Gå til innhold

Hvordan få ut sinne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dame30

Jeg bærer så mye sinne i meg. Etter mye kommentarer fra kjente og nære som har gått innpå meg. Ting som har blitt sagt fra barndommen av, som nå kommer opp. Som har gjort at jeg bærer på mye skam, knytta til min seksualitet. Spesielt av ei tante. 
Og jeg bærer på mye sinne og skam etter et overgrep som skjedde for lenge siden. Som ingen i min familie vet om, men jeg har vært hos NOK senter og snakket om det.

Problemet er at jeg er så mye sinna, men jeg får det ikke ut. Det er mye vanskelig følelser som sporadisk kommer opp. Grunnen til at jeg merker det er at jeg får et enormt sug til alkohol. Men jeg drikker ikke fordi jeg er alkoholavhengig. Jeg sluttet å drikke for ett år siden. Når jeg får det suget, og innser at jeg ikke kan drikke så blir jeg sinna også vil jeg drikke. Eller så vil jeg drikke for å numme de vonde følelsene. Det er vanskelig  å si hva som kommer av hva, men det er så slitsom. Jeg holder så mye sinne inni meg, jeg må ha det ut.Jeg vil liksom bare skrike ut eller utagere, bare få det ut liksom. Men jeg klarer ikke. 
Hvordan kan jeg få ut disse vonde følelsene?

Anonymkode: 76ae1...448

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg beskriver høyt hva jeg føler i kroppen, uten å knagge noe. Feks "jeg er varm i magen, jeg er kald i armene, kjeven strammer seg". 

Mitt sinne trives best med å dytte og knipe så jeg gjør det på gode og trygge måter: kniper i stykker appelsiner, vrir og drar i klesplagg, dytter ting eller mot veggen alt jeg klarer. Jeg har lyst utvikle meg mot velte traktordekk eller bære og kaste stein. 

Anonymkode: c6267...c50

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg beskriver høyt hva jeg føler i kroppen, uten å knagge noe. Feks "jeg er varm i magen, jeg er kald i armene, kjeven strammer seg". 

Mitt sinne trives best med å dytte og knipe så jeg gjør det på gode og trygge måter: kniper i stykker appelsiner, vrir og drar i klesplagg, dytter ting eller mot veggen alt jeg klarer. Jeg har lyst utvikle meg mot velte traktordekk eller bære og kaste stein. 

Og så vet jeg at følelsen går over på ca 90 sekunder, så jeg teller til 90! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meditasjon, trening, snakke med meg selv. 

Jeg behøver ikke gjøre noe med en følelse. Følelser kommer og går. 

Anonymkode: d60b6...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninnes datter ble utsatt for overgrep. Hun fikk etterhvert god hjelp ved å få ut sinne via boksing, kickboksing og MMA.

Anonymkode: 6e555...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke "få ut" sinne. Det går over helt av seg selv, uten at du trenger å aktivt prøve å bli kvitt det. 

Anonymkode: f3ee9...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høre på musikk? Jeg har en sinna-liste på Spotify. 

• Queen - Death on two legs 
  • Marily Manson - sAint
  • Pretty Reckless - Make me wanna die
  • Paris Paloma - Labour
  • TMNV - По Хаслу
  • Three days Grace - I hate everything about you
  • Bjørk - Army of me
  • Chinchilla - Little girl gone

osv. Begynner du å høre på sånn, vil Spotify hjelpe deg etterhvert i samme retning 😅

Men ja, fysisk aktivitet hjelper også, gjerne i kombinasjon. 

Anonymkode: 8dfcc...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du må tillate deg selv å sørge ordentlig? Bak sinnet ditt ligger det jo en stor sorg. En sorg over alt som har ført til at du har hatt det så vanskelig, over hva slags overgrep som ble begått mot deg! Jeg tror du må ta deg en tid og kjenne på de følelsene og få sørget ordentlig slik at du kan bevege deg framover. 

Kanskje må du forstå deg selv, skjønne at dette ikke er din skam, og se deg selv utenfra - den lille jenta du var som noen gjorde dette mot. 

Anonymkode: 315b5...80b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver en del av meg. Har ei bok som jeg noterer alt i (og den må ingen finne 😅). Jeg går også turer i skogen, for skogen er blant de beste psykologene jeg vet av. 

Ellers er jeg enig i at fysisk aktivitet og trening hjelper på. 

Anonymkode: 80e76...4db

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 19.06):

Dame30

Jeg bærer så mye sinne i meg. Etter mye kommentarer fra kjente og nære som har gått innpå meg. Ting som har blitt sagt fra barndommen av, som nå kommer opp. Som har gjort at jeg bærer på mye skam, knytta til min seksualitet. Spesielt av ei tante. 
Og jeg bærer på mye sinne og skam etter et overgrep som skjedde for lenge siden. Som ingen i min familie vet om, men jeg har vært hos NOK senter og snakket om det.

Problemet er at jeg er så mye sinna, men jeg får det ikke ut. Det er mye vanskelig følelser som sporadisk kommer opp. Grunnen til at jeg merker det er at jeg får et enormt sug til alkohol. Men jeg drikker ikke fordi jeg er alkoholavhengig. Jeg sluttet å drikke for ett år siden. Når jeg får det suget, og innser at jeg ikke kan drikke så blir jeg sinna også vil jeg drikke. Eller så vil jeg drikke for å numme de vonde følelsene. Det er vanskelig  å si hva som kommer av hva, men det er så slitsom. Jeg holder så mye sinne inni meg, jeg må ha det ut.Jeg vil liksom bare skrike ut eller utagere, bare få det ut liksom. Men jeg klarer ikke. 
Hvordan kan jeg få ut disse vonde følelsene?

Anonymkode: 76ae1...448

Du må jo bare stå i dem og la de gå over? Det du vil er å døyve dem. Du må bare være i følelsen. Eneste måten å gi slipp på.

Anonymkode: 400ae...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg varm tilhenger av primalskriket, og jeg kan garantere at et eller flere kraftige banneord fremsagt med så høy stemme som overhodet mulig, hjelper; man føler seg mye, mye lettere til sinns.

Men etter flere av svarene i diskusjonen å dømme, bør man bare "la det gå over".

Vel - med en slik tankegang der man skal smile pent og lukke smerten inni seg er det neimen ikke til å undres over at 707 mennesker tok livet sitt i Norge ifjor.

Anonymkode: f198f...ad0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kaste ting 😅 går i boden/hagen og kaster plastkopper fra Ikea. Eller så slår jeg i sofaputene. I boden skriker jeg også fordi det er godt lydisolert.

(Og før noen evt sier at dette ikke er bra: så er alternativet at jeg river meg i håret eller bitchslapper megselv i ansiktet, så alternativer er mye verre)

Anonymkode: 44fb2...046

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å ungå at ting eksploderer så må du ungå sukker og karbohydrat. Spiser du lite så vil du som regel bruke energi, begrunn av mangel på insulin. Får du en bra rutine for å bruke energien mer kontrollert så går det som regel vekk, eller at du bruker det istedenfor at det dukker opp når det ikke ønskes. Vi sliter nok alle med at det skjer i ny og ne. Klemme øyenbrynene sammen og tilkall Odins øye, så gjør du en Power clean!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg pleier å kaste ting 😅 går i boden/hagen og kaster plastkopper fra Ikea. Eller så slår jeg i sofaputene. I boden skriker jeg også fordi det er godt lydisolert.

(Og før noen evt sier at dette ikke er bra: så er alternativet at jeg river meg i håret eller bitchslapper megselv i ansiktet, så alternativer er mye verre)

Anonymkode: 44fb2...046

Du har min fulle støtte - ved å spontant få ut sinnet på en fysisk måte, reagerer kroppen og psyken positivt på dette.

Så lenge man ikke skader andre, er dette en langt mer effektiv måte å avreagere på enn trening eller meditasjon; iblant blir man bare så sint at man har lyst til å gi fullstendig f***, og man blir ikke kvitt aggresjonen ved at alt skal gjøres kontrollert.

I land der normen er å oppføre seg "sivilisert", som Japan eller Sør-Korea, er selvmordsraten svært høy - mennesker er ikke skapr til å være roboter.

Anonymkode: f198f...ad0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vel - med en slik tankegang der man skal smile pent og lukke smerten inni seg er det neimen ikke til å undres over at 707 mennesker tok livet sitt i Norge ifjor.

Man behøver ikke late som man ikke er sint, men man behøver heller ikke gjøre noe bare pga en følelse. Man kan legge merke til følelsen og så kan man gjøre det man vil. 

De høye selvmordstallene har nok noe mer sammensatt årsak. Feks at mange mennesker er ensomme og ikke har noen som bryr seg om de lever eller er døde, helt til de blir en del av statistikken - da er det selvsagt kjempeviktig og uhyre trist. Mange får ikke nødvendig helsehjelp.
Osv. 

Anonymkode: d60b6...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrike og slå i en pute!

Jeg gjorde det hver dag i en periode, alt fra 5 min til ca 15 min hver gang. Det funker gull!

Jeg vurderer å begynne med det igjen, det var veldig bra for meg, jeg fikk ut masse «oppsamlet drit». (Sinne, og bak der sorg).

Anonymkode: 6f299...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...