Gå til innhold

8-16 jobb dreper meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tanken på å bruke bare en 1/3 av livet på jobb og ha 2/3 fritid er luksus. Det er svært få mennesker i historien som har hatt den luksusen som vi har når det gjelder både tid og penger.

Vi må få hodet opp av vår priviligerte bakende og se ting litt i perspektiv. Det er bare flaut å lese slik bortskjemt syting.

Anonymkode: d2d68...a86

Det er helt feil. Vi bør derimot prøve å endre samfunnet slik at vi kan oppleve livet mer verdifullt. Vi har bare et liv på denne jorden. Sier ikke at vi ikke skal bidra, det bør og skal vi. Men på en annen og bedre måte bør kunne være mulig. Mange bedrifter hover inn millioner, men betaler minst mulig til ansatte. Noen få tjener seg rike, mens resten må jobbe som slaver til de dør. Vi er skapt for å bevege oss, men det bør alltid være en balanse. 

Anonymkode: 0d6ae...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Si hva du vil- men forrige innlegget dit oser av misunnelse og bitterhet. Selv om andre har det verre trenger vi vel ikke å pine oss selv og henge med hodet i skam. Det går faktisk an å bli utbrent selv om man jobber "bare" 1/3, hvis jobben er krevende nok.

Anonymkode: 4d1d9...989

Jeg er verken misunnelig eller bitter. Jeg jobber 100% og stortrives med livet. Jeg har tatt de valg jeg trenger for å ha det bra i mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er helt feil. Vi bør derimot prøve å endre samfunnet slik at vi kan oppleve livet mer verdifullt. Vi har bare et liv på denne jorden. Sier ikke at vi ikke skal bidra, det bør og skal vi. Men på en annen og bedre måte bør kunne være mulig. Mange bedrifter hover inn millioner, men betaler minst mulig til ansatte. Noen få tjener seg rike, mens resten må jobbe som slaver til de dør. Vi er skapt for å bevege oss, men det bør alltid være en balanse. 

Det er ikke samfunnet sin oppgave at vi kan føle at livet er mer verdifullt, det er vårt eget ansvar. Vi må fylle vårt liv med det som gjør at vi har det bra. 

Det å bruke ordet "slaver" om norsk arbeidsliv er så priviligert og kunnskapsløst at det blir bare pinlig. Bare å skrive noe sånt viser at man ikke er klar over hvor bortskjemt man er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En ting til jeg må nevne er at alle har ulik kapasitet. For noen kan 8-16 jobb hver dag være alt for mye, og det kan være mange ulike årsaker til det. Selv om det går bra for mange, så er det ikke slik for alle. Vi er forskjellige!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En ting til jeg må nevne er at alle har ulik kapasitet. For noen kan 8-16 jobb hver dag være alt for mye, og det kan være mange ulike årsaker til det. Selv om det går bra for mange, så er det ikke slik for alle. Vi er forskjellige!

Da må man gå til legen og få delvis ufør hvis man faktisk har en lidelse som gjør at man ikke har kapasitet til å jobbe 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke samfunnet sin oppgave at vi kan føle at livet er mer verdifullt, det er vårt eget ansvar. Vi må fylle vårt liv med det som gjør at vi har det bra. 

Det å bruke ordet "slaver" om norsk arbeidsliv er så priviligert og kunnskapsløst at det blir bare pinlig. Bare å skrive noe sånt viser at man ikke er klar over hvor bortskjemt man er.

Jo selvfølgelig vet man at her i Norge så jobber man mye mindre og tjener mer enn store deler av verden. Du går på angrep og overser budskapet. 

Har heller ikke sagt at det er andre sitt ansvar. Men poenget er at hvis man bruker opp all kapasitet og energi man har på jobb, så har man ingen engeri igjen til å finne noe som gir livsglede. For alt blir brukt opp på jobb. Noen tåler det bedre enn andre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tått skrev (4 minutter siden):

Ikke helt usannsynlig det nei..

Jeg aner ikke hva som kommer til å skje fordi regnestykket inneholder for mange variabler...Det vi kan si med sikkerhet er at vi står ovenfor endringer vi aldri har sett maken til.

Tja, ChatGpt og lignende gjør nok mange mer produktive, men kommer jo bare med svada. Skjønner at du er fascinert, for min del har jeg sett så mye dumt i det siste at jeg har begynt å le av hele greia.

Anonymkode: 818e1...c5a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo selvfølgelig vet man at her i Norge så jobber man mye mindre og tjener mer enn store deler av verden. Du går på angrep og overser budskapet. 

Har heller ikke sagt at det er andre sitt ansvar. Men poenget er at hvis man bruker opp all kapasitet og energi man har på jobb, så har man ingen engeri igjen til å finne noe som gir livsglede. For alt blir brukt opp på jobb. Noen tåler det bedre enn andre.

til *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det toppet seg her om dagen da den sa at jeg måtte sende et varsel innen 31. november, en dato som ikke finnes. Da innså jeg hvor ubrukelig den er til annet enn å generere tanketom svada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har faktisk blitt et stort samfunnsproblem i dag at mange blir utbrente. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er fakta. Bare å lese forskning. I tillegg så mente jeg da at jeg ønsker bedre arbeidsvilkår på verdensbasis. Ikke bare i Norge. Det er et faktum at mange der ute jobber seg i hjel på to og tre jobber, og tjener lite. (IKKE i Norge) . Selv om jeg vet om mange i Norge også som har lav lønn i helsevesenet og som stresser seg til sykdommer på jobben hele tiden. Dette er et kjent problem. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (38 minutter siden):

Jeg driter vel i når de jobber, så lenge de jobber, men her snakker vi vel om noen som vil ikke vil jobbe full jobb på generelt grunnlag.

Eh nei, her snakker vi om en som jobbet tilnærmet fulltid ved siden av studiene (det står jo tydelig i hovedinnlegget), men på tidspunkter som gjorde at vedkommende slapp å stå opp tidlig hver dag, så åpenbart dreier det seg om en person som egner seg best for turnusarbeid. Det er særdeles kjipt å finne ut som nyutdannet at dagjobb ikke passer for deg, hvis du har tatt utdanning i en fagretning hvor relevante jobber har arbeidstid 8-16.

Håper det ordner seg for TS! 

Anonymkode: c7b53...fc0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tja, ChatGpt og lignende gjør nok mange mer produktive, men kommer jo bare med svada. Skjønner at du er fascinert, for min del har jeg sett så mye dumt i det siste at jeg har begynt å le av hele greia.

Da ler du for tidlig..Chat Gpt er ikke engang toppen av isfjellet. Humanoide roboter jobber allerede i kinesiske fabrikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tått skrev (1 minutt siden):

Da ler du for tidlig..Chat Gpt er ikke engang toppen av isfjellet. Humanoide roboter jobber allerede i kinesiske fabrikker.

Akkurat det du sier nå var jo det maskinstormerne sa for 200 år siden også, når tekstilmaskinene tok jobbene til arbeiderne. Så kommer du selvsagt med floskelen om at "denne gangen er annerledes" fordi akkurat du og tiden du lever i er så spesiell i forhold til alle andre som har levd før...zzzzzz..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Var student frem til sommeren, har jobbet mye i studietiden (tilnærmet fulltid) men da turnusjobber. Startet i «voksenjobb» 8-16 i August og det kjennes ut som jobben er på vei til å knekke meg. Har ingen energi, sover ekstremt mye men føler meg aldri uthvilt, hater å stå opp tidlig hver dag (opp rundt 06:50 og hjem 16:30). Det er en gledesløs tilværelse. Verste er at jobben er givende og arbeidsoppgavene passer meg bra, men omstendighetene gjør at det ikke føles verdt det. Jeg har mistet meg selv helt og ofrer helsa mi, grøss og gru om jeg skal leve sånn her i flere tiår fremover. Hva gjør man? Kan jo ikke bare si opp livet heller 

Anonymkode: f0f54...0ea

Sånn er det for alle. På sikt kan du jo jobbe 80% eller starte noe eget så du kan bestemme mer over egen hverdag. 

Anonymkode: 7634a...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen slitsomme perioder i livet. Jeg gleder meg til jobb nå, i allefall 9/10 dager. Har en fleksibel jobb med mye ansvar, og grei lønn. Jobber periodevis mye og periodevis mindre. Ca 7-14.30 og så et par timer på kvelden ved behov eller fordi jeg har lyst. 

Anonymkode: 19bc2...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Eh nei, her snakker vi om en som jobbet tilnærmet fulltid ved siden av studiene (det står jo tydelig i hovedinnlegget), men på tidspunkter som gjorde at vedkommende slapp å stå opp tidlig hver dag, så åpenbart dreier det seg om en person som egner seg best for turnusarbeid. Det er særdeles kjipt å finne ut som nyutdannet at dagjobb ikke passer for deg, hvis du har tatt utdanning i en fagretning hvor relevante jobber har arbeidstid 8-16.

Håper det ordner seg for TS! 

Anonymkode: c7b53...fc0

Nei det gjør vi ikke da du ikke har lest TS innlegg, det er en helt normal 08-16 jobb + reise tid som myrder henne fra innsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timers arbeidsdag burde være mulig å innføre samtidig som produktiviteten holdes relativt lik… Det at vi jobber 8 er jo sikkert på grunn av en kamp som har vært for veldig lenge siden. Jeg tror 6 timer hadde vært en sann glede for veldig mange, særlig småbarnsfamilier

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timers arbeidsdag burde være mulig å innføre samtidig som produktiviteten holdes relativt lik… Det at vi jobber 8 er jo sikkert på grunn av en kamp som har vært for veldig lenge siden. Jeg tror 6 timer hadde vært en sann glede for veldig mange, særlig småbarnsfamilier

Det går helt fint hvis du er villig til å ta et 25% kutt i lønn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er ikke utbrent av å jobbe et halvt år! ...himmel.

Kanskje TS ikke skulle tatt all utdannelse til en voksenjobb så tidlig? Jeg jobbet på bar og hotell til jeg var 27. Festet på kveldene og sov lenge. Helt perfekt! ...så ble jeg lei, fullførte utdannelse og fikk voksenjobb. Og synes det var spennende. 

Så lenge du kan forsørge deg selv, så må du jo finne noe du trives med. Noen jobber i nordsjøen 14 dager på og fire uker fri. 

Anonymkode: f0c4a...078

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...