Gå til innhold

Skjult kamera på jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en jobb jeg trives i, men ledelsen er ny.

Jeg vet jeg gjør mer enn god nok jobb og sløser ikke med arbeidstiden min. 

Men det har seg slik at jeg mistenker at det er satt opp skjult kamera på jobb.

Det har vært mange nok drypp av ting som kommer frem rett etter en hendelse til at det ikke kan være tilfeldig. Etter siste bemerkning innser jeg at den må stå slik at den kan se min pc-skjerm og mobil, altså bak meg en plass.

Har blitt spøkt om skjult kamera på jobb og i en av gangene har jeg spurt rett ut om ansatte blir overvåket og det blir sagt nei.

Jeg vet at ledelsen er flink på slike ting og har sett før hvor fort de kan ordne kamera-oppsett etc.

Jeg har ingenting å skjule, men kjenner det tar ned trivselen jeg har på jobb.

Har prøvd å lese meg opp, men svarene er at en arbeidsgiver kan overvåke sine ansatte hvis de har grunnlag for det.

Det finnes ingenting jeg gjør som går under det og de kommentarer jeg har plukket opp er smålige ting som heller ikke handler mye om jobb.

Jeg reagerer ikke når de kommenterer for jeg vil ikke vise ubehaget mitt.

Har også vurdert å kjøpe et apparat som kan avsløre skjult kamera etc, men de koster mange tusen og hva gjør jeg når jeg finner det?

Jeg blir sliten av å tenke på dette og er rådvill.

Jeg har prøvd å se etter, men et kamera kan være skjult i så mangt, men at lederen har mulighet til å se meg irl på tlf sin når ønskelig er jeg nesten 100% overbevist om.

Hva kan/skal/bør jeg gjøre??

Føler meg sliten og dum

Anonymkode: f5210...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

man trenger ikke skjult kamera for å vite hva som skjer på en ansatt pc eller mobil.. Det er mange programvarer som gjør jobben uten at det nødvendigvis er ulovlig siden du bruker jobbens utstyr til for eksempel surfing osv. 

Anonymkode: dccd6...7bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det var min private mobil jeg brukte, der det kom en kommentar som viser at denne personen kunne ha sett skjermen min.

Jeg surfer aldri på jobb-pc.

Anonymkode: f5210...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei for det, men i denne situasjonen kan du bare tape. Hvis du begynner å lete framstår du paranoid, finner du noe kalles du «vanskelig å samarbeide med». Og du kommer uansett aldri til å føle deg trygg og verdsatt på samme måte som tidligere.

Men du kan slutte, og få med deg gode skussmål. Smil og lat som ingenting i mellomtiden, bruk telefonen bare til strengt nødvendige saker mens du er på jobb.

Og søk deg ny jobb et helt annet sted.

Anonymkode: 914f1...442

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sikkert overvåke ansatte, men jeg tviler meget sterkt på at det er lov å overvåke uten å opplyse om det.

Det er for eksempel ikke lov å sette opp overvåkingskamera i sin egen bolig og filme håndverkere eller vaskehjelpen uten å ha opplyst om det.

Anonymkode: 1b2ff...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...