Gå til innhold

Klør, svir og håravfall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i lang tid slitt med veldig mye kløe i hodebunn. Den svir, det maurer og håret blir fort fett. Har begynt å få viker og mister generelt mye hår. hodebunnen ser ifølge hudleger fin ut, men den klør så mye at jeg ikke kan konsentrere meg. Hsr selvfølgelig prøvd alt av anbefalte shampooer, uten at det hjelper. Noen råd? 

Anonymkode: 2e635...583

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fungoral kan kanskje hjelpe? 

Anonymkode: 25860...780

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har i lang tid slitt med veldig mye kløe i hodebunn. Den svir, det maurer og håret blir fort fett. Har begynt å få viker og mister generelt mye hår. hodebunnen ser ifølge hudleger fin ut, men den klør så mye at jeg ikke kan konsentrere meg. Hsr selvfølgelig prøvd alt av anbefalte shampooer, uten at det hjelper. Noen råd? 

Hør på hudlegen når du har vært der, og ikke eksperimenter med råd fra fremmede som ikke har sett problemet ditt. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fungoral er antimykotika og skal ikke brukes med mindre der er påvist sopp i hodebunnen. Det blir som å bruke antibiotika mot virus. 

Anonymkode: 2c872...796

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Leste du ikke at hun har prøvd alt av sjampoer?

Anonymkode: fcaf4...ff0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hør på hudlegen når du har vært der, og ikke eksperimenter med råd fra fremmede som ikke har sett problemet ditt. 

Hva er vitsen med å høre på hudleger når de bare sier at alt er ok? Tror du TS er psykotisk og innbiller seg at det klør? 

Anonymkode: fdb56...72d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Anonymkode: 2c872...796

Når trådstarter åpenbart har et problem med hodebunnen men hudlegen ikke gidder å utrede det skikkelig så er det helt innafor å spørre om råd. Det er ikke sånn at man innbiller seg kløe og svie. 

Anonymkode: 77373...dda

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvor gammel er du, og hvor lenge har dette pågått ? 
Når hudleger merkelig nok ikke klarer å hjelpe deg på noe måte, så tenker jeg at dette problemet kommer innen i fra , i form av vitaminmangler eller matallergier.
Det er mulig at Head&shoulders , den orginale,  kan hjelpe på kløen siden det mye sink i den. Så ville anbefalt deg å vaske håret med den 2 til 3 hver dag og ikke bruke noe styling produkter. Hvis du kan, så la håret tørke av deg selv.

B vitaminer og sink er viktig for hud og hår.  A vitamin også forresten

Anonymkode: df4e3...8b2

Skrevet

Hva mener du med "lang tid" ? Noen måneder? Noen år? 
Er det like ille på sommer som vinter? 
Hvilke produkter bruker du i håret? 
Bruker du lue, hatt, caps eller lignende? 
Trener du mye og svetter? Har du tørr hud ellers? 
Hvor gammel er du? 

Anonymkode: 46c63...e99

Skrevet

Her viste det seg utslett og psoriasis i hodebunn. Hudlege som sjekket fikk da en væske å ha, pluss noe kost tilskudd som skulle brukes for hårtap

Anonymkode: ccf6b...efe

Skrevet

Flasser det når det klør, da? 

Selv har jeg seborreisk eksem, og klør helt ekstremt i perioder. Reagerer veldig på stress, lue og sukker. Opplever ingen irritert hodebunn med mindre jeg klør, og mister mye hår når jeg klør. I gode perioder mister jeg ikke hår, nettopp fordi jeg ikke klør... Jeg må veksle mellom sjampoer, og så kan jeg ikke vaske håret mer enn 2-4 ggr i uka. For meg funket det lenge å bruke Neccin og Daxxin, kombinert. Nå bruker jeg Daxxin og Fungoral, og det fungerer også. Jeg kan ikke bruke noe som helst av hårprodukter, som hårspray osv., men det hender jeg tyr til tørrsjampo (Batiste er den beste, men reagerer litt på den også), da jeg får raskt fett hår. Da holder det ut i et par dager lenger, og så begynner det å klø såpass at jeg må vaske det. Jeg bruker en sånn hodebunnsmassasje-sak som jeg innbiller meg at hjelper litt.
Har ofte fet flass, som ikke synes, men får det under neglene når jeg klør som verst. Det er utrolig ekkelt, og jeg synes det lukter (men vet ikke om det bare er fordi jeg synes det generelt er ekkelt eller om det faktisk lukter).

Men, jeg mener ikke at "fungere" er perfekt.

Anonymkode: 09a44...3fd

Skrevet

Anbefaler alle å som sliter med hodebunnaproblemer og håravfall å ta en biopsi av hodebunnen. Jeg fikk diagnosen og behandling, ja det koster litt men heller det en ubehag.

Anonymkode: 6ae50...afb

Skrevet

Jeg slet litt med det samme. Jeg sluttet å bruke sjampo for et år siden og har aldri sett tilbake. Det var litt uvant i starten, men nå merker jeg ikke forskjell. Håret regulerer fettproduksjonen selv og jeg har ikke fett hår. Jeg sørger for å vaske det jevnlig (hver, eller annenhver dag), kun med vann. Dette holder. Det klør mindre og føles bedre. 

Det sagt, så er det nok ikke noe som vil fungere for alle. Kan kanskje være vanskelig dersom du har langt hår – jeg har kort.

Anonymkode: c1af8...f14

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg slet litt med det samme. Jeg sluttet å bruke sjampo for et år siden og har aldri sett tilbake. Det var litt uvant i starten, men nå merker jeg ikke forskjell. Håret regulerer fettproduksjonen selv og jeg har ikke fett hår. Jeg sørger for å vaske det jevnlig (hver, eller annenhver dag), kun med vann. Dette holder. Det klør mindre og føles bedre. 

Det sagt, så er det nok ikke noe som vil fungere for alle. Kan kanskje være vanskelig dersom du har langt hår – jeg har kort.

Funka for meg. Har ikke vaska håret med såpe på 15 år. Skyller håret under rennende vann flere ganger i uken og håret er rent, skinnende blankt og lukter friskt. Null kløe, flass eller fett. 

Anonymkode: fdb56...72d

Skrevet

Håret ditt er nok fett fordi du tar så mye på det. Jeg vet det finnes noe du kan få hos legen, som demper kløen i hodebunnen, slags serum som du drypper på. Husker ikke nå hva det het. 

Her hjelper det å la vær å klø, da det stopper etter noen dager, småsår klør nok når de gror deriblant. Jeg tar også jern fordi jeg mangler det konstant

Anonymkode: 227f4...380

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Håret ditt er nok fett fordi du tar så mye på det. Jeg vet det finnes noe du kan få hos legen, som demper kløen i hodebunnen, slags serum som du drypper på. Husker ikke nå hva det het. 

Her hjelper det å la vær å klø, da det stopper etter noen dager, småsår klør nok når de gror deriblant. Jeg tar også jern fordi jeg mangler det konstant

Og, jeg får håravfall av stress, arvelig disponert for det. Stresser du med håret er du i en evig runddans, så bare prøv å gjør de rette tingene og ikke tenk så mye på det. Jeg dusjer oftere enn før, gjerne på kvelden, for da klør det mest og slutter å klø etter en dusj.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg brukte sjampo en gang i uka før, men siste 8 månedene har jeg kun brukt rensebalsam en gang i måneden. Bruker balsam hver gang jeg dusjer (5-6 dagee i uka), og har hår til midja :) funker glimrende :dusje:

Anonymkode: 46c63...e99

Skrevet

Villa tatt turen til en annen hudlege. Som virkelig vil hjelpe deg. Det kan være sopp å. J g mista ekstremt mye hår før jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte. Det klødde mye i hodebunnen min men jeg la meg med bløtt hår. For det hadde jo fungert alle år. Jeg slutta med det og det klør ikke. Men til deg så har jeg villa dratt til en ny hudlege. Og ta prøver. 

Anonymkode: 1654a...2e2

Skrevet

Jeg har psoriasis i hodebunn( og kropp) og tidligere kunne jeg faktisk våkne av at hodebunnen min klødde! Fikk Dermovat og jeg går på medisiner mot psoriasis som hjelper, men før diagnosen var det hodebunn skrubb som hjalp

Dessuten så trives hodebunnen min bedre med at jeg føner den tørr kontra å lufttørke den. Fuktigheten gjorde til at jeg fikk større sjanse for soppinfeksjon, og at jeg hadde oftere sopp. Og at «skjellene» fra psoriasis ble verre.

Vil bare opplyse om at lufttørking nødvendigvis ikke er det beste for hodebunnen( dog det beste for håret). Ble tipset om dette av hudlege, bare ikke ha på alt for sterkt varme og du kan gjerne bare føne hodebunnen tørr og la resten av håret lufttørke

Ellers ville jeg nok oppsøkt en ny hudlege, som kan gi litt mer hjelp,

Anonymkode: 38cce...71c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...