Chantielle Skrevet 1. desember 2024 #41 Del Skrevet 1. desember 2024 Ryddet for brukerdebatt. Chantielle mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 1. desember 2024 #42 Del Skrevet 1. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er den strekningen jeg kjører også. Men ned mot 0 grader og 120 km/t, må jeg lade på vei hjem igjen. Alt for dårlig for en bil som skal gå 510 km. Anonymkode: 991ea...597 Veel, det er kun opptil 110 km på strekningen, med noen deler på 80-100. Jeg holder meg til det, og laveste når jeg kommer hjem på vinterstid er 16%. Jeg har aldri kommet under 15%. Som sagt kjører jeg i Chill-modus. Endret 1. desember 2024 av Peanut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #43 Del Skrevet 1. desember 2024 For å gjøre meg selv til eksempel; Jeg må ha en bil som: - har god bakkeklaring og skikkelig 4wd. - har plass til 4 voksne, 2 store hundebur og bagasje. - trekker over 2000 kg henger. Kjører ofte med henger. -Må ha rekkevidde på over 20 mil, med henger, på vinterstid. - pris under 150 000, kan strekke oss til 200. Hvorfor jeg ikke kjører elbil er ganske innlysende, - den finnes ikke til mine behov. Anonymkode: 3293b...ad7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 1. desember 2024 #44 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, jeg kjører som jeg ville gjort med fossilbilen. Jeg endrer ikke kjøremønster for å få ned strømforbruket. Det er litt for mange "rekkeviddetyver" på disse bilene, og det er irriterende. Min bil viser ikke så nøyaktig hvor langt jeg kan kjøre. Estimert rekkevidde forandrer seg fort. Å risikere "skilpaddemodus" i 110 sonen på E-18 er ikke noe jeg har tenkt å utfordre. Jeg har rekkeviddeangst når prosentandelen faller under 10-15 prosent. Så sånn sett er fossilbilen lettere å forholde seg til på alle måter. Anonymkode: 991ea...597 Om du kjøer såpass fort kan du heller ikke legge mye vekt på offisielle rekkeviddetall da så rask kjøring ikke er en del av syklusen. Ja, det er stor forskjell på estimert rekkevidde i forskjellige elbiler. Teslaen tar hensyn til fall og stigning på ruten, motvind, temperatur osv. og beregner hele tiden ut fra rullemotstand og slikt. Forutsatt at man har lagt inn destinasjon i navigasjonen selvsagt. Estimatet pleier å stemme særdeles bra. Konas gamle Leaf derimot, der hoppet estimatet opp og ned som en kenguru hele tiden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #45 Del Skrevet 1. desember 2024 -jk- skrev (1 time siden): Om du kjøer såpass fort kan du heller ikke legge mye vekt på offisielle rekkeviddetall da så rask kjøring ikke er en del av syklusen. Ja, det er stor forskjell på estimert rekkevidde i forskjellige elbiler. Teslaen tar hensyn til fall og stigning på ruten, motvind, temperatur osv. og beregner hele tiden ut fra rullemotstand og slikt. Forutsatt at man har lagt inn destinasjon i navigasjonen selvsagt. Estimatet pleier å stemme særdeles bra. Konas gamle Leaf derimot, der hoppet estimatet opp og ned som en kenguru hele tiden Nei, som jeg skrev, kjører jeg elbilen som jeg kjørte fossilbilen. Når bilen min har en oppgitt rekkevidde på 510 km, synes jeg den skal klare 320 på motorvei. Men det er mulig jeg har for høye forventninger. Det høres jo veldig kjekt ut med utregningen Tesla gjør ang. forbruk og estimert rekkevidde, men min er nok mer lik Leaf'en til din kone. Helt bingo. Derfor har elbilen skuffet meg på mange måter. Jeg kjøpte elbilen ene og alene for at jeg var redd for hva dieselbilen min ble verdt etterhvert, + at dieselprisen steg voldsomt. Og jeg var redd for hva våre eminente folkevalgte ville finne på neste gang. Det er jo ikke så mange år siden alle skulle kjøre dieselbil. Så alt i alt føler jeg meg litt tvunget til å kjøpe en bil som ikke svarer til mine forventninger... Anonymkode: 991ea...597 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #46 Del Skrevet 1. desember 2024 Peanut skrev (2 timer siden): Veel, det er kun opptil 110 km på strekningen, med noen deler på 80-100. Jeg holder meg til det, og laveste når jeg kommer hjem på vinterstid er 16%. Jeg har aldri kommet under 15%. Som sagt kjører jeg i Chill-modus. Det er vel for det meste 110 km/t den veien. At jeg kjører litt over fartsgrensen, får jeg stå for hvis jeg blir stoppet. Jeg føler egentlig at jeg stort sett følger annen trafikk. Som sagt kjører jeg elbilen som jeg ville kjørt fossilbilen. Jeg ser jo flere elbiler som ligger å "lunker" i høyrefeltet under fartsgrensen. Sikkert for å spare strøm. Slikt er helt uaktuelt for meg. Jeg har ingen "chill-modus" på min bil. Så den kjøres i normal-modus hele tiden. Om sommeren når jeg har ladet til 100% har jeg ca. 16-18 % igjen. Men det er vel ikke til å komme unna at Tesla har mindre forbruk en mange andre merker, så det er ikke så godt å sammenligne da. Anonymkode: 991ea...597 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #47 Del Skrevet 1. desember 2024 -jk- skrev (6 timer siden): Du er klar over at elbil stort sett er det eneste som fungerer i Ukraina nå? De har støvsugd Europa for brukte elbiler, selv min gamle Tesla X ble eksportert til Ukraina etter at Tesla solgte den på auksjon. Strøm har de nå og da, men fossilt drivstoff er nesten umulig å få tak i (spesielt diesel) da militær bruk er prioritert. Elbil er også det eneste man kan "fylle" hjemme i krisesituasjoner. På hytta har jeg solcelleanlegg og batteripakke som duger til lading 8-9 måneder i året. Har bare paneler hjemme, men det er ikke noe større problem å installere en batteripakke der også så jeg har strøm om nettet faller ned. November og desember er vanskelige måneder, ellers på året er det mer enn nok sol. Norge har ett oljeraffineri, på Mongstad, og det hadde nok hatt svært høy prioritert som mål i en krig. Ja jeg er klar over det - men der drives det ikke med hybrid krigføring. Det kommer i fremtiden, når Norge og Europa har gjort seg fullstendig avhengige av strøm..... Anonymkode: 7361e...453 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 2. desember 2024 #48 Del Skrevet 2. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg føler egentlig at jeg stort sett følger annen trafikk. Jeg ser jo flere elbiler som ligger å "lunker" i høyrefeltet under fartsgrensen. Sikkert for å spare strøm. Om sommeren når jeg har ladet til 100% har jeg ca. 16-18 % igjen. Men det er vel ikke til å komme unna at Tesla har mindre forbruk en mange andre merker, så det er ikke så godt å sammenligne da. Anonymkode: 991ea...597 Ja, man har jo alltids noen som liker å endel trykke på gassen, men jeg føler de fleste holder fartsgrensen. Deriblant også de andre elbilene. Det er jo bedre å komme frem, enn ikke å komme frem i det hele tatt. Har aldri fulladet til 100%, jeg har kun til 90% <_< Endret 2. desember 2024 av Peanut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå