AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #1 Del Skrevet 3. desember 2024 Noen som har hatt dette før? Jeg har aldri vært borti det før, før nå i kveld. Relativt mye blod på papiret og også litt rundt avføring. Friskt blod. Jeg fikk jo sjokk og er ganske redd nå 😞 Har ikke noe ubehag på noe slags vis der bak, eller noe annet som er forandret. Hva ville dere gjort? Sett det an noen dager? Anonymkode: 929d8...089 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #2 Del Skrevet 3. desember 2024 Må legge til at jeg har en del vond og oppblåst mage men sånn har det vært lenge ( i noen år) uten at legen har funnet noe galt. Men blir jo kjemperedd nå for at det kan ha en sammenheng Anonymkode: 929d8...089 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #3 Del Skrevet 3. desember 2024 Friskt blod er veldig veldig VELDIG ofte hemorroider. Siden det er et nytt symptom bør du få det sjekket ut, men mest sannsynlig er det ikke noe farlig. Anonymkode: d3659...b36 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #4 Del Skrevet 3. desember 2024 Vanligvis er det hemorroider eller en liten rift. Friskt blod er mindre skummelt enn mørkt. Men for all del, nevn det for legen din. Anonymkode: d078f...032 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #5 Del Skrevet 3. desember 2024 Dersom det er en engangstilfellet, ikke noe å tenke på. Om det vedvarer, må det utredes. Følg med, og ta bilder! Bilder forklarer mye bedre enn hva du forklarer. Om du bare forklarer, blir du fort avvist med at det er nok bare hemorider osv. Opplevde det selv, men pga bilder skjønte de alvoret. For opplevde selv blod i avføring. Da masse blod ved avføring, og hyppig avføring. Med hyppig avføring menes flere ganger daglig. Det såg da ut som hele doskåla var en krigssone. Ble da utreda veldig fort pga bildene. Det første stedet er som oftest en liten sjekk for å utelukket at det er en hemoride. Deretter avføringsprøve. Så evt en koloskopi. Men først, se om det skjer igjen neste gang du går på do. Anonymkode: 975eb...227 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #6 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Noen som har hatt dette før? Jeg har aldri vært borti det før, før nå i kveld. Relativt mye blod på papiret og også litt rundt avføring. Friskt blod. Jeg fikk jo sjokk og er ganske redd nå 😞 Har ikke noe ubehag på noe slags vis der bak, eller noe annet som er forandret. Hva ville dere gjort? Sett det an noen dager? Anonymkode: 929d8...089 gå til legen! det kan være tarmkreft Anonymkode: 1688e...2fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #7 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): gå til legen! det kan være tarmkreft Nei, "friskt blod" er ikke et tegn på det! Anonymkode: 81109...ca6 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #8 Del Skrevet 3. desember 2024 ^^Mente nei til tarmkreft, ikke å gå til legen.. Anonymkode: 81109...ca6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 3. desember 2024 #9 Del Skrevet 3. desember 2024 Friskt blod er veldig, veldig ofte noe ufarlig, som hemoroider eller en rift. Jeg har opplevd friskt blod på papiret flere ganger og det har ikke vært noe farlig. For ca 1,5 år siden så opplevde jeg friskt blod på papir, i avføring og i toalettet. Det så verre ut enn det gjorde. Jeg var forstoppet og klarte å få en rift i bakenden. Jeg har riften ennå. Fastlegen henviste meg til en spesialist som jeg skal til kontroll til igjen i April. Så langt har behandlingen min vært salve, movicol og botox (2 ganger) av alle ting. Hvis riften ikke har blitt bedre fram til april og hvis smertene kommer tilbake igjen, så blir det nok operasjon. Du kan nevne det for legen. Da vil legen sikkert ha en avføringsprøve som sendes inn. Det har jeg også gjort flere ganger og hver gang, så har resultatet vært helt fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #10 Del Skrevet 3. desember 2024 Ville krevd henvisning til kolonskopi. Ved lang ventetid ville jeg tatt det privat. Blod i avføring skal man ta på alvor. Anonymkode: dfb18...3cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #11 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ville krevd henvisning til kolonskopi. Ved lang ventetid ville jeg tatt det privat. Blod i avføring skal man ta på alvor. Anonymkode: dfb18...3cb Etter ett tilfelle? 🤔 Anonymkode: 929d8...089 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #12 Del Skrevet 3. desember 2024 Hemorider, betennelse i tarmen som Chrons eller ulcerøs kolitt eller tarmkreft. Bestill time hos lege! Anonymkode: c4828...6a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #13 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Ville krevd henvisning til kolonskopi. Ved lang ventetid ville jeg tatt det privat. Blod i avføring skal man ta på alvor. Anonymkode: dfb18...3cb Ikke indikasjon for coloskopi ved dette, om dette vedvarer eller gjentar seg, kan det kanskje søkes om og mulig det innvilges. Anonymkode: 05973...29c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #14 Del Skrevet 3. desember 2024 Kan også være magesår. Du må kontakte lege. Anonymkode: fe907...a7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #15 Del Skrevet 3. desember 2024 Takk for svar alle😊 nå har jeg fått summet meg litt og tenker jeg ikke løper ned døra til legen dersom det blir med dette ene tilfellet. Er jeg syk så blir jeg å merke det så får bare sjekke det opp videre hvis det skjer igjen Anonymkode: 929d8...089 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #16 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for svar alle😊 nå har jeg fått summet meg litt og tenker jeg ikke løper ned døra til legen dersom det blir med dette ene tilfellet. Er jeg syk så blir jeg å merke det så får bare sjekke det opp videre hvis det skjer igjen Anonymkode: 929d8...089 Kan du ikke ta å sende legen en forklaring, og heller spørre legen om du bør få komme inn eller ei? Anonymkode: 8c6ee...36a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #17 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Takk for svar alle😊 nå har jeg fått summet meg litt og tenker jeg ikke løper ned døra til legen dersom det blir med dette ene tilfellet. Er jeg syk så blir jeg å merke det så får bare sjekke det opp videre hvis det skjer igjen Anonymkode: 929d8...089 Jeg har tarmkreft med spredning. Merket ingenting før kreften var langtkommen. Jeg får nå livsforlengende behandling, jeg har ingen mulighet til å bli frisk. Å tro at du alltid vil merke det i tide om du blir syk er rimelig naivt. Anonymkode: 1c2e1...e3b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #18 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har tarmkreft med spredning. Merket ingenting før kreften var langtkommen. Jeg får nå livsforlengende behandling, jeg har ingen mulighet til å bli frisk. Å tro at du alltid vil merke det i tide om du blir syk er rimelig naivt. Anonymkode: 1c2e1...e3b Hvor har jeg skrevet at jeg vil merke noe i tide? Jeg skriver at er det noe galt så blir det ikke med denne ene episoden! Anonymkode: 929d8...089 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #19 Del Skrevet 3. desember 2024 Jeg ville nevnt det til legen, selv om friskt blod sjeldent er farlig. Du sier også at du har vært oppblåst i magen i flere år. Har du vært inne på tanken om cøliaki? Min samboer har det, og han fikk ofte forstoppelse og oppblåst mage, og opplevde også blod i avføring pga treg mage/rifter. Anonymkode: 46506...4bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #20 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Etter ett tilfelle? 🤔 Anonymkode: 929d8...089 Ja. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan også være magesår. Du må kontakte lege. Anonymkode: fe907...a7e Usannsynlig. Det presenteres på en helt annen måte. HI: Gå til fastlegen. De kommer til å sende deg hjem med test-kit for å se etter skjult blod i avføring. Og antakelig en undersøkelse for å se etter hemoroider. I og med at du er oppblåst og sliter med magesmerter vil jeg gi deg et tips om å være proaktiv. Anonymkode: dfb18...3cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå