AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #1 Skrevet 2. desember 2024 Jeg er i begynnelsen av overgangsalder og merker jeg våkner med prikking og nummenhet i ansiktet. Armen sovner ofte også. Leser litt på nett og prøver å finne ut av dette. Flere som er 45+ og har slike symptomer? Er som maur som kryper over nesen og kinnene. Anonymkode: ed2a9...179
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #2 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er i begynnelsen av overgangsalder og merker jeg våkner med prikking og nummenhet i ansiktet. Armen sovner ofte også. Leser litt på nett og prøver å finne ut av dette. Flere som er 45+ og har slike symptomer? Er som maur som kryper over nesen og kinnene. Anonymkode: ed2a9...179 Ja -det er parestesier og ikke uvanlig ved overgangsalder.Hormonell ubalanse gir mye nevrologisk -samt ellers påvirke hele kroppen i større og mindre grad. Anonymkode: 8d1d3...ef8
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #3 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er i begynnelsen av overgangsalder og merker jeg våkner med prikking og nummenhet i ansiktet. Armen sovner ofte også. Leser litt på nett og prøver å finne ut av dette. Flere som er 45+ og har slike symptomer? Er som maur som kryper over nesen og kinnene. Anonymkode: ed2a9...179 Hvis du ikke har fått det gjort ennå, så bør du få tatt en del blodprøver hos legen din. Vær klar på at du er i overgangsalder. Men jeg tror du mangler B1, B12 og magnesium. Jeg er i overgangsalderen også, og ser bare hvor lite leger faktisk kan om temaet og hvordan kvinner sliter med dette. Det er vanskelig å få skikkelig hjelp. Man må være sin egen behandler merker jeg, og det finnes mye mer informasjon på engelsk enn norsk. Anonymkode: 7b125...bc5 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2025 #4 Skrevet 18. januar 2025 Tatt blodprøver og det viste ingen tegn på vitaminmangler. Hva kan jeg gjøre da? Anonymkode: ed2a9...179
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2025 #5 Skrevet 18. januar 2025 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Tatt blodprøver og det viste ingen tegn på vitaminmangler. Hva kan jeg gjøre da? Anonymkode: ed2a9...179 Mangler vises ikke alltid på prøver. Selvom du er innenfor på ref området så kan du ha funksjonell mangel for deg. B12 feks kan du fint prøve å ta litt ekstra av når du har slike sympt. selvom prøvene var «fine». Anonymkode: 8d1d3...ef8 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2025 #6 Skrevet 18. januar 2025 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Tatt blodprøver og det viste ingen tegn på vitaminmangler. Hva kan jeg gjøre da? Anonymkode: ed2a9...179 Blodprøver viser ikke alltid mangler. Jeg er helt enig i personen som nevner særlig b12 og magnesium. Blodprøver mtp magnesium viser bare hva som er tilgjengelig i blodet, og mtp at det meste av kroppens magnesium befinner seg i bein, så viser ikke prøvene hva som er tilgjengelig for bruk i kroppen. Mange er sensitive for om de ligger i øvre eller nedre del av referanseverdiene på b-12, så du kan absolutt ha symptomer om du f.eks ligger på 300. Jeg begynte på injeksjoner da jeg lå på rundt 250, og fikk bukt med masse nerveplager. Så lurt å sjekke tallene. Kosthold er veldig lurt å ha fokus på, det er kjempeviktig for hormonbalansen. Spis næringsrik mat fra bunnen, med fokus på animalsk. Grønnsaker, frukt, bær, styr unna ultraprosessert mat, frityr, sukker, dårlige oljer osv. Anonymkode: bb01d...4a4 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2025 #7 Skrevet 18. januar 2025 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Tatt blodprøver og det viste ingen tegn på vitaminmangler. Hva kan jeg gjøre da? Anonymkode: ed2a9...179 Hvis du er i overgangsalderen så er det symptomene som teller og der er det gynekologen som er eksperten. Glem blodprøver. Anonymkode: a4dd6...8f5 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2025 #8 Skrevet 18. januar 2025 Kan være kalsiummangel. Anonymkode: 0c0eb...f05 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2025 #9 Skrevet 27. april 2025 AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 15.02): Kan være kalsiummangel. Anonymkode: 0c0eb...f05 Kan man ha det om man drikker melk hver dag? Anonymkode: ed2a9...179
AnonymBruker Skrevet 27. april 2025 #10 Skrevet 27. april 2025 Jeg fikk prikking og nummenheten over og rundt munnpartiet. Helt sykt hva som dukker opp i perimenopausen🥵 Anonymkode: f264e...9a9
AnonymBruker Skrevet 27. april 2025 #11 Skrevet 27. april 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg fikk prikking og nummenheten over og rundt munnpartiet. Helt sykt hva som dukker opp i perimenopausen🥵 Anonymkode: f264e...9a9 Hvor lenge varte det? Anonymkode: ed2a9...179
AnonymBruker Skrevet 27. april 2025 #12 Skrevet 27. april 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg fikk prikking og nummenheten over og rundt munnpartiet. Helt sykt hva som dukker opp i perimenopausen🥵 Anonymkode: f264e...9a9 Det fikk jeg og. Så utrolig rart. Trodde jeg var alvorlig syk. Anonymkode: 3cf56...af3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå