AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #41 Del Skrevet 5. desember 2024 Tått skrev (På 4.12.2024 den 13.15): Sett deg inn i materien før du skriver tull. Eneste statlig eide bilprodusent vi får biler fra er Saic som har et 10tall mest ukjente merker pluss Maxus og MG. BYD er et privat selskap notert på NewYork børsen og eid av investorer verden rund. Samme med Xpeng og Nio, private selskaper og børsnotert i USA. Likedan Geely ( eier bl.a. Zeekr og Volvo) privat selskap og det som vokser raskest i verden akkurat nå. Alle disse selskapene har en CEO som startet de fra scratch og som leder selskapet og er storaksjonær der...akkurat som Musk og Tesla. Det ene problemet er at Kina gir subsidier til elbilproduksjonen, slik at de kan selges kunstig billig i Europa. Dette bryter med internasjonale handelsrettigheter. Det andre problemet er all elektronikk som disse bilene har, som kan misbrukes av de rette instanser. Kina er et land som spiller etter andre regler enn mange andre, og disse bilene kan potensielt utgjøre en trussel mot Norges sikkerhet. Så det burde ilegges kraftige sanksjoner mot alt av kinesiske elbiler. Men før våre folkevalgte kommer til fornuft på dette område, burde folk ta ansvar selv, og styre unna Kina -produserte elbiler. Anonymkode: b98c4...608 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 6. desember 2024 #42 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det ene problemet er at Kina gir subsidier til elbilproduksjonen, slik at de kan selges kunstig billig i Europa. Dette bryter med internasjonale handelsrettigheter. Det andre problemet er all elektronikk som disse bilene har, som kan misbrukes av de rette instanser. Kina er et land som spiller etter andre regler enn mange andre, og disse bilene kan potensielt utgjøre en trussel mot Norges sikkerhet. Så det burde ilegges kraftige sanksjoner mot alt av kinesiske elbiler. Men før våre folkevalgte kommer til fornuft på dette område, burde folk ta ansvar selv, og styre unna Kina -produserte elbiler. Anonymkode: b98c4...608 Hele innlegget ditt oser proteksjonisme og er bare tull fra start til slutt. Subsidier fra Kinesiske myndigheter gis til kinesere som bytter inn fossilbilen mot en ny elbil, produsentene får ikke direkte støtte fra staten. Hvis noen skal tas for konkurransevridende støtte er det Ford som fikk et gratis lån på 9 milliarder usd. fra amerikanske myndigheter.. Den biten med overvåkning innebærer at vi kan legge ned some. pluss alt av elektronisk utstyr produsert i Kina...dvs alt av mobiltelefoner minus Samsung.. pluss routere, mobilmaster, TVapparater pluss uendelig mye mer... Bilbransjen i europa og USA kommer selvsagt til å bruke overvåkning for alt det er verd fordi de i realiteten er utkonkurrert av Kina på alle områder av bilproduksjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #43 Del Skrevet 6. desember 2024 Tått skrev (20 minutter siden): Subsidier fra Kinesiske myndigheter gis til kinesere som bytter inn fossilbilen mot en ny elbil, produsentene får ikke direkte støtte fra staten. Jo, industrien i Kina har fått direkte subsidier, inklusive billige lån fra statseide bank. For øvrig mye likt som europeiske og amerikanske bilprodusenter, så resonnementet frem mot toll mot kinesisk elbil forblir svakt og i konflikt med WHO regler. Vi går en verre verden i møte. Ellers tror jeg whataboutisme om sosiale medier har ingen relevans her. Jeg er fortsatt enig med din konklusjon, at man kan kjøpe kinabiler om man vil og at man bør begrense tilkoblingen til SoMe, men det er ikke relevant for at man bør kreve mindre overvåkning i bil, fra Ford & Nissan til MG & Zeekr. Det går alltid an å ha to tanker i hodet samtidig. Anonymkode: 1cad3...30e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #44 Del Skrevet 6. desember 2024 prøvekjør Kia før du hører på alle her. Vi har kjørt den i ei uke (leide) og kjøpte ikke fordi dessverre bilen oppleves som veldig billig. Vi kjøpte Tesla. Vi vurderte også Skoda Enyaq men på den tiden da vi prøvekjørte, med hengerfeste og vinterdekk, kom den på nesten hundre tusen mer enn tilsvarende Tesla og det var bare ikke verdt det. Skoda har gått ned i pris siden. Anonymkode: 0b2f4...986 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #45 Del Skrevet 9. desember 2024 Du får lage deg en pluss og minus liste. Hadde strukket meg langt for Tesla, til tross for alle bakdørene med de bilene. Design er en av de, at det er en del problemer med dem også. Anonymkode: 63ede...9ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. desember 2024 #46 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du får lage deg en pluss og minus liste. Hadde strukket meg langt for Tesla, til tross for alle bakdørene med de bilene. Design er en av de, at det er en del problemer med dem også. Anonymkode: 63ede...9ca Det finnes noen fossile designperler også der ute 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 9. desember 2024 #47 Del Skrevet 9. desember 2024 newman01 skrev (2 timer siden): Det finnes noen fossile designperler også der ute Merkelig nok så setter jeg mer pris på Multiplaen nå enn da den var ny. Variasjon er bra. Og praktiske biler med små hjul og store glasshus fins jo ikke lenger i dag...kanskje Dong-Feng Nammobox da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 9. desember 2024 #48 Del Skrevet 9. desember 2024 newman01 skrev (2 timer siden): Det finnes noen fossile designperler også der ute Merkelig nok så setter jeg mer pris på Multiplaen nå enn da den var ny. Variasjon er bra. Og praktiske biler med små hjul og store glasshus fins jo ikke lenger i dag...kanskje Dong-Feng Nammobox da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. desember 2024 #49 Del Skrevet 9. desember 2024 catman skrev (55 minutter siden): Merkelig nok så setter jeg mer pris på Multiplaen nå enn da den var ny. Variasjon er bra. Og praktiske biler med små hjul og store glasshus fins jo ikke lenger i dag...kanskje Dong-Feng Nammobox da. Den var jo søt. Litt mer diskret og anonym enn Honda e. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 9. desember 2024 #50 Del Skrevet 9. desember 2024 newman01 skrev (33 minutter siden): Den var jo søt. Litt mer diskret og anonym enn Honda e. Norges billigste bil og en fantastisk deal. Hadde ikke tenåringene mine hatt altfor lange ben, hadde den stått høyt på listen som nærmiljøbil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 10. desember 2024 #51 Del Skrevet 10. desember 2024 catman skrev (16 timer siden): Norges billigste bil og en fantastisk deal. Hadde ikke tenåringene mine hatt altfor lange ben, hadde den stått høyt på listen som nærmiljøbil. Hvor lange bein har de egentlig? Det er jo bare å klappe ned forsetet og feste sikkerhetsbeltet i baksetet... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå