AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #1 Skrevet 1. desember 2024 Hei, Har akkurat startet med antidepressiva, etter råd fra lege. Men ser på nett at det jeg får sjeldent brukes som antidepressiva. Jeg får enn så lenge kvetiapin. Noen som har erfaring med dette selv? Takknemlig for alle erfaringer fra dere som har prøvd! Jeg er på uke tre nå, og merker økt trøtthet og matlyst. Lite/ingenting (?) på humør. Anonymkode: b4916...7d0 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #2 Skrevet 1. desember 2024 Hva er det du skal behandle da? Depresjon? Det aller vanligste å få mot depresjon er nok SSRI typen antidepressiva, Cipralex eller Zoloft, men det kommer litt an på symptomene du har og hva du har snakket med legen om. Hvis du spør legen så vil han sikkert forklare hvorfor han valgte Kvetiapin til deg i stedet. Anonymkode: 18ea6...3f1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #3 Skrevet 2. desember 2024 Det er antipsykotikum som gir det vektøkning, bomullshjerne og slow motion kropp. Styr unna. Spis sunn og næringsrik mat, tren, gå tur hver dag, se dagslys hver dag, spis D-vitaminer, snakk med venner og familie, skaff en hobby, les bøker, fokuser utover og ikke bakover, start med badstu og kaldbading. Prøv dette i 4-6 uker og jeg lover deg du vil føle deg mye bedre enn hva kvetiapin vil gjøre. Anonymkode: 8ca26...f56 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #4 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er antipsykotikum som gir det vektøkning, bomullshjerne og slow motion kropp. Styr unna. Spis sunn og næringsrik mat, tren, gå tur hver dag, se dagslys hver dag, spis D-vitaminer, snakk med venner og familie, skaff en hobby, les bøker, fokuser utover og ikke bakover, start med badstu og kaldbading. Prøv dette i 4-6 uker og jeg lover deg du vil føle deg mye bedre enn hva kvetiapin vil gjøre. Anonymkode: 8ca26...f56 Bare et innspill- i noen tilfeller trenger man faktisk medisinsk hjelp. Og for mange er det en terskel. Anonymkode: 4a2b4...cc3 8
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #5 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bare et innspill- i noen tilfeller trenger man faktisk medisinsk hjelp. Og for mange er det en terskel. Anonymkode: 4a2b4...cc3 For all del, men antipsykotikum mot depresjon og sovemidler anbefales ikke. Les deg opp. Anonymkode: 8ca26...f56 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #6 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For all del, men antipsykotikum mot depresjon og sovemidler anbefales ikke. Les deg opp. Anonymkode: 8ca26...f56 Nei det er mulig. Men ikke skrem folk fra å ga medisiner - i noen tilfeller er det nødvendigv Anonymkode: 4a2b4...cc3 5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #7 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For all del, men antipsykotikum mot depresjon og sovemidler anbefales ikke. Les deg opp. Anonymkode: 8ca26...f56 Det er umulig for oss å vite hvorfor legen til TS har valgt slik han har gjort. Han har snakket med og undersøkt TS, kjenner hennes historikk. Da kan ikke vi avvise det og si at det er feil velg i hennes tilfelle. Ikke er vi helsepersonell og ikke har vi innsikt i hennes sykehistorie. Anonymkode: 18ea6...3f1 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #8 Skrevet 2. desember 2024 Kvetapin er ett legemiddel som er svært hyppig brukt for innsovning/søvnproblemer, så det er ikke veldig rart at du blir trøtt. Jeg har brukt det for søvnproblemer i mange år. Det er ikke ett antidepressiva, men det roer ned tankekjør. På den måten vil det også kunne ha noe effekt på depresjon. Det finnes to ulike typer, en depot og en vanlig tablett, de vanlige er ikke så ideelle bruke på dagtid nettopp fordi man blir trøtt. Økt matlyst og ulvehunger er også en vanlig bivirkning, men ikke alle opplever vektøkning. For meg har det vært positivt da jeg mistet matlysten og ikke fikk i meg mat før jeg startet på den. Så jeg holder en stabil vekt. En fordel med kvetapin er også at den ikke er avhengighetsdannende i samme grad som mye andre sovemedisiner, og den gir heller ikke de samme seponeringssymptomene som antidepressiva. Det vil si at den er mye lettere slutte med dersom man ikke lengre har behov, eller man opplever ubehagelige bivirkninger. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er antipsykotikum som gir det vektøkning, bomullshjerne og slow motion kropp. Styr unna. Spis sunn og næringsrik mat, tren, gå tur hver dag, se dagslys hver dag, spis D-vitaminer, snakk med venner og familie, skaff en hobby, les bøker, fokuser utover og ikke bakover, start med badstu og kaldbading. Prøv dette i 4-6 uker og jeg lover deg du vil føle deg mye bedre enn hva kvetiapin vil gjøre. Anonymkode: 8ca26...f56 Ved en depresjon så er dine råd helt uoverkommelig for mange. Hadde jeg klart trene, gå turer, snakke med venner, lese bøker, fokusere utover, så hadde det ikke vært behov for behandling mot depresjonen, men det var nettopp de tingene jeg overhode ikke klarte og som gjorde at jeg hadde behov for helsehjelp. Hvis man klarer alle disse tingene, så vil man sjeldent score høyt nok til å få diagnosen depresjon. Anonymkode: 67c19...413 1 1 7
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #9 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kvetapin er ett legemiddel som er svært hyppig brukt for innsovning/søvnproblemer, så det er ikke veldig rart at du blir trøtt. Jeg har brukt det for søvnproblemer i mange år. Det er ikke ett antidepressiva, men det roer ned tankekjør. På den måten vil det også kunne ha noe effekt på depresjon. Det finnes to ulike typer, en depot og en vanlig tablett, de vanlige er ikke så ideelle bruke på dagtid nettopp fordi man blir trøtt. Økt matlyst og ulvehunger er også en vanlig bivirkning, men ikke alle opplever vektøkning. For meg har det vært positivt da jeg mistet matlysten og ikke fikk i meg mat før jeg startet på den. Så jeg holder en stabil vekt. En fordel med kvetapin er også at den ikke er avhengighetsdannende i samme grad som mye andre sovemedisiner, og den gir heller ikke de samme seponeringssymptomene som antidepressiva. Det vil si at den er mye lettere slutte med dersom man ikke lengre har behov, eller man opplever ubehagelige bivirkninger. Ved en depresjon så er dine råd helt uoverkommelig for mange. Hadde jeg klart trene, gå turer, snakke med venner, lese bøker, fokusere utover, så hadde det ikke vært behov for behandling mot depresjonen, men det var nettopp de tingene jeg overhode ikke klarte og som gjorde at jeg hadde behov for helsehjelp. Hvis man klarer alle disse tingene, så vil man sjeldent score høyt nok til å få diagnosen depresjon. Anonymkode: 67c19...413 Nettopp😔😔 Anonymkode: 4a2b4...cc3 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #10 Skrevet 2. desember 2024 Jeg bruker det for søvn og tar det hver kveld. Blir kjempe trøtt og får en vanvittig matlyst. Dette burde du ikke stå på mot depresjon. Jeg jobber i psykiatrien og mange bruker dette legemidlet for søvn. Anonymkode: d73e3...12b 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #11 Skrevet 2. desember 2024 Skjønner ikke helt hvordan kvetiapin er antidepressiva. Trodde den bruktes mot søvn/tankekjør og evt angst Anonymkode: 4a2b4...cc3 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #12 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner ikke helt hvordan kvetiapin er antidepressiva. Trodde den bruktes mot søvn/tankekjør og evt angst Anonymkode: 4a2b4...cc3 I små doser fungerer det mot depresjon og tankekjør og søvnproblemer Anonymkode: 804c6...42b 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #13 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I små doser fungerer det mot depresjon og tankekjør og søvnproblemer Anonymkode: 804c6...42b Ok. Visste ikke det med depresjon Brukte det en periode for søvn og uro men ble jammen så tung og «depressiv» av det Anonymkode: 4a2b4...cc3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #14 Skrevet 2. desember 2024 Jeg bruker bittesmå doser av det for søvn. Har også depresjon, men etter ECT tar jeg ingen medisiner mot depresjon. Sliter du med tankekjør så er det kanskje det legen har tenkt det kan hjelpe mot? Anonymkode: 7270d...919 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #15 Skrevet 2. desember 2024 Jeg bruker denne og flere, har bipolar lidelse. Anonymkode: 09d52...7ef
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #16 Skrevet 2. desember 2024 Her er det voldsomt mange som uttaler seg ganske bastant.. Enig i at du kan be om en skikkelig forklaring fra legen din! Kvetiapin hører til den gruppen av medisiner som kalles antipsykotika - men den har ulik effekt etter dose. Det er visst (i følge min psykiater) kun i store dosen den virker antipsykotisk. Jeg fikk den som tillegg til SSRI en periode (depresjon) fordi jeg strevde mye med søvn. Han sa at i min lille dose virker den inn på søvn, tankekjør og forsterker den antidepressive effekten av SSRI. Gikk på den i 2-3 mnd. Anonymkode: 7e5fe...006 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #17 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Her er det voldsomt mange som uttaler seg ganske bastant.. Enig i at du kan be om en skikkelig forklaring fra legen din! Kvetiapin hører til den gruppen av medisiner som kalles antipsykotika - men den har ulik effekt etter dose. Det er visst (i følge min psykiater) kun i store dosen den virker antipsykotisk. Jeg fikk den som tillegg til SSRI en periode (depresjon) fordi jeg strevde mye med søvn. Han sa at i min lille dose virker den inn på søvn, tankekjør og forsterker den antidepressive effekten av SSRI. Gikk på den i 2-3 mnd. Anonymkode: 7e5fe...006 Virker som den brukes ulikt. Og folk reagwrer vel ulikt på medisiner og. Jeg ble verre av kvetiapin Anonymkode: 4a2b4...cc3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #18 Skrevet 2. desember 2024 Seroquel / Quetiapin er grusomt. Jeg mistet meg selv etterhvert. Slet med hukommelse, konsentrasjonsvansker, bomullshodet. Jeg gikk på det i over 2 år, før jeg og fastlegen trappet ned over 2-3 mnd. Fikk det av DPS. Først nå har jeg begynt å få tilbake hukommelsen, men er fortsatt ikke helt meg selv. Anonymkode: d6c7a...c5c 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #19 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Seroquel / Quetiapin er grusomt. Jeg mistet meg selv etterhvert. Slet med hukommelse, konsentrasjonsvansker, bomullshodet. Jeg gikk på det i over 2 år, før jeg og fastlegen trappet ned over 2-3 mnd. Fikk det av DPS. Først nå har jeg begynt å få tilbake hukommelsen, men er fortsatt ikke helt meg selv. Anonymkode: d6c7a...c5c Hvor lenge etter seponering tok det før du ble bedre? Anonymkode: 4a2b4...cc3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #20 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei, Har akkurat startet med antidepressiva, etter råd fra lege. Men ser på nett at det jeg får sjeldent brukes som antidepressiva. Jeg får enn så lenge kvetiapin. Noen som har erfaring med dette selv? Takknemlig for alle erfaringer fra dere som har prøvd! Jeg er på uke tre nå, og merker økt trøtthet og matlyst. Lite/ingenting (?) på humør. Anonymkode: b4916...7d0 Kvetapin brukes både for å forebygge depresjon og mani Anonymkode: e12b5...65d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå