Diskulis Skrevet 1. desember 2024 #21 Del Skrevet 1. desember 2024 Det er nok forskjell på å ha ny og eldre elbil. Jeg har 2024 modell og da er min opplevelse: Fordeler: - billig. Merkbart billigere! Enda jeg har hatt drivstoffgjerrige biler og prøvd å fylle på lavpris før. Har vært noen dager med høye strømpriser nå men fortsatt er det markant billigere med elbil. Vår/sommer/høst kjørte jeg jo bortimot gratis med klok lading. - fordeler som lave bompenger/ferjer etc, gratis parkeringer og bruk av kollektivfelt (så lenge det varer) - stillegående og behagelig, helt nydelig å slippe eksosen! - godt utstyr bil med masse funksjoner til en lav pris - rimelig oppfølging, lenge til første service. Hvordan det blir som eldre bil uten garanti gjenstår dog å se. - nå har jeg en god del hestekrefter, men opplever den som veldig kvikk og presis, kreftene kommer umiddelbart -digg å lade bilen hjemme, slippe å fylle ute. Det minimerer også sjansen for «merkjøp» på stasjoner. Trenger aldri lade utenom hjemme annet enn på langturer så rekkevidden er meget god (ca 550km). Bare såvidt gått ned litt nå som det har vært 0-10 minus. Så ikke særlig rekkeviddetap med moderne elbil. Ulemper: - planlegge hvor man skal lade på langturer, og vente på lading (det har jeg kun trengt på langtur, aldri i hverdagen). Utenlandsturer krever enda bedre planlegging. - usikker på den reelle miljøgevinsten i batteribiler. Jeg er absolutt ikke blant de som mener elbil er miljø-søppel, men jeg mener det må utredes mer den reelle kost/nytten mtp miljø. Hvis opphoping av gamle batterier+batteriproduksjon er verre enn bensin/diesel, er det synd, da må vi finne på noe annet. For avgasser MÅ ned, uansett. - må ærlig innrømme jeg savner bil-lyd når man gir på. Særlig på grombiler jeg ikke har råd til, er det rart uten lyden fra eksos og motor. Tror ikke det er realistisk med 100% elbil, tror man fortsatt vil trenge drivstoff i enkelte virke/områder. Og som en backup, hva skal vi f.eks gjøre HVIS det skulle skje noe alvorlig med strømnettet, som angrep i krig eller elektromagnetisk storm. Selv om det er usannsynlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #22 Del Skrevet 1. desember 2024 Jeg er ikke imponert over elbil. I kulda mister de 25-30 % rekkevidde. Motorveihastighet stjeler rekkevidde. Man skal helst ikke lade over 80%, allerede der har man mistet rekkevidde. Regn, slaps og motvind stjeler rekkevidde. Og ja, jeg kjører elbil selv. Oppgitt til litt over 500 km, noe jeg aldri har vært i nærheten av å oppnå. På vinteren estimerer den 320-350 km. Skulle kjøre 180 km tur retur på motorvei her om dagen. Hadde ikke sjans uten å lade. Så irriterende. Ladehastigheten var godt under halvparten av hva den er oppgitt til. Nei, dette er for spesielt interesserte.... Men for all del, bilen er god å kjøre. 🙄 Anonymkode: 991ea...597 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 1. desember 2024 #23 Del Skrevet 1. desember 2024 Det er en ulempe, og det er langkjøring over 30 mil og spesielt på vinteren. Da må en lade. På den annen side er det ikke anbefalt å kjøre langt uten en lang pause, så da kan man slå to fluer i en smekk. Ellers er det slik jeg ser det bare fordeler. Billigere i drift, bedre plassutnyttelse, mindre støy, bedre kjørekomfort og mye annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 1. desember 2024 #24 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er ikke imponert over elbil. I kulda mister de 25-30 % rekkevidde. Motorveihastighet stjeler rekkevidde. Man skal helst ikke lade over 80%, allerede der har man mistet rekkevidde. Regn, slaps og motvind stjeler rekkevidde. Og ja, jeg kjører elbil selv. Oppgitt til litt over 500 km, noe jeg aldri har vært i nærheten av å oppnå. På vinteren estimerer den 320-350 km. Skulle kjøre 180 km tur retur på motorvei her om dagen. Hadde ikke sjans uten å lade. Så irriterende. Ladehastigheten var godt under halvparten av hva den er oppgitt til. Nei, dette er for spesielt interesserte.... Men for all del, bilen er god å kjøre. 🙄 Anonymkode: 991ea...597 Da må du ha en ekstremt aggressiv kjørestil om batteriet var fulladet. Jeg kjører som oftest i ca. 120 på motorvei, og har aldri opplevd å ikke ha god margin på distanser rundt oppgitt rekkevidde når jeg kjører på motorvei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #25 Del Skrevet 1. desember 2024 Vi hadde dieselbil før. Nå har vi hatt elbil noen år. Begge automat. Ønsker man å kjøre manuell, så er jo fossil-bil best. Samboer er veldig glad i bil, så i tillegg til elbilen har vi en eldre manuell som han kjører for moroskyld og mekker på. Elbil er billigere. Det koster oss nesten ingenting å bruke den daglig til og fra jobb, butikken osv. Kan ikke si jeg har lagt merke til noe forskjell på strømregninga. Vi lader på hurtiglader om vi er på langkjøring, men det har heller ikle blitt veldig dyrt. Er man ofte på langkjøring, så er det ikke sikkert elbil nødvendigvis lønner seg. Man må også planlegge mer, som kan være slitsomt. Spesielt på vinteren når rekkevidden blir lavere. Så det kommer helt an på hva du skal bruke bilen til. En kollega av meg har elbil som pendlerbil og fossilbil til andre ting. Selv kommer vi til å kjøpe hybridbil etter elbilen. Vi har planer om å reise mer på langturer når ungene blir eldre. Campe litt osv. Kjøre litt "off-road". Vi var mye rundt om kring i sogn og fjordane før vi fikk barn. Hadde følt oss litt stressa med elbil på bratte, kronglete veier midt i gokk. Men greit å bare kunne bruke el i hverdagen til og fra jobb osv. Anonymkode: 4a779...da2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #26 Del Skrevet 1. desember 2024 -jk- skrev (4 timer siden): Ladekø har jeg ikke stått i siden 2017, og jeg lader svært mye på hurtiglader. Tesla sine stasjoner har ofte 40+ ladere, skulle det være kø blir det en ny lader ledig ca. hvert minutt, så ventetiden blir i så fall kort. Halvering av rekkevidde gjelder kun gamle modeller uten varmepumpe. Andelen piggdekk på elbiler er lavere enn for fossilbiler. Antispinn-systemene på elbiler er mye mer responsive, så man må være mindre forsiktig med gasspedalen der. Tesla produserer masse biler i Berlin og tjener store penger på det, så det ser ikke ut som at det er noe problem å produsere biler i Europa. Det er vel heller utviklingen som er problemer ser det ut som, spesielt softwareutviklingen sliter de europeiske produsentene stort med. Ladekø ER en av de største ulempene i følge de som eier elbil. Det ser man jo ved selvsyn også, tror det var 4 timer ventetid på laderne der jeg har hytte sist påske. Galematias. Piggdekkandelen må du begrunne og at elbiler er kjelke på glatta er jo bare å spørre noen som har elbil. Disse ulempene har jeg fra elbileiere, så det er jo ikke noe jeg finner på. Bilene er også MYE mer på verksted med sære feil. Det glemte jeg å føre opp. Anonymkode: 77e63...e9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #27 Del Skrevet 1. desember 2024 Brunello skrev (16 minutter siden): Da må du ha en ekstremt aggressiv kjørestil om batteriet var fulladet. Jeg kjører som oftest i ca. 120 på motorvei, og har aldri opplevd å ikke ha god margin på distanser rundt oppgitt rekkevidde når jeg kjører på motorvei. Eller som vedkommende skrev; vinter, slaps, regn og motvind. Klart oppgitt rekkevidde er mulig på varm sommerdag med tørr asfalt og medvind. Ellers er det jo tusen tester som beskriver det dramatiske tapet av rekkevidde med vinterforhold, det er bare å google. Anonymkode: 77e63...e9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #28 Del Skrevet 1. desember 2024 Brunello skrev (18 minutter siden): Da må du ha en ekstremt aggressiv kjørestil om batteriet var fulladet. Jeg kjører som oftest i ca. 120 på motorvei, og har aldri opplevd å ikke ha god margin på distanser rundt oppgitt rekkevidde når jeg kjører på motorvei. Jeg formulerte meg kanskje litt galt... Det var ca. 180 km en vei, og det samme hjem igjen. Så det ble ca. 320 km til sammen. Ligger i 120 km/t. På en bil som har oppgitt rekkevidde på 510 km og ladet til 100% før jeg dro, er det dårlig at jeg ikke klarer den turen uten å lade. Det var ca. 3+ grader og tørt føre den dagen. Mulig jeg hadde kommet hjem, men jeg er ikke typen til å kjøre bilen ned til 4-5 %. Forrige gang jeg kjørte samme tur, lånte jeg en bensinbil, og det var befriende å ikke tenke på ladestopp. Sant skal sies at jeg kan kjøre nevnte tur uten å lade på sommeren. Anonymkode: 991ea...597 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 1. desember 2024 #29 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Eller som vedkommende skrev; vinter, slaps, regn og motvind. Klart oppgitt rekkevidde er mulig på varm sommerdag med tørr asfalt og medvind. Ellers er det jo tusen tester som beskriver det dramatiske tapet av rekkevidde med vinterforhold, det er bare å google. Anonymkode: 77e63...e9d Alle e-biler er med kapasitet 500 km klarer 180 fullt oppladet så og si uansett vær. Vår har ca 300 på de dårligste dagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 1. desember 2024 #30 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg formulerte meg kanskje litt galt... Det var ca. 180 km en vei, og det samme hjem igjen. Så det ble ca. 320 km til sammen. Ligger i 120 km/t. På en bil som har oppgitt rekkevidde på 510 km og ladet til 100% før jeg dro, er det dårlig at jeg ikke klarer den turen uten å lade. Det var ca. 3+ grader og tørt føre den dagen. Mulig jeg hadde kommet hjem, men jeg er ikke typen til å kjøre bilen ned til 4-5 %. Forrige gang jeg kjørte samme tur, lånte jeg en bensinbil, og det var befriende å ikke tenke på ladestopp. Sant skal sies at jeg kan kjøre nevnte tur uten å lade på sommeren. Anonymkode: 991ea...597 Ikke litt. Fullstendig. De var dobbelt så langt som du skrev. Ser for øvrig ikke problemet ditt. Du lader før du drar og lader om natten eller mens du gjør det du skulle der du var. Da bruker du kortere tid enn når du fyller tanken på bensinbilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #31 Del Skrevet 1. desember 2024 Brunello skrev (4 minutter siden): Ikke litt. Fullstendig. De var dobbelt så langt som du skrev. Ser for øvrig ikke problemet ditt. Du lader før du drar og lader om natten eller mens du gjør det du skulle der du var. Da bruker du kortere tid enn når du fyller tanken på bensinbilen. Ja, det ble galt. Ser på Google at det er 160 km en vei, totalt 320 km tur/retur. Men at jeg ikke kan kjøre så langt uten å lade når det er nevnte forhold, er i mine øyne drittdårlig av en bil som har oppgitt rekkevidde på litt over 510 km. Når den i tillegg lader på under halvparten av oppgitt ladefart, gjør det ikke saken bedre. Nei, jeg kan ikke lade når jeg er der jeg har en avtale. Det er ikke mulig. Så jeg må lade på veien. Da har jeg bare lyst til å komme meg hjem igjen, og det irriterer å sitte i bilen å vente på strøm for å komme meg hjem. Anonymkode: 991ea...597 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 1. desember 2024 #32 Del Skrevet 1. desember 2024 Tesla Y Longrange har jeg. Frem og tilbake fra Skien-Oslo tapper ikke såå mye batteri på vinteren at jeg må stoppe og lade. Jeg lader til 95% og har ca 20% på bilen når jeg kommer hjem igjen. Kjører via Larvik og kjører i Chill-modus. I Standard eller Sport går batteriet fortere. Ikke opplevd kjelke på glatta, men nå kjører jeg forsiktig for jeg kjenner jo om det er glatt. Har heller ikke vært på verksted siden bilen ble kjøpt i fjor, mens den fossilbilen vi har som er fra 2012 som var til rep for noen måneder siden må visst inn igjen 😑 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 1. desember 2024 #33 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke imponert over elbil. I kulda mister de 25-30 % rekkevidde. Motorveihastighet stjeler rekkevidde. Man skal helst ikke lade over 80%, allerede der har man mistet rekkevidde. Regn, slaps og motvind stjeler rekkevidde. Og ja, jeg kjører elbil selv. Oppgitt til litt over 500 km, noe jeg aldri har vært i nærheten av å oppnå. På vinteren estimerer den 320-350 km. Skulle kjøre 180 km tur retur på motorvei her om dagen. Hadde ikke sjans uten å lade. Så irriterende. Ladehastigheten var godt under halvparten av hva den er oppgitt til. Nei, dette er for spesielt interesserte.... Men for all del, bilen er god å kjøre. 🙄 Anonymkode: 991ea...597 Lade over 80% gjelder kun når bilen blir stående lenge med fullt batteri. Det er helt ok å lade til 100% før en langtur, så det går ikke ut over rekkevidde. Det er ikke ladingen til 100% i seg selv som er skadelig, men tiden den står med 100% på batteriet. Får du lav ladehastighet på vinteren har du kanskje en elbil uten varming av batteriet, som f.eks Leaf? De er helt klart ikke egnet til langturer i kulde. De fleste nyere elbiler har varming av batteriet, og da får du nøyaktig like høy ladehastighet på vinter som på sommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #34 Del Skrevet 1. desember 2024 Peanut skrev (13 minutter siden): Tesla Y Longrange har jeg. Frem og tilbake fra Skien-Oslo tapper ikke såå mye batteri på vinteren at jeg må stoppe og lade. Jeg lader til 95% og har ca 20% på bilen når jeg kommer hjem igjen. Kjører via Larvik og kjører i Chill-modus. I Standard eller Sport går batteriet fortere. Ikke opplevd kjelke på glatta, men nå kjører jeg forsiktig for jeg kjenner jo om det er glatt. Har heller ikke vært på verksted siden bilen ble kjøpt i fjor, mens den fossilbilen vi har som er fra 2012 som var til rep for noen måneder siden må visst inn igjen 😑 Det er den strekningen jeg kjører også. Men ned mot 0 grader og 120 km/t, må jeg lade på vei hjem igjen. Alt for dårlig for en bil som skal gå 510 km. På sommeren har jeg +/- 20 prosent igjen på batteriet. Anonymkode: 991ea...597 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 1. desember 2024 #35 Del Skrevet 1. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Gjør seg avhengig av strøm - strømprisene øker - batteriene fortsatt for dårlige til å vare like lenge som en diesel-bil - og når man har oppnådd tilstrekkelig stor elbil-andel i samfunnet/Europa har man tilrettelagt for ny krigføring fra våre fiender som Russland, Nord-Korea, Kina, etc. Dette har Trump forstått. og er en av årsakene til at han motsetter seg det grønne skiftet 😉 De kan da på et øyeblikk sette ut hele samfunnet av drift ved hybrid--krigføring - der all infrastruktur blir lammet. Ønsker man virkelig å bli så sårbare?? Anonymkode: 7361e...453 Du er klar over at elbil stort sett er det eneste som fungerer i Ukraina nå? De har støvsugd Europa for brukte elbiler, selv min gamle Tesla X ble eksportert til Ukraina etter at Tesla solgte den på auksjon. Strøm har de nå og da, men fossilt drivstoff er nesten umulig å få tak i (spesielt diesel) da militær bruk er prioritert. Elbil er også det eneste man kan "fylle" hjemme i krisesituasjoner. På hytta har jeg solcelleanlegg og batteripakke som duger til lading 8-9 måneder i året. Har bare paneler hjemme, men det er ikke noe større problem å installere en batteripakke der også så jeg har strøm om nettet faller ned. November og desember er vanskelige måneder, ellers på året er det mer enn nok sol. Norge har ett oljeraffineri, på Mongstad, og det hadde nok hatt svært høy prioritert som mål i en krig. Endret 1. desember 2024 av -jk- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #36 Del Skrevet 1. desember 2024 -jk- skrev (6 minutter siden): Lade over 80% gjelder kun når bilen blir stående lenge med fullt batteri. Det er helt ok å lade til 100% før en langtur, så det går ikke ut over rekkevidde. Det er ikke ladingen til 100% i seg selv som er skadelig, men tiden den står med 100% på batteriet. Får du lav ladehastighet på vinteren har du kanskje en elbil uten varming av batteriet, som f.eks Leaf? De er helt klart ikke egnet til langturer i kulde. De fleste nyere elbiler har varming av batteriet, og da får du nøyaktig like høy ladehastighet på vinter som på sommer. Jeg har ikke forvarming på batteriet, dessverre. Vet at de nyere modellene kommer med det, og det er en annen verden. Men å gi 100 000+ kr for å bytte bil med en med forvarming, har jeg ikke råd til. Verditapet på den jeg har er skremmende stort allerede. Det er enda en grunn til at jeg savner den gamle dieselbilen min, som jeg ser holder seg veldig godt i pris på bruktmarkedet ennå. Anonymkode: 991ea...597 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 1. desember 2024 #37 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ladekø ER en av de største ulempene i følge de som eier elbil. Det ser man jo ved selvsyn også, tror det var 4 timer ventetid på laderne der jeg har hytte sist påske. Galematias. Piggdekkandelen må du begrunne og at elbiler er kjelke på glatta er jo bare å spørre noen som har elbil. Disse ulempene har jeg fra elbileiere, så det er jo ikke noe jeg finner på. Bilene er også MYE mer på verksted med sære feil. Det glemte jeg å føre opp. Anonymkode: 77e63...e9d Hvor har du hytte da? Og er det ikke strøm på hyttene, siden hyttefolket må bruke hurtiglader? De jeg har hørt klage over ladekø er de som har avtale med Ionity via forhandler og derfor vil bruke de. Ionity har typisk bare 6-12 lader per sted, mens Tesla-ladestasjonen rett bortenfor ofte har 40+ (f.eks på Rygge). Jeg fant ikke tall nyere enn fra 2019, da var piggdekkandelen på 32% for hele bilparken mens den var på 11% for elbilene. Dvs. at det nok var nærmere 4 ganger så vanlig med piggdekk på fossilbiler som på elbiler. Kjelke har jeg aldri opplevd og ser heller ingen grunn til hvorfor det skulle være et problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 1. desember 2024 #38 Del Skrevet 1. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg formulerte meg kanskje litt galt... Det var ca. 180 km en vei, og det samme hjem igjen. Så det ble ca. 320 km til sammen. Ligger i 120 km/t. På en bil som har oppgitt rekkevidde på 510 km og ladet til 100% før jeg dro, er det dårlig at jeg ikke klarer den turen uten å lade. Det var ca. 3+ grader og tørt føre den dagen. Mulig jeg hadde kommet hjem, men jeg er ikke typen til å kjøre bilen ned til 4-5 %. Forrige gang jeg kjørte samme tur, lånte jeg en bensinbil, og det var befriende å ikke tenke på ladestopp. Sant skal sies at jeg kan kjøre nevnte tur uten å lade på sommeren. Anonymkode: 991ea...597 Det er ingen tvil om at høy fart stjeler rekkevidde, og når man ligger 10-20km/t over fartsgrensa så går bilen helt klart kortere. Prøv å ligge i fartsgrensa neste gang så tipper jeg du kommer frem med god margin. Å kjøre ned til 4-5% (eller enda lavere) har jeg ofte gjort med Teslaen uten problemer. Den er så nøyaktig med måler og beregning så det er null stress. Dessuten er det en god buffer "under null", kan nok kjøre 10-20km etter at bilen sier det er tomt. Gjorde stadig det med gamle fossilbiler også, kjørte et godt stykke etter at bensinlampa begynte å lyse. Endret 1. desember 2024 av -jk- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #39 Del Skrevet 1. desember 2024 -jk- skrev (18 minutter siden): Hvor har du hytte da? Og er det ikke strøm på hyttene, siden hyttefolket må bruke hurtiglader? De jeg har hørt klage over ladekø er de som har avtale med Ionity via forhandler og derfor vil bruke de. Ionity har typisk bare 6-12 lader per sted, mens Tesla-ladestasjonen rett bortenfor ofte har 40+ (f.eks på Rygge). Jeg fant ikke tall nyere enn fra 2019, da var piggdekkandelen på 32% for hele bilparken mens den var på 11% for elbilene. Dvs. at det nok var nærmere 4 ganger så vanlig med piggdekk på fossilbiler som på elbiler. Kjelke har jeg aldri opplevd og ser heller ingen grunn til hvorfor det skulle være et problem. Vi lader også på hytta. Går tregt, men skal jo ikke kjøre så mye rundt når vi er der. Lurt å ikke binde seg til noe ja, da taper man ikke noe på å lade på andre selskapers stasjoner. Det lønner seg egentlig kun å binde seg hvis man lader OFTE på hurtiglader. Vi vurderte det, men fant ut at det ikke lønner seg. Har hytte i Jotunheimen og det er gigantiske ladeparker over alt rundt der. Vi er også ofte i sverige og lader alltid på veien. Der er ladeparkene mindre og ofte kø. Men når man lader 50% på 10-15 minutter går det fint å vente. Kombinerer alltid med spise- og tissepause. Anonymkode: 4a779...da2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #40 Del Skrevet 1. desember 2024 -jk- skrev (21 minutter siden): Det er ingen tvil om at høy fart stjeler rekkevidde, og når man ligger 10-20km/t over fartsgrensa så går bilen helt klart kortere. Prøv å ligge i fartsgrensa neste gang så tipper jeg du kommer frem med god margin. Å kjøre ned til 4-5% (eller enda lavere) har jeg ofte gjort med Teslaen uten problemer. Den er så nøyaktig med måler og beregning så det er null stress. Dessuten er det en god buffer "under null", kan nok kjøre 10-20km etter at bilen sier det er tomt. Gjorde stadig det med gamle fossilbiler også, kjørte et godt stykke etter at bensinlampa begynte å lyse. Nei, jeg kjører som jeg ville gjort med fossilbilen. Jeg endrer ikke kjøremønster for å få ned strømforbruket. Det er litt for mange "rekkeviddetyver" på disse bilene, og det er irriterende. Min bil viser ikke så nøyaktig hvor langt jeg kan kjøre. Estimert rekkevidde forandrer seg fort. Å risikere "skilpaddemodus" i 110 sonen på E-18 er ikke noe jeg har tenkt å utfordre. Jeg har rekkeviddeangst når prosentandelen faller under 10-15 prosent. Så sånn sett er fossilbilen lettere å forholde seg til på alle måter. Anonymkode: 991ea...597 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå