AnonymBruker Skrevet i går, 08:29 #1 Del Skrevet i går, 08:29 Jobben min omorganiserer for tiden og skal nedbanne. Jeg er nervøs hele tiden og dette går på helsa løs. Det er snakk om at 10 av 100 ansatte skal bli sagt opp.. de har imidlertid lagt frem alternativer for frivillig avgang i form av gavepensjon eller sluttpakker, men dette gjøres på den måte som jeg synes virker litt snodig og er ikke sikker på om dette er helt innafor eller standard måte å gjøre det på? Ordingen er at man kan søke om sluttpakke/gavepensjon hvis man går frivillig. søknadfristen er på en måned. etter man ser hvor mange som har sagt opp frivillig, så kan man begynne å si opp de som må gå, men som da ikke har søkt om frivillig avgang og sluttpakke. Dvs. ,man må søke om dette selvom man ikke vet hvorvidt man er i faresonen eller ikke. Hvis man tar sjansen på å ikke si opp selv og søke sluttpakke, risikerer man å bli sagt opp og ikke få noen kompensasjon. Jeg trodde ikke det var dette som var sluttpakke.. jeg tør ikke gjøre dette, for det er 10% sjanse for å miste jobben og det er det siste jeg vil gjøre frivillig. Jeg trodde sluttpakke var en kompensasjon for at man blir sagt opp, men ikke i dette tilfellet.. Er arbeidsplassen min urimelig ? ifølge denne siden https://codex.no/arbeidsrett/oppsigelse/sluttpakke-oppsigelse, så virker det som arbeidstaker skal få velge selv i større grad, mao. være klar over at man blir sagt opp dersom man ikke går frivillig og får sluttpakke. Men vi vet jo ikke om vi blir sagt opp eller ikke. "Når en arbeidsgiver ønsker å avslutte et arbeidsforhold, kan de velge mellom oppsigelse og frivillig avslutning av arbeidsforholdet. Ved en frivillig avslutning må imidlertid arbeidstakeren godta avslutningen av forholdet. De vil da motta en sluttpakke som kompensasjon. Det er ikke mulig å tvinge en arbeidstaker til å godta en sluttpakke." Anonymkode: 29bda...179 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:38 #2 Del Skrevet i går, 08:38 SLuttpakke er for de som har noe annet i kikkerten eller som kan leve på sluttpakken og karantenetiden fra NAV osv osv, de andre som trenger en jobb gjør smart i å sitte stille og håpe de har jobb etterpå. Anonymkode: 79e74...c7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:41 #3 Del Skrevet i går, 08:41 Jeg tror dette er vanlig, i alle fall ut fra hva jeg har sett i media, for eksempel NTNU, og jeg har også hørt det andre steder. Folk søker sluttpakker uten å vite om de er de som vil bli oppsagt. Så vurderer arbeidsgiver hvilke sluttpakker de vil innvilge. Hvis det at en person slutter fører til behov for å ansette en ny pga unik kompetanse, får de nei. Deretter begynner oppsigelsene. Anonymkode: ae07e...259 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:48 #4 Del Skrevet i går, 08:48 Det er vanlig å først se hvor mange som ønsker gå frivillig med sluttpakker, for deretter se hvilke skritt man skal ta videre. Spesielt når det er såpass liten nedbemanning at kun 10 av 100 skal gå, så er det stor sjanse for at det er nok som ønsker gå frivillig med sluttpakker til at det ikke er behov for å si opp noen andre. De første sluttpakkene som gis er ofte høyere, fordi de løser mye for arbeidsgiver. Og nei, man kan ikke tvinge noen til å godta en sluttpakke, men hvis det ikke er nok folk som går frivillig, eller som takker ja til sluttpakkene, så vil det starte en nedbemanningsprosess som er krevende, med drøftelsemøter og hele pakka. Så man tvinges ikke til å godta sluttpakker, men dersom man ikke godtar det så risikerer man bli oppsagt uten sluttpakke. Anonymkode: 2fd0e...24d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:53 #5 Del Skrevet i går, 08:53 Dette er ganske vanlig praksis. Istedenfor å potensielt si opp en ansatt som er dyktig og motivert kan man på denne måten sile ut de som allerede har en fot utenfor, eller av andre grunner takker ja til en slik pakke. Anonymkode: 179b6...354 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:01 #6 Del Skrevet i går, 10:01 Syns ikke arbeidsplassen er urimelig, og det de gjør er helt lovlig. Antar nedbemanningen er et resultat av redusert mengde oppdrag og/eller lønnsomhet. Bedriften kunne ha sagt opp alle 10 uten tilbud om sluttpakke. En slik prosess kan bli tidkrevende dersom noen motsier seg oppsigelsen, men så lenge den er godt begrunnet og formkravene er fulgt er det stor sannsynlighet for at de som motsier seg oppsigelsen ikke kommer noen vei. Når de nå gir mulighet for sluttpakke så kan dette lette prosessen deres en hel del, og de velger da å gi noe tilbake til de som går frivillig. Antar at det som en del av sluttpakken også legges inn at de som mottar sluttpakke ikke har fortrinnsrett på stillingen dersom situasjonen snur og det må ansettes flere igjen. Dersom det ikke er nok med de som går frivillig går vil resterende kunne sies opp uten sluttpakke. Da er det en eller flere runde med drøftingsmøter, og vanlig oppsigelsestid som gjelder. Da får man vanlig lønn i oppsigelsestiden, og ikke noe mer utover dette. Anonymkode: 1994d...8cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå