AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #161 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde prioritert å feire med farmor som er 90 år enn svigers og jeg er heldigvis 100% sikker på at det hadde mannen min ønsket og hatt forståelse for også. Jeg håper mine barn, barnebarn og oldebarn også tenker litt på familien sin i julen og ikke synes at sykehjem med fremmede mennesker er det rette stedet for et kjært familiemedlem å feire jul. Jeg hadde aldri klart å kose meg i julen vel vitende om at farmor var på sykehjem mot sin vilje fordi ingen gadd å anstrenge seg litt for at hun skulle få være med familien. Så kan man kanskje også tenke litt på at man selv blir gammel en dag og at dine egne barn og barnebarn kommer til å behandle deg akkurat slik du har lært dem hvordan du behandler dine eldre familiemedlemmer. Blir du en farmor/mormor som de andre er så glade i og bryr seg så mye om at de setter himmel og jord i bevegelse for å ha deg på julaften eller blir du en de synes det er greit å dytte inn på et fremmed sykehjem fordi det er mest praktisk for dem? Karma, rett og slett. Anonymkode: a74a0...c9a Deg skulle det vært mange, mange flere av i samfunnet ❤️ Anonymkode: 40e29...e4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #162 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg hadde prioritert å feire med farmor som er 90 år enn svigers og jeg er heldigvis 100% sikker på at det hadde mannen min ønsket og hatt forståelse for også. Jeg håper mine barn, barnebarn og oldebarn også tenker litt på familien sin i julen og ikke synes at sykehjem med fremmede mennesker er det rette stedet for et kjært familiemedlem å feire jul. Jeg hadde aldri klart å kose meg i julen vel vitende om at farmor var på sykehjem mot sin vilje fordi ingen gadd å anstrenge seg litt for at hun skulle få være med familien. Så kan man kanskje også tenke litt på at man selv blir gammel en dag og at dine egne barn og barnebarn kommer til å behandle deg akkurat slik du har lært dem hvordan du behandler dine eldre familiemedlemmer. Blir du en farmor/mormor som de andre er så glade i og bryr seg så mye om at de setter himmel og jord i bevegelse for å ha deg på julaften eller blir du en de synes det er greit å dytte inn på et fremmed sykehjem fordi det er mest praktisk for dem? Karma, rett og slett. Anonymkode: a74a0...c9a Men fikk du med deg at farmor har ombestemt seg NÅ, i forhold til planene som var lagt i sommer? Når TS antagelig har betalt i dyre dommer for flybilletter til svigers (jeg bor i Nord-Norge og reiser sørover til svigerfamilien i jula, kan opplyse om at det som regel koster en liten formue), skal hun da både tape masse penger og skuffe både egne barn og svigerfamilien fordi gamlemor plutselig har ombestemt seg? Det er jo helt fullstendig urimelig; hadde vært noe helt annet om farmor hadde kommet med innvendinger i sommer da planene ble lagt, slik at resten av familien kunne ta hensyn ved sin juleplanlegging. Når damen er mentalt oppegående tross sine 90 år må man faktisk kunne forvente at hun selv innser at en slik plutselig omrokkering er helt vanvittig kravstort. Anonymkode: 2b418...f38 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #163 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Her kan din bror si nei med god samvittighet. Hadde hun vært frisk og mobil og kommet seg til og fra Oslo på egen hånd, hadde jeg syns det var naturlig å si hun var velkommen, men ikke slik situasjonen er nå. Jeg har jobbet mange år i eldreomsorgen, og faktum er at ingen får sykehjemsplass bare fordi de ikke skal sitte alene i jula, de får plass fordi hjelpebehovet er stort. Mange undervurderer også hvor mye det krever å ta hånd om pleietrengende eldre, her må alle dere som shamer ts og broren gå i dere selv. I prinsippet skal man kunne be om hjelp fra hjemmetjenesten i besøkskommunen, i praksis er det ikke alltid så enkelt. Spesielt ikke når broren til ts allerede har fult hus av andre gjester, det er egentlig ikke plass til farmor på 90, det er ikke nødvendigvis plass til at ploms kan gi den hjelpen som trengs, og det er heller ikke systemet fungerer så godt på kort varsel og en helligdag at de faktisk kommer slik som lovet. (Ikke ideelt, men man må innse at sånn er det). Farmor er godt ivaretatt der hun er, dere kan heller besøke henne på nyåret. Og når hun har prioritert familie i Trondheim de siste tyve årene, kan hun ikke forvente at andre plutselig skal slippe alt for å hjelpe henne. Det er faktisk ikke sånn det fungerer noensinne. Anonymkode: 019e7...74f Det er ingen her som shamer ts. Dette blir for dumt. Det er ikke shaming å si at familiemedlemmer bør inkluderes i jula. Anonymkode: 90601...26c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #164 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg hadde prioritert å feire med farmor som er 90 år enn svigers og jeg er heldigvis 100% sikker på at det hadde mannen min ønsket og hatt forståelse for også. Jeg håper mine barn, barnebarn og oldebarn også tenker litt på familien sin i julen og ikke synes at sykehjem med fremmede mennesker er det rette stedet for et kjært familiemedlem å feire jul. Jeg hadde aldri klart å kose meg i julen vel vitende om at farmor var på sykehjem mot sin vilje fordi ingen gadd å anstrenge seg litt for at hun skulle få være med familien. Så kan man kanskje også tenke litt på at man selv blir gammel en dag og at dine egne barn og barnebarn kommer til å behandle deg akkurat slik du har lært dem hvordan du behandler dine eldre familiemedlemmer. Blir du en farmor/mormor som de andre er så glade i og bryr seg så mye om at de setter himmel og jord i bevegelse for å ha deg på julaften eller blir du en de synes det er greit å dytte inn på et fremmed sykehjem fordi det er mest praktisk for dem? Karma, rett og slett. Anonymkode: a74a0...c9a Men har du tenkt på at det kanskje finnes en mormor i dette regnestykket som skal gå opp også? Og en morfar, og kanskje til og med en farfar. Og de samme i svigerfamiliene? Kanskje en skrøpelig grandtante eller en psykisk utviklingshemma sønn? En jobb som ikke tillater mange dager til og fra eller i Trøndelag? En økonomi som ikke tillater utstrakt reisevirksomhet? En bil som trengs der hjemme? Utsolgte fly- og togbilletter, nesten ingen busser og taxier som allerede har vært bortbestilt i ukesvis? Man er ikke et dårlig menneske selv om man ikke kan kaste fra seg alt annet i livet sitt og drite i konsekvensene for å følge stadig endrede ønsker fra én person. Du fikk forresten ikke med deg at dama har flere venner på sykehjemmet. Anonymkode: 07220...a82 17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #165 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg hadde prioritert å feire med farmor som er 90 år enn svigers og jeg er heldigvis 100% sikker på at det hadde mannen min ønsket og hatt forståelse for også. Jeg håper mine barn, barnebarn og oldebarn også tenker litt på familien sin i julen og ikke synes at sykehjem med fremmede mennesker er det rette stedet for et kjært familiemedlem å feire jul. Jeg hadde aldri klart å kose meg i julen vel vitende om at farmor var på sykehjem mot sin vilje fordi ingen gadd å anstrenge seg litt for at hun skulle få være med familien. Så kan man kanskje også tenke litt på at man selv blir gammel en dag og at dine egne barn og barnebarn kommer til å behandle deg akkurat slik du har lært dem hvordan du behandler dine eldre familiemedlemmer. Blir du en farmor/mormor som de andre er så glade i og bryr seg så mye om at de setter himmel og jord i bevegelse for å ha deg på julaften eller blir du en de synes det er greit å dytte inn på et fremmed sykehjem fordi det er mest praktisk for dem? Karma, rett og slett. Anonymkode: a74a0...c9a Du må rett og slett lese hele innlegget før du svarer! Hun blir ikke alene med ukjente! De som jobber der er de samme menneskene som jobber på eldresenteret hun er på 4 dager i uka. Mange av de som skal bo der er de samme vennene hennes som hun er sammen med på eldresenteret. Og alle familie medlemmene hennes setter himmel og jord i bevegelse for henne alle andre dager i året. Denne ene gangen hadde fetter lyst til å reise utenlands med familien for å feire et jubileum, de er borte 2 uker og farmor fikk tilbud om å bli med. Hadde onkel og tante reist i påskeferien, sommerferien eller 17 mai så hadde du og dine meningsfeller ment at det var akkurat like stygt gjort og forlate en gammel dame. Onkel blir 70 år til neste år og tante 65 og er ikke unge lengre. Sett at farmor lever i 10 år til, er det da sånn at tante og onkel skal bli henholdsvis 75 og 80 år gamle før de kan begynne å leve livet sitt, fordi de alltid skal ta hensyn til farmor? Jeg vet at ikke alle institusjoner i landet vårt er like bra, men akkurat der hun skal så er det flott, har vært der og sett det selv. Og når jeg blir gammel så håper jeg virkelig at mine yngre familie medlemmer setter grenser for meg slik at jeg ikke begrenser de fra å leve livene sine. Ts Anonymkode: 30fa9...99a 5 3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #166 Del Skrevet 2. desember 2024 Dere har min fulle støtte TS. Her var det også en eldre slektning som plutselig ikke ville feire på sykehjemmet, og en slektning hentet vedkommende hjem til gården sin. Huset var jo på ingen måte tilrettelagt for en eldre frue, og der var allerede invitert mange andre gjester. Det endte opp med at hun ønsket å dra hjem før gaveåpningen på julaften, noe som ikke lot seg gjøre mtp at de hadde gjester og det var noen timer å kjøre. Jeg tror ikke hun vet hvor slitsomt det blir. Anonymkode: 14145...1ab 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #167 Del Skrevet 2. desember 2024 Ingen ved sine fulle fem krever at man kjører tur-retur Trøndelag to ganger på vinteren for litt selskapelig hygge. Anonymkode: a65d2...23e 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #168 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ingen ved sine fulle fem krever at man kjører tur-retur Trøndelag to ganger på vinteren for litt selskapelig hygge. Anonymkode: a65d2...23e Nettopp. Anonymkode: 6dfd4...347 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 3. desember 2024 #169 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 2.39): For 20 år siden så døde min far. Min farmor valgte da og flytte fra Oslo og til Trøndelag for å bo nærmere tante (sin datter). I alle år så har farmor tilbragt jula sammen med tante og onkel+fettere,kusiner og andre familiemedlemmer der oppe. I år skal tante og onkel reise til utlandet med kusiner og fettere pga at en fetter har jubileum. Farmor har fått tilbud om å bli med men hun orket ikke/hadde ikke lyst. Farmor er klar i hodet og klarer seg relativt bra men, hun er 90 år, litt immobil og trenger noe hjelp av hjemmesykepleien i hverdagen. Hun bor fortsatt hjemme, i omsorgsbolig. Hun er også på eldresenteret 4 dager i uka og har mange venner der. Tante har ordnet det slik at hun har fått korttidsopphold på sykehjemmet over julen i de to ukene de er borte. Men, farmor vil jo såklart ikke dra dit! Nå har hun derfor sendt meldinger til meg, min lillesøster og min storebror om hun kan få komme til en av oss slik at hun slipper å være alene. Jeg reiser opp til mannens familie i Nord, lillesøster til sin kjæreste sitt hjemsted i sør, så vi har ikke mulighet. Min storebror er den eneste som da blir værende i Oslo og han får dårlig samvittighet for å ikke ta henne dit. Problemet er for det første at hun må hentes og kjøres hjem, da hun ikke kan ta buss eller tog. Så det blir jo tilsammen 20 timer kjøring på bror og svigerinne i julen. For det andre så skal hele familien til svigerinne komme til dem så de har egentlig ikke plass, da de ikke kan plassere farmor på en madrass under trappa liksom. For det tredje så er hun jo litt ustø og bevegelseshemmet så hun kan ikke gå alene i trappene og må ha følge opp og ned til doen etc. Jeg mener at broren min kan si nei uten å få dårlig samvittighet, da hun har et annet tilbud rett ved der hun bor. Hun får oppvartning. De arrangerer julefeiring på det sykehjemmet med sang, bingo, pakkelek, mat og kaker og alt som hører til. Første og annen juledag så arrangerer de kino med julefilm og popocorn. De andre dagene skal de ha hobbyverksted og julekake baking. Nåttårsaften skal de også ha opplegg med fine klær, live band og kalkunmiddag. Hun blir tatt vare på av helsepersonell, hun blir heller ikke alene, da det er mange av vennene hennes fra eldresenteret som også skal være på korttidsoppholdet. Men, min bror får veldig dårlig samvittighet og syntes så synd på henne, fordi hun aller helst vil være sammen med familien. Jeg forstår det veldig godt, men jeg er fortsatt av den oppfatning av at man ikke kan sette sine egne planer til side og omrokkere på all logistikk bare fordi at de eldre har vondt i viljen sin. Så hva mener dere andre? er det helt innafor å si nei i denne situasjonen? Anonymkode: 30fa9...99a Nå har dere søsken en unik sjanse til å feire jul i Trondheim med farmor i huset til onkel og tante. Dra til trondheim fyll opp huset til fettere om nødvendig å ha det hyggelig så får svigers i nord å sør klare seg om de ikke vil være med. Dette blir minneverdig og gøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #170 Del Skrevet 3. desember 2024 Den gamle damen kan ha mange år foran seg, men den turen som det eventuelt blir - trøndelag - Oslo og retur og så fullt hus hos broren kan rett og slett ta knekken på henne. Er det så viktig å feire sammen med noen at man setter liv og helse på spill. 90 åringer er som regel ganske skjøre selv om de er klar i toppen. Tenkt den smittebomben hun vil møte på med så mange ukjente voksne, barn og hunder samlet på liten plass. Det kan fort bli den siste julen hennes. Anonymkode: 25abd...6e3 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #171 Del Skrevet 3. desember 2024 Flintis skrev (5 timer siden): Nå har dere søsken en unik sjanse til å feire jul i Trondheim med farmor i huset til onkel og tante. Dra til trondheim fyll opp huset til fettere om nødvendig å ha det hyggelig så får svigers i nord å sør klare seg om de ikke vil være med. Dette blir minneverdig og gøy. Hun har skrevet Trøndelag, ikke Trondheim. Det kan være at vi snakker om Leka for alt vi veit, og det er ca fem timers biltur fra Trondheim. En vei som ikke er så festlig på vinterføret. Anonymkode: 14145...1ab 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 3. desember 2024 #172 Del Skrevet 3. desember 2024 Denne tråden avslører hvertfall enkeltes svært dårlige geografikunnskaper... 😂 Her har vi lært at Trøndelag er lik Trondheim og at hele Nord-Norge er nærmere Trøndelag (eller er det Trondheim??) enn Oslo. 🥳 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #173 Del Skrevet 3. desember 2024 Det er vel ikke bilturen det handler om, er det vel? Dere orker ikle bli stuck med en 90-åring hele jul og nyttår? Og det er i grunn forståelig nok. 😅 Anonymkode: c0c9a...f24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #174 Del Skrevet 3. desember 2024 Flintis skrev (8 timer siden): Nå har dere søsken en unik sjanse til å feire jul i Trondheim med farmor i huset til onkel og tante. Dra til trondheim fyll opp huset til fettere om nødvendig å ha det hyggelig så får svigers i nord å sør klare seg om de ikke vil være med. Dette blir minneverdig og gøy. Trondheim er ikke nevnt i innlegget, og hvorfor er det en unik sjanse til å feire i tante og onkel sitt hus? Ikke sikkert de vil låne ut huset sitt! Hvorfor skal svigerfamilien klare seg selv, kan være syke og gamle der og som ser frem til julen slik det er planlagt. Minneverdig og gøy du liksom, snakk om å ha hodet opp i egen ræv. Anonymkode: 6dfd4...347 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liljerød Skrevet 3. desember 2024 #175 Del Skrevet 3. desember 2024 Det er ikke forsvarlig å frakte en 90-år gammel dame med pleiebehov 8 timer i bil x 2, også ha henne på et nytt sted uten pleiepersonell tilgjengelig. Det høres ut som noe en ungdom kunne gjort, ikke en 90 år gammel dame. Hun trenger ro og hvile og får sine behov dekket på bosenteret. Jeg ville sagt nei med god samvittighet og heller facetimet henne på julaften. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #176 Del Skrevet 3. desember 2024 Altså, jeg forstår at noen tror det er bare å frakte gamlemor ned, men dette kommer aldri til å være hyggelig for henne eller dere. Jeg jobber med gamle, og de orker faktisk minimalt, så nesten er halvt døgn i bil er bare fantasi. Dessuten kan jeg nesten garantere at hvis barnebarnet kommer for å hente henne, så orker hun ikke allikevel,men forventer at han er der med henne. Har sett dette så mange ganger i løpet av mine 18år i eldreomsorgen. Bare glem det. Hun har fått valget tidligere. Anonymkode: cf28b...299 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #177 Del Skrevet 3. desember 2024 Flintis skrev (10 timer siden): Nå har dere søsken en unik sjanse til å feire jul i Trondheim med farmor i huset til onkel og tante. Dra til trondheim fyll opp huset til fettere om nødvendig å ha det hyggelig så får svigers i nord å sør klare seg om de ikke vil være med. Dette blir minneverdig og gøy. Da ville de jo planlagt det i sommer. Da farmor sa nei til å dra på utenlandstur, Nei til å dra østover. Og planene for henne i Trønderlag ble lagt. Nå, 21 dager unna jul, når hun ombestemmer seg. Så er flyturer bestilt, andre slektninger invitert og gjesterom fylt opp, mat bestilt, gavelogistikken er godt i gang, man har meldt til jobben når man vil ha ferie og når man skal jobbe, og mye mer. Virker jo som om mange her inne sitter ensomme, og tror at man bare kan fikse ting på sparket, uten å se all logistikken en storfamilie krever. Anonymkode: 65bcf...cbc 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 3. desember 2024 #178 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hun har skrevet Trøndelag, ikke Trondheim. Det kan være at vi snakker om Leka for alt vi veit, og det er ca fem timers biltur fra Trondheim. En vei som ikke er så festlig på vinterføret. Anonymkode: 14145...1ab Ja beklager. Jeg skulle skrevet Trøndelag. Kanskje de kan låne bilene til de som drsr fra flyplassen også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 3. desember 2024 #179 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Trondheim er ikke nevnt i innlegget, og hvorfor er det en unik sjanse til å feire i tante og onkel sitt hus? Ikke sikkert de vil låne ut huset sitt! Hvorfor skal svigerfamilien klare seg selv, kan være syke og gamle der og som ser frem til julen slik det er planlagt. Minneverdig og gøy du liksom, snakk om å ha hodet opp i egen ræv. Anonymkode: 6dfd4...347 Ja, det blir jo med dette året, litt må jo de fastboende yte for å dra fra henne i julen. Om det blir aktuelt hadde jeg dratt ræva mi dit barnebarna er. Hadde ikke helsa holdt hadde jeg vært hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 3. desember 2024 #180 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da ville de jo planlagt det i sommer. Da farmor sa nei til å dra på utenlandstur, Nei til å dra østover. Og planene for henne i Trønderlag ble lagt. Nå, 21 dager unna jul, når hun ombestemmer seg. Så er flyturer bestilt, andre slektninger invitert og gjesterom fylt opp, mat bestilt, gavelogistikken er godt i gang, man har meldt til jobben når man vil ha ferie og når man skal jobbe, og mye mer. Virker jo som om mange her inne sitter ensomme, og tror at man bare kan fikse ting på sparket, uten å se all logistikken en storfamilie krever. Anonymkode: 65bcf...cbc Fremdeles 21 dager igjen eller 20 da. Har en vilje finnes råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå