Gå til innhold

8-16 jobb dreper meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var student frem til sommeren, har jobbet mye i studietiden (tilnærmet fulltid) men da turnusjobber. Startet i «voksenjobb» 8-16 i August og det kjennes ut som jobben er på vei til å knekke meg. Har ingen energi, sover ekstremt mye men føler meg aldri uthvilt, hater å stå opp tidlig hver dag (opp rundt 06:50 og hjem 16:30). Det er en gledesløs tilværelse. Verste er at jobben er givende og arbeidsoppgavene passer meg bra, men omstendighetene gjør at det ikke føles verdt det. Jeg har mistet meg selv helt og ofrer helsa mi, grøss og gru om jeg skal leve sånn her i flere tiår fremover. Hva gjør man? Kan jo ikke bare si opp livet heller 

Anonymkode: f0f54...0ea

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er hardt for alle i starten. Du blir vant til det. Nå er det dessuten høst og alle er trøtte og lei nå. 

Pass på å ikke sove på dagen, ikke i helgene heller, men legg deg tidlig.

Anonymkode: e787e...78d

• Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å trives i jobben, glede seg til å gå på jobb. Men det er kanskje ikke der problemet ligger?

Ellers er denne tiden tung mht. til energi, - hjelper på når det blir lysere ute.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være bare overgangen fra det å være student til å jobbe fulltid. Det kan være en tøff overgang, kombinert med mørketid.

Men om det ikke blir bedre til våren og lysere tider så kan det være du vil fungere bedre i en annen type jobb. Kveldsskift, turnus, uker på/av osv.

Anonymkode: d2d68...a86

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er over halvveis i yrkeslivet mitt og kan med sikkerhet si: det blir ikke bedre! Jeg hater jobb og rutiner like mye nå som jeg gjorde da jeg startet å jobbe. Det finnes ingen jobb som er bedre enn fritid, og tanken på at man bruker 1/3-del av livet sitt på jobb er helt forferdelig.

Anonymkode: b2633...187

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er over halvveis i yrkeslivet mitt og kan med sikkerhet si: det blir ikke bedre! Jeg hater jobb og rutiner like mye nå som jeg gjorde da jeg startet å jobbe. Det finnes ingen jobb som er bedre enn fritid, og tanken på at man bruker 1/3-del av livet sitt på jobb er helt forferdelig.

Tanken på å bruke bare en 1/3 av livet på jobb og ha 2/3 fritid er luksus. Det er svært få mennesker i historien som har hatt den luksusen som vi har når det gjelder både tid og penger.

Vi må få hodet opp av vår priviligerte bakende og se ting litt i perspektiv. Det er bare flaut å lese slik bortskjemt syting.

• Liker 16
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er hardt i starten når man går fra student til yrkesaktiv. Men det går seg til. Jeg opplevde det på nytt da jeg var ferdig i mammaperm og plutselig skulle begynne å jobbe fullt igjen. Men nå er det greit, selv om jeg selvfølgelig skulle ønske jeg kunne hatt fri isteden 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke bedre, det blir bare verre. Se etter nattskift. Og begynn å spar i fond så du kan førtidspensjonere deg.

Anonymkode: c4e9b...3cc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VELKOMMEN TIL LIVET, er det seriøst klaging fra en voksen person om at en 0800-1600 i en jobb man synes er bra er for mye? Du viker sytete og ikke helt ferdig med student "Gjør hva du vil når du vil" tilværelsen. Man bytter tiden man jobber mot å få en lønn som også gir mer frihet i hva man skal gjøre.

Hvis du akkurat har begynt å jobbe så skal du gjøre dette i 42-43 år for å unngå avkortning i pensjon, samt at enhver reduksjon i stilling prosent vil gi massiv avkortning.

Hvis en normal jobb ødelegger helsa di må du seriøst ta noen tak i din mentale og/eller fysisk helse i din alder.

Hvis dette er holdningen ser jeg hvorfor det blir høy ufør grad i befolkningen (ingen jobb dreper noen med mindre du driver med minerydding)

Svakt

Endret av NakenPanda
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var student frem til sommeren, har jobbet mye i studietiden (tilnærmet fulltid) men da turnusjobber. Startet i «voksenjobb» 8-16 i August og det kjennes ut som jobben er på vei til å knekke meg. Har ingen energi, sover ekstremt mye men føler meg aldri uthvilt, hater å stå opp tidlig hver dag (opp rundt 06:50 og hjem 16:30). Det er en gledesløs tilværelse. Verste er at jobben er givende og arbeidsoppgavene passer meg bra, men omstendighetene gjør at det ikke føles verdt det. Jeg har mistet meg selv helt og ofrer helsa mi, grøss og gru om jeg skal leve sånn her i flere tiår fremover. Hva gjør man? Kan jo ikke bare si opp livet heller 

Anonymkode: f0f54...0ea

Blir nok bedre når lyset kommer tilbake til våren..Er du Bmenneske som meg kanskje du burde se etter en jobb der du slipper å stå opp så grytidlig?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (7 minutter siden):

(ingen jobb dreper noen med mindre du driver med minerydding)

Naja...finnes haugevis med jobber som dreper folk både fysisk men særlig mentalt.

Trøsten kan jo være at vi står midt oppe i det største teknolologskiftet i historien. De fleste jobber vi har et navn på vil være robotisert/ automatisert senest på slutten av 2030- tallet..men det starter nå.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

😆 Velkommen til voksenlivet! Slik har det vært i generasjoner. Det kommer som et sjokk på forbausende mange. Som andre påpeker så blir det ikke nødvendigvis bedre med tiden heller. De fleste grinder seg gjennom livet, og du blir trolig en av dem.

På den annen side: livet består av faser, og overgangen fra studenttilværelsen til det "virkelige" livet er tøff for mange. Ansvar, rutiner, en timeplan som ikke går helt opp, tap av følt frihet, hamsterhjulet – det er klart at den overgangen er enorm.

Samtidig er vi mennesker relativt gode til å tilpasse oss. Vi får kanskje nye interesser med tiden, et nytt fokus i livet og tilpasser forventningene våre. Husk at "alle de andre" som du frem til nå har hatt et sosialt liv med trolig er i samme situasjon. De har det mao neppe bedre enn deg.

De fleste av oss vil dessverre alltid være "another brick in the wall". Men det blir opp til deg å finne glede, mening og lykke i den nye hverdagen din. 

Men husk at du tross alt er blant de ekstremt heldige i tilværelsen på denne steinklumpen vi bor på.

Anonymkode: abeb7...537

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en blodprøve og se etter mangler. På vinteren mangler jeg ofte d-vit og jeg får seriøst symptomer på depresjon. Kan være andre mangler også som jern, b12. På meg har det en overraskende stor fysisk virkning når jeg mangler disse, så få det sjekket ut!

jeg prøver også å gjøre arbeidsdagen litt mer koselig. Noe pynt jeg liker (hvis du har lov), kjøper inn en god te eller kaffe, har en iskald cola zero på boks som jeg kan ta når arbeidsdagen går på slutten, jeg bruker varme tøfler på jobb. I tillegg går jeg ut en tur i matpausen min og går en runde på området og får meg litt dagslys, frisk luft, skifte av miljø og fysisk aktivitet. 10 min er bedre enn ingenting! 

Nå veit jeg ikke hva slags jobb du har, men for meg har det også hjulpet å redusere støy. Bruk hodetelefoner eller AirPods og blokker ute litt lyd, men det er ikke alle arbeidsplasser som aksepterer det 😊

Anonymkode: 11a25...071

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde det som deg hele skoletiden, TS. Valgte derfor utdannelse ut i fra muligheter for å jobbe turnus. Det anbefales på det sterkeste teste ut å gå tilbake til turnusarbeid om det lar seg gjøre dersom dette fortsatt ikke går over til sommeren. 

Anonymkode: 8655c...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (1 minutt siden):

Naja...finnes haugevis med jobber som dreper folk både fysisk men særlig mentalt.

Trøsten kan jo være at vi står midt oppe i det største teknolologskiftet i historien. De fleste jobber vi har et navn på vil være robotisert/ automatisert senest på slutten av 2030- tallet..men det starter nå.

– Tja, det må jo være en svært mager trøst for veldig mange. For med det forsvinner det nesten ufattelig mange arbeidsplasser. Veldig mange arbeidsmaur uten spesialkompetanse som rett og slett blir overflødige. Vanskelig å finne glede i akkurat det senarioet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (Akkurat nå):

Nei det finnes svært få jobber som har dødsfall involvert så den må du lengre ut på landet med for en random TS som klager på jobben sin.

Hvis man er så svak mentalt at å jobbe normalt i en jobb man synes er greit, men klager fordi man "ikke har noe liv utenom jobb" er det vel mer et personlig problem urelatert til evt jobb.

Jeg skulle også ønske at jeg fikk lønn uten å jobbe eller at en rik onkel gav meg nok penger til å slutte å jobbe, men det er jo bare feber fantasier.

De fleste insustri jobber har blitt borte siden krigen pga automatisering, det er ikke noe nytt og landet og dets innbyggere har blitt rike og feite i prosessen. Så det er bare mer av det samme, og folk må holde seg oppdatert og attraktiv i arbeidslivet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

– Tja, det må jo være en svært mager trøst for veldig mange. For med det forsvinner det nesten ufattelig mange arbeidsplasser. Veldig mange arbeidsmaur uten spesialkompetanse som rett og slett blir overflødige. Vanskelig å finne glede i akkurat det senarioet.

De fleste arbeidsplasser vil forsvinne. Synes nå det er mye bedre at folk får bruke tiden sin på noe de finner givende enn å gå på en jobb de hater jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken på å bruke bare en 1/3 av livet på jobb og ha 2/3 fritid er luksus. Det er svært få mennesker i historien som har hatt den luksusen som vi har når det gjelder både tid og penger.

Vi må få hodet opp av vår priviligerte bakende og se ting litt i perspektiv. Det er bare flaut å lese slik bortskjemt syting.

Dette stemmer overhodet ikke. I tidligere tider var det ikke vanlig å jobbe i nærheten av så mye man jobber som nå. Det er først de siste par hundre årene man har begynt å jobbe så mye, og tidligere var det dessuten vanlig at kona jobbet med husarbeid, så den totale arbeidsmengden var mye mindre. Det er i tillegg et helt annet tempo på jobbene nå, enn før i tida, og man kunne i tillegg leve godt på bare en lønning i en familie.

Anonymkode: 23309...100

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (2 minutter siden):

Så det er bare mer av det samme, og folk må holde seg oppdatert og attraktiv i arbeidslivet.

Nei det som kommer nå er ikke mer av det samme men noe helt nytt intet menneske har opplevd før..det her er et paradigmeskifte som vil endre samfunnet på måter omtrent ingen klarer se for seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Jeg vet at jeg er priviligert som ikke må jobbe mer enn 1/3. Hva er poenget ditt egentlig? Privilegie-shaming?

Om jeg så hadde jobbet 1/10 av livet mitt, så hadde det vært forferdelig å tenke på. Man lever bare 1 gang.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...