Gå til innhold

Dere med migrene, hjelp🫶

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal prøve ut masse medisiner for jeg sliter med mye hodepine . Jeg er livredd bivirkninger av tabletter å nå har jeg så vondt å tør ikke ta. Er redd for de muskel strammingene å krampene man kan få å alt annet ekkelt … noen som kan berolige meg? 🥹

Anonymkode: c6790...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke medisiner skal du ta da? Legen har vurdert at risikoen for bivirkninger er mindre enn gevinsten du kan få av å ta dem, så jeg ville bare prøvd. Jeg var litt skjelven første uka eller så på forebyggende medisiner, men det ga seg og har vært så verdt det for min del :)

Anonymkode: ea5d8...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De alvorlige bivirkningene som står i pakningsvedlegget er veldig sjeldne. Du får neppe noen av dem. De står bare der slik at du skal være obs på at det kan være medisinene og ta kontakt med legen dersom du blir alvorlig syk. Tenk på den informasjonen som et bilbelte. Du tar på deg beltet (leser pakningsvedlegget), men sjansen for at det blir kræsj er veldig, veldig liten.

Anonymkode: 4789a...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les nøye på pakningsvedlegget. Last også ned felleskatalogen sin app, der finner du alle pakningsvedleggene og kan stjernemarkere vedleggene du ønsker rask tilgang på. 

Medisiner kan du teste i opptil tre måneder og om de da ikke gir ønsket effekt, seponerer du de. Dersom bivirkningene blir verre enn migrenen, kan du selvsagt avslutte før. Snakk med legen om dette. 

Jeg har reagert veldig allergisk på noen typer, så vær obs på ekstrem kløe og blemmer i slimhinnene. Da avslutter du med en gang med medisiner og kontakter lege. 

Anonymkode: 6f17b...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal prøve ut masse medisiner for jeg sliter med mye hodepine . Jeg er livredd bivirkninger av tabletter å nå har jeg så vondt å tør ikke ta. Er redd for de muskel strammingene å krampene man kan få å alt annet ekkelt … noen som kan berolige meg? 🥹

Anonymkode: c6790...ad9

De muskelstrammingene du tenker på er antagelig fra Triptaner? Triptaner er en gruppe anfallsmedisiner mot migrene. Det er en veldig vanlig bivirkning, som varer en liten stund før det gir seg. 

Triptaner har vært i bruk av mange hundre tusen mennsker over hele verden i snart 30 år. Det betyr at du kan være helt trygg på at det ikke er farlig. 

Det er litt forskjellig hvilke bivirkninger de ulike triptanene gir, og også individuelt hvilke som fungerer best for hvem.  Hvis du får veldig ubehagelige bivirkninger av den du har testet, kan du gå videre til neste. Det finnes 7 ulike, så muligheten for å finne en som passer deg godt er stor.

https://hodepinenorge.no/triptaner-anfallsbehandling-mot-migrene/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...