AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #21 Del Skrevet 28. november 2024 Tått skrev (6 minutter siden): De fleste arbeidsplasser vil forsvinne. Synes nå det er mye bedre at folk får bruke tiden sin på noe de finner givende enn å gå på en jobb de hater jeg da.. Og da skal de leve på luft og kjærlighet? Anonymkode: abeb7...537 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #22 Del Skrevet 28. november 2024 Hvis du fokuserer på at det er tungt så blir det tungt. Selv er jeg avhengig av jobb med litt kreativitet. Altså en jobb der ingen dager er like. I kjedelige jobber er det spennende til jeg kan jobben. Men da blir det litt stopp for min del. Faghandel elsker jeg. Takket nei til butikksjef pg høyere lønn, rett og slett fordi jeg hadde ikke taklet en hverdag med å skyve papirer. Da hadde jeg dødd av kjedsomhet. Jeg liker å bidra med løsninger til kunder og tenke nytt sammen med de. I faghandel, er det mye å lære, og dukker altid opp noe nytt å lære. Det er medisin mot å føle seg hjernedød robot. Kanskje er det ikke det du har utdannet deg til som er din gren. Og kanskje det er en annen gren innen faget du er i , som passer bedre. Jeg tenker at du nylig har startet, og at hvis du gir det et år, der du fokuserer på hvordan du skal trives der du er. Erfaringen du får der er utsatt bra på din cv, om du velgerå gå videre. Å bytte jobb etter noen få mnd, ser kanskje ikke like bra ut. Legger du deg sent, blir det tungt å stå opp tidlig. Ettervert blir dette ny døgnrytme Anonymkode: 2bd7b...09d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #23 Del Skrevet 28. november 2024 Det er en overgangsfase. Og man vet ikke hvor bra man har det som elev og student før man skal ut i arbeidslivet. Kan hende du er en person som ville trivdes bedre med å jobbe for deg selv, for økt fleksibilitet i livet. Man jobber nok mer, men det føles ikke nødvendigvis som jobb. Noe å tenke på for fremtiden? Anonymkode: fa140...b2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #24 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Var student frem til sommeren, har jobbet mye i studietiden (tilnærmet fulltid) men da turnusjobber. Startet i «voksenjobb» 8-16 i August og det kjennes ut som jobben er på vei til å knekke meg. Har ingen energi, sover ekstremt mye men føler meg aldri uthvilt, hater å stå opp tidlig hver dag (opp rundt 06:50 og hjem 16:30). Det er en gledesløs tilværelse. Verste er at jobben er givende og arbeidsoppgavene passer meg bra, men omstendighetene gjør at det ikke føles verdt det. Jeg har mistet meg selv helt og ofrer helsa mi, grøss og gru om jeg skal leve sånn her i flere tiår fremover. Hva gjør man? Kan jo ikke bare si opp livet heller Anonymkode: f0f54...0ea Ja, mennesker tåler ingenting i dag... Anonymkode: 1a187...22e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #25 Del Skrevet 28. november 2024 8-16 er et hat. Helt uaktuelt for meg å jobbe vanlig 8-16. blitt for bortskjemt med gode turnuser. Anonymkode: fecbf...3ad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #26 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Var student frem til sommeren, har jobbet mye i studietiden (tilnærmet fulltid) men da turnusjobber. Startet i «voksenjobb» 8-16 i August og det kjennes ut som jobben er på vei til å knekke meg. Har ingen energi, sover ekstremt mye men føler meg aldri uthvilt, hater å stå opp tidlig hver dag (opp rundt 06:50 og hjem 16:30). Det er en gledesløs tilværelse. Verste er at jobben er givende og arbeidsoppgavene passer meg bra, men omstendighetene gjør at det ikke føles verdt det. Jeg har mistet meg selv helt og ofrer helsa mi, grøss og gru om jeg skal leve sånn her i flere tiår fremover. Hva gjør man? Kan jo ikke bare si opp livet heller Anonymkode: f0f54...0ea Det er sånn det første året. Anonymkode: 7e47b...be1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #27 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette stemmer overhodet ikke. I tidligere tider var det ikke vanlig å jobbe i nærheten av så mye man jobber som nå. Det er først de siste par hundre årene man har begynt å jobbe så mye, og tidligere var det dessuten vanlig at kona jobbet med husarbeid, så den totale arbeidsmengden var mye mindre. Det er i tillegg et helt annet tempo på jobbene nå, enn før i tida, og man kunne i tillegg leve godt på bare en lønning i en familie. Anonymkode: 23309...100 Les litt historie om antall timer i arbeid og arbeidsvilkår. Samt ikke minst hvor mye av "fritiden" som gikk til husarbeid, åkerstell osv uten alle de maskinene vi tar for gitt i dag. Anonymkode: d2d68...a86 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #28 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Herregud. Jeg vet at jeg er priviligert som ikke må jobbe mer enn 1/3. Hva er poenget ditt egentlig? Privilegie-shaming? Om jeg så hadde jobbet 1/10 av livet mitt, så hadde det vært forferdelig å tenke på. Man lever bare 1 gang. Anonymkode: b2633...187 Poenget mitt er å få litt perspektiv og se hvor bortskjemte, priviligerte og heldige vi er i stedet for å syte når vi ikke har noe å syte over. Anonymkode: d2d68...a86 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #29 Del Skrevet 28. november 2024 Du har VALG! Finn deg en annen jobb som er mer givende, finn deg en jobb med andre arbeidstider om det er den du reagerer på. Og du har også et valg om å gi det litt mer tid og ikke syte og klage over situasjoenen. Anonymkode: ca6d6...881 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #30 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tanken på å bruke bare en 1/3 av livet på jobb og ha 2/3 fritid er luksus. Det er svært få mennesker i historien som har hatt den luksusen som vi har når det gjelder både tid og penger. Vi må få hodet opp av vår priviligerte bakende og se ting litt i perspektiv. Det er bare flaut å lese slik bortskjemt syting. Anonymkode: d2d68...a86 Dette blir veldig forenklet. Hvilken del av historien snakker du om? Jeg kunne skrevet en avhandling om dette temaet, men kort sagt: Ja, levestandarden har bare blitt bedre. Arbeidere har fått bedre rettigheter siden starten av 1900-tallet. I dag har vi de beste levevilkårene og rettighetene i historien. Men det betyr ikke at vi har det best på jobb av alle i historien. I middelalderen hadde de langt mer fri enn oss, de hadde mange flere feiringer (lystbetonte hendelser) og et veldig rolig tempo. De jobbet fra morgen til kveld, men tok mange, lange pauser, flere ferier og sørget for godt samhold. Vårt samfunn er på flere måter kaldere, med større konkurranse om ressursene og et individualistisk mindset som naturlig kommer med kapitalisme. For ikke å snakke om at vi utretter langt mer på 8 timer i dag enn de gjorde på en måned den gangen. Hjernen er påskrudd 24/7 i dag, og det er forventet at vi er tilgjengelige dagen lang så lenge vi ikke sover. Det er svært mange parallelle prosesser i en kontorjobb og få oppgaver som kan "strykes av lista". Man kan aldri klappe seg selv på skuldra, for det er for mye arbeid som venter. Arbeidskravene øker konstant, og har du en jobb av praktisk art vil du merke at bemanningen aldri har vært lavere, imens arbeidsmengden ikke har gått ned. Det er bare forventet at du skal ta mer av den. Det er også lite variasjon i yrker, pga. mangel på praktiske jobber, så flere er forventet å passe inn i en smal mal. I tillegg lever vi som sild i tønne, omringet av folk, med konstante inntrykk resten av dagen. Vi bor i byer med lite natur, og det skjer noe rundt oss hele tiden. Her kan selvfølgelig hver enkelt ta mer grep, slutte å surfe på telefonen, ikke se tv på fritiden, være mer i naturen. Men det er svært mye som er designet for å engasjere oss så vi blir hektet på slike ting, så det er ikke noe rart at folk gjør det. Det er også forventet at vi er tilgjengelige 24/7, av både arbeidsgiver, familie og venner. Det er langt mer stress i dag enn det noen gang har vært, og da mener jeg negativt mentalt stress. Nei, jeg ville ikke jobbet på en fabrikk i 1850 hvor jeg etset bort fingrene mine sakte med sikkert, men du kan ikke påstå at vi er bortskjemt med dagens krav heller. Dessuten er "bortskjemt syting" årsaken til at rettighetene våre har blitt bedre, så uten denne sytingen hadde du kanskje risikert liv og lemmer på jobb hver dag du og. Det er absolutt rom for bedring i dagens arbeidsliv, vi kan ikke si oss fornøyde enda. Anonymkode: 01d23...9c4 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #31 Del Skrevet 28. november 2024 8-16 hadde tatt livet av meg også. Derfor valgte jeg med vilje sykepleie-livet. De beste dagene i uka er når man kan sove lenge OG gå på jobb👌 Anonymkode: d35bb...ee9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 28. november 2024 #32 Del Skrevet 28. november 2024 Tått skrev (1 time siden): De fleste arbeidsplasser vil forsvinne. Synes nå det er mye bedre at folk får bruke tiden sin på noe de finner givende enn å gå på en jobb de hater jeg da.. Håper det gode liv dekker husleie da, eller tror du virkelig dagens velferd vil vare med den der innstillingen. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #33 Del Skrevet 28. november 2024 Du er et fritt menneske, og kan ta dine egne valg. At du velger arbeidstider som er 8-16 er et valg du har tatt, og da kan du heller ikke klage på tilværelsen din. Anonymkode: b6339...906 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 28. november 2024 #34 Del Skrevet 28. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette blir veldig forenklet. Hvilken del av historien snakker du om? Jeg kunne skrevet en avhandling om dette temaet, men kort sagt: Ja, levestandarden har bare blitt bedre. Arbeidere har fått bedre rettigheter siden starten av 1900-tallet. I dag har vi de beste levevilkårene og rettighetene i historien. Men det betyr ikke at vi har det best på jobb av alle i historien. I middelalderen hadde de langt mer fri enn oss, de hadde mange flere feiringer (lystbetonte hendelser) og et veldig rolig tempo. De jobbet fra morgen til kveld, men tok mange, lange pauser, flere ferier og sørget for godt samhold. Vårt samfunn er på flere måter kaldere, med større konkurranse om ressursene og et individualistisk mindset som naturlig kommer med kapitalisme. For ikke å snakke om at vi utretter langt mer på 8 timer i dag enn de gjorde på en måned den gangen. Hjernen er påskrudd 24/7 i dag, og det er forventet at vi er tilgjengelige dagen lang så lenge vi ikke sover. Det er svært mange parallelle prosesser i en kontorjobb og få oppgaver som kan "strykes av lista". Man kan aldri klappe seg selv på skuldra, for det er for mye arbeid som venter. Arbeidskravene øker konstant, og har du en jobb av praktisk art vil du merke at bemanningen aldri har vært lavere, imens arbeidsmengden ikke har gått ned. Det er bare forventet at du skal ta mer av den. Det er også lite variasjon i yrker, pga. mangel på praktiske jobber, så flere er forventet å passe inn i en smal mal. I tillegg lever vi som sild i tønne, omringet av folk, med konstante inntrykk resten av dagen. Vi bor i byer med lite natur, og det skjer noe rundt oss hele tiden. Her kan selvfølgelig hver enkelt ta mer grep, slutte å surfe på telefonen, ikke se tv på fritiden, være mer i naturen. Men det er svært mye som er designet for å engasjere oss så vi blir hektet på slike ting, så det er ikke noe rart at folk gjør det. Det er også forventet at vi er tilgjengelige 24/7, av både arbeidsgiver, familie og venner. Det er langt mer stress i dag enn det noen gang har vært, og da mener jeg negativt mentalt stress. Nei, jeg ville ikke jobbet på en fabrikk i 1850 hvor jeg etset bort fingrene mine sakte med sikkert, men du kan ikke påstå at vi er bortskjemt med dagens krav heller. Dessuten er "bortskjemt syting" årsaken til at rettighetene våre har blitt bedre, så uten denne sytingen hadde du kanskje risikert liv og lemmer på jobb hver dag du og. Det er absolutt rom for bedring i dagens arbeidsliv, vi kan ikke si oss fornøyde enda. Anonymkode: 01d23...9c4 Prøvde du nå virkelig å sammenligne bønder fra middelalderen som jobbet seg ihjel og droppet død og utslitt i alle ledd hvis ikke feberen tok dem, med den priviligerte tiden vi per i dag lever. Vet du hva som skjedde med folk som ikke orket å jobbe i middelalderen? De døde av sult og fordervelse uten familien sinog ofte med familien sin. Gjennomsnittlig levealder var 30-35 og bare 50% av barna levde til 2 år. Snakk om fantasi. Endret 28. november 2024 av NakenPanda 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #35 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette stemmer overhodet ikke. I tidligere tider var det ikke vanlig å jobbe i nærheten av så mye man jobber som nå. Det er først de siste par hundre årene man har begynt å jobbe så mye, og tidligere var det dessuten vanlig at kona jobbet med husarbeid, så den totale arbeidsmengden var mye mindre. Det er i tillegg et helt annet tempo på jobbene nå, enn før i tida, og man kunne i tillegg leve godt på bare en lønning i en familie. Anonymkode: 23309...100 Tja. Da beregner man ikke med at de hadde mange flere barn (som de måtte for å greie seg) som krever sitt pluss alt ekstra av husarbeid som var mye hardere. Om du vil gå tilbake til den type livsstil de hadde så kan man lett finansiere det med en 20% stilling. Uten strøm, tekniske hjelpemidler, annen transport enn føttene (eller vi skal koste på oss buss da), med få klær du reparerer hver vinter, vedhugging og selvsagt utenferie til syden, barnehage, forsikringer, fritidsinteresser, treningssenter eller frisør så er det lett å leve på 7-9.000 i måneden. Og selvsagt enkel mat som potet, gulrøtter, løk, kål, havregryn, et egg og en kjøttbit i blant (og så kan man jo alltids jakta og fiske for å få mer). Matbudsjett på 1000 kroner måneden, klær og sko til 200 og 5-7.000 til å bo i kollektiv eller på landet. Anonymkode: 19082...c6c 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 28. november 2024 #36 Del Skrevet 28. november 2024 Tått skrev (1 time siden): Nei det som kommer nå er ikke mer av det samme men noe helt nytt intet menneske har opplevd før..det her er et paradigmeskifte som vil endre samfunnet på måter omtrent ingen klarer se for seg.. Ting sagt av alle som har sett på sin egen nåtid og skuet mot fremtiden, ting forandrer seg over natta, se mindre på Youtube. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #37 Del Skrevet 28. november 2024 Jeg hater jobben min og klager så mye jeg vil. Hvis jeg ikke hadde kunnet klage så hadde jeg blitt sprø. Det er ikke noen forbanna luksus å være lønnsslave og måtte kaste bort livet på jobb. Anonymkode: c4e9b...3cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #38 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hater jobben min og klager så mye jeg vil. Hvis jeg ikke hadde kunnet klage så hadde jeg blitt sprø. Det er ikke noen forbanna luksus å være lønnsslave og måtte kaste bort livet på jobb. Anonymkode: c4e9b...3cc Du er jo ikke lønnsslave. Bare rett og rimlig at man gjør innsats for å holde seg selv i live. Men din holdning er jo utbredt i Norge. Garantert derfor vi har så mange uføre. Anonymkode: d35bb...ee9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #39 Del Skrevet 28. november 2024 Tått skrev (7 timer siden): Trøsten kan jo være at vi står midt oppe i det største teknolologskiftet i historien. De fleste jobber vi har et navn på vil være robotisert/ automatisert senest på slutten av 2030- tallet..men det starter nå. Det er vel ingen trøst for folk flest sted vil miste jobb og inntekt. Med mindre man eier store selskaper som eier disse maskinene, de vil klart tjene seg enda mer søkkrike. Anonymkode: e17b2...211 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #40 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette blir veldig forenklet. Hvilken del av historien snakker du om? Jeg kunne skrevet en avhandling om dette temaet, men kort sagt: Ja, levestandarden har bare blitt bedre. Arbeidere har fått bedre rettigheter siden starten av 1900-tallet. I dag har vi de beste levevilkårene og rettighetene i historien. Men det betyr ikke at vi har det best på jobb av alle i historien. I middelalderen hadde de langt mer fri enn oss, de hadde mange flere feiringer (lystbetonte hendelser) og et veldig rolig tempo. De jobbet fra morgen til kveld, men tok mange, lange pauser, flere ferier og sørget for godt samhold. Vårt samfunn er på flere måter kaldere, med større konkurranse om ressursene og et individualistisk mindset som naturlig kommer med kapitalisme. For ikke å snakke om at vi utretter langt mer på 8 timer i dag enn de gjorde på en måned den gangen. Hjernen er påskrudd 24/7 i dag, og det er forventet at vi er tilgjengelige dagen lang så lenge vi ikke sover. Det er svært mange parallelle prosesser i en kontorjobb og få oppgaver som kan "strykes av lista". Man kan aldri klappe seg selv på skuldra, for det er for mye arbeid som venter. Arbeidskravene øker konstant, og har du en jobb av praktisk art vil du merke at bemanningen aldri har vært lavere, imens arbeidsmengden ikke har gått ned. Det er bare forventet at du skal ta mer av den. Det er også lite variasjon i yrker, pga. mangel på praktiske jobber, så flere er forventet å passe inn i en smal mal. I tillegg lever vi som sild i tønne, omringet av folk, med konstante inntrykk resten av dagen. Vi bor i byer med lite natur, og det skjer noe rundt oss hele tiden. Her kan selvfølgelig hver enkelt ta mer grep, slutte å surfe på telefonen, ikke se tv på fritiden, være mer i naturen. Men det er svært mye som er designet for å engasjere oss så vi blir hektet på slike ting, så det er ikke noe rart at folk gjør det. Det er også forventet at vi er tilgjengelige 24/7, av både arbeidsgiver, familie og venner. Det er langt mer stress i dag enn det noen gang har vært, og da mener jeg negativt mentalt stress. Nei, jeg ville ikke jobbet på en fabrikk i 1850 hvor jeg etset bort fingrene mine sakte med sikkert, men du kan ikke påstå at vi er bortskjemt med dagens krav heller. Dessuten er "bortskjemt syting" årsaken til at rettighetene våre har blitt bedre, så uten denne sytingen hadde du kanskje risikert liv og lemmer på jobb hver dag du og. Det er absolutt rom for bedring i dagens arbeidsliv, vi kan ikke si oss fornøyde enda. Anonymkode: 01d23...9c4 Mye av det du skriver kan man velge selv. Man kan velge å ikke være tilgjengelig hele sin våkne tid. Man kan velge å ikke bo midt i en by slik at det er "sild i tønne" og stress hele tiden. Man kan absolutt klappe seg selv på skulderen selv om det er mye jobb som venter. Jeg sier ikke at det ikke er rom for forbedring eller at det ikke er utfordringer med dagens samfunn. Men den sytingen over at man "bare" har 2/3 av livet til fritid blir for dumt og historieløst. Anonymkode: d2d68...a86 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå