Gå til innhold

Bachelor IT - Uten jobb siden sommer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva kan jeg gjøre?

Nei, jeg kan ikke studere mer fordi jeg har makset ut lånekassen.

Ja, jeg har en butikkjobb.

Søker på alt, får enten ingen intervju eller at jeg har for lite erfaring. Men hvor skal den komme fra?

Anonymkode: 9421a...056

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hva kan jeg gjøre?

Nei, jeg kan ikke studere mer fordi jeg har makset ut lånekassen.

Ja, jeg har en butikkjobb.

Søker på alt, får enten ingen intervju eller at jeg har for lite erfaring. Men hvor skal den komme fra?

Anonymkode: 9421a...056

Kan jeg spør hvor du bor og hvor du tok utdanningen din, karakterer? Det er vanskelig å gi tips uten å få litt mer detaljer.

Anonymkode: 5cb02...3a3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du vise til hobbyprosjekter eller open source-bidrag på Github? En blogg eller innlegg på f.eks. LinkedIn? Tar du kontakt med bedrifter og viser interesse eller søker du bare passivt på utlyste stillinger?

Anonymkode: d4dd7...f1c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har makset Lånekassen har du vel annen utdanning å støtte deg på?

Anonymkode: e851c...910

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bredt søker du? Jeg hadde ikke sjans på jobb i næringslivet i storbyene. Måtte kommunalt og utpå bygda, men det viste seg å være en blessing in disquise for CV-en. Veldig selvstendige arbeidsoppgaver, jeg fikk velge og vrake hvilke kurs jeg ble sendt på med betalt opphold, fikk veldig bred og god erfaring, kunne vise til mye ansvar.

Anonymkode: af702...357

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare søker konsulentjobber er det ganske dødt nå. Bransjen sliter med for mange juniorer og for få seniorer, så med bare bachelor og lite erfaring er det vrient.

Anbefaler inhouse-jobb. Sikkert lurt å se litt mot kommunalt/offentlig nå.

Anonymkode: e2f59...d88

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bachelor innen HVA I IT?

It er ett stort bredt belt felt.....

Snakker du om programmering må du vise til at du er over snittet interessert, det vil si at du må sitte og skrive kode på fritiden.

Jeg har jobbet innen IT i 15 år, ingen problem med å få seg jobb så lenge du viser til at du faktisk er interessert i feltet ditt innen IT.

Det å skrive bachelor i IT holder ikke...

Anonymkode: d69f3...ae4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn på supportdesken.
Det er ofte eneste vei inn uten master eller erfaring.-

Anonymkode: 55aeb...09c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Begynn på supportdesken.

Dette synes jeg er et bra tips.

Anonymkode: e851c...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre mange som forventer at du skal like å kode på fritiden, og ha en GitHub-konto eller annen portefølje. Skulle likt å høre en politimann få jobb fordi han likte å kjefte på lovbrytere når han har fri... Eller en sykepleier som tilbyr seg å stelle de eldre menneskene på det lokale kjøpesenteret... 

Har du dobbel kompetanse siden du har makset lånet? I såfall kan du finne en relevant nisje og bare søke på jobber innen den. Er det utvikling du vil jobbe med kan det være lurt å ta kurs

Endret av Majer
Oppklaring
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig erfaring: Dersom du får jobb i en annen avdeling (salg, drift, økonomi, renhold) kan det være lettere å bytte avdeling til IT etter en stund. 

Anonymkode: d1470...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Begynn på supportdesken.

Jobber i et av de større i Norge og dette er vår foretrukne måte å få inn nye kandidater på med mindre det er snakk om helt spesifikk seniorkompetanse med erfaring å vise til. Vi starter som oftest med innleie fra byrå og hvis kandidaten viser seg skikket blir det fast etter en periode.

Ja, du må tåle å jobbe 1-2 år med juniorsaker og helpdesk mot sluttbrukere men det er etter vår erfaring her det oftest viser seg hvem vi bør satse på videre.

Det kan være lurt å legge fra seg ønske/drøm om høy lønn og hjemmekontor i begynnelsen, noe varierende arbeidstider kan være også lurt å forberede seg på. Start med å få en fot innenfor og vis hva du er god for. De som gjør en god innsats og viser initiativ hos oss blir ofte anbefalt videre innover i systemet når vi har sett hva de står for og at de har eller har tilegnet seg kunnskap som går litt bredere enn det bachelorløpene oftest lærer ut i pensum.

Anonymkode: a9009...f76

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IT er nok ferdig på flere år. Alt for mange mister jobben og konsulenthusene ansetter ikke. De outsourcer til øst.

Anonymkode: 8ab1d...2e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (8 timer siden):

Dessverre mange som forventer at du skal like å kode på fritiden, og ha en GitHub-konto eller annen portefølje. Skulle likt å høre en politimann få jobb fordi han likte å kjefte på lovbrytere når han har fri... Eller en sykepleier som tilbyr seg å stelle de eldre menneskene på det lokale kjøpesenteret... 

Har du dobbel kompetanse siden du har makset lånet? I såfall kan du finne en relevant nisje og bare søke på jobber innen den. Er det utvikling du vil jobbe med kan det være lurt å ta kurs

Hobbyprosjekter på GitHub er en måte å vise kompetanse på når en ikke har annen erfaring å vise til.

På lik måte som god fysisk form og plettfri vandel er en forutsetning i politiet.

Når du er en av mange og ikke nok stillinger til alle så må en skille seg ut.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (38 minutter siden):

Hobbyprosjekter på GitHub er en måte å vise kompetanse på når en ikke har annen erfaring å vise til.

På lik måte som god fysisk form og plettfri vandel er en forutsetning i politiet.

Nå er jo politi en veldig spesifikk utdanning  med nokså spesifikke opptakskrav så kan ikke helt sammenliknes 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Snublefot62 skrev (47 minutter siden):

Dette. Nå vet jeg ikke om det er snakk om en utviklerstilling i dette tilfellet da, men Jeg kan gjerne ansette noen uten yrkeserfaring. Jeg tror imidlertid jeg hadde kviet meg for å ansette noen som aldri hadde skrevet en kodelinje utenom skolearbeid.

Jeg hadde jobbet noen år innen IT før jeg tok utdanning og ble ganske overrasket over hvor «utdatert» mye av det man lærer er. Man lærer selvsagt viktige prinsipper rundt programmering, men mye av teknologiene man lærer er egentlig ikke direkte relevant i forhold til arbeidslivet.

Anonymkode: 10376...93a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel ta en utdanning uten å ta opp lån, og jobbe i butikk samtidig? Finnes jo mangle samling og/eller nettbaserte utdanninger som ikke krever oppmøte

Anonymkode: 30b76...2f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

William_S skrev (1 time siden):

Nå er jo politi en veldig spesifikk utdanning  med nokså spesifikke opptakskrav så kan ikke helt sammenliknes 

Poenget er at når man er mange om beinet så hjelper det å skille seg (positivt) ut.

For utviklere kan det være en Github konto med åpne prosjekter på. For en politistudent kan det være fysisk form, vandel og kanskje deltidsjobb som vekter (eller lignende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 time siden):

Poenget er at når man er mange om beinet så hjelper det å skille seg (positivt) ut.

For utviklere kan det være en Github konto med åpne prosjekter på. For en politistudent kan det være fysisk form, vandel og kanskje deltidsjobb som vekter (eller lignende).

Det er jo allerede krav om fysisk form og vandel for å i det hele tatt komme inn på Politihøgskolen 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...