Gå til innhold

Uenighet om pause på jobb.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Livets harde skole igjen her ja. Hvor finner dere all denne fantastiske kunnskapen? Jeg vil også lære.

Anonymkode: 66969...afc

Livets harde skole? Jeg er arbeidsgiver.

Anonymkode: abf25...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Livets harde skole? Jeg er arbeidsgiver.

Anonymkode: abf25...26c

Så du mener at noen fra livets harde skole ikke kan være arbeidsgiver og nå? Kunnskapen din er fantastisk. Men siden du er arbeidsgiver så antar jeg du er kjent med arbeidsmiljøloven? Spesielt paragraf 10-9? Del 1? Jeg antar også at du da vet hvordan denne loven da er tolket i rettspraksis?  Jeg er faktisk arbeidsgiver og jeg vet. Så gleder meg til svaret. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Livets harde skole igjen her ja. Hvor finner dere all denne fantastiske kunnskapen? Jeg vil også lære.

Denne kunnskapen fikk jeg fra regnskapsfører. Kan jeg stikke av 30 min fra jobb. Ikke betalt pause. Er jeg tilgjengelig så betalt pause. Ja jeg kan si jeg har pause. Men jeg må ta telefonen. Og kan hende jeg må avbryte pausen å fordi det kommer en kunde. Så prøver jeg å ta en pause senere hvis det passer. Passer det ikke så går det greit å. Siden jeg får betalt. 

Anonymkode: 73829...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Denne kunnskapen fikk jeg fra regnskapsfører. Kan jeg stikke av 30 min fra jobb. Ikke betalt pause. Er jeg tilgjengelig så betalt pause. Ja jeg kan si jeg har pause. Men jeg må ta telefonen. Og kan hende jeg må avbryte pausen å fordi det kommer en kunde. Så prøver jeg å ta en pause senere hvis det passer. Passer det ikke så går det greit å. Siden jeg får betalt. 

Hvis man har betalt pause har man fremdeles krav på 30 minutter, men man kan risikere at den må flyttes på dersom det dukker opp noe. 

Anonymkode: a7f36...1ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjelder i min situasjon er at jeg ikke får pause siden det alt er vanskelig å få avlastning 30 min. 

Anonymkode: 07436...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tips til deg: ikke stol på en regnskapsfører. De kan regnskap. Som regel betaler de heller ikke ut lønn, ikke i større firmaer. Så en lønnsarbeider er mer oppdatert der og enn regnskapsførere.  Du har litt større sjans til å få riktig svar fra en tillitsvalgt. Så spør din tillitsvalgte neste gang du lurer på noe angående lovverk når det gjelder arbeid.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når arbeidsdagen er over 5,5t har du rett på en pause i løpet av dagen. Er arbeidsdagen på 8t el mer har du rett på 30 min pause. Jobber du 7t + 30 min betalt pause, kan du måtte jobbe i pausen ved behov. Har du 7t + 30 min ubetalt pause, har du rett på å få være i fred i pausen. 

Endret av Grüner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hololo skrev (På 1.12.2024 den 11.56):

om du jobber mer enn 6 timer så har du krav på 30min pause ja. betalt eller ubetalt, det er opp til arbeidsgiver.

Etter 5,5 t har hun krav på pause, men først etter 8t har hun krav på 30 min pause. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det betalt må man ikke gå hele pausen ut. Likevel mener jeg det bør legges tilrette for det, for det er krevende å gå med en bruker hele dagen og man trenger et avbrekk. Snakk med verneombud og tillitsvalgt. Man har lov å ta pause selv om den er betalt, hvis det er mulig. Spørsmålet er hvor viktig oppgavene leder mener du skal gjøre, er.

Anonymkode: 301e8...49d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ta den telefonen rett etter bruker, og så gå til lunsj, før neste bruker? 

Anonymkode: fff31...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...