Gå til innhold

Vekking

Fremhevede innlegg

Gjest Lars1009
Skrevet

Ingen av tenåringsdøtrene mine våkner av noen av vekkelydene på mobilen. Kan ikke stole på at de kommer seg opp selv. Tips til vekkeklokker til tenåringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legge seg tidligere? Finne ut om det er noen grunn til at de sover dårlig?

Joda, det er vanlig at tenåringer er trøtte da de møter forventningspress fra to sider - av venner som forventer at de er våkne lenge og foreldre/skole som forventer at de står opp tidlig.

Men at de ikke våkner av noen vekkerklokker er enten latskap/mangler på krav eller sykdom/feil rutiner.

• Nyttig 2
Skrevet

Be dem legge seg tidligere, så klarer de også å stå opp. 

Anonymkode: c206e...ec7

Skrevet

Ikke mobilen på rommet først og fremst 😉 De sover dårligere med mobilen i rommet, selv om den er på lydløs. Er ganske mye aktivitet på kvelden/sen kveld og noen gang natt.. Leste en plass at kroppen ubevisst plukker opp signaler fra telefonen. Dattera mi på 14 må legge den fra seg i stua. Hun står fint opp av seg selv, mistenker at hun gleder seg litt til å sjekke telefonen også 😅 Så ser hun litt på den før dagen starter. Kommer til å holde på den regelen i mange år til om jeg klarer det 🙏

Anonymkode: 30141...b59

• Liker 2
Skrevet

Sengeteppe for døve som rister?

Anonymkode: 89f3e...b58

Skrevet

Skranglevekkerklokke inni en kakeboks. På andre siden av rommet for sengen.

Skrevet
Snublefot62 skrev (12 minutter siden):

Legge seg tidligere? Finne ut om det er noen grunn til at de sover dårlig?

Joda, det er vanlig at tenåringer er trøtte da de møter forventningspress fra to sider - av venner som forventer at de er våkne lenge og foreldre/skole som forventer at de står opp tidlig.

Men at de ikke våkner av noen vekkerklokker er enten latskap/mangler på krav eller sykdom/feil rutiner.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og så er vi der igjen! Ungdom og også noen voksne har ofte forskyvd søvnmønster. Dvs at den tunge søvnen kommer sent på natta. Derfor er det vanskelig å våkne og derfor hjelper det ikke å legge seg tidlig. 

Anonymkode: 7ef3e...f01

• Nyttig 1
Skrevet

Vekkerklokker gjemt i skuffer og skap, vekkerklokker utenfor soverommet og mange alarmer på telefonen, som selvsagt ikke ligger i umiddelbar nærhet av sengen.

Anonymkode: f4efd...362

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det hjelper lite å legge seg tidligere om man ikke er trøtt!

• Nyttig 2
Skrevet
Lars1009 skrev (22 minutter siden):

Ingen av tenåringsdøtrene mine våkner av noen av vekkelydene på mobilen. Kan ikke stole på at de kommer seg opp selv. Tips til vekkeklokker til tenåringer?

Du bør endre tittelen på tråden, for ellers vil den bli stengt grunnet manglende beskrivelse i tittelen...

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og så er vi der igjen! Ungdom og også noen voksne har ofte forskyvd søvnmønster. Dvs at den tunge søvnen kommer sent på natta. Derfor er det vanskelig å våkne og derfor hjelper det ikke å legge seg tidlig. 

Anonymkode: 7ef3e...f01

Korrekt. Som betegnes som søvnfaselidelse - og kan i de fleste tilfeller behandles. Behandlingen vil ikke nødvendigvis "gjøre deg frisk" men kan gjøre at pasienten håndterer situasjonen bedre i det daglige så det ikke går ut over skole og livet ellers.

https://www.helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/forsinket-sovnfaselidelse/

Artikkelen over nevner blant annet "god søvnhygiene" som et tiltak/behandling: https://www.helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnhygiene---gode-rad-ved-sovnproblemer/

Og deler av god søvnhygiene nevnes blant annet rutiner.

Skrevet

Wake up light gjør det lettere å våkne om morgenen.

Anonymkode: db5f4...ad8

Skrevet
Fjugur skrev (5 timer siden):

Denne kjøpte jeg til min sønn... den våkner man av, garantert!
Vekkerklokke 11,5 cm | Clas Ohlson

Anbefaler denne, hadde en slik da jeg gikk ungdomsskolen, jeg våknet! Sover fortsatt veldig tungt, har på flere vekkerklokker hvis jeg skal rekke noe viktig, kanskje det også hadde vært en løsning? 

Anonymkode: 11a97...1f1

Skrevet

Her går alarmene rett ved øret til tenåringen uten at det blir reaksjon. Jeg hører alarmene selv fra andre siden av huset. 
Og nei, ingen trykking på skjerm. Her er det skjermtid enda. Sover bare sinnsykt tungt på den tiden av døgnet. 

Anonymkode: e55f6...fc1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...