Gå til innhold

Kan man male over kalkmaling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte en leilighet som hadde kontrastvegg med maling(?) som var enda grovere enn kalkmaling. Det var skikkelig stygt og i en veldig mørk dyster farge.

Prøvde å fikse det ved å male med kalkmaling over i en lys farge, det ble litt bedre, men ble helt feil farge, skulle være i fargen Kalk men den ble gulaktig…

Så nå må jeg male igjen. Kan jeg male med vanlig veggmaling over, enn å male med kalkmaling (som er ekstremt tungt å male med) igjen? Noen med erfaringer? 

Anonymkode: 5ae89...4de

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis du vil ha helt glatt/slett vegg, har Jotun et produkt som kan brukes. Det fargesetter og sletter ut veggen, så det under ikke synes, inkl strukturtapeter. Skulle tro det var tykt nok til å glatte over den kalkmalingen og det du har på veggen.

Anonymkode: 0f414...e88

Skrevet

Jeg har malt over en vegg med vanlig kalkmaling. Det som er synd med denne malingen er at den etterlater en struktur på veggen som ikke går bort uten at man pusser den.

Jeg forsøkte først å pusse og male. Strukturen var fortsatt synlig. Så jeg pusset veggen igjen, helsparklet den og så malte.

Om du ikke orker å helsparkle, og bare pusser, ville jeg grunnet med tapetgrunning. Den er laget for å "låse" det som er på veggen så det ikke drysser eller skaler av.

Anonymkode: 02519...e16

• Liker 1
Skrevet

Hei! Jeg hadde kalkmaling på hele stueveggen (i betong) da jeg flyttet inn. Jeg pusset ned strukturen i kalkmalingen og malte rundt 4-5 strøk. Betongen var litt tørst 😅 Jeg aner ikke hvordan det vil være på gips. Én ting jeg vet er at jeg aldri skal ha kalkmaling selv. Så helt jævlig ut på betongveggen pga. at veggen sugde til seg fuktighet og det ble flekker som ble annerledes i fargen.. overalt. Skikkelig stygt.

Anonymkode: 33c69...e7e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 13.47):

Hvis du vil ha helt glatt/slett vegg, har Jotun et produkt som kan brukes. Det fargesetter og sletter ut veggen, så det under ikke synes, inkl strukturtapeter. Skulle tro det var tykt nok til å glatte over den kalkmalingen og det du har på veggen.

Anonymkode: 0f414...e88

Takk for tipset, og fint det, men den malingen gir samme effekt, og jeg vil ha vekk kalk-effekten og ha glatte vegger egentlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 13.50):

Jeg har malt over en vegg med vanlig kalkmaling. Det som er synd med denne malingen er at den etterlater en struktur på veggen som ikke går bort uten at man pusser den.

Jeg forsøkte først å pusse og male. Strukturen var fortsatt synlig. Så jeg pusset veggen igjen, helsparklet den og så malte.

Om du ikke orker å helsparkle, og bare pusser, ville jeg grunnet med tapetgrunning. Den er laget for å "låse" det som er på veggen så det ikke drysser eller skaler av.

Anonymkode: 02519...e16

Noterer meg tapetgrunning

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...