Gå til innhold

Sove i moonboon med motor hele natten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et vennepar har fått sitt første barn. De har valgt å legge barnet på eget rom, i moonboon med vuggemotor- fordi dem ikke vil bli forstyrret.

Asså.. er jeg helt på viddene, eller bør man seriøst revurdere å få barn om man ikke vil bli forstyrra???

Anonymkode: 6036c...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som en deilig plan for dem 😊👍🏻 Det eneste er vel at det er kjipt om ungen vender seg til å bli dysset hele tiden, da kan jo soving i barnehage og andre steder enn hjemme bli problematisk.

Anonymkode: 7fc20...57e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke barnet mat ila natten, eller står mor opp og går inn til baby og ammer mange ganger ila natten da? Hvordan våkner foreldrene av at barnet gråter for eksempel?

Monboon av den klassiske typen har ikke hard bunn og er vel absolutt ikke anbefalt å sove i uten tilsyn pga risiko for krybbedød.

Anonymkode: c01cc...9d5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Høres ut som en deilig plan for dem 😊👍🏻 Det eneste er vel at det er kjipt om ungen vender seg til å bli dysset hele tiden, da kan jo soving i barnehage og andre steder enn hjemme bli problematisk.

Anonymkode: 7fc20...57e

Dette kan ikke være seriøst 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Et vennepar har fått sitt første barn. De har valgt å legge barnet på eget rom, i moonboon med vuggemotor- fordi dem ikke vil bli forstyrret.

Asså.. er jeg helt på viddene, eller bør man seriøst revurdere å få barn om man ikke vil bli forstyrra???

Anonymkode: 6036c...668

Da bør man ikke ha barn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pass dine egne saker. Herregud.

Anonymkode: 27aa7...108

Hvordan mener du rettssikkerheten til barn skal være ivaretatt hvis ingen bryr seg og bare "passer sine egne saker"? 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Nå står det ekstremt tydelig i bruksanvisningen at man aldri skal la barnet ligge i moonboon uten konstant tilsyn. Det er faktisk farlig, så jeg vil si det er direkte uansvarlig.

Og vi er akkurat ferdig med fire måneder med kolikk. Ville aldri latt barnet mitt ligge i moonboon uten å følge med. 

Anonymkode: a112d...721

• Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe jeg ville valgt selv, men synes mer du er på viddene enn at de bør revurdere å få barn. Noen tåler søvnmangel dårligere enn andre, og om dette er en løsning som funker for dem for å være en god og ivaretakende foreldre på dagtid så tenker jeg det må være rom for de foreldrene også. 

Det sagt så bør du gi et vennlig tips om den med flat bunn om de bruker slyngevuggen.

Anonymkode: febd1...2e0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke trygt å sove i moonboon uten tilsyn. Det er omsorgssvikt, og jeg hadde lett rapportert det. Det er rett og slett farlig. Nyfødte skal ikke sove på eget rom i egen seng en gang. Sender en stille bønn om at de ikke blir en del av statistikken, og at de ikke lærer på den verst tenkelige måten.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvilken statistikk som sier at baby som sover alene i en moon boon på nettene fører til økt krybbedød. Noen som vet?

Eller er det skremselspropaganda/mammapolitiet som er på ferde igjen?

Vis meg dokumentasjonen, takk!

Anonymkode: 02339...7fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moonboon motoren varer bare i 3 timer før den skrur seg av av seg selv. 

Anonymkode: 52ac5...55f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes både moonboon og det å la nyfødt sove på eget rom er på viddene. Det er ikke anbefalt å sove i den uten tilsyn. Det kan medføre risiko for barnet. Den er for myk. I tillegg er det absolutt anbefalt med nærhet til en nyfødt. For at man skal kunne se, høre og lukte behovene til den nyfødte må man nesten være i samme rom om natten. Synes det er urovekkende at man som nybakte foreldre velger å la sine behov komme foran den nyfødtes. 
Det må være mulig å heller bytte på hvem som sover på rom med babyen dersom babyen sover urolig og nattesøvnen blir påvirket. 

nå antar jeg at det er en nyfødt eller liten baby det er snakk om siden du skriver «fått sitt første barn». At barnet sover på eget rom ved 7 mnd f.eks. når man har lært å kjenne behovene til baby og baby pleier å sove natten gjennom f.eks. så er det noe annet. Men ikke i starten. Men da i trygg seng.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri turt å bruke noe sånt uten tilsyn. Hadde vært redd for at den skulle tatt fyr eller noe.

Anonymkode: 7cbb9...a3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Lurer på hvilken statistikk som sier at baby som sover alene i en moon boon på nettene fører til økt krybbedød. Noen som vet?

Google er en fin ting :) Det finnes mye informasjon om krybbedød du kan finne. Moonboon hengevuggen har ikke fast madrass. Her kan du lese om at barn bør sove på fast madrass: 

https://lub.no/om-barnedod/krybbedod/forebygging-av-krybbedod/fast-og-ren-madrass/

Her er forskningen bak rådet: 

https://publications.aap.org/pediatrics/article/150/1/e2022057990/188304/Sleep-Related-Infant-Deaths-Updated-2022?autologincheck=redirected

Her står det om risiko for krybbedød hos barn som sover for dypt og for lenge:  

https://ammehjelpen.no/samsoving/

"

Babyer som sover på samme rom som foreldrene vekker ofte foreldrene mer enn babyer som sover på eget rom. Dette kan oppleves slitsomt for foreldrene, og er ofte grunnen til at babyen flyttes på eget rom.

Noen tenker også at de forstyrrer babyen med sine lyder og at dette ikke er bra for babyens søvn.

Men selv om babyen våkner sjeldnere når han/hun sover alene, så er det ikke sånn at dette nødvendigvis er det tryggeste for babyen. At babyen sover for dypt, for lenge er knyttet til økt risiko for krybbedød (14).

Landsforeningen uventet barnedød (LUB) anbefaler å ha babyen på samme rom som foreldrene i minimum seks måneder, ideelt sett hele det første året (3). 

Både de amerikanske og australske foreningene som tilsvarer LUB anbefaler at barnet sover på samme rom som foreldrene hele det første året for å redusere risikoen for krybbedød. (11,12) Det anses som godt og trygt for babyen å høre og lukte foreldrenes nærvær. 

Babyer som sover på samme rom som foreldre har lavere risiko for krybbedød. Én av teoriene omkring hvorfor det er sånn er at vi «skal» vekke hverandre. 

Krybbedød/SIDS har lenge vært en gåte for forskere over hele verden. Vi vet ikke hva årsaken(e) til krybbedød er, men det finnes flere teorier.

Én av teoriene som har vært lansert er at noen barn har redusert evne til å «vekke seg selv», for eksempel hvis luftveiene skulle bli blokkert.

Denne teorien ble nylig styrket gjennom forskning på et spesielt enzym som knyttes til spedbarns evne til å vekke seg selv. Spedbarna i studien som døde i krybbedød hadde lavere nivåer (allerede fra fødsel) av dette enzymet i blodet (13)."

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du kan jo google litt selv og du vil se at de fleste steder som forskning.no, brosjyre fra helsestasjonen, landsforening uventet barnedød, ammehjelpen osv anbefaler at baby sover på foreldrenes rom de første 6 mnd. Til og med amerikanske helsemyndigheter anbefaler dette. Og der er man jo veldig opptatt av å få baby til å sove alene. Men for all de, alle disse organisasjonene og fagfolkene er sikkert bare hysterisk mammapoliti.

Anonymkode: 7ab38...2c5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Statistikk for krybbedød i slyngevogge finnst vel knapt når a) slyngevogga er ei rimeleg ny dings, og b) krybbedød er eit marginalt fenoment i dag kontra for 30 år sidan. 

Men ha i bakhovudet at grunnen til a krybbedød er marginalt i dag er at ein gjekk ut med massive kampanjar for trygge sovemiljø for spedbarn, og som nybakt mor i år har eg fått inngåande informasjon på barsel, hos helsesyster, og i brosjyreform. Og "sove i Moonboon på eiget rom" bryt med opptil fleire av dei råda, særleg med tanke på at produsentane sjølv seier at Moonboon berre skal brukast under oppsyn. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ikke noe jeg ville valgt selv, men synes mer du er på viddene enn at de bør revurdere å få barn. Noen tåler søvnmangel dårligere enn andre, og om dette er en løsning som funker for dem for å være en god og ivaretakende foreldre på dagtid så tenker jeg det må være rom for de foreldrene også. 

Det sagt så bør du gi et vennlig tips om den med flat bunn om de bruker slyngevuggen.

Anonymkode: febd1...2e0

Man skal virkelig ha prøvd hundre andre ting og begge foreldrene skal være syke av søvnmangel før man velger å legge en helt ny baby i en mekanisk vugge alene på eget rom.

De aller fleste med baby sover dårligere en periode og klarer likevel fint å ta vare på babyen sin på dagtid! Skjønner ikke hvorfor man prøver å gjøre det til en sannhet at begge foreldre må ha 8 timer sammenhengende søvn hver natt for å være en god forelder på dagen og bruker det som argument for å være en ræva forelder om natta.

Det viktigste for en baby er nærhet til foreldrene. Og mat + bleieskift. Det klarer man uannsett om man har søvnmangel.

Anonymkode: 7ab38...2c5

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våres sov mer eller mindre på eget rom fra ganske tidlig. Gutten var vel 1.5mnd og jenta var 3mnd. Gjorde at alle fikk bedre søvn. Hadde dør åpent inn til rommet for å komme inn på barnerommet måtte en via vårt soverom.

Anonymkode: 1448e...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...