AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #1 Del Skrevet 29. november 2024 Jeg har en autismediagnose og NAV hjelper meg med å komme ut i jobb, men ting tar tid. Jeg ønsker å se på muligheter for hva slags fagbrev som kan være aktuelt for meg. Har ikke førerkort. Jeg har fullført studieforberedende videregående med over 5 i snitt, men høyere utdanning er ikke aktuelt for meg. Hva slags fagbrev eller jobber er mest etterspurt i dag, utenom omsorgsyrker? Anonymkode: 25eec...b17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #2 Del Skrevet 29. november 2024 Bygg og anlegg Anonymkode: 272b7...93c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #3 Del Skrevet 30. november 2024 Helse er tryggest. Anonymkode: 29627...c81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 30. november 2024 #4 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Helse er tryggest. Anonymkode: 29627...c81 Du som kommer med dette rådet, har du lest HI? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #5 Del Skrevet 30. november 2024 Anleggsgartner med fagbrev er veldig etterspurt i markedet Anonymkode: 9b753...b06 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #6 Del Skrevet 30. november 2024 Det kommer nok veldig an på hvor man bor også. Foruten omsorgsyrker er det nok mest etterspørsel etter elektrikere (men kanskje litt vanskelig uten førerkort?), mekanikere og snekkere i mitt nærområde. De som har fagbrev innen akvakultur sliter heller ikke med å få seg jobb her. Anonymkode: 4fdff...6e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #7 Del Skrevet 30. november 2024 Jeg tenker du kunne sett på fagbrev innenfor IT. Det finnes flere retninger. Det er etterspurt, god lønn, du har gode karakterer så beviselig gode evner til å lære. Og det er et felt som passer ganske godt for folk med autisme. Da vil du kunne bruke superkreftene mange med autisme har, detaljfokus og dybde. Det finnes et selskap som foretrekker å ansette folk med asperger, de heter Unicus. Mulig de heter Auticon nå. Der har 75% av ansatte aperger ser jeg. Anonymkode: 21f4a...984 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #8 Del Skrevet 30. november 2024 Mange fagbrev-yrker, som snekker, bygg og anlegg og elektrikere, må du ha førerkort for å kunne jobbe som. Dette fordi du skal ha med deg en del utstyr og verktøy i bilen og komme deg rundt til forskjellige arbeidsplasser hele tiden, spredd over et større geografisk område. Det kan derfor være lurt for deg å starte med å skaffe deg førerkortet. Min sønn har Asperger også, og tok førerkortet som 20 åring. Det gikk helt fint. Måtte prøve to ganger på teoriprøven da, men det gikk på andre forsøk. Anonymkode: eb566...796 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #9 Del Skrevet 30. november 2024 Det er mange fagbrev som er etterspurt. Men hvordan jobber du i team? Hvordan liker du jobbe med kunder? Høyt og vekslende tempo? Trives du med å løse problemer på sparket og tilpasse deg nye situasjoner? Kokk f.eks er veldig etterspurt, men da må du kunne jobbe i høyt tempo i team,og finne gode løsninger på sparket for å tilpasse deg kundene. Anonymkode: 93443...efa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #10 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Bygg og anlegg Anonymkode: 272b7...93c Det finnes mange ulike jobber innenfor bygg- og anleggsbransjen. Er det noen av dem som er spesielt etterspurte? AnonymBruker skrev (6 timer siden): Anleggsgartner med fagbrev er veldig etterspurt i markedet Anonymkode: 9b753...b06 Kreves det ikke førerkort for det? AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kommer nok veldig an på hvor man bor også. Foruten omsorgsyrker er det nok mest etterspørsel etter elektrikere (men kanskje litt vanskelig uten førerkort?), mekanikere og snekkere i mitt nærområde. De som har fagbrev innen akvakultur sliter heller ikke med å få seg jobb her. Anonymkode: 4fdff...6e4 Hvilken type mekaniker tenker du på? Bilmekanikere og for den saks skyld de fleste snekkere, trenger vel førerkort. Akvakultur kunne vært en mulighet for meg, men jeg lurer på om det fortsatt er realistisk å få jobb der for meg. Jeg trodde bransjen var veldig populær. Takk for forslagene! AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker du kunne sett på fagbrev innenfor IT. Det finnes flere retninger. Det er etterspurt, god lønn, du har gode karakterer så beviselig gode evner til å lære. Og det er et felt som passer ganske godt for folk med autisme. Da vil du kunne bruke superkreftene mange med autisme har, detaljfokus og dybde. Det finnes et selskap som foretrekker å ansette folk med asperger, de heter Unicus. Mulig de heter Auticon nå. Der har 75% av ansatte aperger ser jeg. Anonymkode: 21f4a...984 Det er en mulighet. Takk for forslaget! AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Mange fagbrev-yrker, som snekker, bygg og anlegg og elektrikere, må du ha førerkort for å kunne jobbe som. Dette fordi du skal ha med deg en del utstyr og verktøy i bilen og komme deg rundt til forskjellige arbeidsplasser hele tiden, spredd over et større geografisk område. Det kan derfor være lurt for deg å starte med å skaffe deg førerkortet. Min sønn har Asperger også, og tok førerkortet som 20 åring. Det gikk helt fint. Måtte prøve to ganger på teoriprøven da, men det gikk på andre forsøk. Anonymkode: eb566...796 Jeg har prøvd, men får det ikke til. AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det er mange fagbrev som er etterspurt. Men hvordan jobber du i team? Hvordan liker du jobbe med kunder? Høyt og vekslende tempo? Trives du med å løse problemer på sparket og tilpasse deg nye situasjoner? Kokk f.eks er veldig etterspurt, men da må du kunne jobbe i høyt tempo i team,og finne gode løsninger på sparket for å tilpasse deg kundene. Anonymkode: 93443...efa Jeg trives godt med å jobbe i team og foretrekker arbeidsoppgaver som ikke innebærer direkte kundekontakt. Arbeidstempo og type oppgaver kan variere, men jeg er komfortabel med å jobbe i et høyt tempo og håndtere spontane situasjoner, så lenge jeg på forhånd er klar over at dette kan skje og har tydelige rammer å forholde meg til. Anonymkode: 25eec...b17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #11 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): hvilken type mekaniker tenker du på? Bilmekanikere og for den saks skyld de fleste snekkere, trenger vel førerkort. Akvakultur kunne vært en mulighet for meg, men jeg lurer på om det fortsatt er realistisk å få jobb der for meg. Jeg trodde bransjen var veldig populær. Takk for forslagene! Anonymkode: 25eec...b17 Tenkte mest på industrimekaniker eller lignende. Skulle kanskje ha presisert det, beklager. Ja, det er en populær bransje, men på mindre sentrale plasser er det stadig behov for ansatte. Du har ikke vurdert å bestille time til et karrieresenter for å få litt råd om hva som kan passe deg? Eventuelt be veilederen din om en time hos Nav Arbeidsrådgivning? Masse lykke til med valget uansett hva du ender opp med. Anonymkode: 4fdff...6e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #12 Del Skrevet 30. november 2024 Rørlegger Anonymkode: 072e1...547 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #13 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tenkte mest på industrimekaniker eller lignende. Skulle kanskje ha presisert det, beklager. Ja, det er en populær bransje, men på mindre sentrale plasser er det stadig behov for ansatte. Ja, det virker som et spennende yrke hvor jeg kunne bidra mye. Jeg har imidlertid vært usikker på om behovet var stort nok til at man fikk opplæring raskt. Men jeg kan uansett spørre firmaer direkte for å få mer informasjon.☺️ AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du har ikke vurdert å bestille time til et karrieresenter for å få litt råd om hva som kan passe deg? Eventuelt be veilederen din om en time hos Nav Arbeidsrådgivning? Masse lykke til med valget uansett hva du ender opp med. Ja, jeg tenker at jeg skal besøke et karrieresenter, enten sammen med jobbspesialisten eller alene. Når det gjelder NAV Arbeidsrådgivning, kan jeg sikkert spørre, men ofte er jobbspesialisten nesten like gode eller bedre tilbud. Takk ❤️ Anonymkode: 25eec...b17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #14 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Rørlegger Anonymkode: 072e1...547 Trenger vel helst førerkort til det? Anonymkode: 25eec...b17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #15 Del Skrevet 30. november 2024 Frisør Anonymkode: d248f...ca3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 30. november 2024 #16 Del Skrevet 30. november 2024 Veterinær 😻😻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #17 Del Skrevet 30. november 2024 Maskinfører skrev (8 minutter siden): Veterinær 😻😻 tror du veterinærer har fagbrev..? Anonymkode: 993e4...e3b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #18 Del Skrevet 30. november 2024 Maskinfører skrev (10 minutter siden): Veterinær 😻😻 Veterinærutdannelsen tar 5,5–6 år med høyere utdanning, noe som ikke er aktuelt for meg, men jeg har nesten nok poeng til å komme inn. Fagbrev er på videregående nivå.☺️ Anonymkode: 25eec...b17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #19 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg har en autismediagnose og NAV hjelper meg med å komme ut i jobb, men ting tar tid. Jeg ønsker å se på muligheter for hva slags fagbrev som kan være aktuelt for meg. Har ikke førerkort. Jeg har fullført studieforberedende videregående med over 5 i snitt, men høyere utdanning er ikke aktuelt for meg. Hva slags fagbrev eller jobber er mest etterspurt i dag, utenom omsorgsyrker? Anonymkode: 25eec...b17 Se på renhold. Anonymkode: 578c2...2ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #20 Del Skrevet 30. november 2024 Maskinfører skrev (23 minutter siden): Veterinær 😻😻 I tillegg til at det innbærer seks år med universitetsutdanning, som TS spesifiserte at ikke var aktuelt, krever det mye kommunikasjon med eiere, ofte i vanskelige situasjoner. Hvis man da har vansker sosialt kan det bli tøft, og absolutt ikke noe jeg ville anbefalt. Jeg er veterinær selv, forresten. Anonymkode: 2a72f...9e9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå