AnonymBruker Skrevet i går, 17:48 #1 Del Skrevet i går, 17:48 Dersom man har yrkesfag+påbygg, men alikevel skal søke med 23/5 regelen. Hvilke karakterer blir man å søke med da? jeg vet man skal ha norsk, engelsk, historie, matematikk, samfunnskunnskap og naturfag. Men noen av disse fagene har man jo tatt «to ganger» vil man søke med norskkarakterene fra både vg2 og vg3? Eller er det nokk med kun karakteren fra vg3? det samme lurer jeg på angående naturfag? Må man søke med både vg1 og vg3 karakteren? om jeg må søke med begge naturfagskarakterene - kan jeg eventuelt ta privatisteksamen i naturfag for studieforberedende og søke med kun den ene naturfagskarakteren jeg får der istedet for de to jeg allerede har? Anonymkode: b407b...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:58 #2 Del Skrevet i går, 17:58 Du har påbygg så da har du studiekompetanse? Ikke at jeg vet 100%, men jeg vil anta at det er de siste karakterene som er relevante, altså de fra påbygg. På vanlig studiespesialiserende får man jo for eksempel haugevis med norskkarakterer i tre år, men man søker bare med karakterene fra det siste året. Anonymkode: e067f...730 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glx Skrevet i går, 18:01 #3 Del Skrevet i går, 18:01 (endret) Har vært igjennom det samme som deg. Du søker med de nyeste karakterene. Norsk fra påbygg (skriftlig, nynorsk og muntlig), historie fra påbygg, matematikk fra påbygg, samfunnskunnskap fra yrkesfag, engelsk fra yrkesfag og naturfag fra påbygg. Norsk karakterene fra yrkesfag er ikke med i utregningen. Vil du forbedre karakteren i naturfag, tar du den som privatist. Etter bestått eksamen får du et kompetansebevis i posten, denne scanner du inn og leverer med søknaden på Samordna. Det er den innsendte karakteren som blir gjeldende, altså ikke den fra yrkesfag eller påbygg. Endret i går, 18:03 av Glx 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:09 #4 Del Skrevet i går, 18:09 Glx skrev (6 minutter siden): Har vært igjennom det samme som deg. Du søker med de nyeste karakterene. Norsk fra påbygg (skriftlig, nynorsk og muntlig), historie fra påbygg, matematikk fra påbygg, samfunnskunnskap fra yrkesfag, engelsk fra yrkesfag og naturfag fra påbygg. Norsk karakterene fra yrkesfag er ikke med i utregningen. Vil du forbedre karakteren i naturfag, tar du den som privatist. Etter bestått eksamen får du et kompetansebevis i posten, denne scanner du inn og leverer med søknaden på Samordna. Det er den innsendte karakteren som blir gjeldende, altså ikke den fra yrkesfag eller påbygg. Takk 😄 et spørsmål til som du kanskje klarer å svare på; ift. matematikk, så har jeg jo 1P-Y og 2P-Y. Søker jeg med begge disse? Eller kun 2P-Y? og vist jeg søker med begge karakterene; fra 1P-Y så har jeg både «skriftlig» og «muntlig» karakter på vitnemålet mitt, vil den muntlige telle med i 23/5? Anonymkode: b407b...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glx Skrevet i går, 18:43 #5 Del Skrevet i går, 18:43 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Takk 😄 et spørsmål til som du kanskje klarer å svare på; ift. matematikk, så har jeg jo 1P-Y og 2P-Y. Søker jeg med begge disse? Eller kun 2P-Y? og vist jeg søker med begge karakterene; fra 1P-Y så har jeg både «skriftlig» og «muntlig» karakter på vitnemålet mitt, vil den muntlige telle med i 23/5? Anonymkode: b407b...b16 Ingen problem! 😊 Ja, både 1P-Y og 2P-Y teller. Regner med den muntlige 1P-Y karakteren er en eksamen? Den skal også være med i utregningen. Var inne på Samordna og sjekket litt nå, og ser at naturfag fra både yrkesfag og påbygg teller, (56 timer fra yrkesfag og 84 timer fra påbygg, totalt 140 årstimer). For å regne studiepoengene dine gjør du slik: Regn sammen karakterene og del på antall fag, (i ditt tilfelle blir det vel 11 fag totalt?). Norsk skriftlig (påbygg), norsk muntlig (påbygg), norsk sidemål (påbygg), engelsk (yrkesfag), historie (påbygg), samfunnskunnskap (yrkesfag), matematikk 1P-Y, matematikk eksamen 1P-Y, matematikk 2P-Y, naturfag (yrkesfag) og naturfag (påbygg). Ellers er det viktig at du legger ved attester i søknaden på Samordna, slik at du dokumenterer minst fem års arbeidspraksis/utdanning. Det glemte nemlig jeg et år 🤯 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:04 #6 Del Skrevet i går, 19:04 Glx skrev (19 minutter siden): Ingen problem! 😊 Ja, både 1P-Y og 2P-Y teller. Regner med den muntlige 1P-Y karakteren er en eksamen? Den skal også være med i utregningen. Var inne på Samordna og sjekket litt nå, og ser at naturfag fra både yrkesfag og påbygg teller, (56 timer fra yrkesfag og 84 timer fra påbygg, totalt 140 årstimer). For å regne studiepoengene dine gjør du slik: Regn sammen karakterene og del på antall fag, (i ditt tilfelle blir det vel 11 fag totalt?). Norsk skriftlig (påbygg), norsk muntlig (påbygg), norsk sidemål (påbygg), engelsk (yrkesfag), historie (påbygg), samfunnskunnskap (yrkesfag), matematikk 1P-Y, matematikk eksamen 1P-Y, matematikk 2P-Y, naturfag (yrkesfag) og naturfag (påbygg). Ellers er det viktig at du legger ved attester i søknaden på Samordna, slik at du dokumenterer minst fem års arbeidspraksis/utdanning. Det glemte nemlig jeg et år 🤯 Takk😄 hvordan sjekket du dette på samordna opptak? Når jeg prøver å søke så finner jeg nemlig bare «norsk naturfag historie matematikk samfunnskunnskap norsk» uten fagkoder? Anonymkode: b407b...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glx Skrevet i går, 19:16 #7 Del Skrevet i går, 19:16 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takk😄 hvordan sjekket du dette på samordna opptak? Når jeg prøver å søke så finner jeg nemlig bare «norsk naturfag historie matematikk samfunnskunnskap norsk» uten fagkoder? Anonymkode: b407b...b16 Du får nok ikke opp fagkodene, men du må se på totale årstimer. Link til siden: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/ Sjekk på ditt eget vitnemål hvor mange timer hvert fag utgjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå