode: 54edb...fdb Ifølge helsepersonells standard. Det ene barnet har helseutfordringer pappaen ikke følger opp ved samvær, derfor måtte vi kutte fra 60/40 til annenhver helg. Ts. Anonymkode: 1713f...573 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #32 Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det hjelper ikke med avlastning hvis ikke du ikke klarer å finne roen i deg selv. Akkurat nå lar du stresset rive deg med og du er konstant dysregulert. Jeg anbefaler deg å finne måter å roe ned deg selv på kveldstid. Ikke sløve foran en skjerm. Gjør trening, yoga, meditasjon, hva som helst. Få nok søvn. Prioriter det fremfor å sitte og sløve på kvelden foran en serie eller noe annet dritt. Spis sunn mat, land i deg selv. Anonymkode: c4c7a...bc0 Det er akkurat dette jeg sliter med. Klarer ikke roe ned og sitter bare handlingslammet, svimmel og "tired but wired" døgnet rundt. Sover lite. Har rast ned i vekt. Ts. Anonymkode: 1713f...573 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #33 Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er akkurat dette jeg sliter med. Klarer ikke roe ned og sitter bare handlingslammet, svimmel og "tired but wired" døgnet rundt. Sover lite. Har rast ned i vekt. Ts. Anonymkode: 1713f...573 Tror du en psykolog kan hjelpe deg? I Oslo finner du psykologer i kommunen, tror jeg. Det er gratis. Anonymkode: f79d9...b7e
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #34 Skrevet 4. desember 2024 Jeg vil foreslå å snakke med lege og få vurdert sykmelding. Noen ganger trenger man en liten "restart" for å snu spiralen. Og prøve å få på plass noe homestart eller annet som finnes i bydelen din. Anonymkode: 82f80...3ae
lajlaj Skrevet 4. desember 2024 #35 Skrevet 4. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Han kan ikke ha de mer enn annenhver helg pga følger ikke barna godt nok opp. Ts. Anonymkode: 1713f...573 Ikke rart du er sliten. SLIPP ANDRE TIL. Ops, ikke meningen å ha to brukere i tråden, trodde ikke jeg var anonym lenger opp. Endret 4. desember 2024 av lajlaj
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #36 Skrevet 4. desember 2024 lajlaj skrev (1 minutt siden): Ikke rart du er sliten. SLIPP ANDRE TIL. Ops, ikke meningen å ha to brukere i tråden, trodde ikke jeg var anonym lenger opp. Så du der jeg skrev at han ikke følger opp det ene barnets helseutfordringer? Har ført til sykehus-innleggelse, turer til legevakt m.m. Ts. Anonymkode: 1713f...573 1
lajlaj Skrevet 4. desember 2024 #37 Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så du der jeg skrev at han ikke følger opp det ene barnets helseutfordringer? Har ført til sykehus-innleggelse, turer til legevakt m.m. Ts. Anonymkode: 1713f...573 Jo, men må barnet følges opp mellom 17-21 en ettermiddag? Far kan ta barna på ettermiddager, han klarer vel å la være å drepe de på den tiden? Veldig lite løsningsorientert om du virkelig er på felgen. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #38 Skrevet 4. desember 2024 lajlaj skrev (31 minutter siden): Jo, men må barnet følges opp mellom 17-21 en ettermiddag? Far kan ta barna på ettermiddager, han klarer vel å la være å drepe de på den tiden? Veldig lite løsningsorientert om du virkelig er på felgen. Du tar for gitt at barnefar gjør mer enn nødvendig og at jeg ikke slipper han til Ts. Anonymkode: 1713f...573 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #39 Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ifølge helsepersonells standard. Det ene barnet har helseutfordringer pappaen ikke følger opp ved samvær, derfor måtte vi kutte fra 60/40 til annenhver helg. Ts. Anonymkode: 1713f...573 Udugelige fedre er desverre ikke noe man kan gjøre noe med, så da må du ta tak i deg selv. For meg kan det høres ut som om du er på vei inn i en depresjon, om du ikke allerede er der. Om du fortsatt er i jobb, bør du starte med en tur til legen for en sykemelding. Ikke for at du skal ligge på sofaen helt apatisk, men for at du skal kunne få overskudd til å ta tak i egen helse, slik at du kan klare å være den mammaen du selv ønsker. Du skriver at du sitter der helt apatisk. kan du klare, mens du allikevel sitter der - å sette på mindfullness på ørene? Bare fem minutter? Og mat må man ha. Da er det viktig at den maten du får i deg er næringsrik, og ikke lettvinte løsninger. Selv om det virker helt uoverkommelig, så vil du merke forskjell etter en liten stund. Og ikke minst søvn. Det er ingen vits å legge seg kl 20 med barna om kvaliteten på søvnen er dritt. Prøv å gjør noen små tiltak slik at du får god søvnkvalitet. jeg skjønner at det virker helt uoverkommelig akkurat nå, men det blir bedre om du bare klarer å komme ut av denne vonde spiralen. Anonymkode: 54edb...fdb 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #40 Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er akkurat dette jeg sliter med. Klarer ikke roe ned og sitter bare handlingslammet, svimmel og "tired but wired" døgnet rundt. Sover lite. Har rast ned i vekt. Ts. Anonymkode: 1713f...573 Du må få nok søvn. Kom deg til legen og fortell alt til han. Få deg melatonin eller andre sovemidler som fungerer på deg. Hos legen kan du få resept på 3 milligram og det er mye billigere enn å kjøpe 1 grams selv. Det har reddet meg. Når søvn er ok, så må du fokusere på å spise riktig. At du og barna skal spise riktig mat. Fokuser på at dere får i dere mat. Så kan du fokusere etter at du har fått hvilt og nok næring på at du skal roe ned. Gjør yoga, se julekalender med ungene. Prøv å senk skuldrene med ungene dine slik at dere kan kose dere sammen. Gå ut i helgene, når dere har fri, få luft. Få til koselige rutiner. Smil.. Ta vare på deg selv med ungene. Anonymkode: c8728...303 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå