Tofuus94 Skrevet 30. november 2024 #1 Skrevet 30. november 2024 (endret) Hei, var litt usikker på hvor jeg skulle plassere denne tråden, kanskje den ikke passer seg hos kvinneguiden i det hele tatt, i såfall beklager jeg på forhånd. Har nylig begynt å ta PEth prøver hos legen pga rusproblemer tidligere i livet, ikke alkohol problemer, men ulovlig rus. For de som ikke vet hva en PEth prøve er der en blodprøve der man måler stoffer i blodet som dannes når man drikker, de henger igjen mye lengere en målbar promille, de kan faktisk spores i hele 4 uker tilbake i tid. Om man har under 0,3 på PEth prøven så går det som et moderat alkohol forbruk, 0,03 er spordisk/avholden. Jeg må vise til et moderat alkohol forbruk men sliter litt med å finne ut hvor mye alkohol jeg kan drikke, og vil ikke spørre legen heller så han ikke tror jeg har et vansklig forhold til alkohol, eller i verste fall høres ut som jeg er alkoholiker. Jeg tenkte derfor at jeg kunne høre med dere om noen har vært i en lignende situasjon eller vet hvor mye jeg kan drikke i uka? På St. Olavs Hospital sin nettside om alkoholmarkører så sier de at man kan ha et forbruk på 60g etanol, noe som er 5 enheter(f.eks 5 0,33 øl) før man er oppe i 0,3 på en PEth og at det er gjort en studie i Norge der folk har drukket opp til 70 gram og enda målt 0,3 eller under på PEth prøven, noe jeg syns høres mye ut sånn helsemessig på lang sikt. Her er forresten en link til nettsiden jeg nevnte https://www.stolav.no/fag-og-forskning/lab/alkoholmarkorer/ Begynner jo å bli juletider snart, og ønsker gjerne å kunne kose meg litt Endret 30. november 2024 av Tofuus94
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå