Gå til innhold

Såkalte SIKRE perioder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann som dater en flott og snill dame. Vi har mye sex, og hun går ikke på prevensjon, men jeg bruker kondom. De gangene jeg ikke bruker kondom, så sier hun at det går fint, fordi hun er i en " sikker periode ". Greit nok for meg, men jeg tenker; Hvordan regner man seg frem til en sikker periode? Og hvor sikkert er det egentlig, at hun ikke blir gravid? Vi ønsker barn på sikt, men ikke akkurat nå. Erfaringer noen?

Anonymkode: 2fb57...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjæresten min bruker en app, men da er vi begge inneforstått med at den kan regne feil. 
Har gjennom henne lært at det finnes mer avanserte metoder, slik som temperaturmålinger og lignende. Ville spurt kjæresten din hva hennes metode er :)

Anonymkode: a799d...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen periode er vel helt sikker. Til og med apper og temperaturmålinger kan bli feil, det var mye styr med appen Natural cycles da den ble lansert i hvert fall. Mange kvinner ble gravide i "sikre" perioder.

Anonymkode: dfd7d...007

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å bruke sykluskalender som anslår eggløsningstidspunkt, og angir en periode på ca. en uke rundt den datoen og regnes som usikker periode. Da vil resten av syklusen være "sikker". Det er bare estimater, men for noen med jevn syklus vil det som regel stemme ganske godt. Dessverre kan jo syklusen endres av seg selv uten at man nødvendigvis er klar over det på forhånd, og det er det store usikkerhetsmomentet ved denne metoden :) 

Anonymkode: 1b8fa...b3e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse periodene er sikre ish. Altså, absolutt ikke sikre. 

Anonymkode: 94f90...d18

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen sikre perioder. Du bør være forberedt på At uhellet plutselige er ute og samtidig forberede deg på at du kan bli pappa. 

Anonymkode: bb7f8...1ce

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke at hun ikke bare kan bruke prevensjon. Er jo et sjansespill.

Anonymkode: 2ef98...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dagene rett etter eller rett før mens regnes som sikre 

Anonymkode: 61f7f...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Skjønner ikke at hun ikke bare kan bruke prevensjon

jeg skjønner det godt. Jeg fikk redusert sex-lyst ved å gå på hormoner, og sex med kondom både lukter ille og gjør akten mindre følsom (altså bokstavelig talt - kjenner ikke penisen på samme måte) 

Anonymkode: 61f7f...289

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg er en mann som dater en flott og snill dame. Vi har mye sex, og hun går ikke på prevensjon, men jeg bruker kondom. De gangene jeg ikke bruker kondom, så sier hun at det går fint, fordi hun er i en " sikker periode ". Greit nok for meg, men jeg tenker; Hvordan regner man seg frem til en sikker periode? Og hvor sikkert er det egentlig, at hun ikke blir gravid? Vi ønsker barn på sikt, men ikke akkurat nå. Erfaringer noen?

Ingenting er sikkert. Selv har jeg barn fra "sikker periode"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man vet 100% sikkert når eggløsningen skjer, og kan planlegge samleie ut fra det, er det veldig sikkert. Uten eggløsning = ingen eggcelle som sædcellene kan befrukte = ingen graviditet. Det er det som gjør p-piller etc så sikkert som det er, ved å stoppe eggløsningen. (Ved IVF/prøverør tar man hormonsprøyter for både å øke antall modne eggceller og styre tidspunktet for eggløsning.)

Det som gjør konseptet litt usikkert, er at man ikke alltid vet på forhånd når eggløsningen skjer. Noen ganger kan man få to eggløsninger uten menstruasjonsblødning i mellom, og noen ganger blir det ikke noen eggløsning likevel. Dessuten, ikke alle har en klokkestabil syklus på 28 dager med eggløsning på dag nr 14. Noen har lange sykluser, korte sykluser, eggløsning tidlig i syklusen eller sent i syklusen.

Apper regner seg fram til neste mens/antatt eggløsning etc, men man kan enkelt gjøre det samme på en helt vanlig kalender. Marker med rødt når mensen er, og så er det bare å telle seg frem.

Anonymkode: 21e66...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan regner man seg frem til en sikker periode? Og hvor sikkert er det egentlig, at hun ikke blir gravid? 

Eggløsning skjer ca. 12-13-14 dager etter første dagen av mensen. Rundt eggløsning er man i "u-sikker" periode der man lett kan bli gravid. Motsatt er "sikker/sikrere periode" i dagene lengst unna eggløsning, altså tida før ny mens og under mensen. Da er det veldig usannsynlig (men ikke umulig) å bli gravid. De fleste har syklus i mens-app på mobilen. 

Jeg er på dag 24 av min syklus (24 dager siden 1.dag av mens), og ny mens er forventa om 5 dager (=jeg har syklus på 29 dager). Det ville altså vært rimelig trygt for oss å ha ubeskytta sex nå, fordi det er lenge sia eggløsning. Vi helgarderer oss imidlertidig og dropper prevensjon (pessar) kun under mens. 

Anonymkode: 4183d...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den metoden burde hett usikre perioder. Problemet er at eggløsningen kan flytte seg spontant, og utvikle seg fort så man ikke får med seg temperaturstigningen, som jo aldri er helt nøyaktig uansett. Så den metoden skal bare brukes av par som synes det er greit å plutselig få et barn, når man ikke har behov for sikker prevensjon men det er ok med "venteprevensjon" mens man uansett skal ha barn snart. 

Anonymkode: 050de...981

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte ladycomp i flere år. Da måler man basal kroppstemperatur om morgenen med en veldig nøyaktig temperaturmåler, som er festet på ladycompen. Man legger også inn dato og lengde på menstruasjonen. Så får man opp sikre og usikre perioder. Den er visstnok like trygg som en del andre prevensjonsmetoder, men man må ha noenlunde regelmessig syklus for å få sikre perioder. Veldig få metoder er helt sikre, men den fungerte fint for oss. Ble raskt gravid da vi prøvde på det. Skal sies at den ikke er redd for å gi røde (usikre) dager, så den tar få sjanser. Det går også an å følge med på eggløsningsslim, og se at det stemmer overens. Jeg er mer skeptisk til de som stoler på en app, uten å følge noe med på kroppen eller temperatur. 

Anonymkode: 94e19...4cb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I jabbet, og synsingen, ikke glem at sperm overlever en stund, så sikre perioder🦧......

Anonymkode: 80e3d...72e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva skjer dersom en angivelig sikker periode ikke er sikker og dere blir gravid? 
Det er det du skal tenke på med hensyn til å beskytte deg. 

Anonymkode: 30b6c...693

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Eggløsning skjer ca. 12-13-14 dager etter første dagen av mensen. Rundt eggløsning er man i "u-sikker" periode der man lett kan bli gravid. Motsatt er "sikker/sikrere periode" i dagene lengst unna eggløsning, altså tida før ny mens og under mensen. Da er det veldig usannsynlig (men ikke umulig) å bli gravid. De fleste har syklus i mens-app på mobilen. 

Jeg er på dag 24 av min syklus (24 dager siden 1.dag av mens), og ny mens er forventa om 5 dager (=jeg har syklus på 29 dager). Det ville altså vært rimelig trygt for oss å ha ubeskytta sex nå, fordi det er lenge sia eggløsning. Vi helgarderer oss imidlertidig og dropper prevensjon (pessar) kun under mens. 

Anonymkode: 4183d...0f4

Det kommer jo an på hvor lang syklus man. Og en syklus kan plutselig være vesentlig kortere eller lengre enn hva som er ens normale, og da blir disse såkalte sikre dagene ikke så sikre allikevel.

Min syklus er vanligvis 24 dager. Det vil gjøre at min eggløsning er ca på dag 10. Men jeg kan også ha sykluser på 29 dager. Og da er eggløsningen på dag 15. Med tanke på at sædceller kan leve noen dager, er det svært få dager som da vil være 100% sikre.

TS: Bruk kondom, alltid.

Anonymkode: 05013...4e0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du ikke sagt om du hadde kjent bivirkningene av p-piller på kroppen. 

Anonymkode: 1b8fa...b3e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor han kan bruke kondom hele tiden, er jo prevensjon det også?

Anonymkode: 9e08b...03c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...