AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #101 Del Skrevet 1. desember 2024 På vår arbeidsplass har restene stått frem til lunsj på mandag, men vi har leid lokale så det har liksom ikke vært noe vert som har kunnet beholdt det😅 Anonymkode: d25a6...d33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #102 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvor frivillig er det egentlig? Hvor ville dere hatt julebordet hvis hun ikke hadde invitert? Er dere mange på jobben som har plass til 25 middagsgjester? Har dere flere andre alternativer til plass som ikke ville kostet noe leie? Anonymkode: b99e3...908 Enig. Jeg tror de færreste kan arrangere til så mange. Jeg har ikke servise til så mange. Dessuten er det mye jobb både i forkant ja, men også underveis. Og etterpå. Jeg hadde ikke selv nødvendigvis ønsket rester fordi jeg ikke er så glad i julemat, men synes det ville vært smålig hvis noen spurte. Som om de 400 er det samme som å rydde, vaske, pynte, dekke på, være vert, rydde, vaske igjen. Anonymkode: 91b93...ed2 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #103 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vi har det hjemme hos kollega. Men, hun har ingen utgifter, annet enn at oppvaskmaskinen må gå noen runder omtrent Anonymkode: a0586...c05 Ingen utgifter betyr ikke null kostnad. Det tar på å rydde og ordne til et julebord. Om han tar matrestene som betaling er det helt ok, spør du meg. Men det skader ikke å spørre om du kan kjøre det opp på jobb. Da får du et svar, kan ikke garantere at svaret blir ærlig da. Anonymkode: ab751...99e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 1. desember 2024 #104 Del Skrevet 1. desember 2024 Jeg driter som regel i hva som skjer med restene. Er det noe til overs er det topp. Men holdningen til vertskapet synes jeg var ekstremt dårlig. Selv om man ikke har konkrete målbare utgifter til samlingen så betyr det ikke at det ikke «koster». Slitasje koster. Plass koster. Utstyr koster. Tid koster. Og for flere av oss - arbeidet og organiseringen koster. Jeg blir skremt over hvor lite forståelse folk kan ha for at andre kan ha andre opplevelser enn seg selv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #105 Del Skrevet 1. desember 2024 Jeg syns det er skikkelig sært å pakke inn restene for å ta de med videre. Enten har du ikke noe til overs for verten, eller er du like gjerrig bestandig. Du får passe på å ikke spise før du kommer den dagen, så du klarer å spise opp hele din andel! Anonymkode: fab5e...a8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Octopus Skrevet 1. desember 2024 #106 Del Skrevet 1. desember 2024 Jeg har hatt mange gjester flere ganger og det krever vanvittig mye tid til rigging og rydding. Hele huset vaskes i forkant, man pynter gjerne litt ekstra, kjøper inn lys, pynt, servietter, potetgull, godteri osv. Ofte må man skaffe ekstra stoler, bord og dekketøy som må lånes av familie eller venner. Særlig når det er snakk om over 20 (!!) personer. Underveis på festen skjer det ofte noe. Glass knuses, rødvin søles på teppet, noen søler på seg selv og må låne klær, oppkast på do o.l. Noen gjester som aldri går og du blir sittende oppe til langt på natt for å jage dem ut. Dagen derpå må 3-4 oppvaskmaskiner kjøres. Hvis man har brukt et pent servise må det vaskes for hånd. Huset må ofte vaskes over igjen, særlig gulvene. Stoler og dekketøy må leveres tilbake. Doen må vaskes grundig osv. Jeg er glad i å invitere til selskap, men hadde aldri invitert jobben. Vi er også ca. 25 personer. Matrestene er en spinkel betaling. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #107 Del Skrevet 1. desember 2024 Det er verten som skal ha restene, uansett hvor mye som er igjen. Veldig rart hvis du skal ta med deg restene, når du til og med skal dra tidlig fra festen? Anonymkode: fd135...d0e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #108 Del Skrevet 1. desember 2024 Du kan i alle fall ikke ta med rester når du må dra tidlig, det må stå igjen tilfelle noen blir sultne utover kvelden og natta. Det er ikke mer riktig at du får mat til lunch dagen etter bare fordi du har bidratt med penger, når alle andre også har bidratt med like mye. De har da rett til å kunne småspise på restene hele kvelden/natta. Det som ikke blir spist bør stå igjen til verten, med mindre verten på eget og uoppfordret initiativ ønsker noe annet. Hvis man skal begynne med at det er urettferdig at verten får restene når alle har betalt, så kan man like greit begynne å måle hvor mye den enkelte har spist og hvilken andel som gjenstår til å ta med hjem. Ala "Morten har spist fire ribbebiter så han kan ta med to hjem, mens Silje som kun spiste en kan ta med fem biter hjem". Det er like smålig. Det er ingen måte du kan få med deg rester her uten å vise deg som gjerrig og frekk, og uten sosiale antenner. Anonymkode: ed939...129 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #109 Del Skrevet 1. desember 2024 Jeg tenker at det er for sent å ta opp dette etter at man er ferdige å spise på julebordet. Dette burde TS tatt opp da det ble enighet om at julebordet skulle arrangeres hos kollegaen til TS (som jeg antar meldte seg frivillig til å ta i mot 25 kolleger for fest) og at det skulle bestilles mat fra cateringbyrå. Da kunne TS foreslått at hun kunne ta med restene og kjøre dem til arbeidsplassen, så hun og de andre som skal jobbe dagvakt dagen etter får en god lunsj (som plaster på såret for at de ikke får tatt seg en ordentlig fest på julebordet?). Anonymkode: 1a3d8...ef6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #110 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker at det er for sent å ta opp dette etter at man er ferdige å spise på julebordet. Dette burde TS tatt opp da det ble enighet om at julebordet skulle arrangeres hos kollegaen til TS (som jeg antar meldte seg frivillig til å ta i mot 25 kolleger for fest) og at det skulle bestilles mat fra cateringbyrå. Da kunne TS foreslått at hun kunne ta med restene og kjøre dem til arbeidsplassen, så hun og de andre som skal jobbe dagvakt dagen etter får en god lunsj (som plaster på såret for at de ikke får tatt seg en ordentlig fest på julebordet?). Anonymkode: 1a3d8...ef6 For min del hadde det vært lite umusikalsk og sært. Jeg håper ts klarer å fokusere på å ha en fin kveld og kan være raus med vertinnen som har stått på og har det hjemme hos seg. Og la vertinnen ta intitiativ til hva som skjer med restene. Anonymkode: 61736...d1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 1. desember 2024 #111 Del Skrevet 1. desember 2024 Ville tenkt at den som stiller med lokaler kan få maten og, med mindre det er så store mengder at mye av det vil gå i søpla. Er det ca nok mat til en middag til familien i huset dagen etterpå, er det helt OK. Det er ikke bare bare å arrangere selv heller, selv om hun har stilt huset til disposisjon frivillig. Man vil gjerne ha det ekstra rent og ryddig, kanskje hun må ommøblere litt for å få inn langbord. Det pyntes litt, settes sikkert frem noe snacks. Det blir en grei økning i dobesøk, litt økt strøm for å ha på varme, kanskje noen griser på teppe/duk/møbler så hun må skrubbe, kanskje noen ødelegger/knuser noe. Plutselig mangler noen blandevann eller skulle hatt et glass vin til og spør hva verten har. Mye muligheter her. Jeg ville aldri hatt julebord hjemme hos meg 🙈 så litt mat er nå en grei betaling synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #112 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): For min del hadde det vært lite umusikalsk og sært. Jeg håper ts klarer å fokusere på å ha en fin kveld og kan være raus med vertinnen som har stått på og har det hjemme hos seg. Og la vertinnen ta intitiativ til hva som skjer med restene. Anonymkode: 61736...d1c Jeg er helt enig med deg i det. Synes det er naturlig at restene tilfaller vertskapet. Tenker det er enda mer umusikalsk og sært å ta det opp når bordet ryddes etter at man er ferdig å spise på julebordet, enn at det ble et tema når rammene for julebordet ble diskutert. Anonymkode: 1a3d8...ef6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #113 Del Skrevet 2. desember 2024 Blir helt satt ut av deg ts. Du har fått så mange råd likevel så spør du om du ikke kan snike det inn på kjøkkenet og at du ville blitt glad for å bli kvitt restene? Det er jo bare en løgn. Virker som du er desperat etter julemat. Hadde jeg vært på det julebordet og overhørt den samtalen du tenker å ha så hadde jeg tenkt at du ikke var riktig frisk, på ekte. Du har ikke noe «rett» på julematen dagen etter? Du har betalt for å spise så mye du orker den kvelden. Man tar ikke med seg rester fra andre sine selskap. Hvis du blir spurt du kunne du tatt med deg en beskjeden porsjon selv om jeg syns det også er pinlig da de fleste spør av ren høflighet. Og tenker de fleste normale mennesker forstår at vertinnen burde sitte igjen med restene etter så mye styr. Samt virker bare utrolig gjerrig og smålig «Ja, pakk med meg alle restene» Du bruker det som en unnskyldning at hun burde være glad for å bli kvitt restene fordi du tror selv at da virker du ikke så dum, men du virker jo enda mer dum. Du velger jo å drite deg ut på jobb for noen små biter med julemat? Hadde du vært gjest her hadde jeg seriøst sagt nei bare for at du skulle forstå den sosiale normen. Greia er vel at du har ett usedvanlig stort ego, da du ikke ser poengene folk råder deg til engang. Jeg nekter å dro at du ikke har en form for lite sosiale antenner. Aldri vært borti noen sånne. Eller så er du Olga på 50 år og «rett skal være rett, jeg har betalt for maten». Og alle på jobben veit hvor gjerrig du er. Anonymkode: 59537...df8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #114 Del Skrevet 2. desember 2024 SELVSAGT skal verten beholde restene, å foreslå noe annet er utrolig smålig. Anonymkode: 1b924...186 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #115 Del Skrevet 2. desember 2024 Snakker vi om tusenvis av kr her eller? Kan du ikke tilby deg å ha julebordet nesten så du får litt igjen for alle pengene dine? Anonymkode: c5d4b...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taffel Skrevet 2. desember 2024 #116 Del Skrevet 2. desember 2024 Kan godt hende verten bestemmer seg for å stikke på jobben med rester til lunchen dagen etter om hun vil, helt uten at hun må stå midt i julebordet for å pakke dem inn til deg. Eller ikke. Det er absolutt ingen måte du vil klare å få kontroll over ribbebitene uten å bryte så mange normer at du vil bli jobbens snakkis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå